Uiteindelijke keuze AM3+ build.

Pagina: 1
Acties:

• LeonINC
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-04-2025
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6350€ 117,95€ 117,95
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 61,70€ 61,70
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB€ 57,-€ 57,-
1Cooler Master Force 500€ 31,99€ 31,99
1Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm€ 3,44€ 3,44
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 68,60€ 68,60
1OCZ CoreXStream 500W Power Supply€ 37,44€ 37,44
1Kingston SSDNow V Series V300 60GB€ 53,90€ 53,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 432,02

Dit is de uiteindelijke AM3+ build die ik wil gaan bouwen na veel overwegingen. Zijn er misschien toevoegingen of goedkopere alternatieven?

Ik neem zelf al een HD5770 mee als videokaart. Ik wil graag een krachtigere voeding omdat ik de 6350 en 5770 wil gaan overklokken een keer.

Is http://azerty.nl/8-2817-517799/gigabyte-ga-970a-ds3-m.html misschien een betere optie als moederbord? Ik heb even op azery gekeken en het R2.0 moederbord staat niet meer in de verkooplijst maar wel in mijn favorieten.

• DrIezie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-04 12:59
1: Ik zou een andere SSD aanraden, SandForce controller is echt niet goed (zoek Sandforce controller maar eens op Wiki, er bestaat zelfs een hoofdstuk "Issues"...): neem een pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB in de plaats!

2. Neem gewoon een pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition en overklok die naar een FX6350, dat zal kinderspel zijn ;) . Of als je nog iets meer kan uitgeven, neem dan een pricewatch: AMD FX-8320 Black Edition

3. Bij je voeding zie ik geen certificate staan, zou ik dus niet kopen (en nooit aanraden). Neem in de plaats een pricewatch: XFX Pro 550W (als je een FX-6300 koopt, kan je het bespaarde geld investeren in je voeding).

4. Als je een goed overklok mobo wilt, neem dan pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3 , maar als je niet zwaar gaat overklokken, is de ASRock zeker voldoende ;) .

5. RAM kan een pak goedkoper! pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU (10€ bespaard en als ik me niet vergis iets betere RAM)

Assumption is the mother of all F'-ups

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-04 13:10
Persoonlijk zou ik ook nog aanraden om op z'n minst een 120GB SSD te nemen.
Zelfs als je alleen maar Windows er op zet worden heel veel dingen dan automatisch naar je C:/ geinstalleerd of gedownload (dat kan je uiteraard meestal omzetten, maar soms vergeet je dingen.), en ook heb je nog dingen als /appdata die op je C:/ staan die soms ook redelijk ruimte wat in kunnen gaan nemen.

Ik snap echter ook wel dat dat misschien niet lukt met dit budget.

• DrIezie
Volledig mee akkoord, maar het is te doen hoor ;) . Je zal echter maar 1 of 2 games op je SSD kunnen installeren.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
DrIezie schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 14:05:
Volledig mee akkoord, maar het is te doen hoor ;) . Je zal echter maar 1 of 2 games op je SSD kunnen installeren.
hoop je... Aangezien Microsoft niet vies is van wat disk-space voor updates te verstoken :( Als het een "gebruiks-machine" is, zou ik daar toch minimaal 120GB of meer voor nemen.

iRacing Profiel

• DrIezie
kroegtijger schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 14:28:
[...]

hoop je... Aangezien Microsoft niet vies is van wat disk-space voor updates te verstoken :( Als het een "gebruiks-machine" is, zou ik daar toch minimaal 120GB of meer voor nemen.
Ik geef je groot gelijk hoor Kroegtijger, je moet je SSD zeer proper houden als je maar 60GB neemt

Ik heb gisteren toevallig m'n SSD ruimte gecheckt, met
- Win7 Ultimate
- GTA IV
- Orcs must die
- Need for speed most wanted
- office
- varia apps
had ik net 60GB ruimte over, let wel op, ik heb een Crucial M4 met 128GB! Dus 60GB is niet voldoende om 3 fatsoenlijke games op te installeren.

• LeonINC
Heb anderhalf jaar lang een OCZ gehad van 64 gb. Deze had na deze tijd nog 20gb vol. Sys en pagefile werden al naar de HDD geschreven. Misschien dat ik deze nog aan ga sluiten en dan 2 van 60gig heb. 1 voor OS en 1 voor programmas.

Ben toch voor de 6300 gaan en ga proberen deze te OCen. Is dit heel lastig? Werkgeheugen is hetzelfde gebleven omdat op azerty deze prijs 5 euro hoger lag en ik echt krap in budget zit. Met het geld dat ik heb bespaard op de processor ben ik voor de sterkere voeding gegaan.

Het mobo laat ik hetzelfde. Met deze kan ik toch best naar ~3.9 OCen? Heb mijn E5200 (stokoude dualcore die op 2.5ghz liep) zelf geOCd naar 3.0. Is er sinds een paar jaar veel veranderd in de OC scene?

• DrIezie
een AMD FX overklokken is kinderspel! Letterlijk 2 multipliers in je BIOS aanpassen, en dat zal 95% zeker al voldoende zijn, anders je CPU een beetje extra voltage geven (zou me verbazen als dit nodig is).

Met dat mobo kan je zelfs OC'en boven de 4GHz (tot 4.5GHz moet hij het zeker houden hoor, maar dan heb je natuurlijk een aftermarket koeler voor je CPU nodig) ;) .

Vergeet je voeding niet! Ik zou het persoonlijk niet riskeren, en ik heb nog nergens gezien dat ze deze aanraden. Je voeding is superbelangrijk! Als deze kuren krijgt, kan dit de rest van je componenter beschadigen.

• kroegtijger
LeonINC schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 14:42:
Heb anderhalf jaar lang een OCZ gehad van 64 gb. Deze had na deze tijd nog 20gb vol. Sys en pagefile werden al naar de HDD geschreven. Misschien dat ik deze nog aan ga sluiten en dan 2 van 60gig heb. 1 voor OS en 1 voor programmas.
Je wilt toch juist je page-file op zo'n snel mogelijke storage hebben? Waarom heb je die naar HDD dan gebracht??
Ben toch voor de 6300 gaan en ga proberen deze te OCen. Is dit heel lastig?
Zolang je je koeling goed op orde hebt en je monitort je temperaturen de eerste periode even goed, dan is het niet moeilijk.
Werkgeheugen is hetzelfde gebleven omdat op azerty deze prijs 5 euro hoger lag en ik echt krap in budget zit. Met het geld dat ik heb bespaard op de processor ben ik voor de sterkere voeding gegaan.

Het mobo laat ik hetzelfde. Met deze kan ik toch best naar ~3.9 OCen? Heb mijn E5200 (stokoude dualcore die op 2.5ghz liep) zelf geOCd naar 3.0. Is er sinds een paar jaar veel veranderd in de OC scene?
Moet volgens mij wel kunnen. Er is niet zo gek veel veranderd; het principe is nog steeds hetzelfde en de problemen (koeling) zijn ook onveranderd gebleven.

iRacing Profiel

• LeonINC
kroegtijger schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 14:58:
[...]

Je wilt toch juist je page-file op zo'n snel mogelijke storage hebben? Waarom heb je die naar HDD dan gebracht??

[...]

Zolang je je koeling goed op orde hebt en je monitort je temperaturen de eerste periode even goed, dan is het niet moeilijk.

[...]

Moet volgens mij wel kunnen. Er is niet zo gek veel veranderd; het principe is nog steeds hetzelfde en de problemen (koeling) zijn ook onveranderd gebleven.
Gaat het lukken met de stockcooler?

Had zelf begrepen dat of de pagefike op 4gig zetten of op de hdd zetten het leven van de ssd verlengd

• LeonINC
DrIezie schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 14:48:
een AMD FX overklokken is kinderspel! Letterlijk 2 multipliers in je BIOS aanpassen, en dat zal 95% zeker al voldoende zijn, anders je CPU een beetje extra voltage geven (zou me verbazen als dit nodig is).

Met dat mobo kan je zelfs OC'en boven de 4GHz (tot 4.5GHz moet hij het zeker houden hoor, maar dan heb je natuurlijk een aftermarket koeler voor je CPU nodig) ;) .

Vergeet je voeding niet! Ik zou het persoonlijk niet riskeren, en ik heb nog nergens gezien dat ze deze aanraden. Je voeding is superbelangrijk! Als deze kuren krijgt, kan dit de rest van je componenter beschadigen.
Ben ook voor de door jou aangeraden XFX gegaan. Deze is ook voldoende als ik eenmaal genoeg geld heb voor de de 660ti boost die ik wil hebben

• DrIezie
Super! Misschien is tegen dan de GTX760 gedaald in prijs, en kan je deze aanschaffen, scheelt niet zoveel met een 660Ti maar is toch net iets beter ;)

Alleszins veel succes met je build!

• kroegtijger
LeonINC schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 15:51:
[...]

Gaat het lukken met de stockcooler?
Niet geweldig... Ik zou wel voor een after-market koeler kiezen hiervoor en bij voorkeur een waterkoeling. Een gesloten systeempje kost je iets meer dan van voor een luchtgekoelde oplossing maar geeft je wel wat meer koelings-performance (die je over het algemeen goed kan gebruiken hiermee) en is wat stiller.
Had zelf begrepen dat of de pagefike op 4gig zetten of op de hdd zetten het leven van de ssd verlengd
De levensduur van een SSD is lang; die page file gaat je echt de kop niet kosten daarop. Zie bijvoorbeeld hier een duurtest van de Samsung840... http://nl.hardware.info/r...ssd-eind-update-20-6-2013
Je kan voorlopig dus wel vooruit ermee ;)

De grootte van je page file hangt af van wat je met je systeem doet, en hoeveel geheugen je erin hebt zitten. Meestal neem je 1,5x de grootte van de hoeveelheid beschikbare RAM (dus 4GB RAM is een page file van 6GB), maar afhankelijk van het doeleinde van de machine kan dat variëren.

iRacing Profiel

• DrIezie
Die AMD stock koelers zijn soms misschien een beetje luidruchtig, maar doen hun werk meer dan goed hoor. Waterkoeling?! o_O als je het ding zwaar wilt overklokken (5Ghz): absoluut, anders is het gewoon geld over de balk gooien. Waterkoeling is ook niet perse stiller dan een goede luchtkoeler ;) .

Wil je echt goedkoop lagere temperaturen: koop gewoon goede thermische pasta: best bang4buck :P (maar wordt veel over het hoofd gezien): pricewatch: Thermalright Chill Factor 3 . Zelfs in combinatie met een stock koeler verricht dit al wonderen: productreview: Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound (4g) review door Vraaag (er staat een vergelijking met de Thermalright chill factor 3

• LeonINC
DrIezie schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 17:38:
Die AMD stock koelers zijn soms misschien een beetje luidruchtig, maar doen hun werk meer dan goed hoor. Waterkoeling?! o_O als je het ding zwaar wilt overklokken (5Ghz): absoluut, anders is het gewoon geld over de balk gooien. Waterkoeling is ook niet perse stiller dan een goede luchtkoeler ;) .

Wil je echt goedkoop lagere temperaturen: koop gewoon goede thermische pasta: best bang4buck :P (maar wordt veel over het hoofd gezien): pricewatch: Thermalright Chill Factor 3 . Zelfs in combinatie met een stock koeler verricht dit al wonderen: productreview: Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound (4g) review door Vraaag (er staat een vergelijking met de Thermalright chill factor 3
Hoeveel graden winst kan ik verwachten met kwaliteits koelpasta? Bedankt voor al jouw goede advies trouwens :)

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
paar graden, het kan ook verlies opleveren.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-04 09:06
Zie mijn onderstaande build, lijkt er een beetje op.

Overclocken van de FX processor is inderdaad een eitje, ook voor rookie's.
Heb de FX8320 op dit moment op 4,6GHz lopen en zodra mijn waterkoeling binnen is gaat hij naar 5,0GHz.

Zo simpel is dat even.

• DrIezie
ivm koelpasta, lees deze maar eens: Koelpasta topic

(als het niet helpt, probeer dan maar eens zonder koelpasta :p)

• LeonINC
Bestelling is geplaatst. Bedankt voor het advies :). Voeding en processor zijn vervangen.

• kroegtijger
DrIezie schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 17:38:
Die AMD stock koelers zijn soms misschien een beetje luidruchtig, maar doen hun werk meer dan goed hoor.
Een beetje luidruchtig is nogal een understatement... Als je de CPU zwaar belast (wat je in de regel doet als je gaat overclocken; anders voegt het niet zo gek veel toe natuurlijk) met een stock-koeler erop loop je het risico dat de buren komen vragen of het wat stiller mag... ;) De prestaties van de koeler zijn redelijk, maar ook niet zo gek veel meer dan dat. Zelf monteer ik eigenlijk geen AMD meer zonder aftermarket koeler, en dat is uitsluitend vanwege het geluid.
Waterkoeling?! o_O als je het ding zwaar wilt overklokken (5Ghz): absoluut, anders is het gewoon geld over de balk gooien. Waterkoeling is ook niet perse stiller dan een goede luchtkoeler ;) .
Het voordeel van waterkoeling is dat, doordat je de fan niet meer op de CPU hoeft te plaatsen maar je de radiator en dus de fan(s) overal kwijt kan waar het je uit komt, deze trager mogen lopen om dezelfde koelprestaties te halen en daarmee dus stiller zijn (danwel meer koelvermogen kunnen leveren bij eenzelfde geluidsproductie).
Goede koelpasta is zeker nuttig, maar pasta maakt je koeler niet stiller natuurlijk.
Je kan beginnen met knappe pasta erop te smeren (let op dat je niet te veel doet, maar ook niet te weinig!) en kijken hoe dat zich houdt en of je met de geluidsproductie kan leven die het geeft. Als je niet tevreden bent kan je altijd nog een andere koeler, maar ook dan is die pasta nog steeds nuttig natuurlijk.

iRacing Profiel

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
kroegtijger schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 09:27:
[...]
Een beetje luidruchtig is nogal een understatement... Als je de CPU zwaar belast (wat je in de regel doet als je gaat overclocken; anders voegt het niet zo gek veel toe natuurlijk) met een stock-koeler erop loop je het risico dat de buren komen vragen of het wat stiller mag... ;) De prestaties van de koeler zijn redelijk, maar ook niet zo gek veel meer dan dat. Zelf monteer ik eigenlijk geen AMD meer zonder aftermarket koeler, en dat is uitsluitend vanwege het geluid.
En dan vervolgens met een nog veel zwaardere overstatement komen.
De stock FX8320 koeler is dezelfde als die van de FX8350. Die laatste draait prima met de stock koeler (noise valt echt wel mee ten opzichte van intel counter parts), dus een FX8320 op FX8350 kloksnelheden kan ook prima met de stock koeler draaien.
Als je echt een stiller systeem wilt heb je op intel net zo goed een andere koeler 'nodig'.

• kroegtijger
mitsumark schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 15:26:
[...]

En dan vervolgens met een nog veel zwaardere overstatement komen.
De stock FX8320 koeler is dezelfde als die van de FX8350. Die laatste draait prima met de stock koeler (noise valt echt wel mee ten opzichte van intel counter parts), dus een FX8320 op FX8350 kloksnelheden kan ook prima met de stock koeler draaien.
Als je echt een stiller systeem wilt heb je op intel net zo goed een andere koeler 'nodig'.
Ook de intel stock koelers zijn niet geweldig, maar al wel beter dan die van AMD. Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat je, zeker bij hoge toerentallen, over het algemeen niet gelukkig wordt van de geluidsproductie van de AMD koelers.

iRacing Profiel

• Teun.
  • Niet online
kroegtijger schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 16:09:
[...]

Ook de intel stock koelers zijn niet geweldig, maar al wel beter dan die van AMD. Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat je, zeker bij hoge toerentallen, over het algemeen niet gelukkig wordt van de geluidsproductie van de AMD koelers.
Dit is toch wel een wat betere koeler hoor! Afbeeldingslocatie: http://img545.imageshack.us/img545/5729/fx8350heatsink1.jpg

• DrIezie
[...]

Ik ben eigenlijk zeer tevreden met m'n AMD stock koeler hoor, maakt geen herrie zoals jij beschrijft (heb wel een zeer goede airflow in m'n Antec 300). En dit ben ik nog niet tegengekomen bij AMD reviews o_O : http://www.legitreviews.com/article/2203/13/
=> +80*C met de stock koeler en duidelijk aanraden van een aftermarket koeler zonder overklok.

Teun. Dank je voor het posten van de foto, hierop zie je duidelijk de koperen heat pipes die toch wijzen op een (tamelijk) degelijke AMD stock koeler, integenstelling tot Intel stock koeler (zie afbeeldingen in de link hierboven)

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
De intel produceert natuurlijk wel minder warmte dan de AMD, dus heeft ook een minder zware koeler nodig. Volgens mij ligt het probleem bij de intel koeler (+80°C) eerder bij de standaard aangebrachte koelpasta.

• kroegtijger
DrIezie schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 16:46:
[...]

Ik ben eigenlijk zeer tevreden met m'n AMD stock koeler hoor, maakt geen herrie zoals jij beschrijft (heb wel een zeer goede airflow in m'n Antec 300). En dit ben ik nog niet tegengekomen bij AMD reviews o_O : http://www.legitreviews.com/article/2203/13/
=> +80*C met de stock koeler en duidelijk aanraden van een aftermarket koeler zonder overklok.

Teun. Dank je voor het posten van de foto, hierop zie je duidelijk de koperen heat pipes die toch wijzen op een (tamelijk) degelijke AMD stock koeler, integenstelling tot Intel stock koeler (zie afbeeldingen in de link hierboven)
Qua degelijkheid is er ook niets mis mee hoor; het ding doet het prima... maar wel met wat "herrie". Nu is geluidsproductie altijd relatief natuurlijk. Het hangt per persoon af hoe erg je eraan stoort, en hoeveel geluidsbronnen je nog meer hebt. Prop je er een dikke GPU bij met zware koeling erin, dan is die AMD stock koeler echt geen issue meer... Heb je een fluisterstil passief systeem met uitsluitend een SSD, en je ramt er dan zo'n stock koeler bij dan is het een enorme herrie. Hetzelfde geldt voor of je in een stil gebied woont of langs de A2..

iRacing Profiel

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Teun. schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 16:40:
[...]

Dit is toch wel een wat betere koeler hoor! [afbeelding]
Natuurlijk. en dan lees je hier wat mensen ervan vinden die er ervaring mee hebben:
https://teksyndicate.com/...ocing-stock-cooler/137130

Quote:
I have experience with both 6 core and 8 core AMD CPUs, and the difference on temps is high, while the 6100 and 6300 stay pretty chilly, the 8 core versions are pretty much hotter.If you want to overclock, the stock cooler won't be enough, is pretty good, but it won't fill the task efficiently.

en

It's quite a difficult CPU to keep cool when overclocking, so I would definitely only recommend a 10% overclock on midrange high performance coolers like the Scythe Grand Kama Cross Rev.B, Arctic Cooling A30 or Noctua NH-C14, and up to 15-20% overclock on high-end high performance coolers like the Noctua NH-D14 or Thermalright SilverArrow Extreme.

Lijkt mij duidelijk. De stockcooler is niet geschikt voor fatsoenlijk overklokken.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• mitsumark
  • Nu online
Dat je er niet teveel mee moet overklokken was al duidelijk, maar een 8320 op stock 8350 kloksnelheid laten draaien moet geen enkel probleem zijn (en ja, dan maakt ie wat herrie als je stresstests gaat draaien, net als elke andere cpu met stock koeler).

De intel koelers zijn niks beter.
https://www.google.nl/sea...ll+overclock+stock+cooler

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Natuurlijk. Nergens zeg ik dan Intel beter is hierin, het is ook niet AMD vs Intel gericht wat ik zeg.
Dacht dat de TS wilde gaan overklokken en ja, zelfs met een relatief milde oveklok maakt de stock cooler al snel herrie:

Anybody else think this cooler is inadequate for the speed of this CPU ?

I lived for about a week with the stock cooler and finally had it with the Jet Engine speed of this device.

Een koeler van rond de 30 euro is geen overbodige luxe, lijkt me.

ps: Hoor dat herrie relatief is. Dat klopt. Echter, als iemand het heeft over "JET Engine" zal iedereen beamen, dat dat luid is ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Madrox op 08-08-2013 02:17 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• mitsumark
  • Nu online
Laatste was eigenlijk meer voor kroegtijger, vanwege zijn vorige post:
[...]
Ook de intel stock koelers zijn niet geweldig, maar al wel beter dan die van AMD (oh ja?). Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat je, zeker bij hoge toerentallen, over het algemeen niet gelukkig wordt van de geluidsproductie van de AMD alle stock koelers.
Ik had even netjes moeten quoten.

Edit, ik zie ook dat het om 6300->6350 gaat, niet om 8320->8350, maakt voor de conclusie niks uit..

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 08-08-2013 02:32 ]

Pagina: 1