Meerdere streams/playlists naar meerdere ruimtes versturen

Pagina: 1
Acties:

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
Ik ben gevraagd om een audio-opstelling te maken voor een restaurant. Het is de bedoeling 1 computer als fileserver neer te zetten bij de receptie welke de muziek verzorgd voor alle ruimtes in het restaurant.

Er zijn vijf ruimtes waar (verschillende) muziek moet worden afgespeeld, dit zijn;
1. de bar (~25m2)
2. de dining area (~40m2)
3. de VIP ruimte (~15m2)
4. de algemene patio (~15m2)
5. de VIP patio (~10m2)

Nu zoek ik dus een programma waarmee het mogelijk is om verschillende muziek (playlist per ruimte) op verschillende volumes aan de verschillende ruimtes te serveren. Ik zou bijvoorbeeld meerdere geluidskaarten in een computer kunnen stoppen en zodoende de output kunnen bepalen (geluidskaart 1 is ruimte 1 et cetera).

Ik heb al zitten googlen op termen als jukebox software multiple outputs enzo, maar ik kan zo gauw niets passends vinden, de voorkeur gaat uit naar Windows omdat het POS systeem daar op draait. Linux via een virtual machine zou ook kunnen maar lijkt me moeilijker ivm aansturing hardware.

Daarnaast zal ik ook nog het een en ander nodig hebben aan versterker(s) en speakers. Binnen zullen we plafondspeakers gebruiken, in beide patio's zullen er waterproof speakers moeten komen.

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:27
Je kan bv meerdere installaties van Winamp draaien en hier vervolgens de juiste output bron selecteren voor de specifieke ruimte. Per installatie heb je verschillende playlists. Vervolgens een opstartscript maken dat alle installaties opstart met de juiste playlists en instellingen.

[ Voor 59% gewijzigd door panomi op 05-08-2013 11:51 ]

• n1els
Winamp had ik inderdaad al mee getest, alleen nog niet of ik bij verschillende installaties ook de configuraties qua hardware outputs kan saven (volgens slaat Winamp alles gewoon op in de program files map ergens, dus zou geen probleem moeten zijn met meerdere installaties).

Dan zou de opstelling als volgt gaan:
Winamp 1 > Soundcard 1 > Versterker > speakers ruimte 1
Winamp 2 > Soundcard 2 > Versterker > speakers ruimte 2
enz.

Om te helpen met het uit elkaar houden van de verschillende winamp instances zou ik dan bijvoorbeeld verschillende skins kunnen draaien.

Verder zou ik dan gewoon een versterker moeten vinden met genoeg in- en outputs?

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-01 15:11
Of meerdere versterkers ;)

Kan Winamp ook meerdere geluidskaarten tegelijk aansturen voor als je in alle ruimtes dezelfde muziek wilt horen? Anders is een goede zonemixer wat je nodig hebt zoals bijvoorbeeld deze.
6 line-inputs, 8 zone-outputs. Per uitgang kun je kiezen welke input je wilt gebruiken en welk volume. Biedt ook ondersteuning voor een paging microfoon.
Cloud heeft overigens ook multichannel versterkers.

• panomi
Ik zou inderdaad voor meerdere kleine versterkers gaan welke je achter de betreffende bar zet. Zo kan het personeel het volume makkelijk bepalen per ruimte. Nadeel hiervan is dat je center control pc niet bij de betreffende bar staat, maar bv bij de hoofd bar. Makkelijk muziekjes wisselen is er dus niet bij.

[ Voor 32% gewijzigd door panomi op 05-08-2013 13:19 ]

• n1els
nielsgaastra schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 12:35:
Kan Winamp ook meerdere geluidskaarten tegelijk aansturen voor als je in alle ruimtes dezelfde muziek wilt horen?
nee, dat kan dan voor zover ik weet niet. je kan natuurlijk dezelfde playlist laden, maar dan loopt het natuurlijk nooit synchroon.
nielsgaastra schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 12:35:
Anders is een goede zonemixer wat je nodig hebt zoals bijvoorbeeld deze.
6 line-inputs, 8 zone-outputs. Per uitgang kun je kiezen welke input je wilt gebruiken en welk volume. Biedt ook ondersteuning voor een paging microfoon.
Cloud heeft overigens ook multichannel versterkers.
Ziet er goed uit, paging is niet nodig, dus die kunnen we wegstrepen. als ik bij de Nederlandse distributeur kijk raden zij het volgende lijstje aan:
Voorbeeld van een 8 zone 100 Volt systeem met omroepmicrofoon en bedieningspaneel per zone:
1 x Z8
1 x CXA-850
1 x CXL-800
8 x CXL-40T
8 x RL-1 of RSL-6
1 x PM-8
Die PM-8 (paging systeem) laten we weg. enig idee wat de rest kost? Ik zie zo gauw nergens prijzen staan...
panomi schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 13:12:
Ik zou inderdaad voor meerdere kleine versterkers gaan welke je achter de betreffende bar zet. Zo kan het personeel het volume makkelijk bepalen per ruimte. Nadeel hiervan is dat je center control pc niet bij de betreffende bar staat, maar bv bij de hoofd bar. Makkelijk muziekjes wisselen is er dus niet bij.
Je hebt van die wallmount volumeknopjes (zoals de RL-1 en RSL-6 in bovenstaand lijstje), dat zou de voorkeur hebben. Nog even los van het feit dat het niet overal mogelijk is om apparatuur weg te zetten is het ook een stuk mooier.

Als het dan toch noodzakelijk blijkt apparatuur in de ruimtes neer te zetten in plaats van alles centraal dan had ik waarschijnlijk een aantal streaming client kastjes bij elkaar gezocht (misschien iets op basis van raspberry als ik de tijd had) en dan bij de receptie een shoutcast servertje gedraaid.

Ik ga nu maar proberen een globale kostenschatting voor beide plannen te maken, en dat morgenochtend (lokale tijd) terug te koppelen. Ik heb zo'n vermoeden dat plafondspeakers ook nog vrij prijzig zullen zijn.

Ik zal ook de camera meenemen, dus als alles doorgaat maak ik er wel een mooi worklog van.

[ Voor 33% gewijzigd door n1els op 05-08-2013 13:29 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:00
De meeste M-audio geluidskaarten en producer geluidskaarten hebben 6~10 stereo uitgangen.
Ik denk dat software zoals tracktor dj of bpm studio (of vergelijkbaar). Iedere song naar een andere output kunnen sturen van de geluidskaart.

Ik zou trouwens geen 100V systeem nemen, tenzij dat geluidskwaliteit niet belangrijk is.

En voor plafond speakers moet je minimaal 50 euro het stuk rekenen. Merken als Sonance, Niles, Polk zijn dan best interessant.

• n1els
M-audio ga ik naar kijken, dan kan ik al per kanaal gaan splitten (da's makkelijker dan weer een moederbord uitzoeken waar ik voldoende kaarten op kwijt kan)

Het is een restaurant dus het gaat om achtergrondmuziek, geen stampende electrobeats.

Die merken voor de plafondspeakers ga ik ook direct even naar kijken, bedankt alvast!

Edit: heb alvast een prijslijstje gemaakt met de hier aangeraden opstelling op basis van de 8 zone mixer van Cloud, exclusief bedrading, speakers en de computer.

code:
1
2
3
4
5
6
1x            Z8ii 8      - Zone Venue Mixer                                           €1199,00               €1199,00
1x            CXA850                 - 8 Ch Amplifier                                  €1149,00               €1149,00
1x            CXL800                 - Rackmount housing                          €  99,00                 €  99,00
8x            CXL-40T - 40w Toroidal Transformers                                €  59,00                 € 472,00
8x            RL-1       - Wallmount volume control                                €  25,00                 € 200,00
                                                                                                Totaal:                    €3119,00

Gaat stiekem best hard met de prijs, maar even kijken wat de eigenaar gaat zeggen

[ Voor 61% gewijzigd door n1els op 05-08-2013 14:45 ]

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-01 15:11
n1els schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 13:18:

[...]

Ziet er goed uit, paging is niet nodig, dus die kunnen we wegstrepen. als ik bij de Nederlandse distributeur kijk raden zij het volgende lijstje aan:

[...]
Die PM-8 (paging systeem) laten we weg. enig idee wat de rest kost? Ik zie zo gauw nergens prijzen staan...
Zo'n Cloud mixer is echt kwaliteit maar is best prijzig: http://www.rjshop.nl/cloud-z8
kippy schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 14:08:

Ik zou trouwens geen 100V systeem nemen, tenzij dat geluidskwaliteit niet belangrijk is.
Een 100v systeem kan prima klinken hoor, en is voor dit soort installatie werk wellicht een goede oplossing.
Zie ook: http://www.bax-shop.nl/fo...olt-vraagstukken-119.html

• n1els
kippy schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 14:08:
Ik denk dat software zoals tracktor dj of bpm studio (of vergelijkbaar). Iedere song naar een andere output kunnen sturen van de geluidskaart.
Ik heb toevallig VirtualDJ thuis, dus daar al even mee getest. Ik kan inderdaad bijvoorbeeld zes decks aanzetten, en elke deck naar een andere output laten sturen. Maar je kan (met virtualDJ althans) niet voor elke deck een eigen playlist maken en die laten auto-dj-en (dat kan wel, maar met maar 1 output). Ik kan nog wel even proberen of traktor dat wel kan, virtualDJ is natuurlijk wel een beetje fischer-price DJ software..

Als dat werkt is dat mooier dan vier keer winamp starten met een scriptje..

• ginod
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 20:15
En een kant en klaar dj / muzieksysteem is te duur ? Want daarin zitten vaak al wel alle licentie's in e.d. En dat kan anders ook nog best oplopen.

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

• n1els
Nou, op zich niets tegen kant en en klaar, maar ik kan er geen vinden die meerdere playlists naar meerdere outputs kan sturen... dus als je er een kent ga ik daar naar kijken.

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:23

Midas.e

Is handig met dinges

n1els schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 16:01:
Nou, op zich niets tegen kant en en klaar, maar ik kan er geen vinden die meerdere playlists naar meerdere outputs kan sturen... dus als je er een kent ga ik daar naar kijken.
Ik ken er 1 of 2, ik heb eerder cafe's etc geholpen via deze site: http://vergelijkhorecamuziek.nl/ waarbij het contact is gelegt door de leveranciers. Vond ik wel fijn.

Hacktheplanet / PVOutput

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

n1els schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 09:06:
Ik ben gevraagd om een audio-opstelling te maken voor een restaurant. Het is de bedoeling 1 computer als fileserver neer te zetten bij de receptie welke de muziek verzorgd voor alle ruimtes in het restaurant.

Er zijn vijf ruimtes waar (verschillende) muziek moet worden afgespeeld, dit zijn;
1. de bar (~25m2)
2. de dining area (~40m2)
3. de VIP ruimte (~15m2)
4. de algemene patio (~15m2)
5. de VIP patio (~10m2)

Nu zoek ik dus een programma waarmee het mogelijk is om verschillende muziek (playlist per ruimte) op verschillende volumes aan de verschillende ruimtes te serveren. Ik zou bijvoorbeeld meerdere geluidskaarten in een computer kunnen stoppen en zodoende de output kunnen bepalen (geluidskaart 1 is ruimte 1 et cetera).

Ik heb al zitten googlen op termen als jukebox software multiple outputs enzo, maar ik kan zo gauw niets passends vinden, de voorkeur gaat uit naar Windows omdat het POS systeem daar op draait. Linux via een virtual machine zou ook kunnen maar lijkt me moeilijker ivm aansturing hardware.

Daarnaast zal ik ook nog het een en ander nodig hebben aan versterker(s) en speakers. Binnen zullen we plafondspeakers gebruiken, in beide patio's zullen er waterproof speakers moeten komen.
Ik denk dat je even wat leveranciers van horeca mp3 software moet benaderen, deze oplossingen zijn er. Welke het zijn weet ik niet, maar heb ze in aktie gezien bij uitgaansgelegenheden.
Dan heb je meteen je buma/stemra gedeelte geregeld.

• n1els
Nou, buma/stemra en helaas ook de genoemde site http://vergelijkhorecamuziek.nl/ zijn niet van toepassing, het restaurant staat namelijk in Zuid Oost Azie (Filipijnen), dus wat buma/stemra betreft een meevaller.. de offertes via die site waren wel handig geweest.

Stel nou dat ik +/- 8 speakers nodig heb ik het dining gedeelte, kan dat met zo'n Sonos? op de plaatjes zie ik maar twee uitgangen

Afbeeldingslocatie: http://www.sonos.com/shop/i/products/connectamp.back_big.jpg

Kan ik die dan doorlussen of iets dergelijks?

Na het bekijken van allerlei audio apparatuur de hele dag ziet zo'n Sonos er plotseling behoorlijk voordelig uit :D

[ Voor 10% gewijzigd door n1els op 05-08-2013 16:27 ]

• ginod
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 20:15
Tsjah, dat konden wij ook niet weten natuurlijk, dat het om een Filipijns restaurant ging. Ikzelf weet dat http://www.xenox.nl/en/products/music-manager meerdere rooms kan bedienen met eigen muziek. Heb een tijd gedraaid in een zaak, waarin dit systeem werd gebruikt. In de toiletruimtes werd altijd alleen rustige lounge muziek gedraaid :-)

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

• n1els
Dat Xenox systeem ziet er wel mooi uit, maar daar komt dan nog de 'normale straat' aan versterkers et cetera achteraan. Het is wel een mooie oplossing voor de verschillende zones, ze hebben dan wel een maximum van 4 zones maar daar kunnen we wellicht wel mee uit de voeten.

Alle andere features zoals de muziekbibliotheken die ze aanbieden zullen niet nodig zijn, muziek is er al (speciaal gecomponeerd). Enig idee wat het kost trouwens?

[ Voor 14% gewijzigd door n1els op 05-08-2013 16:51 ]

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-01 15:59
n1els schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 16:25:
Nou, buma/stemra en helaas ook de genoemde site http://vergelijkhorecamuziek.nl/ zijn niet van toepassing, het restaurant staat namelijk in Zuid Oost Azie (Filipijnen), dus wat buma/stemra betreft een meevaller.. de offertes via die site waren wel handig geweest.

Stel nou dat ik +/- 8 speakers nodig heb ik het dining gedeelte, kan dat met zo'n Sonos? op de plaatjes zie ik maar twee uitgangen

[afbeelding]

Kan ik die dan doorlussen of iets dergelijks?

Na het bekijken van allerlei audio apparatuur de hele dag ziet zo'n Sonos er plotseling behoorlijk voordelig uit :D
Er is ook een Sonos variant waar je een eigen versterker op aansluit, daarmee kun je dus voldoende boxen aansluiten.
Onderling kan je met Sonos draadloos verbinden dus daar zijn geen kabels voor nodig.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 13:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als je toegang hebt tot PC's in die ruimte, squeezebox server icm squeezeslaves en je kan vanuit 1 centraal punt muziek sturen naar elke squeezeslave (via de webinterface of via mobiele apps, volume, playlist, noem het maar op).

Squeezeboxen zijn uit productie, maar mischien dat je ze nog goedkoop ergens kan krijgen.

Voordeel, software is volledig gratis, enige wat je nodig hebt zijn PC's die Windows draaien (slave heeft dacht ik ook een linux variant).

[ Voor 23% gewijzigd door SinergyX op 05-08-2013 17:20 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• n1els
Ik weet niet of ik die nog kan krijgen hier, maar lijkt me ook vrij link voor als er eentje over een paar jaar stuk gaat..
Met Raspberry PI's en MPD zou ik ongeveer hetzelfde kunnen maken maar dat lijkt me niet betrouwbaar genoeg om in iemand anders z'n restaurant aan te bevelen. Leuk hobby-project, maar niet iets voor een productieomgeving zeg maar. Ligt ook aan mijn linux skills trouwens, met wat meer tijd zou je zo een hele mooie opstelling kunnen maken.

Nog even verder gezocht naar Sonos spul en meerdere kabels, die kan dus gewoon doorgelust worden naar een versterker voor meer aansluitingen:

Afbeeldingslocatie: http://64.19.142.10/www.sonos.com/support/onlineuserguide/en/sonosuserguide/zp90_en/amplify_zp90_nolabel.jpg

Bron: http://www.sonos.com/support/onlineuserguide/en/sonosuserguide/zp90_en/adding_to_an_existing_sonos_system_-_connect.htm

(een plaatje maakt dingen zoveel makkelijker als je door de bomen het bos niet meer ziet.)

Nog maar weer een edit om de dag mee te beginnen: vanmorgen even met de eigenaar wat dingen doorgesproken en het gaat toch allemaal een stukje bescheidener worden qua budget. Behalve het geluidsysteem moet er ook nog een hele POS opstelling gemaakt worden wat buiten dit topic valt dus dat heeft natuurlijk voorrang.

Snel even de lokale bouwmarkt ingerend en daar de plafondspeakertjes bekeken. Prijs viel behoorlijk mee (het assortiment bestond dan ook uit goedkope speakertjes, en aangezien we al in Azie zijn, zijn goedkope speakertjes heul goedkoop..) geluid was redelijk goed, voor zover we dat zo gauw konden beoordelen in een bouwmarkt met wat speakerdraadjes aan een karaokemachine geknoopt.

Puntje was echter wel dat dit enkelkanaals speakers zijn, dus alleen links of rechts, geen stereospeakers dus. Het lijkt mij mogelijk vervelend als je maar een kant hoort, maar misschien valt dat volgens jullie wel mee? meningen zijn welkom in ieder geval, voorlopig kijken we even verder of we ook stereospeakers kunnen vinden. Lijkt me in ieder geval lastiger met bedrading, omdat je dan beter op moeten waar welk speakerdraad naartoe gaat.

Verder zullen we waarschijnlijk een paar goedkope versterkers kopen en die gewoon stapelen naast de desktop computer onder de receptiebali. Het lijkt goedkoper meerdere losse versterkers te kopen dan een meerkanaalsversterker.

Qua software gaat het dan gewoon 4x Winamp worden want gratis. Kant en klare software lijkt ofwel teveel of te weinig functionaliteit te hebben. DIY oplossingen zoals deze zouden heel leuk zijn maar hebben we geen tijd voor, en zou de betrouwbaarheid kunnen beperken.

Met een of meer extra geluidskaartjes zal worden gezorgd voor de benodigde outputs, die dan weer aangestuurd worden door de bijbehorende installatie van Winamp (behalve dat het hier al geroepen is wordt dit ook gebruikt in de link hierboven). De outputs gaan dan naar de bijbehorende versterker, die de speaker in de juiste ruimte aansturen.

Om de softwarekant gebruiksvriendelijker te maken zal ik proberen een paar Winamp (classic) skins maken of aan te passen zodat met kleurtjes of met text duidelijk is welke player welke ruimte aanstuurt.

[ Voor 91% gewijzigd door n1els op 06-08-2013 07:45 ]

• kippy
Kwam toevallig nog iets tegen wat misschien interessant is:
http://www.bmbelectronics.eu/upl_files/resourcecenter/13_ZR-4NilesSeries2.pdf?utm_source=GraphicMail&utm_medium=email&utm_term=NewsletterLink&utm_campaign=BMB+Uitv+Mailing+Week+29%2C+2013+NL&utm_content=

Speakers worden over het algemeen per stuk verkocht, wat dus "mono" is. Maar twee mono speakers is een stereo set. En om stereo geluid te krijgen zul je altijd twee kabels moeten trekken van je versterker naar de speakers.

• n1els
kippy schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 08:04:
Speakers worden over het algemeen per stuk verkocht, wat dus "mono" is. Maar twee mono speakers is een stereo set. En om stereo geluid te krijgen zul je altijd twee kabels moeten trekken van je versterker naar de speakers.
Snap ik, maar ik weet niet in hoeverre het als storend kan worden ervaren als je in een ruimte van zo'n 40m2 bijvoorbeeld 8 speakers ophangt, waarvan 4 links en 4 rechts. Zou dat niet storend zijn als je dan bijvoorbeeld alleen rechts hoort? lijkt me ook heel erg aan de muziek liggen natuurlijk en het is slechts achtergrondmuziek maar ik neig toch heel erg naar stereospeakers.

Mooi systeem trouwens dat Niles audio, ziet er mooi uit. Ik denk dat we toch voor een simpeler opstelling gaan (zie mijn post boven), maar ik zal het voor de vorm nog wel even laten zien.

• kippy
Wat je eigenlijk zou willen is speakers stereo ophangen, dus in het geval van 8 speakers. Vier links en vier rechts, en dan softwarematig (aangezien je toch een pc gebruikt) het geluid meer mono maken. Zodat je dus een minder brede kanaal scheiding hebt tussen links en rechts. En dan heb je er eigenlijk nooit last van.

Daarnaast als muziek zacht staat zul je het nooit merken met de huidige muziek. In de jaren 60 had je nog wel wat albums waar bijvoorbeeld de zang links stond en de gitaar rechts. Maar dat kom je tegenwoordig eigenlijk niet meer tegen, dus zal het ook geen probleem vormen.

• n1els
Ik zal even na moeten zoeken hoe ik het geluid meer mono maak (in Winamp op een Windows computer), maar dan zou het dus een optie zijn. Ze hebben wat restaurantmuziek laten componeren, die ik overigens nog niet beluisterd heb maar dat zal dus echt achtergrondmuziek zijn zonder vreemde fratsen met de balans. Wellicht dat er op verzoek ofzo nog wel andere muziek zal worden gedraaid maar als ik de kanaalscheiding kan aanpassen komt men daar ook wel overheen.

Ik zie trouwens al een plug-in voor Winamp (somewhat mono) waarmee je dit kan instellen, klinkt goed.. ik kijk even hoeveel het gaat schelen in de aanschaf van de speakers versus het beschikbare budget en hoe de eigenaar hierover denkt.. Goeie tip!

Edit: We moeten ook snel speakerdraad kopen, want men is bijna klaar met het plafond, en het draad moet daaroverheen. Moet ik bij de in de TS aangegeven afmetingen nog rekening houden met speciale eisen aan het speakerdraad?

2mm lijkt me zat?

[ Voor 15% gewijzigd door n1els op 06-08-2013 13:55 ]

• panomi
2 mm2 lijkt me inderdaad voldoende.

Lijkt me leuk om te zien hoe het eindresultaat is geworden in de vorm van wat foto's! :)

[ Voor 56% gewijzigd door panomi op 06-08-2013 15:43 ]

• n1els
panomi schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 15:42:
Lijkt me leuk om te zien hoe het eindresultaat is geworden in de vorm van wat foto's! :)
Ja, is ook de bedoeling. zal waarschijnlijk komende zaterdag worden.

geisoleerde 'royal cord' draden zouden dus niet nodig zijn? Ik kreeg aangeraden deze draden te gebruiken:

http://www.mchomedepot.co...egory_id=0&product_id=418

Dit is een dikke kabel (buitenmantel) met daarin 2 kernen van elk 2mm dik. 5200 peso is omgerekend wel ruim 90 euro voor 75 meter, en dat vind ik nogal prijzig voor speakerdraad (zeker als je bedenkt dat we best wel wat meter zullen gaan maken. (sterker nog: de bekabeling is dan duurder dan de versterkers + speakers!)

Ik zat eigenlijk meer aan zoiets te denken:
Afbeeldingslocatie: http://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/SWA3427S_10-IMS-global?wid=225&hei=225&$jpglarge$

• kippy
Voordeel van het eerste type draad is dat deze makkelijker te trekken is aangezien hij rond is.
1.5 ~ 2mm² zolang het maar koper is meer dan genoeg. Dus normale 230 kabel zal ook prima voldoen.

• n1els
nou het is een soort systeemplafond wat momenteel geinstalleerd wordt (daarom moet de bekabeling nu), dus kabels trekken is nu heel makkelijk (zolang het plafond nog niet dicht is.)

Ok, simpele bekabeling it is.

• n1els
Gisteren had ik even een dagje vrij, dus kon ik mooi even bij het restaurant kijken hoe het restaurant ervoor staat. De eigenaar heeft al twee tweekanaals versterkers gekocht en ook al een aantal plafondspeakers, dus daar hoef ik me al geen zorgen meer over te maken.

Het viel me wel op dat de bouwvakkers de speakerdraden hebben getrokken, maar dan parallel. Dus voor elke ruimte loopt er nu één speakerdraad als een soort slinger door de hele ruimte, met een lus op elke plek waar een speaker moet komen. Ik kan zo gauw geen reden bedenken waarom dit problemen zou kunnen opleveren, alleen jammer dat ik daar niet aan gedacht heb want nu hebben we dus een paar honderd meter kabel teveel...

Ik heb alvast wat foto's gemaakt, maar ik zit nu op mn werk dus ik denk niet dat ik die vandaag kan uploaden.

Pagina: 1