DNS voor clients i.c.m. firewall en 2 internet providers

Pagina: 1
Acties:

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-12 15:29
Vraag voor de netwerk pro's;

Ik heb twee netwerkverbindingen, KPN en Ziggo. Deze twee zijn verbonden met een Vigor Draytek 2920. Deze vigor zorgt er voor dat downloaden via ziggo gebeurt, en internetten via KPN (load balance). In het netwerk is een server aanwezig die DHCP uitgeeft (een losse server, niet de vigor).

Nu komt mijn vraag; welke DNS laat ik de DHCP server aan mijn clients geven? Is dat het interne IP van de Vigor? Of is dat gewoon de primaire en secundaire DNS servers van beide providers (KPN en Ziggo)?

Het lijkt beide te werken, maar eigenlijk is geen van beide echt heel snel...

P.S.: op de server staat DNS uitgeschakeld, deze geeft alleen DHCP uit.

Edit: of is het "normaal" dat er in zo'n geval een publieke DNS wordt gebruikt zoals OpenDNS?

[ Voor 6% gewijzigd door Bloemstukje op 04-08-2013 22:48 ]

gewoon nee.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ik vermoed dat je de KPN en Ziggo DNS in kan stellen op je DrayTek router. Dat zou ik doen en dan je router instellen als DNS server, dan heb je lokaal ook nog de registratie van je apparatuur op de DNS router. Je kan dan je apparaten bereiken op de naam "$apparaat.lan" bijvoorbeeld.

Als je op je apparaten direct met KPN / Ziggo laat resolven dan zullen ze zich niet met hun naam kunnen registeren. Het is maar wat je wilt. Ook is het zo dat de Draytek router resultaten zal opslaan (cachen) dus dan is het weer iets sneller voor je andere apparaten als die dezelfde DNS naam willen resolven. In deze ga ik dus wel vanuit dat je meerdere iPads / iPhones / laptops hebt.

Uiteindelijk blijft het allemaal milliseconden werk, dus mijn inziens zal het niet merkbaar zijn.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-12 15:29
webfreakz.nl schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 22:55:
Ik vermoed dat je de KPN en Ziggo DNS in kan stellen op je DrayTek router. Dat zou ik doen en dan je router instellen als DNS server, dan heb je lokaal ook nog de registratie van je apparatuur op de DNS router. Je kan dan je apparaten bereiken op de naam "$apparaat.lan" bijvoorbeeld.

Als je op je apparaten direct met KPN / Ziggo laat resolven dan zullen ze zich niet met hun naam kunnen registeren. Het is maar wat je wilt. Ook is het zo dat de Draytek router resultaten zal opslaan (cachen) dus dan is het weer iets sneller voor je andere apparaten als die dezelfde DNS naam willen resolven. In deze ga ik dus wel vanuit dat je meerdere iPads / iPhones / laptops hebt.

Uiteindelijk blijft het allemaal milliseconden werk, dus mijn inziens zal het niet merkbaar zijn.
Heel duidelijk verhaal, bedankt !! Ik denk dat ik het dan zo laat zoals het nu is; clients krijgen van de DHCP de DNS van de vigor, en daar staan inderdaad de primaire en secundaire DNS servers van de betreffende providers ingesteld :) ! Nogmaals dank voor je het verhelderende antwoord.

gewoon nee.