Graag ontvang ik jullie mening over de volgende zaak, hieronder mijn laatste brief naar studentmobiel die het geschil opsomt:
Zijn mijn eisen redelijk? Wat is de haalbaarheid hiervan als studentmobiel niet akkoord gaat via de geschillencommissie (ervaringen) of rechtsbijstand? De creditering van de bijbetaling lijkt mij volstrekt belachelijk?Geschil betreft ordernummer 677273
Geachte Heer/Mevrouw,
Deze email stuur ik u naar aanleiding van de gang van zaken rond mijn ordernummer 677273 (21-06-2012). Deze order betrof de aankoop van een mobiele telefoon i.c.m. een abonnement van KPN. Het toestel was destijds nieuw €596,- als los toestel maar i.c.m. met het destijds afgesloten abonnement kwam deze op €174,- plus een jaar lang de maandelijkse abonnementskosten van €77,50 bij KPN.
Op 29 mei van dit jaar heb ik u gemaild met een tweetal klachten. Allereerst een klacht m.b.t. de hoofdtelefoon uitgang deze was defect en gaf nog maar over 1 kanaal geluid. Ten tweede liep de telefoon af en toe compleet vast, een probleem waar meer informatie over te vinden was op het internet omdat hier meer mensen last van hadden. Zie: http://www.allaboutsymbia..._35G_connection_issue.php
Vervolgens de mobiel opgestuurd voor reparatie met een duidelijke klachtomschrijving. Drie weken (21 juni) later ontving ik het toestel retour, echter tot mijn verbazing was er niks opgelost omdat er geen klachten waren geconstateerd. Echter ik constateerde zelf dat beide klachten zich nog steeds voordeden.
Hierop direct weer een mail verstuurd en aangegeven dat de klachten niet verholpen waren en gevraagd hoe dit op konden lossen. Hierbij gaf u aan dat dit erg vervelend was en dat helaas de enige mogelijkheid was het toestel nogmaals toesturen. Hierop heb ik geantwoord dat ik het toestel nog eenmaal op wilde sturen en verzocht om het toestel graag grondig te testen.
Op 24 juni nogmaals het toestel opgestuurd naar u inclusief uitgebreide klachtomschrijving en aangegeven dat dit de tweede keer was. Ook gevraagd of studentmobiel zelf de klachten kon constateren en testen omdat er vooral naar het reparatiecentrum werd gewezen.
Bijna een maand later 23 juli, ruimschoots later dan de aangegeven reparatietermijn van 2 a 3 weken, het toestel retour mogen ontvangen. Echter tot mijn grote verbazing was de klacht met betrekking tot de koptelefoon nog steeds aanwezig. Hierna heb ik nogmaals contact met u gezocht hoe dit mogelijk was en aangegeven dat ik het inmiddels meer dan zat was. Hierop reageerde u dat het vervelend was maar dat het toestel nogmaals gerepareerd moest worden.
Hierop heb ik gereageerd door aan te geven dat ik geen reparatie meer wenste maar tot de ontbinding van de koop over zou gaan. U gaf vervolgens aan dat dit niet mogelijk is maar dat creditering een mogelijkheid was. Ik heb het toestel een laatste maal opgestuurd en aangegeven dat een creditering van de nieuwprijs van het toestel (niet de bijbetaalde toestelprijs) voor mij een oplossing zou zijn omdat ik het inmiddels meer dan zat was. Dit leek voor beide partijen de beste oplossing omdat ik dan mijn contractuele verplichtingen richting KPN na zou komen en dit verder niet ontbonden hoefde te worden.
Echter na een week (1 augustus) ontving ik bericht van u dat ik de destijds bijbetaalde toestelprijs retour kreeg incl. de gemaakte verzendkosten. Een bedrag van €198,15,- voor een toestel van bijna €600,- u begrijpt wellicht dat ik ook hier nogal verbaasd over was. Immers deze prijs was destijds mogelijk door een toestelkorting vanwege het ernaast afgesloten abonnement bij KPN. Dus als ik slechts de bijbetaalde toestelprijs retour zou krijgen heb ik een jaar lang een relatief duur abonnement gehad zonder daarnaast een degelijke mobiele telefoon gehad te hebben. Als ik dit had gewild had ik net zo goed een sim-only abonnement af kunnen sluiten. Ik ga hier dan ook niet mee akkoord.
Ik geef u twee laatste opties die mijn in ziens redelijk zijn en binnen het Nederlands consumentenrecht passen:
Optie 1: De koop wordt ontbonden dit betekend dat ik de destijds bijbetaalde toestelkosten retour ontvang plus dat het abonnement overgedragen wordt aan studentmobiel en alle hieruit vloeiende kosten en reeds gemaakte abonnementskosten vergoed worden. Hiernaast wens ik dan ook nog de kosten voor de gemaakte retourzendingen te ontvangen.
Optie 2: Het toestel wordt gecrediteerd aan de hand van de nieuwprijs op het moment van aankoop. Ik zal dan mijn contractuele verplichting aan KPN voldoen. Immers een toestel dat nu nieuw nog ruim €560,- kost (pricewatch: Nokia Pureview 808 Zwart) crediteren a €174,- is volstrekt belachelijk. Hiernaast wens ik dan ook nog de kosten voor de gemaakte retourzendingen te ontvangen.
Ik wil u de mogelijkheid geven om binnen twee weken te reageren en hoop er samen met u uit te komen. Zo niet zal ik dit geschil doorzetten naar de geschillencommissie of mijn rechtsbijstandsverzekering.