Windows 8 en "oude" quad Intel netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-12 19:42

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Van mijn werk heb ik een oude quad Intel netwerkkaart gekregen. Die wil ik onder Windows 8 in ons media PC'tje via teaming (LACP) gebruiken. Niet zinnig, wel leuk. De kaart wordt herkend, maar gebruikt de in box drivers van Window 8. Deze ondersteunen geen teaming. De installatie software vindt dat er geen Intel kaart aanwezig is, dus kunnen de Advanced Network Services niet geïnstalleerd worden. Op zich logisch, Intel zegt zelf ook dat Windows 8 voor deze netwerkkaart alleen in box gesupport wordt:
"In-box support
Driver and software updates are not planned for adapters with only in-box support. These adapters cannot be updated using automated or manual methods.
Intel® PROSet for Windows* Device Manager and Advanced Network Services (ANS) driver for teaming and VLANS are not included with in-box support.
You might be able to add an adapter with in-box support to a team using multi-vendor teaming (MVT). See the user guide for MVT considerations."

Voor MVT moet er minstens een Intel netwerk kaart aanwezig zijn waarvoor ANS wel geïnstalleerd mag worden, deze moet dan de hoofd kaart van het team zijn (uit deze pagina afgeleid, staat er niet letterlijk).

Er is onder Windows Server 2012 meer support. Deze uncertified drivers zijn niet zomaar te vinden, maar ik heb de in de link genoemde CD vol drivers (en een nieuwere versie ervan) gedownload.

Nu is de truuk nog op de Windows Server 2012 drivers onder Windows 8 aan het lopen te krijgen. Ik heb artikelen gevonden die dit andersom beschrijven.

Maar nu loop ik vast. Deze artikelen beschrijven alleen de 64 bit versie en ik zit op 32 bits (de 64 bits versie had er bij installeren geen zin in, en ik heb toch maar 4 GB). Ik moet de juiste regels kopiëren naar het juiste blok. Maar welk blok is dat? Dit is het voor 64 bits: "[Intel.NTamd64.6.2.1] section (Windows 8) to [Intel.NTamd64.6.2] section (Windows Server 2012)". Het lijkt erop dat het hele blok ontbreekt, want ik kan geen kopje Windows 8 vinden in de .INF bestanden waar ik de juiste hardware ID's vindt (VEN_8086&DEV_10BC).

Wie kan mij verder helpen? Ik denk de puzzelstukjes te hebben, maar weet niet hoe nu verder.

De relevante .inf bestanden. Bijzonder genoeg is er alleen een 64 bit NDIS63 versie en die heeft de naam van een 32 bit versie ?! Ik had verwacht de NDIS63 .INF te moeten hebben uit wat ik in de hiervoor genoemde artikelen gelezen had.

[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 04-08-2013 21:50 . Reden: Bestanden toegegevoegd. ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Server 2012 doet gewoon teaming in het OS (geen specifieke drivers of software benodigd).
Dit zit echter niet in Windows 8

Dat gezegd hebbende, de teaming met vendor specifieke software en hardware leverde vaak problemen op. je hebt dus wel de juiste 32-bit drivers gevonden?

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ik heb op mijn eigen PC (Windows 8 64 bit) teaming via LACP prima aan het lopen (2x Intel NIC onboard). Dat is waarschijnlijk een vendor specifieke oplossing van Intel. De drivers die ik op mijn media PC gebruik zitten ingebouwd in Windows 8 (in box). Dus het zijn wel de juiste, maar een wat primitievere versie waarop Intel geen ANS (dus geen teaming) toestaat.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:14
Kun je niet drivers van een HP / IBM kaart gebruiken die ook de 1000PT gebruikt? Misschien dat die wel drivers hebben?

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ik verwacht dat zij de Intel drivers zullen gebruiken, ipv een eigen set ontwikkeld te hebben. En al zeker geen Windows 8 als server leverancier. Maar server hardware is niet mijn vakgebied, dus ik kan er goed naast zitten. Ik zal morgen eens zoeken welke kaarten dat dan zouden zijn en of daar drivers voor zijn.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
HP verwijst voor support naar Intel, en zullen dus de Intel drivers gebruiken. IBM heeft bij de ondersteunde besturingssystemen geen Windows 8 staan.

• ThinkPad
Jammer, was te proberen.

Je kunt ook geen Windows 7 drivers gebruiken?

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Intel heeft hele duidelijke ideeën welk OS met welke kaart toegestaan is. Hun installatie software kiest zelf de juiste drivers uit een set, ik kan niet kiezen zonder .inf files te hacken. En aangezien ze aardig dicht op de hardware zitten kan ik me dat voorstellen. De 2012 drivers lijken nog steeds de beste gok (zelfde driver model), maar dan moet ik waarschijnlijk naar 64 bits. Kan, maar vereist een totale herinstallatie van mijn media pc plus interne webhosting (hobbyproject) => niet fijn. Bovendien moet ik nog zien dat ik er dan wel uit kom, maar het scheelt een hindernis. Bedankt voor het meedenken.

[ Voor 10% gewijzigd door Milmoor op 05-08-2013 20:56 ]

• ThinkPad
Ik lees nu pas in je startpost dat het gewoon voor de leuk is.... Dan ga je toch geen reinstall doen :P ? Kaartje verkopen in V&A en een andere halen die wel in Windows 8 werkt?

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Weet jij wat multi-poort netwerk kaarten kosten? Dat is niet ook niet fijn. Maar je hebt wel gelijk dat ebay in de gaten houden heel veel tijd scheelt. Ik had gehoopt dit met wat .inf hacken op te lossen. Het was in ieder geval leerzaam. Ik weet nu meer van Intel netwerk kaarten dan ik ooit had willen weten (maar helaas nog niet genoeg) ;).

[ Voor 25% gewijzigd door Milmoor op 05-08-2013 21:34 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Overigens, hacken van de Server 2012 drivers/inf files heeft geen zin. De 2012 drivers zijn 64-bit only. Dus dan houd het op.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Goed punt, dat wist ik niet. Ik zal hem eens in mijn eigen PC prikken (wel 64 bits Windows 8 ) en kijken of ik hem daar aan het lopen krijg. Zo ja, dan kan ik overwegen mijn Media PC naar 64 bits te halen. Wou ik toch al een keer i.v.m. HyperV, maar het heeft geen haast.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Uitgeprobeerd, maar daar kom ik niet uit. Als ik het goed heb moet ik de NDIS63 drivers hebben voor Windows8/Server 21012, maar de .INF met drivers voor mijn kaart bevat geen Windows Server 2012 sectie. Wat zie ik over het hoofd?

[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 07-08-2013 14:00 . Reden: .inf omgezet naar .txt ]

Pagina: 1