Vandaar "doorgaans", natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar het is niet echt representatief voor de gemiddelde persoon. Tevens zullen ze daar dan ook een goede fiets voor hebben die ook aardig wat kost.
[...]
En daar zit de clou. TS kreeg reiskosten vergoedt en de auto is de luxe die TS graag wilde

Maar blijkbaar heeft hij zich niet goed beseft wat de regeling hem nou eigenlijk kost, anders hadden we dit topic niet gehad.
Misschien in de industrie waar jij werkt. Mijn bedrijf levert alleen maar diensten en toch ben ik een uitzondering met betrekking tot de auto. We hebben immers poolauto's. Gezien het feit dat ik 5 dagen in de week gebruik maakte van een poolauto werd eindelijk besloten dat dit toch wel handiger was en ik was toch toe aan een promotie waarover onderhandeld moest worden. Ook al veranderde mijn situatie vrij snel omdat ik nu veel in het buitenland zit heb ik een auto. Om ook prive te mogen rijden moest ik wel zelf uitonderhandelen, ik sluit niet uit dat ik meer op een ander gebied (misschien loon, misschien vakantie) had kunnen krijgen als ik niet in had gezet op prive gebruik auto. Ik werk nou eenmaal bij een Amerikaans bedrijf en daar is deze constructie echt exotisch.
Alle grote dienstverleners/detacheerders die ik in Nederland ken werken gewoon met een leaseregeling.
Nogmaals, dat kunnen wij niet beoordelen. TS wilde een auto en het bedrijf heeft daar aan meegewerkt, duidelijk gemaakt welke voorwaarden daaraan verbonden waren en TS heeft dat geaccepteerd.
Maar blijkbaar heeft de TS zich niet beseft wat de daadwerkelijk kosten zijn. Nogmaals, als de TS de auto gewoon zakelijk nodig heeft vindt ik het een slecht onderhandelingsresultaat. Als hij hem voornamelijk privé gebruikt is het natuurlijk een compleet ander verhaal.
Ik neem aan dat beide partijen wisten dat op het moment dat er over de lease auto werd gepraat dat er een nieuw contract zou komen. Dit heeft TS ook aangegeven.
Zijn salaris is al verlaagd voordat hij dat nieuwe contract kreeg, dus ik snap niet helemaal waarom het er dan nog wat mee te maken heeft. Behalve dan dat het de TS nu pas opvalt omdat het in zijn contract vermeld staat.
Volgens mij betrek je het teveel op je eigen situatie. Vergis je niet, een werkgever is niet eens verplicht om reiskosten te vergoeden. En deze luxe constructies zijn veel aan het verdwijnen, alleen die functies waar het echt bittere noodzaak is kunnen nog rekenen op een auto en ook dan is prive gebruik niet standaard meer. Vroeger kreeg zelfs de koffiejuffrouw een auto, maar die tijd is niet meer.
Ik geef ook telkens aan dat mijn uitgangspunt is dat de auto nodig is voor de functie. Als dat niet het geval is, is het sowieso belastingtechnisch vaak niet interessant om een leaseauto te nemen. ( Met uitzondering van 0% en sommig 14% auto's ). Aangezien het bedrijf toch al kosten moet maken om die auto te hebben, is het belastingtechnisch gezien goedkoop om deze ook privé door de werknemer te laten gebruiken. Een eigen bijdrage daarvoor is ook niet gek, maar de bijdrage van de TS is gewoon buiten alle proporties als hij gewoon voor zakelijk gebruik nodig is.
De enige reden dat TS überhaupt een auto heeft gekregen was omdat hij dat zelf vroeg en niet voor het werk maar om prive kilometers te maken.
Tuurlijk heeft de TS er zelf voor gekozen, en op zich mooi dat het bedrijf daar aan mee wil werken, maar de TS heeft blijkbaar niet beseft wat het daadwerkelijk kost.
Dat het bedrijf en TS daar redelijk kostenneutraal uit gekomen zijn is prima. Voor die 200 euro kan TS niet rijden wat hij nu gaat rijden. Of het per saldo een kleine plus of min is zal TS zelf moeten berekenen daar moet je heel zn situatie voor kennen
Er valt niet te zeggen of het kostenneutraal voor de TS is, want de TS heeft met geen woord gerept over de regeling die hij voor de lease-auto had.
Alleen dat het niet de afgesproken auto is is krom, zoals TS zelf inmiddels ook heeft ingezien.
Dat is sowieso krom natuurlijk, en gaat gewoon direct tegen de overeenkomst in die hij heeft gesloten. Ik zou dan ook sowieso proberen om de eigen bijdrage terug te krijgen over de periode dat je niet de auto van jouw keuze hebt.
MrFl0ppY schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 10:09:
Of dat uiteindelijk voordeliger is, zal de TS zelf moeten bepalen. Maar een eigen auto (Ibiza) kost volgens autoweek 36,1ct per kilometer, dat is al 216€ pm voor de privé km's alleen. Daar komt nog bij de zakelijke kilometers * (36,1ct-19ct) = ??
Het is overigens gebruikelijk dat er voor echt zakelijke KM's ( Dus niet woon-werk verkeer ) meer dan 19 cent/km uitgekeerd wordt. Dat is natuurlijk ook logisch, immers geef je zelf al aan dat de kosten hoger liggen, dus het zou gek zijn als een werknemer verlies zou maken op iets dat hij voor de baas moet doen. Bij woon-werk verkeer is dat minder een probleem omdat het je eigen keuze is wat betreft afstand tot je werk.
[
Voor 27% gewijzigd door
Woy op 06-08-2013 10:36
]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”