Koeling van medion MD8822 upgraden.

Pagina: 1
Acties:

• larreh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-02 18:59
Hallo,

Ik zou graag de koeling van mijn Medion MD8822 willen vervangen omdat de CPU (en waarschijnlijk ook de andere componenten) te heet worden. Na een stress test bleek dat de core temperaturen de 90 graden aantikken wat teveel is. Graag zou ik de pc een stuk koeler willen laten draaien en eventueel overklokken.
De kast wil ik graag blijven gebruiken en enkel de case fans en CPU koeling willen vervangen. Budget: tot 40 euro. De pc zal als render node/externe download bak gaan dienen. Helaas is het niet mogelijk om de CPU te vervangen, zie hier

Zoals je in de onderstaand plaatjes kunt zien beschikt de PC over een stock cooler en een fan die ervoor gemonteerd zit. Aan de achterkant van de PC zijn nog mogelijkheden om nog 1 fan bij te plaatsen. Als het mogelijk is om de fan die voor de CPU koeling zit ook te vervangen, dan doe ik dat graag.
Afbeeldingslocatie: http://img51.imageshack.us/img51/5884/mrgl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img835.imageshack.us/img835/2408/mxny.jpg

De hoogte van de stock cooler is 9,5cm. De breedte is ongeveer 8,5cm. Nu vraag ik mij af, wat is een geschikte vervangende koeler? Bij voorbaat dank. _/-\o_

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Volgens mij zit er al een forse cooler op.
Goed schoonmaken en vervolgens alle kabels een beetje goed wegwerken (wat zit er aan die flat cable? Die houd veel lucht tegen, misschien zit daar een floppy drive aan? Dan kan die wel weg.Ook een hele bos kabels recht voor cpu zie ik zitten).

• larreh
De koeler die erop zit is gewoon de stock koeler. Ik zal eens kijken wat ik kan bereiken met een ty-rapje hier en daar. De grijze kabel zit gewoon ingeplugd op het moederbord, vlak naast de grijze kabel zit een tv tuner.
Zou het overigens niet goed voor de algehele temperatuur in de kast zijn als ik een extra outtake fan monteer aan de achterkant?

[ Voor 22% gewijzigd door larreh op 05-08-2013 01:55 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-02 15:57

Compizfox

Bait for wenchmarks

Heb je misschien ook wat grotere foto´s dan deze thumbnails? Dan valt het iets beter te zien :P

Ik zou iig eerst wat doen aan je cable management en je airflow ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-02 17:08
je kan ook een andere cpu koeler nemen moet je alleen wel oppassen dat je hem kwijt kan en dat de maten ok zijn ( is maar net wat je wil ) als je het wil hoeveel cm heb je nog tot aan het paneel ? maakt het zoeken wat makelijker en zal je ook wat meer keuzen hebben
http://tweakers.net/categ...lHKTexAsgxNDfVMzJUqq2tBQA

ik zou zelf niet zo veel doen alleen 3 dingen

1 de kabels wat al aan gegeven was
2 koelpasta vernieuwen kost bijna niks
3 fan verplaatsen of alleen omdraaien (die bij je cpu zit) of nog een extra fan bij plaatsen

kan je kijken als je cpu fan zuigt of blaast

[ Voor 38% gewijzigd door NLMarcel194 op 05-08-2013 05:33 ]

• Reepje
  • Niet online
larreh schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 01:52:
De grijze kabel zit gewoon ingeplugd op het moederbord
Dat snap ik, maar waar zit die aan vast aan de andere kant. Als dat een apparaat is dat je niet gebruikt, kan die kabel weg.
Als er geen outtake fan onder de voeding zit, dan is je probleem zeer waarschijnlijk opgelost als je daar een fannetje plaatst (en de kabels opruimt, en het koelblok afstoft).

• larreh
Reepje schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 08:53:
[...]
Dat snap ik, maar waar zit die aan vast aan de andere kant. Als dat een apparaat is dat je niet gebruikt, kan die kabel weg.
De kabel is ingeplugd in een dvd brander, na een spoedige herinstallatie zal ik hem ook niet meer gebruiken.
Reepje schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 08:53:
[...]
Als er geen outtake fan onder de voeding zit, dan is je probleem zeer waarschijnlijk opgelost als je daar een fannetje plaatst (en de kabels opruimt, en het koelblok afstoft).
Er zit inderdaad standaard geen outtake fan in gemonteerd. Na een meting blijkt de diameter (waar het ronde rooster begint) 85mm te zijn. Betekent dat dat een 80mm case fan te klein is? Allereerst maar flink schoonmaken.

Wat grotere plaatjes:
hier en hier
NLMarcel194 schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 05:25:
kan je kijken als je cpu fan zuigt of blaast
De fan zuigt :) .

[ Voor 15% gewijzigd door larreh op 05-08-2013 10:02 ]

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-02 17:08
dan zou ik hem laten blazen dat is beter
en weet niet als je misschien goede schroeven heb om msschien je fan vast te schroeven aan je alu blok dan heb je ook geen tussen stukje meer

wel oppassen dat je niet tegen te lange schroeven neemt vanwegen de heatpipes

en 1 of 2 outtake fans zou ook wel helpen wat andere ook al vermeld hebben
maar al verder gekomen met het opruimen ?

• Reepje
  • Niet online
Als die fan zuigt, dan staat die verkeerd; het moet blazen over het koelblok..

• larreh
Heb inmiddels de kast schoongemaakt en een nieuwe fan ingebouwd, een Arctic F8 Pro PWM. Temps zijn onder full load gezakt van 90 naar 70 graden. Er was enkel plaats voor 1 outtake fan.
Zit nog te twijfelen over het vervangen van de koelpasta, maar twijfel of het veel verschil zal maken vanwege het gebruik van de stock cooler.
En vanwege het feit dat ik geen intake fans kan monteren (enkel rooster, geen mounting holes) vermoed ik dat het niet gemakkelijk word om lagere temps te bereiken.

Probleem met deze OEM build is dat het moederbord BTX is, dus dat zal waarschijnlijk problemen geven wanneer ik de de hele setup in een andere case zet. Toch moeten de temps omlaag om de levensduur van de pc te verlengen vandaar dat ik toch een nieuwe cpu koeler wil installeren, tenzij jullie vermoeden dat dat geen verschil zal maken. Anders kan ik misschien ook wat gaten boren in de case aan de zijkant om zo toch 1 of 2 intake fans te kunnen monteren.
Graag hoor ik jullie mening!

[ Voor 69% gewijzigd door larreh op 22-08-2013 21:12 ]

Pagina: 1