Toon posts:

[Arduino] Inschakelen 12V-230W omvormer mbv een Arduino-scha

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Sinds gisteren ben ik in bezit van een Arduino Start pakket (Arduino Uno).
Na het volgen van enkele hoofdstukken ben ik zelf mijn eigen schakeling gaan maken.

De bedoeling is om een 150W inverter met behulp van een Arduino-schakeling aan of uit te schakelen. Dat wil ik doen aan de hand van een licht-sensor. Zodra de lichtsensor boven de hoogste, geprogrammeerde waarde komt, dan moet de 150 inverter ingeschakeld worden. Zodra het "minder" licht wordt, dan moet die natuurlijk ook weer uitgeschakeld worden.

Met de 150W inverter bedoel ik het volgende :
Afbeeldingslocatie: http://www.brennenstuhl.com/temp/explorer/files/products/en-DE/images/produktbilder_150_dpi_1171950.jpg

In het arduino-start-boek kwam ik twee hoofdstukken tegen :
- Project 9 - Motorized Pinwheel
- Project 15 - Hacking Buttons

Als ik project 9 uitvoer en in plaats van het motortje, die 150W inverter aansluit. Dan gaat alles prima zonder dat ik de 150W inverter belast met een waterpomp, die 84 Watt verbruikt. Zodra ik die belast, dan gaat de 150W inverter in storing. Ik vermoed, dat het dan geen voldoende stroom krijgt om op gang te komen, zodra de inverter belast wordt.

Als ik Project 15 uitvoer, dan wilt de inverter helemaal niet aanslaan. In dit project wordt gebruik gemaakt van een Optocoupler. Daarmee kan ik een andere schakeling gescheiden in- of uitschakelen.

Kan ik in plaats van een Optocoupler een relais gebruiken? Of kan ik toch iets voor elkaar krijgen met Project 9?

Groeten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2013 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:49
Hoe voed je de inverter? Rechtstreeks van de zonnecel? Want dat zal niet genoeg opleveren idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 10:10
Ik zou er een loodaccu tussen plaatsen - geladen met een loodacculader vanaf het zonnepaneel.
Dat geeft de omvormer meer buffer voor de inschakelpiek van de pomp (die behoorlijk hoog kan zijn!!)

de arduino zou ik dan laten schakelen op spanning op de accu; als die te laag wordt zet je de pomp uit.