Asus P6X58D + i7 950 CPU over temperature

Pagina: 1
Acties:

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10-2025

Goliath

hi ho silver... away

Topicstarter
Sinds enkele dagen sluit m'n pc volledig af, bij de POST geeft hij aan "CPU OVER TEMPERATURE"
CPU temp. met panel open is 84 gr. C, met panel gesloten in Sisoft Sandra 100 gr. C.
Timings, voltages etc. is allemaal standaard, geen OC toestanden. Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Heb de fan speed van de CPU fan verhoogd naar "turbo"

Verwijderd

Wat heb jezelf al gegoogled?

Wat je zou kunnen proberen bij google in te voeren:
- what to do when cpu temp gets high?
- cpu temp to high
- cpu koeler maken
- cpu wordt te warm
- and so on and so on

Een beetje eigen inzet over hoe je dit denkt op te lossen is ook goed. Tis immers geen helpdesk hier (uitzonderingen daargelaten!)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dit is inderdaad wel een heel simpele vraag. Het probleem is namelijk bekend: de cpu wordt te warm.
De oplossingen liggen daarbij voor de hand: ben er zeker van dat het koelblok stofvrij is, zorg voor goede airflow, waarbij koele lucht wordt aangezogen, en de warme lucht goed kan wegkomen.

Verder moet je nagaan of de cpu toevallig niet de hele tijd hoog belast wordt, daar wordt die ook warm van. Hoge belasting kan ook komen door corrupte software of een virus.

Als dat alles niet helpt, zal je de koeler van de processor moeten halen, oude pasta zeer goed verwijderen en schoonmaken, nieuwe koelpaste aanbrengen.

• Goliath

Goliath

hi ho silver... away

Topicstarter
Excuus, ik ben inderdaad wat te gemakzuchtig geweest. Ik vond en vind het een opmerkelijk probleem, dat uit het niets is ontstaan. Ik snap dat een hete zomerdag kan leiden tot een cumulatie van hitte in de kast en dat de CPU te heet wordt bij een gebrekkige airflow. Echter, de casefans staan op volle kracht aan dus daar kan het niet aan liggen. Zelfs nu de temperatuur weer is gedaald tot herfstwaarden, heb ik het probleem nog steeds. Ik beb Arctic Silver5 besteld en dat ik binnenkort aanbrengen. Mogelijk is het contact tussen CPU en koelblok niet meer optimaal. Het koelblok is overigens stofvrij. Ik zal de volgende keer wat meer zelf uitzoeken. Ik snap dat het geen helpdesk is hier :)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Contoleer of je voltage ook juist is ingesteld, heb je overclocks actief? Even goed testen ook.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Goliath

Goliath

hi ho silver... away

Topicstarter
millman schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:18:
Contoleer of je voltage ook juist is ingesteld, heb je overclocks actief? Even goed testen ook.
Geen OC profiel actief. Alles op standaard. Begrijp niet dat dit probleem zich opeens voordoet, nadat de config jarenlang probleemloos heeft gewerkt. Ik zal voor de zekerheid nog eens door de BIOS lopen om te zien of ik gekke dingen tegenkom. Ik verwacht en hoop dat het met een verse laag koelpasta weer als vanouds werkt.
Pagina: 1