ik hoop dat de post-plaats goed is...
beschrijving van het probleem:
ik heb een desktop baserend op het mobo Biostar K8VHAPro (bord is uit ca. 2003)
als hardware daarin o.a. een sata WD Caviar Blue, 320 GB.
de disk zit aan een sata connector op het mobo zelf (dus geen insteekkaart).
het systeem loopt onder een linux-variant (baserend op Knoppix).
omdat de disk bijna vol is wil ik hem vervangen door een grotere: (ook sata) WD Blue, 500 GB).
ik heb dus de nieuwe disk (op een andere computer, ook onder linux) gepartitioneerd (1 partitie) en deze partitie geformatteerd met ext3.
tools daarbij: fdisk en mkfs.
wanneer ik nu de disk op de eerder genoemde computer aansluit (320 GB disk afgekoppeld, aan dezelfde kabels daarna de 500 GB aangesloten) en ik de computer wil booten komt direct na de meldingen over de videokaart de melding:
"scan devices please wat. Press <Tab> key into user window
hardware initiate failed, please check device.
the bios does not be installed. press <g> to continue"
vraag aan de deskundigen: wat is hier aan de hand?
KAN het zijn dat het Biostar mobo wel een disk van 320, maar niet van 500 GB aankan?
n.b.: ik kan op de site van Biostar geen manual van het mobo vinden (ze schijnen daar van het oudere spul niks meer te willen weten), noch middels google elders.
dank voor hulp uit het forum.
beschrijving van het probleem:
ik heb een desktop baserend op het mobo Biostar K8VHAPro (bord is uit ca. 2003)
als hardware daarin o.a. een sata WD Caviar Blue, 320 GB.
de disk zit aan een sata connector op het mobo zelf (dus geen insteekkaart).
het systeem loopt onder een linux-variant (baserend op Knoppix).
omdat de disk bijna vol is wil ik hem vervangen door een grotere: (ook sata) WD Blue, 500 GB).
ik heb dus de nieuwe disk (op een andere computer, ook onder linux) gepartitioneerd (1 partitie) en deze partitie geformatteerd met ext3.
tools daarbij: fdisk en mkfs.
wanneer ik nu de disk op de eerder genoemde computer aansluit (320 GB disk afgekoppeld, aan dezelfde kabels daarna de 500 GB aangesloten) en ik de computer wil booten komt direct na de meldingen over de videokaart de melding:
"scan devices please wat. Press <Tab> key into user window
hardware initiate failed, please check device.
the bios does not be installed. press <g> to continue"
vraag aan de deskundigen: wat is hier aan de hand?
KAN het zijn dat het Biostar mobo wel een disk van 320, maar niet van 500 GB aankan?
n.b.: ik kan op de site van Biostar geen manual van het mobo vinden (ze schijnen daar van het oudere spul niks meer te willen weten), noch middels google elders.
dank voor hulp uit het forum.