Soort modbreak op de FP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik zie het alweer gezellig misgaan bij nieuws: Regering Obama heft importverbod op oudere iPhones en iPad op met veto. Posts voor/tegen het besluit zonder enige onderbouwing, gezeik over moderaties, bakken -1s, enzovoort.

Is het geen optie om artikelen binnen de bekende groep onderwerpen voor plaatsing te voorzien van een duidelijk gemarkeerde (als +3 maar dan in roodtint, mooi uitroepteken waar de score normaal staat, maak het +4, crew only, fixed mod) first post van crew waarin de hoogtepunten van de regels omtrent posts (eventueel toegespitst op het onderwerp) onder de aandacht worden gebracht. Idealiter kan er niet op gereageerd worden (maar dat zou wel eens een technische uitdaging kunnen zijn).

Zoiets dus:
Uiteraard zijn we erg blij met reacties van tweakers, maar in het verleden is gebleken dat nieuws over dit onderwerp bijzonder felle discussies op kan roepen. We willen iedereen even herinneren aan de belangrijkste regels:
  • ...
  • ...
  • ...
Dit topic zal strikt gemodereed worden, ongepast gedrag wordt niet getolereerd.
Bij spaarzaam gebruik blijft dat bericht in ieder geval opvallen, als die topics dan wat extra aandacht van crew en promods krijgen is het misschien een klein beetje in te dammen.

p.s.: ik zou die verwijzing naar het netiquette-document in de AV vervangen door specifiekere regels, dat document is heftig gedateerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

In dat zelfde topic gaat de moderatie juist ook erg fout. Persoonlijke mening wordt te veel als maatstaf genomen in plaats van of iemand iets bijdraagt aan de discussie. In onderstaande reactie wordt een niet populair standpunt aangedragen, maar omdat het kennelijk niet in de smaak valt bij (veel van de) mods op een, in mijn ogen, onterechte -1 gezet. Misschien dat daar eens naar gekeken kan worden, om het kaf van het koren te scheiden. Een discussie over 0 of +1 kan ik hier nog zien, maar zeker niet over -1.

Verwijderd in 'nieuws: Regering Obama heft importverbod op oudere iPhones en iPad op met veto'

Sowieso loopt het wat uit de hand met de reacties en vooral de moderaties in dat bewuste onderwerp. Iets wat ik al vaker constateerde, maar nu wel heel erg naar voren komt.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:10

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Het gaat altijd compleet fout met apple vs google/samsung nieuwsartikelen, het gebruiken van de mediaan heeft al heel veel geholpen maar ik vind echt dat powermods/promods beter heel veel reactie's bij dit soort nieuwsartikelen kunnen trashen om teminste het nog een beetje normaal en leesbaar te houden.

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
offtopic:
Trashen heeft m.i. alleen nut als je er ook een gevolg voor de user zelf aan verbindt, iets van een ban ofzo. Al met al is dat vreselijk veel werk voor content die met een rijtje -1 mods toch al grotendeels uit het zicht verdwijnt. Om niet te beginnen over de emmers vol klachtenmails die geheid zullen volgen, want "censuur". En het hoeft maar 1x fout te gaan (iets getrashed wat op het randje zit maar er niet overheen) en je hebt kans op een blije shitstorm die de reputatie van Tweakers geen goed doet.

Ik heb niet de illusie dat zo'n "modbreak" heel veel gaat uithalen maar als het een paar spammers scheelt doordat mensen even nadenken voor ze reageren/modereren is dat naar mijn mening winst. En inderdaad, RJC82, ook veel modders kunnen wel een waarschuwing vooraf gebruiken.

[ Voor 35% gewijzigd door Bundin op 04-08-2013 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Hmm, meer trashen zie ik zelf niet zoveel in, om redenen die Bundin ook al aangeeft. Maar zo'n waarschuwing is op zich wel interessant; je zou het kunnen vergelijken met een topicwaarschuwing op het forum :) Als het helpt om de reacties iets in toom te houden zou dat wel leuk kunnen zijn.

Het plaatsen/tonen van die waarschuwing zou dan op basis van onderwerp moeten gaan werken. Ik weet dat bijvoorbeeld artikelen over auteursrecht/Brein altijd een shitstorm opwerpen en het genoemde artikel is dan natuurlijk Apple vs Samsung. Dat laatste maakt het dan wel weer lastig om te doen aan 'spaarzaam gebruik', omdat er zoveel over geschreven wordt :P

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:21

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Sowieso, over een topicwarning wordt hier op het forum ook heel vaak heen gelezen, of hij wordt gewoon bewust genegeerd. Ik verwacht dat dat op de fp ook, of zelfs nog meer zal gebeuren. Ik zie dus weinig heil in zo'n feature.

Tegelijkertijd zie ik ook dat sommige gebruikers op de fp het idee hebben dat ze kunnen doen waar ze zin in hebben, omdat ze dan wel een -1 krijgen, maar dat verder geen consequenties heeft. Nu pakken we de echte rotte appels wel snel en hard aan, maar degenen die constant op het randje lopen kunnen inderdaad lang door de mazen glippen, omdat ze nooit in ons vizier komen. In zulke gevallen moet je dus ook niet bang zijn om met klachten over een gebruiker een topic in Schop een Modje te openen. Liever een melding te veel dan te weinig.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:10

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Bundin schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 17:40:
offtopic:
Trashen heeft m.i. alleen nut als je er ook een gevolg voor de user zelf aan verbindt, iets van een ban ofzo. Al met al is dat vreselijk veel werk voor content die met een rijtje -1 mods toch al grotendeels uit het zicht verdwijnt. Om niet te beginnen over de emmers vol klachtenmails die geheid zullen volgen, want "censuur". En het hoeft maar 1x fout te gaan (iets getrashed wat op het randje zit maar er niet overheen) en je hebt kans op een blije shitstorm die de reputatie van Tweakers geen goed doet.

Ik heb niet de illusie dat zo'n "modbreak" heel veel gaat uithalen maar als het een paar spammers scheelt doordat mensen even nadenken voor ze reageren/modereren is dat naar mijn mening winst. En inderdaad, RJC82, ook veel modders kunnen wel een waarschuwing vooraf gebruiken.
Misschien niet compleet trashen dan (CENSUUR OMG!@!$), en ik weet niet of het standaard zo is maar alle -1 reactie's blijven bij mij gewoon opstaan, en zeker op mobiel/tablet moet je bij artikelen over bijv apple/brein/etc een heel stuk scrollen voordat je bij normale reacties komt
Dirk schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 12:34:
Sowieso, over een topicwarning wordt hier op het forum ook heel vaak heen gelezen, of hij wordt gewoon bewust genegeerd. Ik verwacht dat dat op de fp ook, of zelfs nog meer zal gebeuren. Ik zie dus weinig heil in zo'n feature.

Tegelijkertijd zie ik ook dat sommige gebruikers op de fp het idee hebben dat ze kunnen doen waar ze zin in hebben, omdat ze dan wel een -1 krijgen, maar dat verder geen consequenties heeft. Nu pakken we de echte rotte appels wel snel en hard aan, maar degenen die constant op het randje lopen kunnen inderdaad lang door de mazen glippen, omdat ze nooit in ons vizier komen. In zulke gevallen moet je dus ook niet bang zijn om met klachten over een gebruiker een topic in Schop een Modje te openen. Liever een melding te veel dan te weinig.
Idd, modbreaks worden meestal gewoon genegeerd.

Je kan ook doen dat je een bepaald aantal karma punten moet hebben (of niet in de - moet staan) om op bepaalde artikelen te reageren? hierdoor kunnen mensen die constant -1 krijgen vanwege trollen etc niet meer reageren :+

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
_David_ schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 18:24:
Misschien niet compleet trashen dan (CENSUUR OMG!@!$), en ik weet niet of het standaard zo is maar alle -1 reactie's blijven bij mij gewoon opstaan, en zeker op mobiel/tablet moet je bij artikelen over bijv apple/brein/etc een heel stuk scrollen voordat je bij normale reacties komt
Weet niet hoe ik jouw reactie precies moet lezen, maar je kunt onder rechtsboven op de eigen username te klikken naar "voorkeuren", in het tabblad "layout" staat onder het kopje "reacties" de optie "niveau". Stel je die in op offtopic/irrelevant, dan worden alle -1 reacties onder elk nieuwsartikel automatisch ingeklapt. Idem voor elk ander gewenst niveau uiteraard.
Maar misschien vermeld ik iets geheel overbodigs, zoals gezegd: ik weet niet hoe je precies bedoelt dat je veel moet scrollen om bij normale reacties te komen.

meer direct ontopic: ik zou niet weten hoe je succesvol het aantal -1 reacties onder diverse nieuwsartikelen kunt laten afnemen, maar het valt inderdaad op dat bij bepaalde onderwerpen er nogal vaak discussies plaats vinden die niet 'on-topic' ;) te noemen zijn.
Op GoT grijpen moderators wel eens in door de reacties van mensen te editen. Zou dit niet een idee kunnen zijn voor de FP? Niet zozeer dat een reactie compleet vervangen wordt door iets als "snip", als wel dat de betreffende "troll" reacties misschien verkleind kunnen worden en voorzien van een opmerking als "kijk a.u.b. nog eens naar het Algemeen Beleid op T.net en help de wereld een betere plaats te maken". ;)

Iets anders, dat hier sterk bij aansluit:
Er is iets dat mij een paar jaar terug op viel als groentje toendertijd. Er zijn uiteraard de Algemene Voorwaarden, het Algemeen Beleid en een uitgebreide Forom FAQ. Plus de richtlijnen per (sub)forum onderdeel. Oftewel GoT is erg goed gedocumenteerd.
Zoek je naar vergelijkbare informatie over de FP, dan zoek je je als beginneling een breuk. Voor de routiniers zal het geen enkele moeite zijn bijv. deze moderatie FAQ op te duiken.
Zocht je er als beginneling naar, omdat er je af en toe naar gerefereerd ziet worden, dan vond je letterlijk die faq sneller met Google door te zoeken op "site:tweakers.net moderatie faq" dan via het zoekvenster op de hoofdpagina. Dan eindigde je namelijk met deze resultaten van op z'n recentst 2008.
Uiteraard weet iedere wat ervarener tweaker dat verwijzingen naar die Moderatie faq toen ook al te vinden zijn op andere plekken zoals het Moddereter forum, maar voor beginners is de FP wat anders dan het forum >> het ligt dan in eerste instantie niet voor de hand te zoeken naar info over een FP onderwerp op GoT.
Met de TW7 saus over t.net en met de moderatie-faq direct boven de reacties is e.e.a. wel een stuk helderder geworden. Zou het niet iets zijn om naast een faq voor modereren ook een faq te hebben die richtlijnen geeft wat voor soort reacties gewenst is op de FP?

De FP verschilt naar mijn mening dusdanig van GoT dat het een eigen, goed te vinden, faq verdient:
• t.net is zo gegroeid, dat wie op de FP komt om nieuws te lezen en wat te reageren, niet per se op GoT hoeft te komen. En omgekeerd, maar dan heb je zat documentatie.
• maak een flutopmerking op de FP en je krijgt een onpersoonlijke 0 of -1. In uitzonderlijke gevallen wordt iemand persoonlijk aangesproken door een moderator, maar standaard draait de FP vooral om de discussie. Plaats een flutvraag of opmerking op GoT (Hèèèllup, zoek beste pc voor 500e asap) en je wordt in de regel door meerdere tweakers meteen persoonlijk aangesproken zelf eerst een voorstel te doen en verwezen naar het beleidstopic van dat subforum.
• neem als berucht voorbeeld Android/iOS/WP liefhebbers. Op GoT heeft iedere groep z'n plek en zal in principe weinig botsen, er zijn daarentegen geen twee FP's. Zoals hierboven staat: de FP draait vooral om discussies over nieuws/reviews, GoT meer om advies en op je gemak met gelijkgestemden ergens over babbelen.
>> Het heel andere karakter van de discussies lijkt mij een aparte faq waard. Er is vast een mooie plek voor te bedenken om een linkje te plaatsen.
Een aparte faq geeft naar mijn idee:
• informatie voor de starters op t.net over de FP
• meer aandacht voor 'het zich netjes gedragen'. Velen reageren daar toch op door iets bewuster te reageren, zonder dat er veel moderator-werk in gaat zitten of er "gecensureer" wordt.
• richtlijnen specifiek voor de FP geven aan wat structureel goede discussies zijn, ipv alleen richtlijnen te geven voor het achteraf beoordelen er van*.

*begrijp me niet verkeerd, ik ben blij met de moderatie faq zoals die is en heb er ook veel aan gehad, maar het draait denk ik vooral om het 'psychologische' effect van vooraf duidelijkheid geven over wat gewenst is.

En bovenstaande is uiteraard, zoals m'n signature al zegt, geheel mijn bescheiden mening :)

[ Voor 2% gewijzigd door Bluepenguin op 10-08-2013 23:22 . Reden: typo's e.d. ]

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-10 16:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er is op de frontpage inderdaad veel minder regulatie. Ik zie niet direct een noodzaak om dat te veranderen. Het risico op overregulatie is namelijk erg groot met alle gevolgen van dien. Gebruikers die regelmatig flames en trolls plaatsen zouden best wel op een gedrag aangesproken mogen worden en desnoods een tijdje uitgeschakeld mogen worden om af te koelen maar het moet dan wel om excessen gaan.

De moderatiefaq is te vinden via een link boven de reacties. Voor regulars is het leuk om houvast te hebben aan allerlei regeltjes maar nieuwkomers gaan die echt niet lezen. Als je huisregels en etiquette wil overbrengen aan nieuwkomers moet het heel erg simpel en duidelijk gebracht worden en geïntegreerd zijn in de gebruikersflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik heb het idee dat er aardig wat (nieuwe) gebruikers zijn die het modereren meer zien als het bekende ''like'' knopje. Ook in het reageren op de frontpage wordt er steeds meer in die trend gereageerd, niet inhoudelijk over het bericht, snel een mening ventileren of tegen elkaar blaten.
De eerste ''slechte'' reactie lokt vrij makkelijk een tweede uit enz. Als je dan 10 naar -1 gecorrigeerde berichten ziet staan kan je er ook nog eens van uitgaan dat er nog een paar gaan klagen over de moderatie.
Ik denk dat je dat best in de kiem mag smoren door in een modbreak iets te melden in de trend van Hierop hoeft niet meer gereageerd te worden, blijf on topic. en de daarop volgende reacties gewoon verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:21

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Tja, als je zoiets zou willen zou je gewoon de reactiemogelijkheid op ongewenste reacties uit moeten schakelen, maar dat gaat forse problemen opleveren met onterecht op -1 gemodde reacties...

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Pagina: 1