Toon posts:

Lage FPS redelijk goede specs.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een samsung laptop (weet zo even niet precies welk model...) met een Intelcore i5 @ 2,4 ghz, 4 GB DDR3 ram, Nvidea GT520M. Ik pak hier even een basic game als Minecraft moet ik al mijn setting op het allerlaagste mogelijk zetten en zelfs dan krijg ik framerate drops... Zou iemand toevallig weten waarom hij zo sloom gaat en eventuele oplossingen? (Excuseer me voor de slecht geinformeerde noob-post...)

EDIT: laptop model is Samsung-NP300E5A, Intelcore I5-2430M, 575 GB opslag.
Drivers zijn up-to-date FYI Dit is geen specifiek minecraft probleem dit is een generaal probleem dat ik heb met mijn meeste spellen... Ik heb ingesteld via de Nvidea driver dat alles standaard op de Nvidea GeForce GT520MX (dus niet wat ik dacht de GT520M....) Op minecraft is ping gemiddeld 30 FPS maar dat dropt erg vaak naar 0 en bouwt dan weer op naar 30. Hoop alles goed genoeg te hebben geïnformeerd.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2013 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-10 18:46
In plaats van excuses voor je "Slecht geinformeerde noob-post" had je ons ook van nuttige informatie kunnen voorzien. Over wat voor laptop hebben we het? Typenummer? i5? Dat is als zeggen: "Hey bakker, mijn brood is niet lekker. Weet even niet welk brood het is, maar het is met tarwe gemaakt".

Daarbij: wat voor temperaturen meet je? Op je CPU? Op je GPU? Denk je dat je CPU of GPU is gaan throttlen?

Begrijp je deze begrippen niet? Opzoeken dus.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 18:24

auto660

1991 240 GL Brick

Kijk eens met taakbeheer hoeveel ram en cpu gebruik er is. Want minecraft leunt enorm op het ram en je cpu. En heb je je laptop tijdens het gamen op de lader met HOGE PRESTATIES? En hoe warm wordt de laptop? Welk besturingssysteem draai je, en hoe lang draai je het al? Heb je je java al geupdate? Welke versie van minecraft heb je? Nou, als je al wat informatie had gegeven dan waren drie kwart van deze vragen al niet meer nodig. Maar beantwoord deze maar voordat ik je verder kan helpen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BeefHazard schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 06:25:
In plaats van excuses voor je "Slecht geinformeerde noob-post" had je ons ook van nuttige informatie kunnen voorzien. Over wat voor laptop hebben we het? Typenummer? i5? Dat is als zeggen: "Hey bakker, mijn brood is niet lekker. Weet even niet welk brood het is, maar het is met tarwe gemaakt".

Daarbij: wat voor temperaturen meet je? Op je CPU? Op je GPU? Denk je dat je CPU of GPU is gaan throttlen?

Begrijp je deze begrippen niet? Opzoeken dus.
Ik heb ATM geen toegang tot die laptop (Op reparatie komt vandaag binnen scherm was kaput) dus daarom weet ik de exacte specs niet maar ik update het topic even volledig later vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een GT520 is sowieso ook geen gamekaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 15:19:
Een GT520 is sowieso ook geen gamekaart.
Weet ik wel maar dan nog verwacht ik een basis graphics spel als minecraft smooth te gaan ookal is het niet zo'n sterke kaart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 21:44

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Waarschijnlijk wordt er door de nVidia driver niet gewisseld naar de nVidia kaart wanneer je Minecraft start, maar gebruikt de laptop de onboard Intel kaart daarvoor. Dit kan je aanpassen in de instellingen van de nVidia driver.

[google=minecraft nvidia optimus]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lani100
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-10 21:10
Java en videokaart drivers updaten en zorg dat je laptop aan het stroom hangt en dat je in energiebeheer op hoge prestaties zet.

Je kan ook proberen op het spel rechtermuisknop en dan uitvoeren met nvidia processor als je die instelling hebt.

[ Voor 31% gewijzigd door lani100 op 04-08-2013 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Al mijn games runnen standaard op de Nvidea GPU heb ik al ingesteld.. Ik mag dan wel lord-noob zijn maar zo erg is het ook weer niet... Java en drivers zijn altijd up to date, stroom kan ik niet zonder want hang ik hem niet aan de stroom dan is hij binnen halfuur leeg... Mijn laptop is nog altijd niet binnen >.>...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laptop is binnen heb topic beter geinformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
auto660 schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 11:17:
Kijk eens met taakbeheer hoeveel ram en cpu gebruik er is. Want minecraft leunt enorm op het ram en je cpu. En heb je je laptop tijdens het gamen op de lader met HOGE PRESTATIES? En hoe warm wordt de laptop? Welk besturingssysteem draai je, en hoe lang draai je het al? Heb je je java al geupdate? Welke versie van minecraft heb je? Nou, als je al wat informatie had gegeven dan waren drie kwart van deze vragen al niet meer nodig. Maar beantwoord deze maar voordat ik je verder kan helpen.
Tijdens het spelen runt de processor op 30% en de RAM op 35%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bump..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:40
Verwijderd schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 18:33:
[...]

Tijdens het spelen runt de processor op 30% en de RAM op 35%
Dan blijft alleen de videokaart over als bottleneck.
Niet zo raar. Als je kijkt naar benchmarks voor de GT520M dan zie je dat deze amper sneller is dan de Intel HD 3000 onboard chips.

Het is dus heel leuk in de advertentie als "Nvidea videokaart 1,5GB". Maar in de praktijk heb je er helemaal niets aan. Gamen op deze laptop kun je vergeten.

[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 10-08-2013 02:52 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RocketKoen schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 02:52:
[...]

Dan blijft alleen de videokaart over als bottleneck.
Niet zo raar. Als je kijkt naar benchmarks voor de GT520M dan zie je dat deze amper sneller is dan de Intel HD 3000 onboard chips.

Het is dus heel leuk in de advertentie als "Nvidea videokaart 1,5GB". Maar in de praktijk heb je er helemaal niets aan. Gamen op deze laptop kun je vergeten.
Bedankt :) Is er totaal geen manier voor deze laptop om hem teminste een beetje te kunnen laten gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

@first post
Afbeeldingslocatie: http://www.nivea.nl/-/media/NIVEA/international/packshots/sun%20care/alpin/alpin-cream/all%20purpose%20creams/nivea%20creme/nivea%20creme/25_1_1_png.ashx?mh=350&mw=260&reflection=1&reflectionHeight=50

Afbeeldingslocatie: http://files.tabletguide.nl/wp-content/uploads/2011/05/NVIDIA-Forceware-260.99-WHQL.jpg
Verwijderd schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 23:51:
[...]

Bedankt :) Is er totaal geen manier voor deze laptop om hem teminste een beetje te kunnen laten gamen?
Ehmm, overclocken kan een klein beetje helpen. Als je laptop niet te heet wordt. Maar verwacht nu niet dat je crysis 3 op max settings kan spelen.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stef602 schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 23:57:
@first post
[afbeelding]

[afbeelding]

[...]

Ehmm, overclocken kan een klein beetje helpen. Als je laptop niet te heet wordt. Maar verwacht nu niet dat je crysis 3 op max settings kan spelen.
Dat verwacht ik niet nee maar is het mogelijk om uberhaupt crysis lagg-loos te spelen? Is het Trouwens mogelijk om een gpu te overclocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 23:51:
[...]

Andere games spelen. of de settings lager zetten (als dat kan).
Maar laptops is nu eenmaal weinig aan te doen als ze niet goed genoeg blijken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RocketKoen schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 02:56:
[...]

Andere games spelen. of de settings lager zetten (als dat kan).
Maar laptops is nu eenmaal weinig aan te doen als ze niet goed genoeg blijken.
Ik heb op al mijn spellen de settings altijd op het aller laagst mogelijk en zelfs dan laggt hij enorm bij sommige spellen neem als voorbeeld Minecraft. Ik weet niet bepaald wat de juiste temp is voor een laptop maar gemiddeld is de cpu rond de 70 graden en tijdens gamen gaat hij naar 80-90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello123456
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 13:31
Ik heb zelf een laptop met een i5 CPU met Intel HD3000 erin en een Nvidia GT540M. Uit mijn eigen ervaring is echter gebleken dat je ALLEEN die GT540M (in jouw geval de GT520M) kan gebruiken wanneer die aan de adapter hangt.

Dit heb ik getest op basis van Unreal Tournament III framerate.
Starten als Intel chip: 16 FPS. Starten als Nvidia chip aan adapter: 60 FPS. Stekker eruit trekken terwijl spel draait slaat gelijk om van 60 naar 16 FPS. Stekker er weer in en gaat weer rustig verder op 60 FPS.
Unreal Tournament III kan trouwens prima uit de voeten met slechts een HD3000, mits je de instellingen maar wat lager zet, 16 FPS is resultaat als je met Nvidia chip instellingen op Intel GPU gaat spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 03:02:
[...]

Ik heb op al mijn spellen de settings altijd op het aller laagst mogelijk en zelfs dan laggt hij enorm bij sommige spellen neem als voorbeeld Minecraft. Ik weet niet bepaald wat de juiste temp is voor een laptop maar gemiddeld is de cpu rond de 70 graden en tijdens gamen gaat hij naar 80-90.
Minecraft met de laagste settings zou zelfs die 520M fatsoenlijk moeten draaien.

De temperatuur kan wel eens de boosdoener zijn. De meeste laptops klokken automatisch terug als ze te warm worden, om te voorkomen dat ze kapot gaan.
Mijn oude laptop ging tijdens het gamen bijvoorbeeld terug naar 600Mhz zodra de temperatuur boven de 78 graden kwam. En dan krijg je lag ja..
Opgelost door een laptop koeler. Als ik die niet bij had legde ik de laptop schuin op een dik boek ofzo, zodat de onderkant tenminste los is van de tafel.

Je kan het controleren of dat bij jou ook zo is door iets van software te installeren waarmee je de kloksnelheid van je CPU en GPU kan zien terwijl je gamed.

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 11-08-2013 03:31 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Gezien het een vraag/probleem betreft, verplaatst naar Spielerij - Problemen & Vragen.
Daarnaast even de aandacht voor het volgende, je eigen inzet bij het proberen te achterhalen waar je probleem vandaan komt is erg belangrijk en wordt ook van de users verwacht.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
psychoclown schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 12:06:
Gezien het een vraag/probleem betreft, verplaatst naar Spielerij - Problemen & Vragen.
Daarnaast even de aandacht voor het volgende, je eigen inzet bij het proberen te achterhalen waar je probleem vandaan komt is erg belangrijk en wordt ook van de users verwacht.
Spijt me ook daarvoor maar ik ben nog een noob.. Ben namelijk op tweakers gekomen toen ik probeerde meer te leren over IT in generaal..
RocketKoen schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 03:29:
[...]
Minecraft met de laagste settings zou zelfs die 520M fatsoenlijk moeten draaien.

De temperatuur kan wel eens de boosdoener zijn. De meeste laptops klokken automatisch terug als ze te warm worden, om te voorkomen dat ze kapot gaan.
Mijn oude laptop ging tijdens het gamen bijvoorbeeld terug naar 600Mhz zodra de temperatuur boven de 78 graden kwam. En dan krijg je lag ja..
Opgelost door een laptop koeler. Als ik die niet bij had legde ik de laptop schuin op een dik boek ofzo, zodat de onderkant tenminste los is van de tafel.

Je kan het controleren of dat bij jou ook zo is door iets van software te installeren waarmee je de kloksnelheid van je CPU en GPU kan zien terwijl je gamed.
Ik heb een cooling pad onder me laptop (15 euro beetje crappy) Ik weet niet zo ongeveer of hij genoeg blaast. Ik zal een programma downloaden en topic updaten wanneer ik de results heb.
UPDATE: Heb het getest met CPU speed pro op 60 (Gemiddeld na uurtje draaien) graden klokt hij op 2300 MHZ en zo ongeveer hetzelfde wanneer op 80 graden. Wel is het me opgevallen wanneer ik Minecraft opstartte hij smooth op 90 FPS draaide en na ongeveer een minuut hij dropte naar 25 ook is hij van 60 naar 90 graden gegaan na 5 minuten minecraft draaiend te hebben gehad. Ik heb de cpu getest toen hij op 90 graden zat en nogsteeds zelfde resultaat.. Ik heb een theorie bedacht dat hij niet de CPU maar de GPU underclockt wannneer hij te heet word.. Ik weet niet of het uberhaupt mogelijk is maar toch.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2013 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Even een programmaatje zoeken waarmee je de GPU klok (en temp) kan monitoren dus.
GPU-Z bijvoorbeeld.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je in minecraft advanced opengl wel aanstaan, dit maakt dingen zoals view frustum culling mogelijk? Zonder dat kan je inderdaad naar een dia show gaan kijken. Zet ook vsync uit.

Minecraft is vooral cpu limited, cpus in laptops zijn niet zo snel dus daar kan het ook aan liggen. Het hangt ook heel veel af van de omgeving in waar je rondloopt. Ik heb dingen gemaakt waar zelfs de i5 3570K maar een fps van 35 kan halen met een normale view distance.

Dat het met andere spellen niet zo snel gaat, je gpu is gewoon traag :p.

[ Voor 7% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 12-08-2013 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het probleem ligt aan de koeler.. Dat de gpu en cpu temperaturen halen van 90 graden celcius lijkt me niet bepaald normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tegen oververhitting helpt het ook wel om 2x per jaar een bus lucht te pakken en de koelers uit te spuiten. Zitten vaak vol met stof.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1