Toon posts:

Port Forwarding NAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik vaak op verschillende plekken ben had ik behoefte aan een nas zodat ik van waar ook toegang kon krijgen tot bepaalde bestanden.

Nu heb ik een nas die redelijk eenvoudig werkt wat goed voor me is omdat ik vrij weinig verstand heb van dit soort dingen, alleen gaf hij aan dat ik hem niet voor WebAccess kon instellen omdat UPnP niet werd gevonden of de poort niet geforward was.

Ik probeer nu dus de port te forwarden. Ik heb verschillende relevante artikelen gelezen en het principe waarom het nodig is, is me redelijk duidelijk. Nu heb ik alleen echt geen flauw idee welke port ik moet forwarden en vooral: hoe.

De voorbeelden die ik heb gezien zien er allemaal makkelijker uit dan de instellingen bij mijn router. Daarbij weet ik niet welke poort van mijn nas is en hoe ik daar achter kan komen.

Kortom, ik heb erg weinig verstand hiervan en het doorspitten van andere topics leidt me tot niks, omdat er in die topics altijd bepaalde dingen al duidelijk zijn zoals welke poort open gezet moet worden.

Ik kom er niet uit. Kan iemand me een beetje op weg helpen? Ik zou het erg op prijs stellen.

Hier alvast twee screenshots van het forwarding instellen bij mijn router:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/33ngbr9.png

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/28sr9c3.png

Alvast bedankt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

welke service probeer je te delen naar het internet, en hoe krijg je er op dit moment toegang toe.

combineer dat met een lijst met standaard poorten

e.g.

21 ftp
22 ssh
25 smtp
80 http
110 pop3
etc

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een nas te delen naar het internet zodat ik er elders via een browser toegang tot kan krijgen.

Dit gaat via een service van de nas fabrikant (Buffalonas.com). Valt dit dan onder poort 80?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

uhm nee

je gaat er vanuit thuis naar toe via een externe website :?
wierd, maar whatever. geen poortmap nodig dan gewoon van buiten diezelfde website gebruiken

edit:

normaliter als de website achter jouw router zou draaien. ja, dan zou je 80 moeten forwarden maar dit is extern, niet iets wat jij naar binnen moet mappen

[ Voor 33% gewijzigd door Fish op 04-08-2013 00:11 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Is dat vreemd? Op die manier kan ik er namelijk bij via mijn telefoon en tablet.

Ik denk alleen dat we elkaar verkeerd begrijpen. Om hem in te kunnen stellen voor die WebAccess service moet ik blijkbaar de port forwarden. Ik kan de website niet gebruiken voordat dat gedaan is en ik weet niet hoe ik dit moet doen met mijn router.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zeg dat dan, dat waren namelijk niet echt antwoorden op mijn vragen, maar gewoon iets anders.

je hebt dus geen toegangto je nas nu, maar geen idee via welke poort die website jou router nu probeert te bereiken, zou 80 kunnen zijn, maar net zo goed een andere. lees je manual

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Excuus als ik onduidelijk ben geweest, maar voor zover ik weet heb ik uitgelegd wat mijn probleem is in de OP.

Korte versie: ik moet de port forwarden voor mijn nas en weet niet hoe ik dit moet doen met mijn huidige router. Met port forwarding handleidingen kom ik niet verder omdat ze altijd ervan uitgaan dat ik weet om welke poort het gaat (wat ik niet weet/begrijp) en voorbeelden van routers gebruiken die niet overeenkomen met de mijne.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat zegt je manual over welke poort

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Niks. In de handleiding staat dat ik gewoon WebAccess moet aanvinken en het dan zou moeten werken. Ik kan in de handleiding niks vinden over port forwarding.

Bij geavanceerde instellingen heb ik wel dit gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/343q3x5.png

Dus ik neem aan dat het om poort 9000 gaat?

Dan nog weet ik niet hoe ik met mijn router de port kan forwarden. Hij vraagt om een lokaal IP adres en extern. Ik weet niet hoe ik een statisch ip geef aan de nas (of dat hij dat al heeft) en wat ik dan in moet vullen in mijn router.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja poort 9000 is wel aannemelijk

er zijn 2 manieren voor een vast ip

Maak een reservering in je dhcp op je router op het mac van je nas. dat die altijd hetzelfde adres uitdeelt (pre)
Of stel hem in in de nas.

in je router vul je gewoon je adressen in ? zoals ze zijn
- je externe ip vind je met whatismyip.com oid maar die zou ik op 0.0.0.0 houden eigenlijk ik denk dat hij dan alles accpteerd

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/28sr9c3.png
Je known rule dingen zou ik overslaan

localip > het ip van je nas
start port 9000
end port 9000
external ip zou ik zou houden (ik gok op catch all op deze manier)
external start port 9000
external end 9000
protocol tcp of tcp+udp
description : vul maar wat in
enables Yes

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik heb het volgende ingevuld:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/i2mwsw.png

Known ruler werd automatisch ingevuld.

Excuseer mijn onwetendheid, maar deze stap was het forwarden van de specifieke poort toch? Dit was niet de stap voor het toekennen van een statisch ip-adres? Want om een of andere reden heb ik volgens mijn router nu opeens wel een statisch ip-adres voor de nas gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2d9s28o.png

Ideaal, alleen heb ik niet echt een idee waar het door komt.

In ieder geval, ik kan nog steeds niet WebAccess inschakelen. Ik krijg wel een andere foutmelding nu. Eerst was het: 'UPnP kan niet gevonden worden of ondersteund geen poort doorschakeling. Voer manuele installatie uit'.

Nu krijg ik: 'Poortdoorschakeling mislukt. Voer manuele installatie uit'.

Wat kan er fout gegaan zijn?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Oh mooit automagish een vast ip dat is handig.

ik gok dat de servive in de nas nog uitstaat of je moet jje echte externe ip er in zetten, maar dat klinkt uiterst onhandig en lijkt me eerlijk gezegd niet de bedoeling. welke router heb je ?
gooi eens een lin knaar de manual hier neer

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 04-08-2013 17:10 ]

Iperf

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zucht.. alles kan fout gegaan zijn. We hebben niet genoeg informatie, en de apparatuur die je gebruikt maakt het zo moeilijk mogelijk om poorten te forwarden.

Je Thomson heeft vage firmware, je Buffalo NAS doet gekke dingen met "WebAccess".

Daarnaast krijg je meldingen die er helemaal niet moeten zijn.

Om te beginnen is het volgende handig:

- Wis die poortforwards
- Zet UPNP aan op je modem/router/gateway/whatever-het-is (welke provider heb je? :S )
- Zet WebAccess aan

Daarna zou je Buffalo via upnp zelf al de portforwarding moeten doen. Als dat niet werkt gaat de rest ook niet werken, om dat de Buffalo blijkbaar doet alsof het een webservice is, waarschijnlijk met de fabrikant verbindingen maakt voor management/sharing, en misschien geen bestaand protocol gebruikt voor filesharing, maar iets van buffalo zelf.

Een compleet ander probleem is dat veel providers diverse protocollen actief blokkeren. Zo is vaak 25 inkomend dicht, 139, 445 enz. Gewoon een beste set met poorten die vaak misbruikt worden door virussen. 139 is voor NetBIOS en zonder kan je nog prima SMB gebruiken (windows file sharing). Maar 445 is SMB over TCP/IP en die moet dus wel gebruikt kunnen worden als SMB het protocol is dat door buffalo gebruikt wordt. Maar we weten op het moment nog niks over wat gebruikt wordt, en hoe het werkt, want dat moet nog uitgezocht worden.

Edit: inderdaad, automagisch statisch adres om dat het IP in een portforward gebruikt wordt, dat is voor de verandering wel eens grappig om te zien in een CPE. Maar poort 9000 zal op zichzelf vast niet genoeg zijn voor een forward om de NAS te gebruiken, behalve als alles getunneld wordt over die ene poort, met bijv. HTTP... WebDAV zou er ook overheen kunnen. Het is wel een beetje twijfelachtig die poort 9000, om dat in de URL van de nas gewoon 80 gebruikt wordt. Zou 9000 dan voor storage zijn?

"Poortdoorschakeling mislukt" betekent waarschijnlijk dat de NAS via een server van de fabrikant probeert uit te vinden of de poort bereikbaar is, maar het kan ook zijn dat het nog meer probeert, bijvoorbeeld kijken of andere poorten ook werken die dan via UPNP open moeten, maar wat niet lukt.

Als je Upnp kan gebruiken: gebruik dat.

[ Voor 23% gewijzigd door johnkeates op 04-08-2013 17:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
@fish, de router staat in de kamer van mijn huisgenoot die er op het moment niet is, dus het exacte model kan ik even niet achterhalen. Maar het zit in deze serie en deze handleiding komt het meest overeen die ik kan vinden.

@johnkeates UPnP had ik al enabled Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/290zsxu.png

UPC is mijn provider en WebAccess kan ik dus niet aanzetten, ook niet als ik geen port forwards heb ingesteld.

Ik heb Buffalo al een e-mail gestuurd met de vraag waarom het niet werkt, want volgens hun handleiding en advertentie zou het gewoon moeten werken, zoals je inderdaad al uitlegd, zonder port forwards in te stellen. Ik heb alleen nog geen reactie gehad en anderen lossen het op door toch poorten open te zetten.

Anders zou ik wel graag willen weten hoe ik vanaf een andere locatie bij mijn nas kan zonder WebAccess, door gewoon het ip-adres te gebruiken. Alleen weet ik niet of dit mogelijk is.

EDIT: ik heb http://canyouseeme.org/ gebruikt met poort 9000 en hij zegt dat hij de poort niet kan zien 'connection refused'. Wat heb ik fout gedaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2013 17:33 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik gok dat de service uitstaat op de buffalo ?

Iperf

Pagina: 1