RAID schijven kopen

Pagina: 1
Acties:

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02 16:55
Hallo allemaal,

Op dit moment bezit ik 2 SSD's en 1 HD103SJ van Samsung (1TB). Nu wil ik graag een raid1 opstelling maken. Is het dan verstandig om nog bij de enige overgebleven aanbieder/2e hands nog een HD103SJ te halen of om 2 totaal nieuwe schijven te halen en mijn samsung te verkopen? Zo ja, voor welke kan ik het beste gaan? Ik draai nu win8 pro (op SSD), is het vervangen van de HDD's dan simpelweg schijven inprikken en een tooltje draaien om raid op te stellen of moet ik dan helemaal een fresh install doen?

Alvast bedankt :)

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-02 21:48
Waarom wil je graag raid1? Is het belangrijk dat je data ten alle tijden beschikbaar is bij het uitvallen van een schijf of is het als back-up oplossing bedoelt? In het laatste geval kun je beter een externe harde schijf kopen en regelmatig een back-up daarop maken. Een per ongeluk verwijderd bestand is dan nog makkelijk terug te halen en ook als er iets met je computer gebeurd (blikseminslag, etc.) heb je altijd je bestanden nog.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon je harddisk houden en een tweede disk kopen van de zelfde size of iets groter. RAID 1 is niet zo spectaculair. Het enige is als je een ICH chipset hebt eerst testen of je systeem zonder RAID werkt wanneer je de BIOS op RAID zet in ACHI, over het algemeen moet dat geen probleem zijn.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• tobitronics
webbier schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 23:35:
Waarom wil je graag raid1? Is het belangrijk dat je data ten alle tijden beschikbaar is bij het uitvallen van een schijf of is het als back-up oplossing bedoelt? In het laatste geval kun je beter een externe harde schijf kopen en regelmatig een back-up daarop maken. Een per ongeluk verwijderd bestand is dan nog makkelijk terug te halen en ook als er iets met je computer gebeurd (blikseminslag, etc.) heb je altijd je bestanden nog.
Ik dacht meer als een backup oplossing inderdaad

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
RAID is nooit een backup!

https://discord.com/invite/tweakers

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-02 21:48
^^ Dat dus!

Koop dus een externe harde schijf en maak regelmatig back-ups. In het ideale geval bewaar je de externe drive ook nog op een andere locatie dan je eigen huis.

• tobitronics
En is er niet misschien een mogelijkheid dat mijn hdd om de zoveel tijd gemirrored wordt naar een (externe) 2e schijf? Dat ik die er dus bijv 1x per week in prik en dat ie gemirrord wordt ofzo?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tuurlijk zijn die er, even googlen?

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van Macrium Reflect. Daarmee kan je een complete systeem image maken elke zoveel tijd.

https://discord.com/invite/tweakers

• tobitronics
Ik had zelf nog freefilesync gevonden, is dat ook een optie?

• Sjarelke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-02 10:39
Natuurlijk, op http://computertotaal.nl/...458-freefilesync-4-6.html is een complete uitleg over deze tool te vinden.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-02 15:57

Compizfox

Bait for wenchmarks

Niet syncen, dat wil je niet hebben met een backup. Stel dat je een belangrijk bestand per ongeluk verwijdert, dan wil je niet dat die in je backup ook verwijderd is.
En dit hoeft niet alleen door jezelf te gebeuren, het is ook in te denken dat een virus schade aanricht.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Sjarelke
Je kunt ook handmatig synchen, zodat je niet direct per ongelijk verwijderde bestanden ook uit je synch ziet verdwijnen. Alternatief kun je ook kiezen voor andere programma's. Nu heb ik alles in RAID 6 draaien, dus ik heb geen backup functie. Wel heb ik de zekerheid dat als een schijf (of zelfs 2) crasht, er niks aan de hand is.

Soort data
Hoe ziet jouw data collectie uit? Zijn het veel bestanden die altijd gelijk blijven (foto's en video's van vakantie e.d.), of zijn het veel meer wisselende bestanden die continue worden bijgewerkt (databases van mail e.d.) of een documentenmap die veel gebruikt wordt?

Oplossing bij veel niet-veranderende bestanden (foto's e.d.)
In het eerste geval klinkt een backup veel logischer met een externe schijf. Nadat je foto's of video's hebt toegevoegd is een nieuw backupmoment aangebroken. Alternatieve tools naast Freefilesynch kun je terugvinden op http://computertotaal.nl/software/22983-back-upsoftware.html

Oplossing bij veel veranderende bestanden (mail, db's, documenten e.d.)
In het laatste geval is een backup maken een dagelijkse taak en vind ik het persoonlijk onpraktisch om de backuptaak steeds opnieuw uit te moeten voeren (handmatig). Dan moet je dus gaan kijken naar backuptools die automatisch een incrementale backup uitvoeren. Voorbeeld hiervan is Acronis True Image Home (zie lijstje in voorgaande link). Deze vind ik wel fijn werken, maar je zult dan wel een snelle USB3.0 poort met een bijbehorende USB3.0 externe schijf een must vinden. Anders kan een automatische backuptaak (bij bijvoorbeeld het afsluiten van de computer) eindeloos lang duren.

Backup of RAID of beide?
Als je minder bang bent dat je per ongeluk bestanden verwijderd en je ook niet zo bang bent om een virus op te lopen dat in theorie al je bestanden kan wissen, dan is een RAID1 een handige oplossing. Je hoeft geen backuptaken meer uit te voeren en als een van de harde schijven tijdens het werken crasht, werk je door zonder gegevensverlies.

Wil je absoluut geen enkele data kwijt raken, dan is een combinatie van RAID1 (of hoger) en een automatische incrementele backupfunctie (met of zonder externe schijf) de ideale oplossing.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
Als je je wilt beschermen tegen het per ongeluk verwijderen van bestanden zou je nog iets als RSync kunnen gebruiken. Die kan een archief maken ipv een directe kopie.

Dus als jij bestand A, B en C hebt staan op de pc en de backup en de volgende dag maak jij bestand D aan en verwijder je B. Dan heeft je pc bestand A, C en D, maar de backup heeft A, B, C en D. Bij vult nieuwe dingen aan, maar verwijderd oude dingen niet. Dat moet je zelf handmatig doen als je het echt weg wilt hebben.

• Sjarelke
@timberleek
Dat lijkt op incrementele backups, waarbij je iedere backuptaak als geheel kunt terughalen. Kost wel een behoorlijke capaciteit als je met bijvoorbeeld grote bestanden werkt die steeds iets worden aangepast. Een outlookbestand (.pst) kan al snel meerdere GB in beslag nemen. Dus iedere ronde steeds weer een paar GB erbij! Acronis maakt overigens enkel archieven aan en nooit een directe kopie. Je hebt Acronis ook nodig om de bestanden uit de archieven te lezen, dus je externe HDD op een andere computer aansluiten en deze dan gebruiken als databron kun je dan vergeten.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
@sjarelke

Ja dat was de term inderdaad. Ik wist dat er een naam voor was 8)7
Pagina: 1