Full HD gamen op 2560x1440

Pagina: 1
Acties:

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:22

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Heren,

Ik ben van plan om een 2560x1440 monitor aan te schaffen om mijn huidige FHD TV te vervangen.
Omdat ik gelimiteerd ben aan de 1GB vram van mijn 560Ti's SLI ga ik er vanuit dat ik niet fatsoenlijk kan gamen op die resolutie.
Dan zijn er twee mogelijkheiden:
- Mindere details
- Lagere resolutie.

Nu vroeg ik mij af, stel dat ik op Full HD ga spelen, hoe gaat het er dan uitzien?
Hoe kleuren de pixels zeg maar, je hebt eigenlijk 1440 pixels in de hoogte, maar je speelt op een resolutie welke 1080 pixels in de hoogte heeft. Krijg je dan zwarte balken of rekt die het beeld uit? Zoja, hoe zou dat uitgerekte beeld eruit zien, omdat de pixels niet 1 op 1 kunnen 'veranderen'.

Graag hoor ik van iemand hoe het nou precies ziet ;)

Bedankt!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Volgens mij moet dat nog zat willen met een 560Ti.

Heb zelf een tijdje een monitor gebruikt die 2560x1600 deed, en heb daar gewoon met een Radeon 5770 (1GB) op kunnen gamen met fatsoenlijke framerates.

Enige puntje is dat je bepaalde settings (dus lang niet alles) ietsje lager moet zetten. Anti Alliasing is misschien wel de belangrijkste, die vreet namelijk veel geheugen. Bovendien heb je op een hele hoge resolutie niet zoveel AA nodig. Gewoon een beetje settings tweaken.

Heb zelfs nog kunnen gamen (oudere games dat wel) op 2560x1600 icm een GeForce 7600GS 512MB, ging niet eens zo slecht (praat ik over games uit ongeveer 2005 zo'n beetje).

*edit*
Overigens op de vraag hoe 1920x1080 uitziet op zo'n scherm.
In mijn geval (was Samsung 305T) zag 1080 er ook nog gewoon strak uit, en 720P zag er net zo uit als 720P op een 1080P monitor zou doen (korrelig :P ). Kan misschien per scherm verschillen, maar over het algemeen ziet 1080P er nog niet belabberd uit hoor.

[ Voor 19% gewijzigd door Nemesizz op 04-08-2013 12:09 ]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
Heb ook een 1440p scherm en gamen op full HD is goed te doen hoor
Het is blokkeriger maar geen slechtere kwaliteit dan een ander full HD 27" scherm volgens mij

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Je kunt ook eerst proberen wat je huidige kaart doet op die resolutie.

Met de control panel van Nvidia kun je manueel een resolutie aanmaken.
Als je een 2560x1440 resolutie maakt en opslaat kun je deze later gebruiken in de game.
Je forceert de graka een hogere output te geven dan je monitor origineel is.

Dus reso aanmaken, desktop gewoon op HD laten staan en bij ingame settings de 2560*1440 selecteren.
Dan zie je game er gelijk een stuk strakker uit ;) aka Supersampling / downscaling.
Niet elke monitor kan dit probleemloos, maar niet geschoten is altijd mis.

Gamen met 1920x1080 op een 2560x1440 monitor dan schiet je je doel voorbij lijkt me.
Je kunt altijd Anti antilizing opties ect lager schroeven omdat dat vrij nutteloos is op zo'n resolutie.