Probleem met stabiliteit laptop na plaatsen CPU met lage TDP

Pagina: 1
Acties:

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-02 14:53
Ik heb een laptop met als orginele specs het onderstaande lijstje.
HP Pavilion DV6-6B75ED - AMD A6-3410MX 1.6 GHz / 8 GB DDR3 RAM / 1 TB HDD / AMD Radeon HD 6755G2 / 15.6 inch

De cpu maakte tijdens het gamen nogal veel lawaai en werd aardig warm dat ik bedacht had om de cpu te vervangen voor eentje met een lagere TDP en als dan toch alles open was kon ik gelijk de videokaart opnieuw voorzien van koelpasta.

De cpu is dus vervangen voor een AMD A8-3520M, deze heeft een TDP van 35w ipv 45w.
Tevens heeft deze een HD6620 ipv HD6520, de laptop heeft dan verder nog een dedicated HD6750 voor sli.
Sinds het plaatsen heb ik op compleet willekeurige momenten bluescreens.
Het rare is vooral in idle zonder aangesloten adapter, als de adapter is aangesloten gebeurd het ook maar slechts 1x per dag.

Ik zie voor het gebeurd de volgende melding in de event viewer, soms 1x per minuut, soms 1x per 2minuten, soms 1x per half uur, het rare is altijd op dezelfde seconde binnen de minuut, vlak voor het crashen is het elke minuut:
Er is een gecorrigeerde hardwarefout opgetreden.

Gerapporteerd door onderdeel: Processorcore
Foutbron: Gecorrigeerde computercontrole
Fouttype: Cachehiërarchiefout
Processor-APIC-id: 1

Zie de detailweergave van deze vermelding voor aanvullende informatie.

Op full load heb ik nooit problemen, ik zie geen meldingen en hij crashed in zijn geheel niet.
Ik kan dus uitstekend gamen.

Ik dacht dat het wellicht een bios aanpassing benodigd was, maar helaas in mijn bios kan ik zo goed als niets aanpassen.
Er is ook geen aangepaste bios te vinden die ik kan flashen.
Nu dacht ik aan een tool die on-the-fly in windows de voltages omlaag brengt, maar ik heb gezocht en kan eigenlijk niet echt iets vinden (bestaat het uberhaupt?)

Kortom hoe los ik mijn probleem op?
Ik denk dat met de cpu niks mis is (gezien ik prima kan gamen) maar dat de laptop niet goed met zijn C-stats? omgaat en het wellicht lagere voltage niet kan handelen als cpu in een lagere state gaat.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het kan altijd zijn dat het moederbord/bios niet goed met de processor kan omgaan. Het is immers ook een ander type A6>A8.
Heb je windows er wel opnieuw opgezet, kan zijn dat er net een kleinigheidje in de aansturing mist.

Als je verder niets met de bios kan doen, zijn je mogelijkheden beperkt.

• Sinned123
Verse windows7 installatie en vervolgens een upgrade naar windows 8.
Dus dat is al gedaan.
Het is niet echt een andere type cpu, zie het als een i3 naar een i5.
De cpu's hebben de fs1 socket, de fs1r cpu's met dezelfde pin layout werken inderdaad niet op fs1 moederborden.

Zijn er geen tools die voltage kunnen aanpassen die via windows kunnen draaien?
zoals dat wel op videokaarten kan en zo.

• Sinned123
Ter info:

De machine crashte zelfs in het installatie scherm van Windows 8.
Wou een compleet verse install proberen.
Ik heb daarna direct de cpu eruit gehaald.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Je hebt een tool waarmee je je processor kan underclocken en overclocken, want de multiplier van die dingen is tot zover ik weet tot de 4Ghz geunlocked. Tevens kun je ook het voltage van die dingen aanpassen. (deze kan voor de standaard snelheid énorm omlaag) Deze tool is K10STAT en is hier te downloaden:
https://sites.google.com/site/k10stat/
Neem de versie 1.54 anders herkent hij je cpu niet. En dan is het net zo lang proberen met je oude processor totdat je het zo laag mogelijke voltage hebt gevonden voor je cpu waarop hij nog stabiel werkt. Zelf heb ik in mijn laptop ook een amd a6 zitten (maar dan de 3400m) en ik heb deze geoverclocked van 1.4Ghz naar 2,8Ghz, een verdubbeling van de snelheid dus. En mijn laptop wordt maar 80 graden tijdens het gamen. (aspire 5560G)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Verwijderd

Volgens HP ondersteunt hij de 3500M wel.
Pagina 85.
Pagina: 1