Corsair Vengeance 1600 - 5,9 in W8 prestatie index

Pagina: 1
Acties:

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
Hallo allemaal,

Laatst heb ik een computer in elkaar gezet voor de moeder van een vriend van mij. Hij is er als volgt uit komen te zien:

Proc: AMD A10-5800K
Moederbord: MSI FM2-A75MA-E35, sFM2
Voeding: Antec VP Power 350W
Geheugen: Corsair Vengeance 1600

In de UEFI had ik het geheugen meteen op 1600 gezet. Het viel mij echter op dat wanneer windows gestart wordt, er een zwart scherm van een stuk of 5 seconden zat tussen dat het rondje klaar was met draaien en de tiles die op het scherm komen. Ik heb hierom het geheugen op 1333 gezet, dit leek te werken. Echter, soms voelt de computer nog niet helemaal snel aan. Ook behaalt het geheugen in de windows prestatie index slechts een 5,9. Wanneer ik kijk naar andere systemen die ik gebouwd heb, zie ik dat geheugen eigenlijk doorgaans al snel een 7 haalt op deze schaal. Echter, omdat de pc nu niet om de hoek staat en ik geen overbodige problemen wil veroorzaken weet ik nu niet of ik me zorgen moet maken of niet. Normaal zou ik een memtest draaien en ander geheugen proberen om te vergelijken of dat sneller gaat. Nu staat de pc echter wat verder en werkt hij verder wel, ik wil de ouders niet tot last zijn. Denken jullie net als ik dat er iets mis is met het geheugen, of is een 5,9 nu eenmaal wat dat geheugen in zich heeft?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou het niet weten, maar als ik erop google was dit de eerste link....ook een 5,9

http://community.futurema...-8-Experience-Index-Score

Nu is de experience index van windows wel een heel simpel ding, dat weet je he. Als ik zo eens rondkijk op google dan lijkt het zo in elkaar te zitten:

4 GB geheugen krijgt een 5,9
8 GB geheugen krijgt een 7,1
16 GB geheugen krijgt een 8,2
32 GB geheugen krijgt een 8,6

Zo ongeveer.

[ Voor 43% gewijzigd door Reepje op 03-08-2013 21:27 ]

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Met 5.9 heb je in principe geen echt slechte score denk ik? Met Reepje dat Windows mogelijk simpelweg het RAM waardeert in het aantal gig dat beschikbaar is.

Iets specifieker, er zijn nogal wat modellen van Corsair in de Vengeance serie, als je wilt: zou je kunnen kijken welk specifiek model je geïnstalleerd hebt?
Los daarvan zie ik bij een snelle Google zoekopdracht wel enkele mensen op fora met dit moederbord (en enkele andere FM2 bordjes) die succes hebben met het wel of niet inschakelen van XMP in Bios/Uefi. Zou het je overigens zeker niet direct aanraden! Het lijkt dat er maar een enkeling last van heeft. Jouw moederbord lijkt op het eerste oog geen XMP ondersteuning te hebben, maar dat zou je kunnen nakijken in de handleiding.
Want, wat ook zou kunnen is dat je bijvoorbeeld dit geheugen van Corsair hebt gebruikt, de verpakking toont 1600 als specificatie, maar in het Bios/Uefi zie je de SPD waarde van 1333 (wat standaard blijkt voor dat model).
Of, uitgaande van het moederbord: het zou misschien kunnen dat in het geheugen na de Post automatisch naar 1333 wordt gezet, gezien dat het bord max. twee DIMM's met 1.5V ondersteunt. Misschien dat in jouw geval dat geheugenreepje net ietsje meer lust ;) en om aan de 1600 te komen dus eigenlijk een klein stukje doorslag nodig heeft in het voltage. Ik ben geen expert op dit punt, maar bij mijn weten is het ene stukje RAM zeker het andere niet qua verbruik/voltage/etc. bij gelijke snelheid/etc.

Succes ermee :)

[ Voor 5% gewijzigd door Bluepenguin op 04-08-2013 01:54 ]

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)