Gamesysteem | Budget: €950,--

Pagina: 1
Acties:

• wouwouwou
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-01 23:27
Hallo allemaal,

Na vier jaar met een laptop te hebben gewerkt wordt het nu toch echt tijd om iets krachtigers in huis te
halen. Afgelopen schooljaar toch wel weer genoeg ergenissen gehad aan programma's die veel te langzaam laadden of zelfs af en toe vastliepen. Of een potje League of Legends spelen met het geweldige hoge aantal van 10 FPS. Het zal de eerste keer zijn dat ik zelf een computer bouw, dus alle hulp is welkom!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In de eerste plaats gamen, vooral multiplayerspellen als League of Legends, World of Tanks, Team
Fortress 2, maar ook de wat zwaardere games als BF4, GTA5. Daar horen natuurlijk ook de groepsgesprekken met vrienden via Skype bij. Ook zal het systeem gebruikt worden voor studie. Over een jaar hoop ik mijn diploma binnen te hebben en een studie informatica te kunnen starten. Ik zal wat dat betreft Microsoft Office gebruiken, Google Chrome met 5 - 10 tabbladen tegelijk open en beginnend video- en muziekbewerking met programma's als Sony Vegas Pro, Audacity en Sibelius 7. Ik weet nog niet welke programma's ik ga gebruiken na de middelbare, maar denk dat het zwaardere software wordt dan dat ik nu gebruik (als iemand iets meer info heeft, via DM ben ik natuurlijk ook bereikbaar). Een stil systeem is prettig, geen vereiste. Het systeem moet wel een aantal jaren meegaan. Ben geen OC van plan, net als SLI. Wil wel twee monitoren aansluiten, een daarvan is HD met hoge resolutie (nog onbekend, moet nog gekocht worden), de ander zal een resolutie van 1280*1024 pixels hebben en is beduidend ouder, wordt mogelijk later geüpgraded. Een lager prijskaartje is ook altijd leuk. :)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag inclusief besturingssysteem maximaal €950,-- kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Logitech geluidssysteem
Logitech muis

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De wenslijst die ik hiervoor heb samengesteld;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 161,90€ 161,90
1Gigabyte GA-B85-HD3€ 78,20€ 78,20
1MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming€ 236,40€ 236,40
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,85€ 53,85
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 86,04€ 86,04
1Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 83,49€ 83,49
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 24,70€ 24,70
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,-€ 57,-
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 83,53€ 83,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 921,11

Toelichting bij mijn keuzes;

Processor;
Niet het belangrijkste component bij gaming. Om toch toekomstgericht te blijven een Haswell i5 gekozen, om de prijs te drukken wel de goedkoopste, ook omdat ik niet van plan ben een OC uit te voeren. Heb nu een AMD processor in mijn laptop zitten, maar ik voel me op een of andere manier beter bij een intel processor. Kan niet onderbouwen welk merk nou beter is bij welk gebruik, daarom ook hiervoor advies gevraagd. Wel een aantal vragen na vergelijking van drie 'normale' intel processors (4430, 4570, 4670) op de intel site;
1) Is het bustype DMI2 bij alle drie hetzelfde? Zoniet, merk je het verschil?
2) €15 om de kloksnelheid 5% - 7% te verhogen lijkt me een beetje duur, zijn jullie het daarmee eens?
3) Welke AMD processoren zijn vergelijkbaar met deze i5 processoren?
4) Welke processor past beter bij mijn gebruik, AMD of Intel?

Moederbord;
Socket 1150, chipset momenteel gekozen voor een B85 aangezien ik dus niet van plan ben een OC uit te voeren en de prijs wil drukken. Formfactor ATX zodat ik overal goed bij kan. Ik wil wel graag meer dan vier USB poorten voor het gemak, is echter geen vereiste. Ook hier wel weer vragen;
1) H87 of B85 chipset?
2) Is SLI benodigd bij een enkele videokaart waarin twee gpu's zitten? Lijkt me niet toch?

Videokaart;
Hier een lichte voorkeur voor Nvidia, maar ook zeker geen fanboy. Momenteel staat er een GTX660 in, maar heb gelezen dat momenteel de GTX660 Ti sterk in prijs verlaagd wordt? En is de GTX 760 niet nog beter?

HDD;
Met een schuin oog naar de BBG gekeken; 1TB is ruimschoots genoeg voor mij, zeker met een leuke SSD erbij. Seagate staat goed bekend als merk neem ik aan?

Behuizing;
Stille behuizing met goede airflow en stoffilters. Alle drie erg belangrijk, dat laatste omdat de kamer waarin het systeem geplaatst wordt af en toe best stoffig is.

Besturingssysteem;
Het zal wennen zijn, maar toch wel voor W8 gekozen. Misschien niet het beste voor gaming, maar stilstand is achteruitgang zeggen ze wel eens. Verder denk ik ook dat dit meer toekomstgericht is (als ik het mis heb graag vermelden!)

Processorkoeling;
Niet persé nodig zonder OC, maar omdat ik zeker wil weten dat het systeem koel blijft in (bijna) alle omstandigheden en niet al te veel geluid maakt toch maar een aparte koeler. Wel een vraag over de koelpasta; is dat al voorgeplaatst op deze koeler of niet? Zoniet, wat raden jullie mij aan?

RAM;
4GB is te weinig, 16GB te veel, 2 modules van 4GB voor genoeg geheugen en een zo hoog mogelijke snelheid.

Voeding;
Modulair voor goede kabelmanagement, 520W is genoeg?

SSD;
Plextor in het lijstje gezet, maar twijfel nog steeds tussen die en de pricewatch: Samsung 840 series 120GB. TLC of MLC? Heeft een van die twee (of beide) zo'n backup systeem waarover ik heb gelezen? (ben de naam even kwijt)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Zoals eerder vermeld lichte voorkeur voor Intel en Nvidia door veel te lezen en een iets mindere ervaring met AMD. Maar ben zeker geen fanboy, alle advies is welkom!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Behalve degene die reeds genoemd zijn niet.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties en adviezen!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Er wordt bij de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 koelpasta geleverd. Deze moet je wel zelf aanbrengen.