Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop adapter aansluiten op accu pinnen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb hier een laptop staan waarbij een kortsluiting is ontstaan bij dc jack op de +plus pin, hierdoor is er wat doorgebrand bij het pinnetje op het moederbord (vervangen hielp dus niet meer).

Nu werkt de laptop nog wel prima op de accu maar ja deze raakt een keer leeg.

Nu was ik benieuwd of ik ook de adapter draadjes rechtstreeks op de pinnetjes kan aansluiten waar normaal de accu inkomt, dit zou toch moeten kunnen of niet?

Ik kwam de volgende afbeelding tegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.laptop-junction.com/toast/sites/default/files/DELL-D500-D600-battery-connector-pinout.jpg

Het gaat hier om een Asus x54hy laptop

En als dit kan heeft iemand dan ook een idee welke pinnen waarvoor zijn?
Hier de een foto van de aansluiting:
Afbeeldingslocatie: http://www.vaiger.nl/2013-08-03%2012.16.03.jpg

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:02
Ik zou zo geen spanning op de pinnen van de accu zetten.
Bij Lithium accu's moet je erg oppassen wat je doet.

Het lijkt mij dat het laadcircuit in de laptop zit.
Zelf zou ik de laptop proberen te openen en kijken wat er precies doorgebrand is.
Met een beetje geluk is het een weerstand of zekering, als de rest erachter niet doorgebrand is.
Meestal zijn dit kleine SMD onderdelen.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaatje in het moederbord waar de dc jack +pinnetje ingaat is helemaal zwart doorgebrand

Maar de laptop is al afgeschreven, het leek mij meer een leuk project om de adapter rechtstreeks via de accu pinnen aan te sluiten. Het is de bedoeling dat de accu er straks dan ook niet weer inkomt, ik was niet van plan om de adapter op de accu aan te sluiten.

De adapter wil ik rechtstreeks aansluiten op de laptop via de pinnen die (normaal) gebruikt worden om de accu in te klikken. (zie laatste foto)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh de adaptor levert doorgaans een hogere spanning dan de accu. ik zou er wel even mee uitkijken

Iperf

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:43
Als experimentje op een afgeschreven laptop, en als je niet bang bent voor wat rook....

Er vanuitgaande dat het schetsje klopt; gewoon de plus en min aansluiten. Je sluit een iets te hoge spanning aan, dus met je neus erbovenop is geen goed plan.
Best kans dat het sowiso niet werkt omdat er ook wat communicatie tussen accu en laptop is, en/of dat het gehele laadcircuit van de laptop toch al verdwenen is.

disclaimer: je doet dit geheel op eigen risico

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Topicstarter
We gaan het gewoon proberen, inderdaad geheel op eigen risico (snap ik) maar ik ben wel erg benieuwd of een dergelijke constructie gaat werken. Zodra ik er wat verder mee ben zal ik mijn bevindingen wel rapporteren :D

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 04:30

MadMan

What the....

Bel dan vantevoren even naar het ziekenhuis in jouw buurt of ze internet op hun brandwondenafdeling hebben, anders wordt het erg lastig reageren nadat die accu spectaculair uit elkaar is geklapt en zijn zwaar giftige en niet te blussen inhoud over jou en/of je huis heeft verspreid.

Met andere woorden, zoek eerst eens uit wat je überhaupt voor risico loopt met dit soort "oplossingen". Dit soort accu's is erg gevoelig en het gaat dan ook vrijwel altijd mis als je ermee gaat lopen kloten.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de accu wordt niet gebruikt en dat is het meest risivolle object.

Verder je hebt een dell layout gevonden, en ej gebrukt hem voor een ander type. sja.
nou jahet zijn wel de dikste pinnen dus het is aannemelijk dar het idd die 2 pinnen zijn waar de spanning op staat. 50/50 kans dat je de polarisatie fout hebt. meet hoe om de spanning op de accu staat voor de zekerheid.

Maar beter, je hebt een verbrand gaatje op je mb bij je connector

beter:

verwijder de connector, en koop een nieuwe
of soldeer daar je draadjes weer vast. met een beetje mazzel laad je accu ook weer.

Iperf

Pagina: 1