Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• elsingaa93
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 13:40
Hallo,

Ik heb sinds vandaag een nieuwe grafische kaart nadat mijn oude grafische kaart aan vervanging toe was.
Mijn vorige kaart was een Nvidia GeForce 9800 GT. Ik heb de kaart vervangen met mijn nieuwe kaart en vervolgens zelfs windows opnieuw geinstalleerd + alle drivers.

Nou krijg ik tijdens de game (League of Legends) echter maar 40-55 FPS met zelfs alles Medium. ;(

Is er iemand die mij kan helpen wat er fout is aan mijn systeem oid.

Mijn systeem bestaat uit het volgende.

Moederbord: ASUS M5A78L-M/USB3
Voeding: Cooler Master B600 (600 Watt)
2x 4GB RAM Kingston
1TB HDD Western Digital RED
Processor: AMD Quad Core 3,2 GHZ Black Edition
en dus mijn nieuwe grafische kaart

ASUS GeForce 760 GTX 2GB DCII OC

deze kaart is trouwens de tweede want de eerste deed het zelfde alleen deze heb ik dus retour gestuurd omdat er volgens het bedrijf misschien wel een defect in zou kunnen zitten.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. :|

• John767
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19:30
Heb je de drivers als eens helemaal verwijderd? En ook echt helemaal met Driver Fusion om te voorkomen dat er wat achterblijft. Daarna je nVidia drivers gedownload van nVidia installeren (niet van de cd), en kijken of dat helpt.

• elsingaa93
Driver Fusion heb ik nog niet geprobeerd. Dat dou ik wel even. Ik heb de laatste drivers van de kaart gedownload van de website. En ook nog de update naar 320.49

• FVV
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17-07-2015
Hmm wat voor CPU is het precies? Ik denk niet dat deze heel veel invloed heeft bij LoL. Maar gewoon even voor de zekerheid.

• elsingaa93
AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor (4 CPUs), ~3.2GHz

Ik heb de game gewoon stabiel kunnen draaien op 60FPS op high settings met mijn oude kaart. Het enige wat ik geupgrade heb is de voeding ( van 500w naar 600w) en de grafische kaart (van GeForce 9800 GT naar ASUS GTX 760 DCII OC.

Vervolgens heb ik ook nog eens een schone windows installatie gedaan.

• Plato112
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 06-10 20:01

Plato112

Da is toch nie normaal!

quote:
elsingaa93 schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 12:36:
AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor (4 CPUs), ~3.2GHz

Ik heb de game gewoon stabiel kunnen draaien op 60FPS op high settings met mijn oude kaart. Het enige wat ik geupgrade heb is de voeding ( van 500w naar 600w) en de grafische kaart (van GeForce 9800 GT naar ASUS GTX 760 DCII OC.

Vervolgens heb ik ook nog eens een schone windows installatie gedaan.
Heb je wel alle instellingen hetzelfde staan als op je oude setup? Dat vermeldt je er namelijk niet bij en dat kan natuurlijk een groot verschil maken.

Speed limits are like herpes.

• elsingaa93
Ja, ik had al lagg toen ik de settings op medium had staan en kwam niet hoger dan 50 FPS. Daarna heb ik alles op het hoogst gegooid en no limit op de FPS gezet en toen schommelde die tussen 70 fps en 111 fps. Maar ook met drops naar 50 fps.

• elsingaa93
De kaart is trouwens een PCI-E 3.0 kaart en mijn moederbord heeft alleen een PCI-E 2.0 slot. Alleen moet dat alleen niet zoveel uitmaken want hij zou dan nog steeds stabiel moeten draaien. Alleen een kleine decrease in prestatie. Maar ik vind het nogal een groot verschil.

• John767
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19:30
Verschil tussen PCI-e 3.0 en 2.0 is verwaarloosbaar. Misschien bij de dual GPU kaarten een paar % verschil.

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Lijkt me inderdaad sterk dat dat de oorzaak is.

Misschien kun je wel op de achtergrond GPU-Z openzetten, die kan (met de juiste instellingen) monitoren hoe zwaar de GPU belast wordt tijdens het gamen. Als dat niet tegen de 100% is weet je dat het probleem dus niet in de GPU zelf zit.

• elsingaa93
Ik kan van ASUS wel zo'n GPU Tweak downloaden die alles monitort, daarvan kan ik ook een logg laten maken.

• elsingaa93
Ik heb nu een 3DMARK test gedaan en ik heb een log van mijn ASUS GPU Tweak. hoe kan ik deze uploaden zodat jullie het kunnen bekijken?

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Als je een 3DMARK test gedraaid hebt kun je iig eerst beginnen om de 3DMARK-score te vergelijken met anderen. Hiermee krijg je een beeld of je PC presteert zoals ie zou moeten presteren buiten LoL.

• elsingaa93
Tijdens de 3DMARK test heb ik een score gekregen van 5300 punten. Met deze scoren zat ik 1200 punten boven een game laptop en 3000 punten onder een high end game pc. Ik neem aan dat dit dus goed is.

Ik krijg ook een beetje het gevoel dat mijn pc langzaam is geworden nadat ik de nieuwe grafische kaart heb gebruikt. Als of op een of andere manier de pc het niet aan kan. Maar dit lijkt mij sterk want alles zou goed moeten werken.

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18:02

Nemesizz

Untouchable

quote:
Ja, ik had al lagg toen ik de settings op medium had staan en kwam niet hoger dan 50 FPS. Daarna heb ik alles op het hoogst gegooid en no limit op de FPS gezet en toen schommelde die tussen 70 fps en 111 fps. Maar ook met drops naar 50 fps.
Als ik dit zo lees denk ik gewoon aan een CPU bottleneck. Als je frame-rate omhoog gaat als je settings hoger zet is je CPU niet snel genoeg. Ik heb dit zelf ook vaak zat gehad (dat framerates omlaag gingen met settings lager zetten). Je GPU zit dan uit z'n neus te vreten terwijl je CPU het niet meer aan kan.

Dat je soms framedrops krijgt kan gebeuren. Dat er net iets geladen moet worden van een HDD, een 'foutje' (inefficient omgaan met resources) van het programma, iets op de achtergrond (programma) die net even een kleine piek heeft, enz.

Dus volgens mij werkt die kaart wel naar behoren.
Een Phenom II is niet traag ofzo, maar je kan niet verwachten dat je dezelfde framerates haalt icm die videokaart als een i5 of i7. Zelfde zou je zien als je die kaart in een PC stopt met een Core2 Duo of Core 2 Quad, die zou ook een bottleneck gaan vormen.

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18:16
Ik ken LoL verder niet maar kan het zijn dat het een DirectX 11 mode heeft die trager is dan een DirectX 10 mode? Wel raar dat je met je oude kaart een betere FPS haalde. PS. je hebt wel alle power connectoren op je nieuwe kaart goed aangesloten? Misschien draait ie niet op full speed omdat niet alle power is aangesloten?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• dipje2
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 30-11 16:01
Ok mensen, Lol is qua engine _uber_ simpel. Een integrated intel draait dat nog op 60fps fullhd op medium settings.

Een gtx760 (volgens mij toch een combinatie of crossover tussen een gtx 660ti en gtx 670?) zou dat _makkelijk_ op 'very high' 1920x1080 moeten draaien op een stabiele 120fps.
Dus er is iets anders hier mis.
Zou toch denken aan een DOA van je kaart of voeding, of je hebt de voeding op een of andere manier niet goed aangesloten.

Ben je niet de extra CPU connector vergeten toen je je voeding verving?

• elsingaa93
quote:
dipje2 schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 12:29:
Ok mensen, Lol is qua engine _uber_ simpel. Een integrated intel draait dat nog op 60fps fullhd op medium settings.

Een gtx760 (volgens mij toch een combinatie of crossover tussen een gtx 660ti en gtx 670?) zou dat _makkelijk_ op 'very high' 1920x1080 moeten draaien op een stabiele 120fps.
Dus er is iets anders hier mis.
Zou toch denken aan een DOA van je kaart of voeding, of je hebt de voeding op een of andere manier niet goed aangesloten.

Ben je niet de extra CPU connector vergeten toen je je voeding verving?
Ik heb alle kabels juist aangesloten op het moederbord van de voeding. Dat weet ik echt 100% zeker. Ik ben namelijk wat andere games gaan installeren zoals Battlefield 3 en deze kan ik wel met alle settings op ultra stabiel 60FPS spelen.
quote:
Ramon schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 12:24:
Ik ken LoL verder niet maar kan het zijn dat het een DirectX 11 mode heeft die trager is dan een DirectX 10 mode? Wel raar dat je met je oude kaart een betere FPS haalde. PS. je hebt wel alle power connectoren op je nieuwe kaart goed aangesloten? Misschien draait ie niet op full speed omdat niet alle power is aangesloten?
De grafische kaart heeft 1x 8 PINS power connector aansluiting. Ik heb hiervoor ook speciaal een nieuwe voeding moeten kopen omdat mijn oude voeding alleen 1x 6 PINS power connector had voor de grafische kaart.
quote:
Nemesizz schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 12:14:
[...]

Als ik dit zo lees denk ik gewoon aan een CPU bottleneck. Als je frame-rate omhoog gaat als je settings hoger zet is je CPU niet snel genoeg. Ik heb dit zelf ook vaak zat gehad (dat framerates omlaag gingen met settings lager zetten). Je GPU zit dan uit z'n neus te vreten terwijl je CPU het niet meer aan kan.

Dat je soms framedrops krijgt kan gebeuren. Dat er net iets geladen moet worden van een HDD, een 'foutje' (inefficient omgaan met resources) van het programma, iets op de achtergrond (programma) die net even een kleine piek heeft, enz.

Dus volgens mij werkt die kaart wel naar behoren.
Een Phenom II is niet traag ofzo, maar je kan niet verwachten dat je dezelfde framerates haalt icm die videokaart als een i5 of i7. Zelfde zou je zien als je die kaart in een PC stopt met een Core2 Duo of Core 2 Quad, die zou ook een bottleneck gaan vormen.
Dan zou ik toch ook battlefield 3 bij lange na niet op ultra kunnen spelen met aan stabiele 60fps. League of Legends is nou niet bepaald de zwaarste game...

elsingaa93 wijzigde deze reactie 04-08-2013 17:12 (50%)

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:05

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

quote:
elsingaa93 schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 17:08:
[...]

Ik heb alle kabels juist aangesloten op het moederbord van de voeding. Dat weet ik echt 100% zeker. Ik ben namelijk wat andere games gaan installeren zoals Battlefield 3 en deze kan ik wel met alle settings op ultra stabiel 60FPS spelen.
Waarom concludeer je dan dat het aan je videokaart ligt? Dan is LoL gewoon niet lekker bezig. De kaart is iig niks mis mee zo te zien.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• elsingaa93
quote:
Jeroenneman schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 17:12:
[...]

Waarom concludeer je dan dat het aan je videokaart ligt? Dan is LoL gewoon niet lekker bezig. De kaart is iig niks mis mee zo te zien.
Dat was het enige waar ik aan kon denken omdat ik deze vervangen had terwijl het met de oude grafische kaart wel gewoon stabiel op 60 fps liep. 8)7

Maar nu zijn we er eigenlijk nog niet achter waar het wel aan ligt. Want bij elk pot LoL die ik nu speel haal ik toch steeds maar 40 tot 60 fps. Het loopt gewoon niet stabiel meer. En met andere games heb ik hier totaal geen last van.

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

quote:
elsingaa93 schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 17:08:
[...]
Dan zou ik toch ook battlefield 3 bij lange na niet op ultra kunnen spelen met aan stabiele 60fps. League of Legends is nou niet bepaald de zwaarste game...
In die vergelijking ga je er vanuit de BF3 en LoL je systeem op dezelfde manier belasten. Dus evenveel geheugengebruik, evenveel CPU-belasting en evenveel GPU-belasting. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Sommige games leunen nogal zwaar op de CPU of juist op de GPU. Dat verklaart overigens niet waarom je er in prestaties op achteruit bent gegaan. Wel is nu duidelijk dat het probleem voornamelijk met LoL te maken heeft en je videokaart dus eigenlijk prima presteert.

Via Google kwam ik dit nog tegen: http://forums.euw.leagueo.../showthread.php?t=1312611
Daar wordt gesuggereerd dat het aan een update van LoL ligt of aan de drivers. Dus als je nu een andere versie van LoL draait dan voorheen dan je vergelijking met je oude setup niet helemaal op.
Oplossing lijkt hier een repair tool, al zegt mij dat niks maar jou misschien wel.

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18:02

Nemesizz

Untouchable

quote:
Lees mijn eerste alinea nog eens:
quote:
Als je frame-rate omhoog gaat als je settings hoger zet is je CPU niet snel genoeg
BF3 draai je al op ultra, als je die settings 'te laag' zou zetten krijg je waarschijnlijk hetzelfde probleem, je CPU kan dat de gegevensstroom van je GPU niet meer aan.

Ditzelfde 'probleem' had ik een paar jaar terug (2004 ongeveer) met Painkiller. Ik ging van Radeon 9600 PRO naar een veel snellere GeForce 6800GT. Echter, ik had de game op 1024x768 laten staan (andere settings hetzelfde als bij de Radeon) en m'n framerates waren lager. Pas toen ik de resolutie omhoog zette (1280x1024, ja dat was nog in het 4:3 beeldbuis tijdperk) werden mijn framerates beter (hoger).
Andere games zelfde verhaal, bij veel games moest ik de settings hoger zetten anders waren mijn framerates lager, simpelweg omdat de CPU het niet aankon.

Zelfde 'probleem' heb ik nog steeds op m'n Dual Xeon systeem, icm Painkiller (ja oude game) met een GeForce 7600GS. Als ik de resolutie hoger zet worden m'n framerates beter, tot een zekere hoogte dan word de GPU uiteindelijk de bottleneck.

Daarnaast, een simpele game hoeft niet altijd beter te lopen dan een grafisch zware game. Ligt er ook heel erg aan hoe de game engine omgaat met de hardware. Leunt een game veel op de CPU, of meer op de GPU? Hoe efficient gaat het om met resources.

Een recente game die ik soms speel, Farming Simulator 2013, is grafisch geen hoogstaand wonder, alles is heel simpel. Echter, omdat het niet zo goed omspringt met resources (GPU, RAM, multi core CPU) loopt die game minder soepel dan wanneer ik bijvoorbeeld Crysis ofzo draai (om maar wat te noemen).
Ik krijg in Farming Simulator 2013 ook framedrops op een GeForce 660Ti, terwijl die zelfde kaart (bijna) alle andere moderne games makkelijk op 1080P met hoge details kan draaien.

Daarom denk ik ook dat er niks mis is met die kaart.

• VSA100_victim
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 07-12 23:07
Draaide die 9800 ook al op de laatste drivers, of op een oudere versie? Al geprobeerd om de 9800 terug te plaatsen, of heb je hem al verkocht?

i7-3770 @ 4.1Ghz, 16 GB DDR3-1600, EVGA Geforce GTX 1070 SC, Crucial M4-128GB

• elsingaa93
De 9800 draaide op de nieuwste drivers die er waren. Ik heb de kaart tijdelijk terug moeten stoppen omdat de eerste kaart een defect had. Maar toen stotterde League of Legends nog steeds. Terwijl het de oude kaart weer was.

Is er misschien een oplossing voor league of legends te vinden zodat het wel soepel draait? Of moet ik dan toch echt een nieuwe CPU hebben?

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:05

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

quote:
elsingaa93 schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 20:04:
De 9800 draaide op de nieuwste drivers die er waren. Ik heb de kaart tijdelijk terug moeten stoppen omdat de eerste kaart een defect had. Maar toen stotterde League of Legends nog steeds. Terwijl het de oude kaart weer was.

Is er misschien een oplossing voor league of legends te vinden zodat het wel soepel draait? Of moet ik dan toch echt een nieuwe CPU hebben?
Ik denk dat RIOT games gewoon een verkloot heeft in een nieuwe patch.

Dat je een CPU bottleneck hebt geloof ik niet echt, dan zou in het ergste geval je nieuwe kaart hetzelde presteren, maar nooit slechter.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• dipje2
Als je oude kaart hetzelfde probleem heeft, ligt het _niet_ aan je nieuwe kaart. En het ligt al helemaal niet aan je CPU! Denk dan eerder driver / software probleem, als je oude kaart hetzelfde probleem 'opeens' heeft. Iets in je reinstall wat je fout hebt gedaan. Chipset drivers wel gedaan?

60fps LoL op very high trekt bij mij 5% cpu belasting op een oude core i7-860. Spel gebruikt amper cpu.

• VSA100_victim
Heb je al geprobeerd om oudere drivers voor die 9800 te installeren? 314.22 schijnt het meest stabiel te zijn.

• dipje2
maar zou best kunnen dat er gewoon een brakke LoL kepler bug is sinds de laatste update van vorige week

• VSA100_victim
quote:
een brakke LoL kepler bug
Als het een Kepler bug was, zou de 9800 geen last hebben.

VSA100_victim wijzigde deze reactie 04-08-2013 20:17 (12%)

• dipje2
fair enough.. nvidia bug dan.. Ik zeg het meer omdat ik hier op een gtx560-ti draai (normaal 2x in sli, maar heb m'n sli uitstaan) en die lijkt er geen last van te hebben.

• elsingaa93
Oke, om het even duidelijk te maken. Ik heb gisteren een schone installatie van windows gedaan en de nieuwste drivers van de GTX 760 geinstalleerd. Alle games draaien voor de rest perfect behalve League of Legends. De oude kaart heb ik tijdelijk weer gebruikt omdat de andere dus defect was. Maar toen had ik dus ook alle drivers al geinstalleerd van de GTX 760. Ik kan me haast niet voorstellen dat het een driver issue is want met een schone installatie en alle drivers geupdate met driver genius kan het haast niet mis gaan.

• dipje2
nee, dus league of legends issue is het meest waarschijnlijke. Wat betekent 'live through it en wachten op een update'... maar ik weet het niet zeker

• VSA100_victim
Lees

Enige manier om zeker te zijn is de 9800 tijdelijk terugplaatsen en een oude driver (314.22) clean te installeren.

EDIT: en heb je de nieuwe BETA (326.41) al geprobeerd?

VSA100_victim wijzigde deze reactie 04-08-2013 20:55 (12%)

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

quote:
elsingaa93 schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 20:44:
Oke, om het even duidelijk te maken. Ik heb gisteren een schone installatie van windows gedaan en de nieuwste drivers van de GTX 760 geinstalleerd. Alle games draaien voor de rest perfect behalve League of Legends. De oude kaart heb ik tijdelijk weer gebruikt omdat de andere dus defect was. Maar toen had ik dus ook alle drivers al geinstalleerd van de GTX 760. Ik kan me haast niet voorstellen dat het een driver issue is want met een schone installatie en alle drivers geupdate met driver genius kan het haast niet mis gaan.
Heb je ook de repair tool geprobeerd zoals ik in m'n vorige post al had gesuggereerd? (zie hier:Plato112 in "Grafische Kaart ASUS 760 GTX werkt niet goed.")
Daar gaat het om een identiek probleem!

Edit: Hier staat uitleg over de repair tool: http://forums.na.leagueof.../showthread.php?t=2462483

Plato112 wijzigde deze reactie 04-08-2013 21:50 (6%)

• elsingaa93
quote:
Plato112 schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 21:44:
[...]

Heb je ook de repair tool geprobeerd zoals ik in m'n vorige post al had gesuggereerd? (zie hier:Plato112 in "Grafische Kaart ASUS 760 GTX werkt niet goed.")
Daar gaat het om een identiek probleem!

Edit: Hier staat uitleg over de repair tool: http://forums.na.leagueof.../showthread.php?t=2462483
Momenteel de repair tool aan het gebruiken. Hopen dat dit het verhelpt.

EDIT: Repair tool z'n werk laten doen nog steeds geen stabiele FPS.

elsingaa93 wijzigde deze reactie 05-08-2013 18:35 (6%)

• dipje2
welke drivers heb je nu wel en welke niet geprobeerd? Wat ik begreep uit een van de threads die hier gelinked is, is dat er problemen kwamen bij een upgrade van 320.18 naar 320.49. Ik lees dat als 'vanaf 320.49'. Draai hier 320.18 en het loopt gewoon.

• elsingaa93
Omdat ik eigenlijk radeloos ben waardoor het komt heb ik nu Windows 8 er op gezet met inderdaad de 320.18 drivers. Vorige keer had ik Windows 7 met de 320.49 drivers. Kijken of het nu wel lukt.

EDIT: Nog steeds het zelfde probleem. lag met 40 fps

elsingaa93 wijzigde deze reactie 05-08-2013 22:04 (12%)

• dipje2
OK.. Om echt even clear te zijn, dat ik (en andere) dingen goed snappen.
Je had een AMD Athlon of Phenom quad core 3.2 + 9800 GT (nog geen eens de GTX?).
Daarop draaide LoL perfect, op 1920x1080 @ 60fps, geen dips (of zeer zeldzaam). De details stonden toen (allemaal? Ook shadows?) op 'very high'.

Je hebt nu alleen je voeding vervangen, en de 9800 GT vervangen door een GTX 760. Verse Windows 7 en verse Windows 8 installatie. Je hebt nu regelmatig erge dips richting de 40fps, op _exact_ dezelfde settings? Dezelfde CPU + mobo? Met als extra raar puntje dat andere (veel meer eisende games) dus wel duidelijk vloeiend (en beter dan je 9800gt) draaien?

Ik denk ondertussen dat er misschien gewoon een probleem is met LoL en die kaart / gtx 7xx serie. Of je hebt een slechte kaart, maar _heeeeel_ apart dat het alleen in dat simpele spel zich laat zien. Maar driver issue in de gtx7xx serie lijkt me aannemelijker. Kan ook zijn dat er iets niet lekker geinstalleerd is met DirectX of dat er toch ergens settings stiekem anders staan. Heb je de settings bijvoorbeeld nog steeds op 'auto' i.p.v. 'custom' staan, zodat alle 'very high' settings niks deden? 'fps mode' staat bij mij altijd op 'benchmark' (wat betekent zo veel fps mogelijk) maar dan wel met de vsync aan.

Dus.. bug in LoL -> Bug in driver -> andere software / Windows instelling die de boel verziekt. Denk dat dat het toch zou moeten zijn. Zal nog eens googlen voor je, maar denk niet dat ik iets tegen kom wat jij of anderen hier nog niet gevonden hebben.

Heb je een 2e monitor toevallig? Kan je daar eens een task manager op open zeten terwijl je lol speelt? (Zoals altijd) gesorteerd op meeste cpu gebruik, kijken of daar iets geks gebeurd en of hij uberhaupt 1 core voltrekt bij je of niet.

• elsingaa93
Ik heb dus een schone windows 8 installatie.

AMD Phenom Quad Core 3.2 Ghz. + Moederbord zijn nog precies het zelfde.

Voeding 500w vervangen door een Voeding 600w

GeForce 9800 GT (GEEN GTX) vervangen door een ASUS GeForce GTX 760 OC II

De instellingen stonden bij de GeForce 9800 GT niet allemaal op very high maar gewoon op Medium / High. Hierbij had ik altijd stabiel 60 fps.

Als ik met mijn nieuwe kaart deze instellingen gebruik komt de FPS niet eens in de buurt van de 60. Als alles op Very high staat op Custom settings met Vsync aan kom over de 60 FPS maar zodra er dus meerdere Champions in het scherm verschijnen en er gevochten wordt daalt de FPS direct naar 40/50 en hoger komt deze ook niet.

Met andere games zoals Battlefield 3 draait de kaart werkelijk uitstekend op zelfs 70 FPS Ultra settings.

Of het aan de drivers ligt betwijfel ik, heb namelijk nu al een paar keer windows opnieuw geinstalleerd met alle drivers en directx.

Ik ben momenteel aan het werk maar ik kan vanavond wel even proberen om mijn tweede scherm aan te sluiten om daar het processor gebruik op te monitoren tijdens het spelen van League of Legends.

Ik draai de drivers 320.18 nu omdat er anderen waren die aangeven dat de BETA driver niet uitstekend werkt. Ik heb zowel met beide drivers problemen tijdens het spelen.

• dipje2
Hou voor onze lol (no pun intended) de settings even precies gelijk als op je oude 9800. Ja, je nieuwe kaart moet veel hoger kunnen, maar dan weten we tenminste zeker dat daar geen 'onbekende factoren' inzitten.

Er zijn meer mensen die klagen sinds de LoL 3.10 patch (voor de onbekenden, nu ongeveer 1.5 week oud of zo?) over framerate issues. Maar wat ik lees is dat bij die mensen altijd opgelost door naar 320.18 te downgraden, of een repair over de install heen te gooien.
Maar ik blijf erbij: Je hebt de videokaart en voeding veranderd, rest niet. Enige wat er dan veranderd is (op je windows install na en de talloze drivers die je ondertussen gedaan hebt) is dat LoL gepatched is in de tussentijd (denk ik). Dus ik blijf erbij dat het een stomme bug in LoL zou kunnen zijn.

Om met je mee te testen had ik mijn beta drivers ook even gedowngrade naar 320.18. Na de reboot - die ik standaard dan altijd doe - had ik +/- 10 fps in LoL. Really. Even snel alt-tab naar de desktop en de taskmanager openen, en ik zag een process 'TimeServer.exe' die 1 core compleet bezet hield. Zou normaal niet mogen uithalen, want LoL draait zelf ook maar op 1 core, en dat zou altijd een andere moeten zijn (different process / different thread -> different core) dacht ik. Of door een foutje in Windows moeten LoL en dat gekke TimeServer.exe process op dezelfde core draaien. Wat ik er van lees is TimeServer.exe een virusje / malware ding, dus dat is mijn probleem om op te lossen :). Maar wie weet heb je ook zoiets.

Anyway, process afgeschoten, m'n framerate in LoL schoot weer naar de 60fps en ik heb het niet meer terug gezien.

edit: Voor de duidelijkheid, de Windows 8.1 die ik hier draai is dus ook best recentelijk geinstalleerd vanuit een complete clean install, en toch alweer ergens troep vandaan. Je weet maar nooit.

dipje2 wijzigde deze reactie 06-08-2013 13:36 (5%)

• elsingaa93
quote:
dipje2 schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 13:28:
Hou voor onze lol (no pun intended) de settings even precies gelijk als op je oude 9800. Ja, je nieuwe kaart moet veel hoger kunnen, maar dan weten we tenminste zeker dat daar geen 'onbekende factoren' inzitten.

Er zijn meer mensen die klagen sinds de LoL 3.10 patch (voor de onbekenden, nu ongeveer 1.5 week oud of zo?) over framerate issues. Maar wat ik lees is dat bij die mensen altijd opgelost door naar 320.18 te downgraden, of een repair over de install heen te gooien.
Maar ik blijf erbij: Je hebt de videokaart en voeding veranderd, rest niet. Enige wat er dan veranderd is (op je windows install na en de talloze drivers die je ondertussen gedaan hebt) is dat LoL gepatched is in de tussentijd (denk ik). Dus ik blijf erbij dat het een stomme bug in LoL zou kunnen zijn.

Om met je mee te testen had ik mijn beta drivers ook even gedowngrade naar 320.18. Na de reboot - die ik standaard dan altijd doe - had ik +/- 10 fps in LoL. Really. Even snel alt-tab naar de desktop en de taskmanager openen, en ik zag een process 'TimeServer.exe' die 1 core compleet bezet hield. Zou normaal niet mogen uithalen, want LoL draait zelf ook maar op 1 core, en dat zou altijd een andere moeten zijn (different process / different thread -> different core) dacht ik. Of door een foutje in Windows moeten LoL en dat gekke TimeServer.exe process op dezelfde core draaien. Wat ik er van lees is TimeServer.exe een virusje / malware ding, dus dat is mijn probleem om op te lossen :). Maar wie weet heb je ook zoiets.

Anyway, process afgeschoten, m'n framerate in LoL schoot weer naar de 60fps en ik heb het niet meer terug gezien.

edit: Voor de duidelijkheid, de Windows 8.1 die ik hier draai is dus ook best recentelijk geinstalleerd vanuit een complete clean install, en toch alweer ergens troep vandaan. Je weet maar nooit.
Oke nou in ieder geval mooi dat je zoiets hebt gevonden. Ik zal vanavond voor de zekerheid nog een keer testen om alle settings op medium te zetten en te kijken of dat proces bij mij ook verschijnt.

Ik houd je op de hoogte!

• BradKing
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 14-12 16:27
quote:
elsingaa93 schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 12:13:
[..]
Of het aan de drivers ligt betwijfel ik, heb namelijk nu al een paar keer windows opnieuw geinstalleerd met alle drivers en directx.
[..]
Ik draai de drivers 320.18 nu omdat er anderen waren die aangeven dat de BETA driver niet uitstekend werkt. Ik heb zowel met beide drivers problemen tijdens het spelen.
Even wellicht voor jouw gemoedsrust:
Als dit inderdaad aan drivers + game (LoL in deze, maar dit geldt in principe voor iedere game) interactie ligt, zal geen reinstall je helpen, dan moet de driver/game gewoon geupdate worden: hier kan jij niks aan doen. Natuurlijk kan het inderdaad wel dat een andere combinatie driver versie + game versie wel goed draait, maar bij veel games kan je niet echt downgraden, dus moet je mazzel hebben met een driver versie en afwachten helaas.

Dit klinkt inderdaad als een gevalletje driver + game = verminderde performance, hopen en afwachten.

• elsingaa93
quote:
BradKing schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 14:51:
[...]

Even wellicht voor jouw gemoedsrust:
Als dit inderdaad aan drivers + game (LoL in deze, maar dit geldt in principe voor iedere game) interactie ligt, zal geen reinstall je helpen, dan moet de driver/game gewoon geupdate worden: hier kan jij niks aan doen. Natuurlijk kan het inderdaad wel dat een andere combinatie driver versie + game versie wel goed draait, maar bij veel games kan je niet echt downgraden, dus moet je mazzel hebben met een driver versie en afwachten helaas.

Dit klinkt inderdaad als een gevalletje driver + game = verminderde performance, hopen en afwachten.
Ja precies, ik zal vanavond eens kijken over wat dipje2 zei. Ik zal task manager even tijdelijk op een tweede scherm plaatsen en kijken of er iets is wat mijn CPU volledig trekt.

• elsingaa93
Ik heb zojuist een pot LoL gestart met als gevolg: Eerste abilitie van mijn teamgenot in screen en mijn LoL crasht. Geweldig. Alle instellingen stonden op medium. 1 vs 1 custom game tegen bot stabiel 60fps. Eerste ARAM game stabiel 60 fps totdat er een abilitie wordt gedaan en dropte de FPS naar 40 en lol crasht.

EDIT: Reconnected stabiel tussen 55 en 60 fps. high settings.

elsingaa93 wijzigde deze reactie 06-08-2013 19:57 (9%)

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17:38
Wat is een abilitie? (zelfs google weet het niet)

Is er een plek/forum waar je software kenners (of liever nog de LoL programmeurs) kunt vragen wat er precies van je pc gevraagd wordt bij een 'abilitie' van een teamgenoot?

• dipje2
engelse 'ability' denk ik, ik laat de taalcursus maar even hier achterwegen want m'n taal gewoontes zijn ook om te huilen :).

maar, over h et algemeen wat er in hectische 'gevechten' voor zorgt dat de FPS instort in een simpel spel als LoL is de berg aan particles en alpha-buffers die worden gebruikt voor 'special fx'. Dat is ook de enige plek waar shaders gebruikt worden in het spel, en het is wel vaker voorgekomen dat de berg aan shaders tijdens een patch veranderd worden zonder het in de patchnotes terug te lezen. Dan hebben ze iets aangepast wat op bepaalde kaarten wat moet winnen. Dit soort dingen komen dus wel vaker voor dat een bepaalde serie kaarten opeens problemen heeft, inderdaad een bug tussen driver + shaders van het spel.

Het lijkt me nog steeds dat het gewoon in LoL 3.10 zit en dat je niks hoeft / kan doen dan wachten. Misschien de resolutie even terug schroeven, kijken of dat helpt? Als andere spellen duidelijk OK draaien lijkt het me niet met je systeem te maken te hebben, al helemaal niet je nieuwe kaart. Maar wie weet mis ik ook iets heel simpels hier of zo.

Als ik naar m'n oude systeem kijk toen ik BF3 multiplayer speelde: Ik speelde op 1680x1050 op medium, met alle AA uit (hou ik niet van in multiplayer) op een enkele gtx560-ti. Ik speel dan 'zo laag' om altijd en overal een constante 60fps te halen. LoL draaide in die tijd alles op 'very high' (maar shadows op low, gewoonte kwestie :)) op 1920x1080 ook op een rock-solid 60fps.

Dus als jij BF3 speelt op 1920x1080 op medium of beter en je hebt een rock-solid 60fps, moet LoL het ook kunnen. That simple, toch? :P.

Blijfen googlen en geduldig wachten. Als je dat echt niet wil -> vraag hulp in het LoL support forum. Je systeem draait gewoon goed blijkbaar behalve LoL, dus het probleem zit daar. Daar ook om hulp vragen :). Andere drivers / herinstall / repairtool heb je al gedaan, scheelt weer :P. Vergeet dat niet te melden in je support-ticket.

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17:38
Aha, dan zou ik inderdaad kijken of het beter wordt door ingame grafische instellingen te verlagen of zelfs uit te zetten die betrekking hebben op de 'special fx' ofwel shader intensieve dingen.

• mach2
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15:24
Kun je LoL niet dwingen op DX10 of DX9 te draaien met een of andere commandline en kijken wat het dan doet? Misschien ligt het probleem daar?

Hallo

• elsingaa93
Battlefield 3 draai ik zelfs op Ultra High settings stabiel op 60-70 FPS

• dipje2
@mitsumark: Ja, om de tijd te overbruggen voor een oplossing, maar is nog steeds geen reden dat een moderne kaart zo'n simpel spel niet weet te draaien terwijl z'n ouderwetse 9800gt (denk er aan, gewoon een rebranded 8800) het wel kan.

@march2 Once again, extreem simpele 'engine'. Geen dx10 support of zoiets.

Back on topic: Dit misschien iets? Komt van een Riot employee op de NA forums. Zegt dat repairing af en toe niet helpt en dit een iets utigebreidere manier is:
quote:
f neither of these posts has helped you, there is one other thing you could do, delete your configuration files. Close all League of Legends processes by opening Task Manager (Ctrl + Shift + Esc). Next, you're going to navigate to the folder that contains your League of Legends files. It should look something like this:
code:
1
C:\Riot Games\League of Legends\Config

Delete everything you see in that folder and open your Launcher again. If your Launcher does not automatically start downloading the now-missing files, you need to run a repair. Do so by clicking the gear icon in the top right and select "Repair."

Now, start a custom game and see if you still have FPS issues. If you do, I'm going to need some r3D logs. Please attach the newest file. Each file appears like this: 2011-05-24_21-11-32_r3dlog.txt. You can find them in the following directory:
code:
1
C:\Riot Games\League of Legends\Logs\Game - R3d Logs

Repairing by itself usually doesn't work for this process because the repair function only checks to see if you have the files, not if they are corrupt. Don't worry, you probably don't have a virus going around corrupting all your stuff, these files can mess up with a patch sometimes. If you want to be safe, you can always run a virus scan after this.

dipje2 wijzigde deze reactie 07-08-2013 15:22 (70%)

• elsingaa93
quote:
dipje2 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 14:32:
@mitsumark: Ja, om de tijd te overbruggen voor een oplossing, maar is nog steeds geen reden dat een moderne kaart zo'n simpel spel niet weet te draaien terwijl z'n ouderwetse 9800gt (denk er aan, gewoon een rebranded 8800) het wel kan.

@march2 Once again, extreem simpele 'engine'. Geen dx10 support of zoiets.

Back on topic: Dit misschien iets? Komt van een Riot employee op de NA forums. Zegt dat repairing af en toe niet helpt en dit een iets utigebreidere manier is:

[...]
Toppie. Dankjewel dipje2. Eens kijken of dat vanavond kan lukken. Maar aangezien ik dus de pc al 3x opnieuw heb geinstalleerd waarbij dus ook league of legends 3x opnieuw vraag ik me af het corrupte bestanden zijn.

Maar ik probeer het vanavond toch even.

• dipje2
als ik heel eerlijk ben geef ik het inderdaad weinig kans.

Als je gaat googlen zijn er heel veel mensen die FPS problemen hebben sinds 3.9 en 3.10.
Voor sommige kwamen ze met 3.9, voor andere kwamen ze met 3.10. Bij sommige mensen lost 3.10 het juist op, bij andere helpt repair, andere hadden weer een virus (of een gpu BitCoin miner zoals ik).

Maar de meesten hebben wat jij hebt: Opeens FPS drops, niks lijkt te werken en de rest van de PC loopt als een zonnetje. Kan weinig anders aanraden dan wachten tot Riot (of nvidia) met een fix komt.

• elsingaa93
Ik ga dan inderdaad gewoon wachten tot er een fix komt van nvidia of riot. Ik zal zodra het is opgelost het melden!

• hoekies
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 05-12 11:43
Er is misschien nog een ander issue wat kan spelen, LOL heeft volgens mij geen Multi Core Support.
Dit betekend dat het spel maar op 1 core draait

Battlefield draait wel multicore , je ziet de verschillen in onderstaande link.
http://www.techspot.com/r...-3-performance/page7.html
Als je op de individuele CPU staten klikt zie je de belasting per core

Ik speel zelf veel World of Tanks (ook een single core game), en bij mij was ook na het wisselen van de videokaart de CPU de bottleneck, door het wisselen van de CPU ging ik van gemiddeld 55 frames naar 120.

Dat de kaart automatisch hetzelfde zou presteren kan je alleen zeggen als dezelfde drivers gebruikt.
De nieuwere drivers worden steeds groter en hebben meer support voor nieuwe dingen zoals bv. 3D monitor en meerdere schermen.

Ook ik denk dat er niets mis is met de kaart.

Hopelijk heb je hier wat aan.

• elsingaa93
quote:
hoekies schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 19:42:
Er is misschien nog een ander issue wat kan spelen, LOL heeft volgens mij geen Multi Core Support.
Dit betekend dat het spel maar op 1 core draait

Battlefield draait wel multicore , je ziet de verschillen in onderstaande link.
http://www.techspot.com/r...-3-performance/page7.html
Als je op de individuele CPU staten klikt zie je de belasting per core

Ik speel zelf veel World of Tanks (ook een single core game), en bij mij was ook na het wisselen van de videokaart de CPU de bottleneck, door het wisselen van de CPU ging ik van gemiddeld 55 frames naar 120.

Dat de kaart automatisch hetzelfde zou presteren kan je alleen zeggen als dezelfde drivers gebruikt.
De nieuwere drivers worden steeds groter en hebben meer support voor nieuwe dingen zoals bv. 3D monitor en meerdere schermen.

Ook ik denk dat er niets mis is met de kaart.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Dat zou inderdaad ook nog kunnen ja. Maar zo'n zwaar spel is league ook totaal niet. en ik dacht dat een AMD Quad Core 3.2ghz nou niet echt slecht was? Maar ik zie dat deze processor ook geen drol meer kost en dat je een AMD Octo Core hebt voor 170 euro... Is intel nou zoveel beter dan?

• dipje2
Intel is _per mhz_ gewoon stukken sneller. Ik denk dat een enkele Intel core van 2.4ghz rondje sloop rond een enkele AMD core van 3.2ghz, dingen zoals turbo / auto-overclock nog niet meegenomen. Maar dat is een 'feeling', 'gok'. Ga niet rekenen of bind me er op vast, maar Intel's zijn gewoon veel sneller. Daarom ook duurder. Je hebt geen slechte CPU, er zijn gewoon betere, net als er altijd wel iets beters is :).

LoL heeft inderdaad compleet geen multi-core support, is het veels te simpel voor. De rendering is ook nog ouderwets 'straight forward', geen deferred engine zoals alle moderne spellen dus de hele render-pipeline moet ook sequentieel zijn.

Punt blijft dat dezelfde CPU het makkelijk aankon met je 9800gt, dus het nu ook moet kunnen. It's that simple.

Maar zoals hoekies schreef, de architectuur van je nieuwe kaart is compleet anders, dus de drivers ook. Je download wel hetzelfde bestandje, maar wat die grote driver-bundle doet is compleet iets anders voor een GTX 7xx dan voor een oude 8xxx, 9xxx of GTS 2xx. Vandaar dat er heel goed een bug in de support kan zitten wat zich wel bij GTX 7xx en 6xx voordoet, maar niet bij de GTX 5xx of anderen bijvoorbeeld.
Vandaar ook dat ik met m'n GTX560-ti nu geen problemen heb met LoL, maar op dit moment jouw 9800 en 760 wel. Zeg niet dat ik het snap of er de logica van inzie, maar het valt perfect te verklaren.

En rond de tijd dat jij je kaart hebt geupgrade is precies LoL 3.10 uitgekomen denk ik, en daar zijn gewoon een hoop problemen mee. Zelfs mensen met een GTX 690 die maar 15fps halen.

Dus ik blijf erbij, ik denk dat je gewoon last hebt van een nieuwe bug in LoL, heel misschien in nvidia-driver. Maar ik gok op LoL.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True