Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 18:47
Bij solcon hebben we met ons glasvezelabbonement een Thonsom router meegeleverd gekregen. Omdat deze nogal eens kuren heeft, had ik besloten hem maar te vervangen voor een Apple Airport Extreme (ook meteen ac enzo).

Ding gekocht, en zou in principe gewoon plug&play moeten zijn. Helaas niet. De wan adapter op de AE kreeg geen automatisch ip adres e.d. van de solcon dhcp, terwijl dat op de oude router wel werkt.

Solcon vermoedde eerst dat het een MAC-lock was, maar dit bleek niet zo te zijn. Daarna heeft solcon een sniffer gepakt, en gekeken of mijn AE wel een goede dhcp request verstuurde. Ja, dat deed ie. Hun server antwoordde het verzoek ook, maar dat werd niet opgepikt door de AE, en dus deed hij weer een dhcp verzoek, en zo verder.

Toen ik probeerde de instellingen handmatig in te voeren kwam ik geloof ik de aard van het probleem tegen.
De instellingen die ik van solcon krijg zijn ongeveer als volgt:
  • ip-adres: 87.195.23.***
  • netmask: 255.255.255.0
  • gateway: 212.***.***.***
Wat opvalt is dat de gateway op een ander subnet zit dan het ip-adres; iets van volgens mij ook onmogelijk is.

Bij het handmatig instelling van AE kreeg ik ook de fout dat het 'routeradres buiten bereik van het wan ip' was.

Volgens solcon is dit een alom gebruikte techniek, en dus moet ik mijn AE een firmware update geven (heeft al de nieuwste versie) of een ander apparaat kopen. Ikzelf denk niet dat dit werken gaat. Ik heb m'n laptop (zowel MacBook als Windows 8) eraan gehangen, en die pikte beide ook geen dhcp op. Rare is dat de meegeleverde thomson het wel doet...

Iemand enige idee hoe ik dit probleem kan oplossen? Ik heb de AE nu gewoon achter m'n thomson daar de meeste problemen op de WiFi plaatsvonden, maar liever heb ik heel de thomson er tussen uit.

Dank voor jullie hulp!

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Ale stekkers (modem, router, etc.) er een uur uit en dan nog eens proberen.

(Of het mac adres van je oude router in de nieuwe router clonen.)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
Dank voor je reactie!
Fiber schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 11:57:
Ale stekkers (modem, router, etc.) er een uur uit en dan nog eens proberen.

(Of het mac adres van je oude router in de nieuwe router clonen.)
Volgens solcon (en wat ik zelf ook denk) wordt er bij een Mac filter alleen een antwoord gestuurd aan toegestane clients. Het feit dat hun dhcp een antwoord stuurt, geeft aan dat een eventueel filter niet de probleemveroorzaker is.

Maar je weet nooit, dus ik zal het zo eens proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Je Airport Extreme accepteert geen Gateway dat buiten zijn interface subnets valt. Heb je al gezocht op internet of meer mensen dit probleem hebben? Het is inderdaad een prima techniek voor een ISP om adressen te besparen en hun configuratie klein te houden, maar dan zou het wel fijn zijn als CPE fabrikanten het ook ondersteunen 8)7 Veel succes bij Apple om een bug gefixed te krijgen...

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Kan je een subnetmask 255.255.255.255 (/32) gebruiken?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:39
Gebruikt Solcon PPPoe voor zijn glasvezel verbinding? Als ik op de Apple website kijk, ondersteunt Airport Extreme PPPoe. Even de gegevens invullen en en krijg je de DHCP van Solcon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ja inderdaad, de meeste glasvezelaanbieders bouwen de verbinding op met PPPoE, heb je dat al eens geprobeerd?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:55
webfreakz.nl schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 13:17:
Eerder 84.0.0.0 want daar passen beide adressen in. 255.255.255.255 laat precies 1 ip adres toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

mesa57 schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 10:37:
[...]

Eerder 84.0.0.0 want daar passen beide adressen in. 255.255.255.255 laat precies 1 ip adres toe.
8)7 Je beseft dat dan alle destination in dat subnet op de lokale interface gezocht worden d.m.v ARP? Dus je hebt een blackhole op het internet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
webfreakz.nl schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 13:17:
Nope; werkt niet: "het opgegeven routeradres is niet compatibel met uw wan-ip-adres.".

PPPoE heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal contact met Solcon opnemen of dit mogelijk is, en welke gegevens ik er voor nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
georgeboot schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 14:17:
[...]

Nope; werkt niet: "het opgegeven routeradres is niet compatibel met uw wan-ip-adres.".

PPPoE heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal contact met Solcon opnemen of dit mogelijk is, en welke gegevens ik er voor nodig heb.
Als het klopt staat de PPPoe gegevens in je Thonsom router. Dat scheelt weer een belletje naar je provider, tenzij je niet uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
plizz schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 14:23:
[...]

Als het klopt staat de PPPoe gegevens in je Thonsom router. Dat scheelt weer een belletje naar je provider, tenzij je niet uitkomt.
Nee, helaas. Dat ding zit helemaal dichtgetimmerd, kan alleen bij portforwarding e.d. De Thomson maakt ook verbinding via ethernet, en niet met PPPoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
georgeboot schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 14:26:
[...]

Nee, helaas. Dat ding zit helemaal dichtgetimmerd, kan alleen bij portforwarding e.d. De Thomson maakt ook verbinding via ethernet, en niet met PPPoE.
PPPoe = Point-to-Point Protocol over Ethernet. Dus het kan wel via PPPoe. Jammer dat die Thomson router is dichtgetimmerd door Solcon. Zit niks anders om te bellen en hopen dat je die gegevens geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

georgeboot schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 14:26:
[...]

Ik neig ook naar dat PPPoE gebruikt wordt. Dat is namelijk de enige manier zo ongeveer om de bovenstaande combinatie van subnet met gateway mogelijk te maken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Of je brengt dat Apple geval terug naar de winkel en je koopt een router die het wel op Solcon Glasvezel doet... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:40
Je kunt dat Apple geval ook gewoon achter de geleverde router van Solcon zetten.
Allee even DMZ instellen.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 04-08-2013 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
CyBeR schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 14:45:
[...]
Ik neig ook naar dat PPPoE gebruikt wordt. Dat is namelijk de enige manier zo ongeveer om de bovenstaande combinatie van subnet met gateway mogelijk te maken.
Na wat zoeken in de Thomson router kwam ik tegen dat de router via IPoE verbonden is.
Meer gegevens kan ik niet inzien of wijzigen (ook niet DMZ instellen) omdat ik alleen in de klant user kan, de admin account kan ik niet vinden (uiteraard alle gebruikelijke combi's geprobeerd).

Morgen Solcon maar even mailtje sturen dus.

Edit:
Reactie van Solcon gehad. Ze hebben account voor me gemaakt op de Thomson. Na even zoeken vond ik dat de router gewoon met DHCP verbonden is. Wat blijkt alleen: de gateway is gewoon het eerste adres in het subnet: 87.195.23.1. Moet geen probleem geven dus...

Daarna even in mn laptop gestopt en Wireshark gedraaid, maar daar wordt ik ook niet echt wijs van :P Hij krijgt iig geen ip.

Edit 2:
Via wiredhark even de dhcp bekeken. De Airport doet, net als m'n laptop en alle andere apparatuur, een discover en krijgt een offer terug; vanaf een DHCP server op een ander subnet (via milticast). Er volgen alleen geen request en acknowledge, maar hij doet overnieuw een discover.
Waarom er geen request en acknowledge komt snap ik niet.
Iemand een idee?

[ Voor 40% gewijzigd door georgeboot op 06-08-2013 08:48 . Reden: Verduidelijken, extra info DHCP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zojuist op verzoek van mijn zoon het apparaat aangeschaft. Zelf heb ik glasvezel van XMS. Ik ervaar hetzelfde probleem, de router krijgt geen IP adres middels DHCP toegewezen. Ik heb 'm nu bridged in mijn netwerk opgenomen, het wifi bereik is er in elk geval op vooruitgegaan. Verder is vrijheid van instellingen erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:33

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Indien je een probleem hebt, stel ik voor om een nieuw topic te starten. Heft heeft weinig toegevoegde waarde om een topic uit 2013 omhoog te schoppen ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.