iPhone 4S met dubbele accu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
Er zijn heel wat externe laders voor iphones te krijgen. Wat ik echter wil is twee accus parallel aansluiten.
Dat het kan kan je hier zien: link
Ik heb een accu uit elkaar gepeuterd en zie hier wat electronica op zitten; waarschijnlijk voor de laadcycles(?)
Vraag; moet ik gewoon de polen met elkaar verbinden en de printplaat van de ene accu weghalen..?

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit is meer iets voor Electronica, dus een move die kant op :)

3i > EL

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
ah zodoende.. ik vond de post ineens niet meer..

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

De antwoord op je vraag is kort: Ja.

De twee cellen met de plus op de plus, en de min op de min. Vervolgende door de PCB naar de telefoon toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
ok, bedankt, ik ga het eens proberen. weet iemand toevallig de precieze functie van dat printje..?

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Het printje houd bij hoe vol de accu is, en zorgt dat hij niet te vol of te leeg raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Overigens niet zomaar aan elkaar hangen.

Als de ene vol is en de andere leeg zullen er flinke vereffeningsstromen gaan lopen tussen de 2. Het beste is allebei volledig opladen (dan vang je het meeste al op), en nog beter is om ze dan eerst even parallel te zetten met een kleine serieweerstand ertussen om eventuele stromen te beperken. Daarna kun je ze makkelijk aan elkaar koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 14:25

D4NG3R

kiwi

:)

timberleek schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 23:59:
Overigens niet zomaar aan elkaar hangen.

Als de ene vol is en de andere leeg zullen er flinke vereffeningsstromen gaan lopen tussen de 2. Het beste is allebei volledig opladen (dan vang je het meeste al op), en nog beter is om ze dan eerst even parallel te zetten met een kleine serieweerstand ertussen om eventuele stromen te beperken. Daarna kun je ze makkelijk aan elkaar koppelen
Eerst helemaal leeg laten lopen is imho een beter idee dan eerst helemaal vol laten lopen ;) .

Leeg = leeg
Vol kan per batterij nog steeds een klein verschil opleveren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Eeuh, ja, slecht advies, je mag lithiumbatterijen absoluut niet leegtrekken.

Wat je ook kan doen / had kunnen doen is zo'n usb battery pack kopen, daar zit meestal een lithiumaccu in, een laadcircuitje, en een regelcircuitje die dr een 5v usb uitgang van maakt voor hetgeen je wilt opladen (je telefoon.)

Een 2e lithiumaccu parallel aan de bestaande solderen kan prima, alleen past je telefoon dan waarschijnlijk niet meer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:53
AlexanderB schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 00:26:
Eeuh, ja, slecht advies, je mag lithiumbatterijen absoluut niet leegtrekken.

Wat je ook kan doen / had kunnen doen is zo'n usb battery pack kopen, daar zit meestal een lithiumaccu in, een laadcircuitje, en een regelcircuitje die dr een 5v usb uitgang van maakt voor hetgeen je wilt opladen (je telefoon.)

Een 2e lithiumaccu parallel aan de bestaande solderen kan prima, alleen past je telefoon dan waarschijnlijk niet meer dicht.
Hier dacht ik laatst ook aan, maar op diverse fora werd dit afgeraden doordat je nooit precies dezelfde lithiumaccu erbij kan zetten en er dus een verschil in werkelijke capiciteit ontstaat. Dit kan blijkbaar problemen opleveren. (Correct me if i'm wrong.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 08-09 22:13
D4NG3R schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 00:02:
[...]

Eerst helemaal leeg laten lopen is imho een beter idee dan eerst helemaal vol laten lopen ;) .

Leeg = leeg
Vol kan per batterij nog steeds een klein verschil opleveren.
Alleen kun je ze niet helemaal leeg trekken zonder ze te slopen. Bij 2.85v is een lithium cel 100% leeg (qua nuttig bereik)

En inderdaad kan er een klein verschil in spanning nog zijn. Daarom de weerstand ertussen als allerbeste oplossing.
zynex schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 09:20:
[...]

Hier dacht ik laatst ook aan, maar op diverse fora werd dit afgeraden doordat je nooit precies dezelfde lithiumaccu erbij kan zetten en er dus een verschil in werkelijke capiciteit ontstaat. Dit kan blijkbaar problemen opleveren. (Correct me if i'm wrong.)
Verschil in capaciteit is vooral een probleem als je ze in serie zet. Dan krijg je hetzelfde als een laptopaccu die uit balans is. Stel dat cel 1 nog 1000mAh over heeft en cel 2 nog 1500. Als je er 1000mAh uit trekt is de ene volledig leeg, maar de 2e nog niet. Daardoor slijt de eerste al harder, maar nog belangrijker, als de telefoon (of welk apparaat dan ook) dat nog niet herkent als een lege accu en vrolijk doorgaat op die 500mAh van die 2e accu, dan trek je de eerste cel binnen no-time kapot. Die ontlaad je dan veel verder als je zou moeten doen.

Bij parallel is dat niet zo'n probleem. De onderlinge spanning blijft gelijk (want ze hangen aan elkaar), dus ze houden grofweg dezelfde resterende lading (in procenten zeg maar). Als de capaciteit van de 2e accu 2 keer zo groot is als die van de eerste zal dat alleen betekenen dat de telefoon uiteindelijk 2/3e van zijn stroom uit die 2e accu zat trekken.

Omdat de cellen aan elkaar hangen blijven de spanningen gelijk, dus de ene kan niet verder ontladen worden als de andere.

Alleen met aan elkaar hangen even opletten zodat je niet 2 verschillende laadniveau's aan elkaar hangt. Dat zorgt voor grote vereffeningsstromen. Vandaar mijn punt van beide eerst helemaal opladen. Dan aan elkaar met een weerstand ertussen om de eventuele stroom te begrenzen. Als er bijna niks meer loopt, dan kunnen ze rustig aan elkaar gehangen worden.

Overigens "for the record", dit soort dingen kunnen alleen bij hetzelfde soort accu. Dus niet verschillende accutechnieken zo parallel hangen (bijvoorbeeld loodaccu en lithium accu) O-)

[ Voor 64% gewijzigd door timberleek op 05-08-2013 10:33 ]

Pagina: 1