Alleen kun je ze niet helemaal leeg trekken zonder ze te slopen. Bij 2.85v is een lithium cel 100% leeg (qua nuttig bereik)
En inderdaad kan er een klein verschil in spanning nog zijn. Daarom de weerstand ertussen als allerbeste oplossing.
zynex schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 09:20:
[...]
Hier dacht ik laatst ook aan, maar op diverse fora werd dit afgeraden doordat je nooit precies dezelfde lithiumaccu erbij kan zetten en er dus een verschil in werkelijke capiciteit ontstaat. Dit kan blijkbaar problemen opleveren. (Correct me if i'm wrong.)
Verschil in capaciteit is vooral een probleem als je ze in serie zet. Dan krijg je hetzelfde als een laptopaccu die uit balans is. Stel dat cel 1 nog 1000mAh over heeft en cel 2 nog 1500. Als je er 1000mAh uit trekt is de ene volledig leeg, maar de 2e nog niet. Daardoor slijt de eerste al harder, maar nog belangrijker, als de telefoon (of welk apparaat dan ook) dat nog niet herkent als een lege accu en vrolijk doorgaat op die 500mAh van die 2e accu, dan trek je de eerste cel binnen no-time kapot. Die ontlaad je dan veel verder als je zou moeten doen.
Bij parallel is dat niet zo'n probleem. De onderlinge spanning blijft gelijk (want ze hangen aan elkaar), dus ze houden grofweg dezelfde resterende lading (in procenten zeg maar). Als de capaciteit van de 2e accu 2 keer zo groot is als die van de eerste zal dat alleen betekenen dat de telefoon uiteindelijk 2/3e van zijn stroom uit die 2e accu zat trekken.
Omdat de cellen aan elkaar hangen blijven de spanningen gelijk, dus de ene kan niet verder ontladen worden als de andere.
Alleen met aan elkaar hangen even opletten zodat je niet 2 verschillende laadniveau's aan elkaar hangt. Dat zorgt voor grote vereffeningsstromen. Vandaar mijn punt van beide eerst helemaal opladen. Dan aan elkaar met een weerstand ertussen om de eventuele stroom te begrenzen. Als er bijna niks meer loopt, dan kunnen ze rustig aan elkaar gehangen worden.
Overigens "for the record", dit soort dingen kunnen alleen bij hetzelfde soort accu. Dus niet verschillende accutechnieken zo parallel hangen (bijvoorbeeld loodaccu en lithium accu)
[
Voor 64% gewijzigd door
timberleek op 05-08-2013 10:33
]