Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GCR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-08-2022
Beste mede tweakeraars,
Ik ben inbezit van een asusn76vz-v2g-t1241h hierop wil ik een dell ultrasharp beelscherm aansluiten met een resolutie 2560x1440. Helaas bezit mijn laptop geen displayport en heb na enig speurwerk een adapter gevonden welke mbv 3.0usb een displayport creeerd.

http://nl.startech.com/AV...pter-2560x1600~USB32DPPRO

Kan ik dit zonder problemen aansluiten? Of zijn er andere oplossingen hiervoor.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Waarom sluit je hem niet gewoon over HDMI aan...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:24
Fiber schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 10:54:
Waarom sluit je hem niet gewoon over HDMI aan...? O-)
Volgens mij ondersteund de monitor geen hogere resolutie van 1080p over HDMI.
En ja, het werkt om je scherm over usb 3.0 aan te sluiten. Maar je kunt dan geen grafische dingen gaan doen zoals gamen volgens mij.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

SgtElPotato schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 10:58:
[...] Volgens mij ondersteund de monitor geen hogere resolutie dan 1080p over HDMI...
Hm, zou kunnen wellicht. Wel gek, waarom zitten ze er dan überhaupt op...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het ligt er een beetje aan wat je wilt gaan doen met het ding. De bandbreedte van USB is op zich hoog zat, maar gezien het een bus is en je de snelheid deelt met andere apparaten kun je altijd het probleem krijgen dat het ding niet snel genoeg is.

HDMI zou op zich prima dit soort resoluties aan moeten kunnen, MAAR dan moet je wel een volledige HDMI1.4 implementatie hebben. En ga er maar vanuit dat je die niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Maar aan de andere kant kost een goedkope HDMI-kabel ook geen drol, dus altijd het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GCR
Bedoeling is fotobewerking met eventueel filmbewerking.
Verder gewoon internet gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:24
Je zou kunnen proberen om in het Nvidia control center de resolutie 2560*1440 over HDMI te forceren.
Ik meen me wel te herinneren dat dit mogelijk was, maar volgens mij werkte dat allemaal niet vlekkeloos.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
TERW_DAN schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 11:11:
Het ligt er een beetje aan wat je wilt gaan doen met het ding. De bandbreedte van USB is op zich hoog zat, maar gezien het een bus is en je de snelheid deelt met andere apparaten kun je altijd het probleem krijgen dat het ding niet snel genoeg is.

HDMI zou op zich prima dit soort resoluties aan moeten kunnen, MAAR dan moet je wel een volledige HDMI1.4 implementatie hebben. En ga er maar vanuit dat je die niet hebt.
Volledige HDMI 1.3 implementatie zou ook al genoeg zijn, punt is dat er vrijwel geen schermen en videokaarten zijn die dat hebben en dus niet hoger dan 1920x1200 kunnen.

De AMD Radeon HD 7970 was voor zover ik weet de eerste videokaart die het kon en de Dell UltraSharp U2713H en U3014 zijn de enige schermen waarvan ik weet dat ze hoger dan 1920x1200 ondersteunen over HDMI.

M'n U2711 kan bijvoorbeeld maar tot 1920x1080 over HDMI, ondanks dat hij HDMI 1.3 heeft en dus gewoon 2560x1440p60@24bit en zelfs 2560x1440p60@30bit zou kunnen ondersteunen als het volledig geïmplementeerd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
En een HDMI->displayport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kid Jansen schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 15:20:
[...]

Volledige HDMI 1.3 implementatie zou ook al genoeg zijn, punt is dat er vrijwel geen schermen en videokaarten zijn die dat hebben en dus niet hoger dan 1920x1200 kunnen.
Ik dacht dat het vanaf 1.4 pas was dat je duallink had, maar zou goed kunnen dat het inderdaad al vanaf 1.3 was.

punt blijft dat het meestal niet geimplementeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Dat bestaat voor zover ik weet niet passief, verder zit je dan nog steeds met het probleem dat waarschijnlijk niet alleen het scherm, maar ook de videokaart niet hoger dan 1920x1200 ondersteunt over HDMI.

DisplayPort > HDMI kabels zijn ook bedoeld voor gebruik in die richting, dus DisplayPort op videokaart en HDMI op scherm. En dat werkt dan alleen maar met DP++ DisplayPort aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GCR
Helaas, nog geen duidelijke bevestigend antwoord. Zit nog steeds in dubio of dit compatible is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPompidom
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:09
Heb zelf dit type scherm, en via HDMI is het inderdaad niet mogelijk om er meer dan 1920x1080 uit te toveren.
Alleen via de displayport is 2560x1440 haalbaar. Ook van hdmi naar displayport is géén optie.

[ Voor 0% gewijzigd door MrPompidom op 05-08-2013 13:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
GCR schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 20:55:
Helaas, nog geen duidelijke bevestigend antwoord. Zit nog steeds in dubio of dit compatible is.
Volgens de specs van dat ding wel. Dus als die kloppen kan het gewoon. Denk dat je alleen niet snel iemand zal vinden die ervaring met zo'n ding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-08 00:44
GCR schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 10:43:
Beste mede tweakeraars,
Ik ben inbezit van een asusn76vz-v2g-t1241h hierop wil ik een dell ultrasharp beelscherm aansluiten met een resolutie 2560x1440. Helaas bezit mijn laptop geen displayport en heb na enig speurwerk een adapter gevonden welke mbv 3.0usb een displayport creeerd.

http://nl.startech.com/AV...pter-2560x1600~USB32DPPRO

Kan ik dit zonder problemen aansluiten? Of zijn er andere oplossingen hiervoor.

Alvast bedankt
Deze kun je zonder problemen aansluiten. Denk er wel aan dat de driver van deze kastjes je CPU gebruiken om het beeld dat je "normale" videokaart maakt te comprimeren en over usb naar dat kastje toe te sturen. Het encoden van een videostream op die resolutie vergt nogal wat kracht, dus verwacht er niet over te gamen.

Wat ik zelf zou aanraden is om je laptop via zowel een displaylink chip aan te sluiten voor het normale dag tot dag werk en een hdmi kabel voor gaming en ander zwaar 3D werk.

[ Voor 8% gewijzigd door Willaaam op 05-08-2013 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GCR
Willaaam bedankt voor je info. Hier kan ik wel mee vooruit. Beeldscherm is voornamelijk bedoeld voor beeldbewerking. Het is een gecalibreerd scherm voor kleur echte weergave. Gamen doe ik zowiezo niet maar maar ben wel benieuwd in hoeverre je films door kan sturen. bijv HD gefilmed mbv spiegelreflex camera.

raad je me een standaard hdmi kabel aan ik begreep dat hier ook verschil in zat?
Bedankt
GCR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dat scherm heeft ook dual-link DVI input, waarom dat dan niet met een simpel HDMI-DVI kabel?
De GPU zou het ook moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
l
GCR schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 21:58:
Willaaam bedankt voor je info. Hier kan ik wel mee vooruit. Beeldscherm is voornamelijk bedoeld voor beeldbewerking. Het is een gecalibreerd scherm voor kleur echte weergave. Gamen doe ik zowiezo niet maar maar ben wel benieuwd in hoeverre je films door kan sturen. bijv HD gefilmed mbv spiegelreflex camera.

raad je me een standaard hdmi kabel aan ik begreep dat hier ook verschil in zat?
Bedankt
GCR
Kleurweergave wordt in principe niet aangetast, al zijn kleine kleurverschillen of blokjesvorming (alleen in extreme gevallen van snelle beweging of een trage cpu overigens) wel mogelijk. Full-HD video kan prima over die kastjes, maar weet gewoon dat je dan een beest van een processor nodig hebt, het liefst een i7 quadcore omdat je die video moet decoden én encoden, daar komt het eigenlijk op neer. Overigens is er ook altijd iets van input lag, maar dit is niet genoeg om je echt aan te storen vind ik. De een is er gevoeliger voor dan de ander.

Kort gezegd is het een aardige (en de enige oplossing) om zoveel pixels uit veel laptops te krijgen, maar niet voor iedereen voldoet het. Voor jouw doel denk ik eigenlijk dat je er wel plezier van hebt, want een lage reso is ook niet fijn.

Voor een kort stukje maakt je kabel geen bal uit, koop een goedkoop ding van de action voor 3 euro en je hebt prima beeld en geluid over HDMI. Je zult er niet te lomp mee moeten doen, maar verder zie ik geen problemen. Vanaf een meter of 5 moet je echt gaan nadenken over het soort HDMI kabel dat je koopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Willaaam op 05-08-2013 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Soldaatje schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 22:13:
Dat scherm heeft ook dual-link DVI input, waarom dat dan niet met een simpel HDMI-DVI kabel?
Dat werkt niet, om dezelfde reden waarom HDMI > HDMI niet werkt voor resoluties hoger dan 1920x1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Kid Jansen schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 23:10:
[...]

Dat werkt niet, om dezelfde reden waarom HDMI > HDMI niet werkt voor resoluties hoger dan 1920x1200.
Dat snap ik niet, dual link dvi moet de resolutie wel aankunnen.
De gpu kan het volgens nvidia ook aan (hdmi 1.4a) dus dan zou het aan de implementatie van Asus liggen?
Als dat zo is zou ik voor dat geld eerder een itx systeempje bouwen dan zo'n converter kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
U2713HM gaat tot 1920x1080p via HDMI.
U2713H gaat tot 2560x1440 via HDMI (1.4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Soldaatje schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 08:33:
Dat snap ik niet, dual link dvi moet de resolutie wel aankunnen.
De gpu kan het volgens nvidia ook aan (hdmi 1.4a) dus dan zou het aan de implementatie van Asus liggen?
Als dat zo is zou ik voor dat geld eerder een itx systeempje bouwen dan zo'n converter kopen.
Dual link DVI kan die resolutie wel aan, maar HDMI aansluitingen van videokaarten gaan zelden hoger dan 1920x1200, ook als het HDMI 1.3 of hoger is.

Dat komt doordat een groot deel van de HDMI specificatie niet verplicht geïmplementeerd hoeft te worden om er een bepaald versienummer aan te mogen hangen. Eén van die niet verplichte onderdelen is de resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:09
Conclusie : dus dual-link dvi aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Als die HDMI-poort niet hoger gaat dan 1920x1200, dan gaat een andere kabel (HDMI>DVI) daar natuurlijk weinig aan veranderen...

Verder zal die laptop geen DVI aansluiting hebben, laat staan dual link DVI (dat heeft voor zover ik weet alleen op een aantal MacBook Pro's gezeten een aantal jaar terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:47
Heb je de suggestie van AntonyterHorst al geprobeerd? De resolutie van 2560x1440 over HDMI forceren (custom resolutie aanmaken in je Geforce configuratiescherm)? Volgens mij heb ik op een Dell forum gelezen dat dat werkt: Het beeldscherm geeft weliswaar aan dat via HDMI max 1920x1200 aangeleverd kan worden, maar als via HDMI meer wordt aangeleverd, wordt het gewoon weergegeven.
Het lijkt mij het proberen waard.

Edit:
Hoppakee: HDMI with resolution 2560x1440 possible

[ Voor 16% gewijzigd door The Fox NL op 06-08-2013 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
The Fox NL schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 12:04:
Heb je de suggestie van AntonyterHorst al geprobeerd? De resolutie van 2560x1440 over HDMI forceren (custom resolutie aanmaken in je Geforce configuratiescherm)? Volgens mij heb ik op een Dell forum gelezen dat dat werkt: Het beeldscherm geeft weliswaar aan dat via HDMI max 1920x1200 aangeleverd kan worden, maar als via HDMI meer wordt aangeleverd, wordt het gewoon weergegeven.
Het lijkt mij het proberen waard.

Edit:
Hoppakee: http://superuser.com/ques...tion-2560-x-1440-possible
Alle laptops met nvidia optimus kunnen het niet, aangezien de bijbehorende intel videokaart de daadwerkelijke output verzorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Soldaatje schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 22:13:
Omdat HDMI naar alle waarschijnlijkheid singlelink is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:47
Willaaam schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 12:11:
[...]

Alle laptops met nvidia optimus kunnen het niet, aangezien de bijbehorende intel videokaart de daadwerkelijke output verzorgt.
En is het niet mogelijk om bij de Intel drivers een custom resolutie toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
The Fox NL schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 12:27:
[...]

En is het niet mogelijk om bij de Intel drivers een custom resolutie toe te voegen?
Het is mij met heel veel proberen niet gelukt, bij de nvidia 240M zonder optimus in m'n oude laptop wel, maar alleen met 30hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Willaaam schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 13:51:
Het is mij met heel veel proberen niet gelukt, bij de nvidia 240M zonder optimus in m'n oude laptop wel, maar alleen met 30hz
Dat werd ook al gezegd op de pagina waar The Fox NL naar linkt:
That's right. Before anyone else rushes to buy this monitor for his or her laptop, I should also point out that I've only succeeded to run full resolution at a 35Hz refresh rate. Which doesn't look terrible - the mouse cursor's motion is jumpy, and I haven't tried looking at any video. I would look for another monitor if I hadn't bought it already.
De bandbreedte is dan dus nauwelijks hoger dan met 1920x1080@60Hz, dat scheelt maar 3.7%. Bij 30Hz is het zelfs 11.1% lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GCR
Bedankt, voor het actief meedenken. Ga toch voor mijn voorgestelde optie, mocht het niet werken, stuur ik het terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-08 20:59
Toevallig, ik wil die monitor ook hebben:p. Ik snap nu op zich dat de desktopmonitor resoluties niet hoger worden. Als alle laptops worden uitgerust met een HDMI die max 1080p levert heb je er ook niks aan tenzij je een PC er naast hebt staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Daarom zijn er ook laptops met (Mini) Display Port...
http://tweakers.net/categ...VrWRsYmAB1GBkZGagFFtbWwsA

Of met Thunderbolt...
http://tweakers.net/categ...QVZaYo2QVrWRqaWioFFtbWwsA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-08 20:59
True that, en ik moet zeggen, zo duur hoeft het niet eens te zijn. Ik dacht dat alleen dure notebooks dat hadden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Wel vervelend hoor, als er hdmi opzit verwacht je toch dat hij gewoon volle bak resolutie kan aansturen.
Wat een goedkoop gedoe dan van die fabrikanten.
Nou moet je van elke laptop gaan uitzoeken wel of niet hoge resolutie.
En wie zegt dat ze hetzelfde niet doen bij DP of thunderbolt?
Van die monitor vind ik het helemaal raar dat er hdmi op zit op halve resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
evanraalte schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 18:37:
Ik dacht dat alleen dure notebooks dat hadden. :)
Dat was twee jaar geleden ook zeker het geval, maar gelukkig komt daar langzaam maar zeker verandering in.
Soldaatje schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 18:41:
En wie zegt dat ze hetzelfde niet doen bij DP of thunderbolt?
Nope, alleen bij HDMI

[ Voor 26% gewijzigd door Kid Jansen op 06-08-2013 18:48 ]

Pagina: 1