• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:09
Ik vanmiddag foto's maken op vakantie. Lekker paar dagen met kids op een doe-camping-boerderij :)
Niks aan het handje met de camera. Plotseling zie ik door de zoeker een soort verticale strepen/krassen.
Verrek denk ik. UV-filter vuil? Nee. Lens vuil? Nee en er zat een filter voor.
Lens kapot? Nee want op de foto's zijn de krassen niet zichtbaar.

Okay dan...... Lens van body af. En jawel er lopen min of meer evenwijdig aan elkaar 4 verticale barsten door het pentaprisma..... WTF???? Precies door 4 van de 9 focuspunten. Echt dit is gewoon zwaar klote.
Het doet in principe niets af aan de uiteindelijke foto maar ik word helemaal maf. Altijd zuinig met camera omgegaan. En ineens dit...
Ik kan op internet totaal niets vinden hierover. Laat staan of het een bekend probleem is of hoe het komt.
En valt dit binnen garantie? Camera is nooit gevallen of gestoten. Body zijn extern ook geen beschadiging te zien.
Wat nu? Repareren? Of gewoon laten zitten? Damn. Ik baal. :(

Verwijderd

Een 550d heeft voor zover ik weet een 'pentamirror', dus geen prisma. Maar als je de barst zelf kan zien dan zit het mogelijk in je "focusing screen" en die kan je vervangen.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-01 15:31

Compizfox

Bait for wenchmarks

^ dat.

Waarschijnlijk is het gewoon je matglas. Een vervangend matglas kun je voor zo'n €30 vinden op eBay. Let op, het is een rotklus om dat ding te vervangen omdat het vrijwel onmogelijk is omdat te doen zonder dat je er stof op krijgt.
Die matglazen zijn ten eerste extreem kwetsbaar. Je kunt ze niet vastpakken met je vingers, dan heb je er een vingerafdruk op staan en zijn de markeringen van je autofocuspunten weg, dus je hebt een pincet met van die rubberen uiteinden nodig om hem vast te houden en daarnaast blijft er gigantisch veel stof aan plakken doordat ze zo ruw zijn. Eigenlijk zou je een cleanroom nodig hebben :P

En ja, ik spreek uit ervaring. Ik heb het zelf eens gedaan in de badkamer na het douchen, want dat is de beste manier om een zo stofvrij-mogelijke ruimte te creëren thuis. Ik heb hem er uiteindelijk wel ingekregen, maar het was moeilijk :P

[ Voor 16% gewijzigd door Compizfox op 03-08-2013 02:51 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Ik zou eerst contact opnemen met de winkel waar je hem hebt gekocht, want je mag niet verwachten dat dit gebeurt als je normaal met je camera omgaat.