Ubuntu deinstalleren - grub rescue

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbitter
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-03 13:31
Mijn computer kon zowel Windows 7 als Ubuntu draaien. Gezien ik Ubuntu niet echt vaak gebruikte besloot ik om het eraf te smijten. Ik begin met volgende tutorial: http://www.makeuseof.com/...ws-dual-boot-environment/

Dus ik verwijder de partities die naamloos zijn, enkel C:/ en D:/ blijven over. Op de D:/ staat enkel data, C:/ is Windows en al mijn programmas.

Nu herstart ik mijn computer, en wilt ie niet booten met de error:

error: no such partition.
grub rescue>

Hoe dan ook, dan komt er in de tutorial dat je de windows recovery-disc moet hebben om een 'repair' te doen van het systeem om de bootloader van Windows terug te gebruiken, de MBR. Nu heb ik er geen verse gemaakt, maar ik heb 2 jaar geleden bij de aanschaf van de computer wel één gemaakt. Nu is deze helaas 5 iso's groot van bijna 4GB elks.

Hoe moet ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat je nodig hebt is een standaard Windows 7 installatie schijf, geen recovery schijfjes. Die schijf laat je dan een opstartherstel doen en dan zou Windows weer moeten starten.

edit: Alhoewel, ik weet niet of opstartherstel ook MBR's fixed, maar dat kan met de hand
code:
1
BootRec.exe /fixmbr

Maar dan heb je alsnog een gewone installatieschijf nodig. Of die recoveryschijfjes moeten toevallig een recovery console bevatten, maar dat is volgens mij niet het geval.

[ Voor 46% gewijzigd door Raven op 02-08-2013 23:31 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbitter
Raven schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 23:20:
Wat je nodig hebt is een standaard Windows 7 installatie schijf, geen recovery schijfjes. Die schijf laat je dan een opstartherstel doen en dan zou Windows weer moeten starten.

edit: Alhoewel, ik weet niet of opstartherstel ook MBR's fixed, maar dat kan met de hand
code:
1
BootRec.exe /fixmbr

Maar dan heb je alsnog een gewone installatieschijf nodig. Of die recoveryschijfjes moeten toevallig een recovery console bevatten, maar dat is volgens mij niet het geval.
Ik wist al niet dat daar een verschil in zat. Hoe dan ook, er is geen installatieschijf meegeleverd geweest met mijn computer, enkel een 'herstelpartitie', maar ik heb toch nergens een partitie 'Recovery' (zo moet deze volgens de manual genoemd zijn) tegengekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die herstelpartitie hersteld alles naar fabriekstoestand, niet alleen de MBR maar ook de Windows installatie zelf. De herstelpartitie zou wel eens verborgen kunnen zijn, of is per ongeluk al verwijdert. In het laatste geval heb je niets aan die schijfjes. Sommige fabrikanten hebben het geweldige idee gekregen een deel van de recovery files op de hdd te laten staan, zijn die weg (door bijv. kapotte hdd) dan heb je niks aan de schijfjes.

Maar goed. Op de site die jij noemt staat het ook duidelijk:
As we noted, GRUB is gone and so is the ability to boot into Windows. You would now need to boot from the Windows CD/DVD to restore the Master Boot Record. You can also use other Live CDs like one of my absolute favorites and highly recommended HBCD just in case you don’t have Windows installation media handy. Here are the steps:
Aangezien jij die niet hebt kun je o.a. HBCD, a.k.a. Hirens BootCD gebruiken. Zie http://www.hirensbootcd.org/download/ en http://denihow.com/repair-windows-7-mbr-with-hirens-boot-cd/ voor hoe te gebruiken.

Maar als je iets zoekt dat hier specifiek voor gemaakt is: Restore the Windows bootloader to MBR after dual-booting with Linux -> http://neosmart.net/wiki/...ting+a+Bootable+USB+Drive

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 03-08-2013 00:03 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbitter
Raven schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 23:51:
Die herstelpartitie hersteld alles naar fabriekstoestand, niet alleen de MBR maar ook de Windows installatie zelf. De herstelpartitie zou wel eens verborgen kunnen zijn, of is per ongeluk al verwijdert. In het laatste geval heb je niets aan die schijfjes. Sommige fabrikanten hebben het geweldige idee gekregen een deel van de recovery files op de hdd te laten staan, zijn die weg (door bijv. kapotte hdd) dan heb je niks aan de schijfjes.

Maar goed. Op de site die jij noemt staat het ook duidelijk:

[...]

Aangezien jij die niet hebt kun je o.a. HBCD, a.k.a. Hirens BootCD gebruiken. Zie http://www.hirensbootcd.org/download/ en http://denihow.com/repair-windows-7-mbr-with-hirens-boot-cd/ voor hoe te gebruiken.

Maar als je iets zoekt dat hier specifiek voor gemaakt is: Restore the Windows bootloader to MBR after dual-booting with Linux -> http://neosmart.net/wiki/...ting+a+Bootable+USB+Drive
Netjes, met de CD heb ik Windows terug kunnen booten zoals het geweest is, alle instellingen behouden. Maar In de tweede link die je geeft staat er dat ik de MbrFix tool moet gebruiken, maar die zie ik toch niet staan in de lijst...

Edit: Door met HBCD in Windows te gaan, heb ik een system repair cd kunnen maken. Met deze cd heb ik dan een youtube-tutorial gevolgd (YouTube: How to repair the MBR (Master Boot Record)) om 2 commands in command prompt in te voeren, en hij boot terug zonder disc!

Nu rest mij nog het probleem dat ik partities heb waar Ubuntu op stond die nu leeg staan te wezen, zoals kan gezien worden hier: http://i.imgur.com/hBTnm7b.png . Ik geloof dat Ubuntu deze alle drie heeft aangemaakt, gezien ik vroeger enkel een C:/ en een D:/ had. Kan ik de nu ledige partities bij de C:/ of D:/ 'aanplakken'?

[ Voor 18% gewijzigd door arbitter op 03-08-2013 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53
Je kunt in Windows via Disk Management de partities verwijderen en dan aan de C of D toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

arbitter schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 00:15:
[...]

Netjes, met de CD heb ik Windows terug kunnen booten zoals het geweest is, alle instellingen behouden. Maar In de tweede link die je geeft staat er dat ik de MbrFix tool moet gebruiken, maar die zie ik toch niet staan in de lijst...

Edit: Door met HBCD in Windows te gaan, heb ik een system repair cd kunnen maken. Met deze cd heb ik dan een youtube-tutorial gevolgd (YouTube: How to repair the MBR (Master Boot Record)) om 2 commands in command prompt in te voeren, en hij boot terug zonder disc!

Nu rest mij nog het probleem dat ik partities heb waar Ubuntu op stond die nu leeg staan te wezen, zoals kan gezien worden hier: http://i.imgur.com/hBTnm7b.png . Ik geloof dat Ubuntu deze alle drie heeft aangemaakt, gezien ik vroeger enkel een C:/ en een D:/ had. Kan ik de nu ledige partities bij de C:/ of D:/ 'aanplakken'?
Hoe heb je HBCD gestart? De mini Windows XP? Boot maar eens naar "dos programs"
Afbeeldingslocatie: http://www.rmprepusb.com/_/rsrc/1352993082871/tutorials/hirens/hbcd15.2menu.jpg
en dan even zoeken in de lijst met tooltjes, weet niet waar die precies staat. Als ik de plaatjes op http://www.hirensbootcd.org/screenshots/ zie, zouden er meerdere MBR-fix tooltjes moeten zijn.

Ah mooi, zo kan het ook :)

Dat partitioneren is niet zo moeilijk, maar dan moet voor zover ik weet de lege ruimte wel achter (en niet voor) de te vergroten partitie staan. Je zou kunnen kijken wat je met http://www.partition-tool.com/download.htm kan doen om dat op te lossen, denk niet dat dit zo makkelijk met Windows diskmanagement gaat. Wat je zou kunnen doen is NTFS partities maken van de lege ruimtes en die dan proberen te samenvoegen met de C of D partitie. Dat kun je iig niet met Windows schijfbeheer, daar heb je een tooltje zoals de eerdergenoemde http://www.partition-tool.com/download.htm voor nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 03-08-2013 10:16 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:14

Fiber

Beaches are for storming.

En maak eerst een back-up van je data voordat je met partities gaat rommelen. Maar dat heb je vast al gedaan voordat je Ubuntu eraf ging gooien. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbitter
Raven schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 09:58:
[...]

Hoe heb je HBCD gestart? De mini Windows XP? Boot maar eens naar "dos programs"
[afbeelding]
en dan even zoeken in de lijst met tooltjes, weet niet waar die precies staat. Als ik de plaatjes op http://www.hirensbootcd.org/screenshots/ zie, zouden er meerdere MBR-fix tooltjes moeten zijn.

Ah mooi, zo kan het ook :)

Dat partitioneren is niet zo moeilijk, maar dan moet voor zover ik weet de lege ruimte wel achter (en niet voor) de te vergroten partitie staan. Je zou kunnen kijken wat je met http://www.partition-tool.com/download.htm kan doen om dat op te lossen, denk niet dat dit zo makkelijk met Windows diskmanagement gaat. Wat je zou kunnen doen is NTFS partities maken van de lege ruimtes en die dan proberen te samenvoegen met de C of D partitie. Dat kun je iig niet met Windows schijfbeheer, daar heb je een tooltje zoals de eerdergenoemde http://www.partition-tool.com/download.htm voor nodig.
Ik had wel bij "dos programs" zitten zoeken, maar met dat er zoveel dingen waren met "MBR" in maar niet de specifieke naam van in het eerder genoemde artikel maar niet te veel mee zitten prutsen.

Dat tooltje zal ik zeker is proberen dan. De MBR staat toch op de C:/ partitie hé? Dat ik dat niet weer per ongeluk verwijder!
Fiber schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 10:26:
En maak eerst een back-up van je data voordat je met partities gaat rommelen. Maar dat heb je vast al gedaan voordat je Ubuntu eraf ging gooien. :)
Ik had wel een backup van mijn D:/-partitie gezien daar al mijn persoonlijke bestanden staan, maar het zou toch handig zijn mocht mijn C:/-partitie ook behouden blijven gezien ik sommige programmas de komende weken nodig heb, en gezien die met een licentie van school geinstalleerd zijn gaan die activatiecodes nu niet meer werken dus zit ik in de problemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ah okee.

MBR's staan niet op partities maar aan het begin van de hdd ;) Wikipedia: Master boot record
In de architectuur van de IBM PC is het master boot record (MBR) (of partitiesector) de bootsector, dat is de allereerste sector van een harde schijf. Er staat een reeks opdrachten in die nodig is om het besturingssysteem te laden (booten).
En je had die niet verwijdert, deze was aangepast door het installeren van Linux.
code:
1
2
grub rescue>

Krijg je als de MBR naar 't grub-menuutje verwijst, maar wanneer het grub-menu niet toegankelijk is doordat de files daarvan op een van de verwijderde Linux partitie waren geplaatst. Grub kan dan het keuzemenu voor de besturingssystemen niet meer laden en om bij Windows te kunnen komen heb je of een nieuwe grub, of het menu van Windows nodig die met fixmbr teruggezet kan worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 03-08-2013 11:13 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Leuk die partitie manager die Raven linkt, maar met GParted, welke standaard bij Linux zit (en ook bij de Live omgeving beschikbaar is), kan je alles doen wat je wilt doen. Je hebt een extended partitie voor D:, let hier dus op want het is geen standaard partitie die je zo even kan veranderen. Je moet daarvoor eerst het extended gedeelte vergroten, dan pas kan je de logische partitie waar de data in staat aanpassen.

Met de Windows schijfbeheer kan je volgens mij wel gebruik maken van lege ruimte voor een partitie. Maar omdat je met een extended zit, zal dit zeer waarschijnlijk niet gaan werken. Gparted gebruiken dus.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbitter
Raven schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 11:11:
Ah okee.

MBR's staan niet op partities maar aan het begin van de hdd ;) Wikipedia: Master boot record

[...]

En je had die niet verwijdert, deze was aangepast door het installeren van Linux.
code:
1
2
grub rescue>

Krijg je als de MBR naar 't grub-menuutje verwijst, maar wanneer het grub-menu niet toegankelijk is doordat de files daarvan op een van de verwijderde Linux partitie waren geplaatst. Grub kan dan het keuzemenu voor de besturingssystemen niet meer laden en om bij Windows te kunnen komen heb je of een nieuwe grub, of het menu van Windows nodig die met fixmbr teruggezet kan worden.
Ah zoo werkt dat. Bedankt voor de vele uitleg! :)
Hero of Time schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 11:41:
Leuk die partitie manager die Raven linkt, maar met GParted, welke standaard bij Linux zit (en ook bij de Live omgeving beschikbaar is), kan je alles doen wat je wilt doen. Je hebt een extended partitie voor D:, let hier dus op want het is geen standaard partitie die je zo even kan veranderen. Je moet daarvoor eerst het extended gedeelte vergroten, dan pas kan je de logische partitie waar de data in staat aanpassen.

Met de Windows schijfbeheer kan je volgens mij wel gebruik maken van lege ruimte voor een partitie. Maar omdat je met een extended zit, zal dit zeer waarschijnlijk niet gaan werken. Gparted gebruiken dus.
GParted toont het volgene: http://i.imgur.com/0jcWfzn.jpg

Wat de 'linux-swap' is snap ik ook al niet, iets te maken met dat ik nu op de Live zit?

Hoe begin ik hier best aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Linux-swap is een soort van uitbreiding op het interne (RAM) geheugen, maar dan op de HDD (denk aan het wisselbestand/pagefile van Windows). Dit is veel trager dan echt RAM en daar wordt vaak gebruik van gemaakt wanneer het RAM geheugen vol is.
Hero of Time schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 11:41:

En laat Linux nu het OS zijn dat verwijdert is ;)
Hmm, extended, dat had ik gemist. Dat maakt het wel ietsje lastiger.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 03-08-2013 12:48 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

arbitter schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 12:15:
[...]

GParted toont het volgene: http://i.imgur.com/0jcWfzn.jpg

Wat de 'linux-swap' is snap ik ook al niet, iets te maken met dat ik nu op de Live zit?

Hoe begin ik hier best aan?
Ah, dit is heel wat anders dan wat je in Windows zien. Daar zien je 4 primaire partities en 1 extended/logische partitie (Data). Nu in Gparted zie je opeens 2 primaire en de rest valt als logische partitie in de extended.

Wat je hier doet, is de ext4 en swap partities verwijderen, de ruimte die vrij is gekomen kan je dan aan de Data partitie toevoegen. Wil je je C: schijf vergroten, dan zal je na het verwijderen van de Linux partities de Extended partitie moeten verkleinen (vooraan opschuiven dus). Pas dan kan je C: groter maken.
Raven schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 12:47:
[...]

En laat Linux nu het OS zijn dat verwijdert is ;)
Hmm, extended, dat had ik gemist. Dat maakt het wel ietsje lastiger.
Is het van belang dat Linux verwijdert is? Om GParted te gebruiken hoef je Linux niet te installeren, gewoon opstarten, proberen ipv installeren en er mee aan de slag gaan.

Extended partitie is toch wel redelijk duidelijk te zien door de groene rand. Echter zien we nu in Gparted dat niet 1, maar 3 partities in de Extended vallen. Fout in Windows, of hebben we te maken met een vreemde schijfindeling?

Edit:
Wat ik mij ook afvraag, is wat die 25 GB ext4 helemaal vooraan de schijf doet. Het is de derde partitie van de schijf (sda3), staat vooraan, maar voor welke reden. Was 't /, en de logische partities /home en swap?

[ Voor 7% gewijzigd door Hero of Time op 03-08-2013 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbitter
Hero of Time schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 14:27:
[...]

Ah, dit is heel wat anders dan wat je in Windows zien. Daar zien je 4 primaire partities en 1 extended/logische partitie (Data). Nu in Gparted zie je opeens 2 primaire en de rest valt als logische partitie in de extended.

Wat je hier doet, is de ext4 en swap partities verwijderen, de ruimte die vrij is gekomen kan je dan aan de Data partitie toevoegen. Wil je je C: schijf vergroten, dan zal je na het verwijderen van de Linux partities de Extended partitie moeten verkleinen (vooraan opschuiven dus). Pas dan kan je C: groter maken.

[...]

Is het van belang dat Linux verwijdert is? Om GParted te gebruiken hoef je Linux niet te installeren, gewoon opstarten, proberen ipv installeren en er mee aan de slag gaan.

Extended partitie is toch wel redelijk duidelijk te zien door de groene rand. Echter zien we nu in Gparted dat niet 1, maar 3 partities in de Extended vallen. Fout in Windows, of hebben we te maken met een vreemde schijfindeling?

Edit:
Wat ik mij ook afvraag, is wat die 25 GB ext4 helemaal vooraan de schijf doet. Het is de derde partitie van de schijf (sda3), staat vooraan, maar voor welke reden. Was 't /, en de logische partities /home en swap?
Oké ik heb de voorste partitie sda4 kunnen verwijderen. Maar als ik sda6 wil verwijderen, zegt het dat ik alles hoger dan 6 moet verwijderen. Echter heb ik bij de swap enkel de opties 'Swapoff', 'Mangage Flags' en 'Information'.

Hoe dat al deze partities zijn gekomen weet ik echt niet. Bij aanschaf van de computer was het voor zover ik weet enkel de C:/ partitie. Die heb ik dan onderverdeeld in C:/ en D:/, zodat ik met windows kon moffelen zonder mijn data kwijt te spelen. En dan Ubuntu installeren en hopsa... Of misschien dat een paar partities gewoon neit door windows gezien werden uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hero of Time schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 14:27:
[...]

Edit:
Als je het zo bekijkt, inderdaad. Een live omgeving is voldoende.

Ik heb al jaren niet meer met extended partities te maken gehad, vandaar dat het mij niet meteen opviel :$

Ubuntu maakt toch zelf een indeling aan bij het installeren? Misschien dat die er wat vaags van heeft gemaakt.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

arbitter schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 14:39:
[...]

Oké ik heb de voorste partitie sda4 kunnen verwijderen. Maar als ik sda6 wil verwijderen, zegt het dat ik alles hoger dan 6 moet verwijderen. Echter heb ik bij de swap enkel de opties 'Swapoff', 'Mangage Flags' en 'Information'.

Hoe dat al deze partities zijn gekomen weet ik echt niet. Bij aanschaf van de computer was het voor zover ik weet enkel de C:/ partitie. Die heb ik dan onderverdeeld in C:/ en D:/, zodat ik met windows kon moffelen zonder mijn data kwijt te spelen. En dan Ubuntu installeren en hopsa... Of misschien dat een paar partities gewoon neit door windows gezien werden uiteraard...
Tijdens installatie heb je opgegeven hoe 't met de partities om moest gaan en of het een aparte /home moest maken voor je of niet. Maar ik gok op sda3 zijnde /, en de andere /home en swap.

Met de 'fouten' die je nu tegenkomt, wat probeer je precies? Je moet zonder al te veel problemen sda6 en sda7 kunnen verwijderen. Als ik naar je plaatje kijk, zie ik ook een sleuteltje voor swap staan. Volgens http://www.dedoimedo.com/computers/gparted.html beteken dat het volgende:
If a partition is in use by the system, there will also be a key symbol displayed near the partition, indicating it is used (mounted) and that operations cannot be performed on it.
Dus, swapoff eerst, dan verwijderen. Nu wordt 't door de Live omgeving als swap gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbitter
Hero of Time schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 15:02:
[...]

Tijdens installatie heb je opgegeven hoe 't met de partities om moest gaan en of het een aparte /home moest maken voor je of niet. Maar ik gok op sda3 zijnde /, en de andere /home en swap.

Met de 'fouten' die je nu tegenkomt, wat probeer je precies? Je moet zonder al te veel problemen sda6 en sda7 kunnen verwijderen. Als ik naar je plaatje kijk, zie ik ook een sleuteltje voor swap staan. Volgens http://www.dedoimedo.com/computers/gparted.html beteken dat het volgende:

[...]

Dus, swapoff eerst, dan verwijderen. Nu wordt 't door de Live omgeving als swap gebruikt.
Aha, swapoff doet de truuk! Nu heb ik dus een grijs blokje voor die ene partitie dat apart staat, dan mijn C:/ partitie, en dan de lichtblauwe partitie die is onderverdeeld in een grijs blokje en mijn sda5 (DATA). Stel dat ik nu dat tweede grijze blokje bij mijn data-schijf wil toevoegen, dan doe ik ressize/move op dat deel en kan ik dat naar links verschuiven, maar er blijft echter staan "Free space preceeding: 1 MiB"...

http://i.imgur.com/BsxB2Sj.jpg

http://i.imgur.com/UzkhhPP.jpg

Is dat hoe het moet of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij extended moet dat, anders krijg je overlap en wil Gparted niet verder gaan. Zelf meegemaakt.

Pagina: 1