Goedkope managed (.1Q) switch samen met Cisco trunking

Pagina: 1
Acties:

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11 12:34
Hoi!

Ik zal m'n (voor thuisnetwerken gezien vrij complexe) netwerksituatie even uitschetsen:

Ik heb beneden in de woonkamer mijn ziggo modem staan. deze gaat vervolgens met een UTP kabel naar mijn werkkamer, waar deze binnenkomt op een Cisco 3750. Deze Cisco switch doet de VLAN scheiding en routering, bestaande uit:

VLAN 2: Privé bedraad
VLAN 3: Privé draadloos
VLAN 4: Gasten draadloos
VLAN 5: DMZ voor servers
VLAN 20: Internet buitenkant
VLAN 21: Internet binnenkant
VLAN 210: Internet binnenkant voor de buren

Van deze cisco loopt een trunk naar een 3Com 5500 met daarin VLAN 20, 21 en 210. VLAN20 gaat de Juniper SSG-520 (firewall) in en 21 en 210 komen weer terug van de trusted en trusted-buren zone.
Reden van de 3Com: De Juniper staat vanwege de herrie in een andere kamer en daar heb ik maar 1 kabel naar toe getrokken. Lang leve VLAN's :P

Goed, om een lang verhaal kort te maken: Ik wil beneden bij het modem een (extra) access point plaatsen voor zowel het privé als gasten netwerk. Omdat ik geen extra kabels kan trekken en ik toch alles al ge-dot1Q'ed heb leek mij het wel een prima idee om beneden een managed switch te plaatsen die VLAN 3/4/20 uit elkaar houd en over hetzelfde draadje naar de Cisco switch drukt.

Nou weet ik dat Cisco soms wat problematisch is in zijn trunking naar andere switches toe. Dat het goed werkt tussen de Cisco en de 3Com heeft ook wel de nodige moeite gekost, maar het loopt. Ik kan me echter voorstellen dat er andere merken zijn die nog veel slechter met Cisco's trunking technieken overweg kunnen.

Zodoende de vraag: Welke goedkope switch (hoeft niet meer dan 5 poorts, maar wel gigabit te zijn) zal goed werken met de 3750? Zo zoiets al voldoen? Of ga ik dan alleen maar ellende ondervinden?

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:50
Misschien een tweedehands Cisco 2950 score op marktplaats? Zo'n Cisco 2950 kost geen moer. Dan weet je zeker dat het goed samen werkt, tenzij je gigabit switch wil.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:06
Ik heb echt nog nooit problemen gehad met 802.1Q (VLANs) op Cisco, of welk ander merk dan ook.
Om toch jouw vraag te beantwoorden: Ik heb goede ervaringen met de Netgear GS108Tv2.

If it ain't broken, tweak it!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11 12:34
plizz schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 22:42:
Misschien een tweedehands Cisco 2950 score op marktplaats? Zo'n Cisco 2950 kost geen moer. Dan weet je zeker dat het goed samen werkt, tenzij je gigabit switch wil.
Ik wil inderdaad gigabit, en daarnaast moet de switch volledig passief gekoeld zijn. Ik wil geen blazende apparatuur in m'n woonkamer hebben :)
FatalError schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 23:15:
Ik heb echt nog nooit problemen gehad met 802.1Q (VLANs) op Cisco, of welk ander merk dan ook.
Om toch jouw vraag te beantwoorden: Ik heb goede ervaringen met de Netgear GS108Tv2.
Ik heb toch echt andere ervaringen tussen bijvoorbeeld Cisco en 3Com of Cisco en Extreme Networks. Trunks die maar half werken, trunks die heel traag zijn, wegvallen bij hogere belasting of simpelweg helemaal niet werken. Gelukkig gaat dat tegenwoordig al een stuk beter, zo loopt de trunk tussen de 5500 en de 3750 (na wat moeite) nu zonder issues :)

De GS108T is een goede suggestie, ik denk dat ik die maar ga bestellen!

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:06
Heb je het nu over VLAN trunks (meerdere VLAN's over 1 kabel) of over link-aggregation (2 of meer kabels om een hogere snelheid/beschikbaarheid te krijgen)?

VLAN trunks zouden echt geen problemen moeten geven.. Bij oudere Cisco's moest je soms aangeven dat je dot1q trunks wilde hebben in plaats van ISL (cisco protocol), enkele andere merken hadden toen ook nog een eigen implementatie.. Maar ook toen waren er eigenlijk geen issues met VLAN trunks.

Link aggregation is een ander verhaal. De standaardisering daarvoor is vrij laat gekomen (802.3ad).

[ Voor 56% gewijzigd door FatalError op 04-08-2013 16:04 ]

If it ain't broken, tweak it!