Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-09 00:26
Beste tweakers,

Ik heb een vraag ivm een ptc weerstand en een analoge ingang. Ik wil dus de temperatuur meten met de ptc weerstand. Alleen weet ik niet hoe ik deze het best aansluit op mijn analoge ingang van mijn s7-1200. Momenteel heb ik een voeding van 24v staan en mijn analoge ingang wil een waarde zien van 0 - 10V DC.

Dus ik had gedacht om eerst een weestand in serie te zetten met mijn ptc weerstand om een spanning van 10v dc te krijgen.

Maar is dit goed krijg ik geen foutje metingen?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

geen foutje metingen .... euh .. hangt af van jou. imho is een ptc niet echt linear (maar dat is lang geleden)
Je zal zowiezo even moeten calibreren denk ik.

Ja, een weerstand kan. zet het niet te dicht in debuurt van de ptc anders wamt deze de ptc weer op ;)
jaag er ook niet teveel stroom doorheen anders warmt hij zichzelf op

Welke ptc had je in gedachten ? teken eens een schema hoe je het voor je ziet.

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 02-08-2013 20:58 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

^^ Het gaat hier niet om de lineaire tijd
Een analoge ingang heeft meestal een zeer hoge impedantie.
Dat wil zeggen dat er bijna geen stroom zal lopen richting een analoge ingang.
Dus het maakt niet uit of je nu geen of 1 megaohm tussen je PTC en je analoge ingang hangt want er loopt geen stroom.
Als er geen stroom door een weerstand loopt valt er ook geen spanning over heen.
Of te wel je hebt gewoon 24V op je analoge ingang staan!.
Wat je moet doen is dit bijvoorbeeld dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/PT100%20analoog%20to%20MODBUS%20converter.JPG
voorbeeld plaatje van googel
Je moet dus even de juiste weerstand berekenen, en dan zo aansluiten.
Stel je PTC is bij 25°C 10K ohm, en je zet 10K ohm in serie dan zal je 12V meten.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mr-Beamer schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 21:25:
^^ Het gaat hier niet om de lineaire tijd
Een analoge ingang heeft meestal een zeer hoge impedantie.
Dat wil zeggen dat er bijna geen stroom zal lopen richting een analoge ingang.
Dus het maakt niet uit of je nu geen of 1 megaohm tussen je PTC en je analoge ingang hangt want er loopt geen stroom.
Als er geen stroom door een weerstand loopt valt er ook geen spanning overheen.
Of te wel je hebt gewoon 24V op je analoge ingang staan!.
Wat je moet doen is dit bijvoorbeeld dit:
[afbeelding]
voorbeeld plaatje van googel
Je moet dus even de juiste weerstand berekenen, en dan zo aansluiten.
Stel je PTC is bij 25°C 10K ohm, en je zet 10K ohm in serie dan zal je 12V meten.
- Ik heb het nergens over de tijd. ik heb het over het gedrag van de weerstand R vs t
- de weerstand ertussen is waarvan jij zegt dat die niet hoeft staat bij jou op 121ohm ? ... euh ?
- 12 volt meten, de ts geeft aan dat dat hij tussen 0 en 10 volt wil meten
ok dat laatste waseen voorbeeld

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

fish schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 21:32:
[...]

- Ik heb het nergens over de tijd. ik heb het over het gedrag van de weerstand R vs t
- de weerstand ertussen is waarvan jij zegt dat die niet hoeft staat bij jou op 121ohm ? ... euh ?
- 12 volt meten, de ts geeft aan dat dat hij tussen 0 en 10 volt wil meten
ok dat laatste waseen voorbeeld
- lineaire tijd betekend niet per definitie: lineaire over tijd, maar lineaire ten opzichte van iets. dit kan tijd zijn maar ook temperatuur.
- Als iemand zegt: ik heb er een weerstand mee in serie gezet dan zie ik dat als 24V->PTC->weerstand->analoge ingang. wat dus niet gaat werken. het plaatje geeft aan wat wel zou werken, echter moet de TS wel even de juiste weerstand berekenen. om 0 tot 10V te halen.
PS(0 tot 10V zal je nooit gaan halen maar bijvoorbeeld wel 2V tot 8V)

↓↓↓ dat is zowat het zelfde ↓↓↓ :P

[ Voor 6% gewijzigd door Mr-Beamer op 02-08-2013 22:20 ]

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je bedoelt dus Wikipedia: Lineariteit niet "tijd"

het verloop zal mischien niet helemaal linear zijn dat probeer ik dus te zeggen.

niemand heeft gesteld dat het een weerstand naar de ingang was, das was een aanname van jouw kant.
Ik vraag niet voor niets naar een schema wat de ts voor ogen had

[ Voor 65% gewijzigd door Fish op 02-08-2013 22:20 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb ook even naar lineaire tijd zitten staren. Had echt niet in de gaten dat lineariteit werd bedoeld.

in de professionele meet- en regeltechniek is het gebruikelijk om een constante stroombron te gebruiken. Ietsje anders dus dan het schema van Mr-Beamer. Die stroom door de ptc sturen en zo dimensioneren dat deze stroom zo klein is dat deze de ptc niet opwarmt, zodat die alleen maar als sensor dient. De spanningsval over de ptc is dan je temperatuurmeting. En bij een goede ptc zoals b.v. een pt100 is die dan binnen een bepaald temperatuurbereik gewoon lineair.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 02-08-2013 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:59
Je hebt ook gewoon kant en klare printjes te koop waar je bijv. een Pt-1000 op kan aansluiten en daar komt dan 0 tot 10V uit naargelang de range van de print. Ik gebruik deze ook, dat is ideaal. De printjes kosten iets van 30 euro, dus dat is wel fors natuurlijk maar ze zijn gekalibreerd en al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klopt, niet alleen maar printjes, maar ook complete apparaatjes geschikt voor elke voedingsspanning. En inderdaad geijkt en wel voor Pt100, Pt1000 of welke variant dan ook. Die Pt-sensors zijn wel prijzig (Pt staat nl. voor platina), er zijn ook sensors van goedkoper materiaal, voor de amateur doorgaans goed genoeg. Pt heeft echter de eigenschap van lineair over een groot bereik en weinig verloop door veroudering. Bovendien zijn ze geijkt, d.w.z. dat een Pt100 ook werkelijk bij 20 °C een weerstand heeft van precies 100 ohm.
Pagina: 1