SSD in 5 jaar oude Acer Aspire 5715z?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carolien89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-02 21:05
Ik heb op dit moment een ruim 5 jaar oude Acer Aspire 5715z-4a4g32mi in m'n bezit. Hij is echter behoorlijk traag aan het worden, waar ik vooral last van heb bij het fotobewerken in lightroom. Ik ben al een tijdje aan het oriënteren op een nieuwe laptop/desktop, maar vroeg me het volgende af: zou ik dit probleem ook (deels) op kunnen lossen door er een SSD in te zetten?

Ik kan nergens terugvinden wat voor SATA-aansluiting deze laptop heeft (of ik weet niet hoe ik daarnaar moet zoeken, kan natuurlijk ook) en of er dus überhaupt een SSD in 'past'.

Weten jullie of dit kan, en zo ja, welke SSD zouden jullie me dan aanraden? Ik zat zelf te denken aan een 250gb Samsung 840 Evo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:04

_Apache_

For life.

Ik krijg de indruk dat je wel snelheidswinst gaat halen, maar dat cpu gaat bottlenecken, de Intel Pentium Dual Core T2390..

Ik zou eerste eens een verse installatie proberen, als je problemen aanhouden kan je een SSD proberen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carolien89
Het is inderdaad een vrij oude cpu, haha. Ik heb er nu windows 7 opstaan en daar heb ik ook een cd van, moet ik dan gewoon even een backup maken en dan terugzetten op fabrieksinstellingen en dan vanaf de cd opnieuw installeren? (sorry heb dit nog nooit gedaan, beetje domme vraag waarschijnlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Een SSD gaat je zeker wel helpen. Ik heb ook een laptop met een vrij oude (en trage) CPU, maar dankzij de SSD kan ik er alles mee doen wat ik wil.

Ik zou de laptop een keer openschroeven om te kijken welke aansluiting je hebt (kan je je er meteen een beetje bekend mee maken). De SSD die je voorstelt zal zeker een groot merkbare verbetering zijn.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het probleem van die laptop in combinatie met lightroom is zijn beperkte geheugen. 4 GB heb je tegenwoordig wel nodig. ik denk dat je maar 2 GB hebt.

Een ssd is altijd een goed idee, en je hebt een goede op het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carolien89
Nee ik heb 4gb geheugen erin zitten. Ik zal hem vanavond openschroeven en een foto maken, want ik denk dat als ik hem zelf openschroef ik nog steeds geen idee heb wat voor aansluiting het is.. Was ook van plan om hem door de mycom oid erin te laten zetten omdat ik bang ben dat ik 'm sloop als ik het zelf doe, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Meestal hoef je de laptop niet open te schroeven. Er zit een luikje aan de onderkant, de 2 schroefjes los en daar zie je dan de hdd zitten.
Ben je er wel van bewust dat het een redelijk trage laptop is, met een nog tragere grafische chip.

Waar die dingen ook erg langzaam van kunnen worden is een volle harde schijf (80% of meer in gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carolien89
Ja ik bedoelde met openschroeven ook dat luikje :). Als ik op de laptop bij de C-schijf kijk staat er dat hij 6gb van de 104 ofzo vrij heeft, terwijl hij 320gb hoort te hebben en niet maar 104.. Maar zoals hij nu aangeeft zit hij dus wel erg vol, dus zou dat het inderdaad ook nog kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb een SSD in een laptopje gestopt met T3200 CPU en sata300 aansluiting. Dat is een verademing. Met lightroom op die laptop geen ervaring, maar de snelheidsboost is wel enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:34

j4y

Lightroom lijkt niet erg veel baat te hebben bij een SSD, al is het in het geheel natuurlijk wel fijn; windows boot etc:

http://www.computer-darkr...be-lightroom-performance/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
j4y schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 16:10:
Lightroom lijkt niet erg veel baat te hebben bij een SSD, al is het in het geheel natuurlijk wel fijn; windows boot etc:

http://www.computer-darkr...be-lightroom-performance/
Leuk leesvoer.
Voor wat betreft lightroom en ssd, schiet je er dus niets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carolien89
Wow dat is goed om te weten, dank voor de link! Dan kan ik dus beter gewoon een nieuwe laptop/desktop kopen dan een SSD in de oude te stoppen.. aangezien traag zijn bij lightroom m'n grootste probleem is met deze laptop.
Pagina: 1