Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop met goed scherm gezocht tot €1500

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Voor mijn studie Electrical Engineering aan de TU Delft zoek ik een laptop, maar ik zit nogal met mijn handen in het haar. Ik zoek er namelijk een met een goed mat (IPS-)scherm; kijkhoeken vind ik enorm belangrijk. Ik heb voor mijn desktop een 27-inch IPS-scherm met 2560x1440 pixels (geïmporteerd uit Korea), dus ik ben wat betreft kijkhoeken en kleurweergave nogal kritisch geworden. De meeste laptops met dergelijk goede schermen hebben echter een te kleine diameter (10 tot 13 inch) en/of een glanzende afwerking.

Ik ga sowieso een SSD in de laptop inbouwen, dus het zou handig zijn als er een mSATA-slot aanwezig is. Als er simpelweg twee 2,5" drives inpassen, is dat natuurlijk ook goed (eventueel met verwijderen van optisch station).

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik ga uiteraard wat lichte en zwaardere programma's draaien voor mijn studie, maar wil daarnaast zo nu en dan een spelletje spelen (Guild Wars 2 als zwaarste spel, uiteraard op wat lagere instellingen). Thuis heb ik een systeem staan met een i5 2500k en HD 7950 voor het zwaardere gaming-werk. Qua videokaart zat ik dus te denken aan een GT 650M of iets vergelijkbaars en de processor het liefst een quad-core van Intel.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Mijn budget gaat in principe tot 1500 euro, maar minder is altijd mooi meegenomen.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Voor mijn studie moet ik de laptop natuurlijk dagelijks meenemen. Een lager gewicht is dus handig, maar ik heb liever een betere koeling (en daarmee geen throttling) dan een lichtere rugzak. ;) Qua schermformaat voldoet 14,0 tot 15,6 inch met minimaal een Full HD resolutie. De accuduur is niet heel relevant, maar langer dan 3 uur zou wel handig zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Op zich heb ik geen merkvoorkeuren, maar Clevo probeer ik in eerste instantie te vermijden. Lenovo trekt mij wel heel erg aan vanwege de goede toetsenborden, maar helaas zijn de schermen vaak om van te huilen.

Wat ik zelf al heb gevonden:

Via de TU Delft kan ik een HP EliteBook 8570W krijgen, die op zich voor €1000 redelijk voldoet aan mijn eisen:
  • Intel Core i7-3630QM
  • 8 GB werkgeheugen
  • Nvidia Quadro 1100M (2GB GDDR3)
  • 500GB 7200RPM harde schijf + 24GB mSATA cache module
Wat me niet bevalt is de trage videokaart. Daarnaast is Optimus uitgeschakeld, wat in idle uiteraard niet ideaal is. Het belangrijkste minpunt is echter dat ik niet precies weet hoe goed het scherm is: daar kan ik geen reviews van vinden (en ze staan niet uitgestald in winkels).

Een alternatief is de ASUS N56VB:
  • Intel Core i7-3630QM
  • 8 GB werkgeheugen
  • Nvidia GeForce GT740M (2GB GDDR3)
  • 750GB 7200RPM harde schijf
Het scherm is gebaseerd op TN, maar heeft gelukkig wel goede kijkhoeken. De pluspunten van deze laptop zijn het slanke ontwerp en daarmee het lagere gewicht. Nadelen zijn dat ik eerst een DVD-bracket moet halen voor de SSD (of ik moet de HDD als externe schijf gebruiken). Ook klokt de i7 terug naar 1,2 GHz bij load, aldus Notebookcheck.

Ten slotte zag ik bij de MediaMarkt nog de Sony SVS1513M1EW staan, waarvan het scherm me erg goed bevalt. Ik weet echter niet hoe het precies zit met andere modellen, want mij zie je niet rondlopen met een witte laptop. Daarnaast hebben deze slechts dual-core processortjes.

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:13
Er komt een Lenovo ThinkPad T440s aan met "HD+/FHD Display with IPS Technology".
Er zal ook een T540 aankomen, maar wanneer?
http://shop.lenovo.com/nl...t440s/index.html#features
http://forum.notebookrevi...ite-ips-screen-1080p.html

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-11 10:56

The Inquisitor

Greetings weaklings

Alienware M14, mat IPS scherm en FHD en kun je prima een game op spelen.

Verwijderd

Topicstarter
@Gandalf
Dat is echter een Ultrabook, met waarschijnlijk een dual-core ULV-processor en geen losse videokaart.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2013 13:57 ]

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:13
Waarschijnlijk, maar we weten nog niet veel van dat model en er komen nog andere T series modellen, hopelijk allemaal met een FHD IPS scherm.
In other words, there are L440, L540, T440, T440p, T440s, T540p, W540, X240, X240s somewhere around the corner!
http://forum.notebookrevi...-1080p-6.html#post9278326

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan best een maand wachten, maar als ze nog niet eens aangekondigd zijn, zal het wel wat langer duren voordat ze daadwerkelijk beschikbaar zijn.

De Alienware 14 valt een beetje buiten mijn budget. Daarnaast is hij erg dik en vind ik de uitstraling niet bepaald aantrekkelijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2013 14:23 ]

Verwijderd

Voor €1500 heb je een Thinkpad T530 met 95% gamut scherm. Andere opties zijn de AW 14 met IPS, maar die maakt best veel fan herrie. De sony S15, met 35W quadcore,

Andere opties met een echt goed scherm ken ik niet tenzij je naar ultrabook niveau gaat. Laptop als de N56, inspiron 15R SE of latitude bevatten een doorsnee goed scherm.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:32
Kijk ook eens naar de Lenovo Y500 en de opvolger (met Haswell) Y510. Past binnen je budget en heeft de optie om een msata SSD in te pluggen naast je reguliere harde schijf voor opslag. Laptop heeft een goed IPS scherm (full HD) en heeft een prima accuduur. Kijk eens naar reviews van de Y500, de Y510 is een refresh qua hardware maar heeft voor zover bekend hetzelfde scherm.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Verwijderd

Lenovo heeft helemaal geen laptops in dat segment met een IPS scherm.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Arjan90 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 14:25:
Kijk ook eens naar de Lenovo Y500 en de opvolger (met Haswell) Y510. Past binnen je budget en heeft de optie om een msata SSD in te pluggen naast je reguliere harde schijf voor opslag. Laptop heeft een goed IPS scherm (full HD) en heeft een prima accuduur. Kijk eens naar reviews van de Y500, de Y510 is een refresh qua hardware maar heeft voor zover bekend hetzelfde scherm.
De Y5xx hebben nooit IPS schermen gehad. Allemaal TN panelen, en ook zijn de schermen niet identiek aan elkaar. De een is namelijk, de andere glossy.

Tevens moet je deze review maar lezen over de Y510:
http://www.notebookcheck....10p-Notebook.97470.0.html
- Ramp accu
- Ramp koeling
- SLI functie nog steeds half werkend en vol micro stuttering
- Geen CPU turbo
- Bouwkwaliteit en touchpad nog steeds matig
- En uiteraard als cherry on the pie dit: http://www.notebookcheck....eaPad_Y510p/netzteil1.jpg

De Y580 was geweldig apparaat, de opvolger die bekend stond als de Y500 was een grote achteruitgang en de daarop uitgekomen Y510 gaat blijkbaar de trend verder volgen.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Vinand schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 14:32:
[...]

De Y5xx hebben nooit IPS schermen gehad. Allemaal TN panelen, en ook zijn de schermen niet identiek aan elkaar. De een is namelijk, de andere glossy.

Tevens moet je deze review maar lezen over de Y510:
http://www.notebookcheck....10p-Notebook.97470.0.html
- Ramp accu
- Ramp koeling
- SLI functie nog steeds half werkend en vol micro stuttering
- Geen CPU turbo
- Bouwkwaliteit en touchpad nog steeds matig
- En uiteraard als cherry on the pie dit: http://www.notebookcheck....eaPad_Y510p/netzteil1.jpg

De Y580 was geweldig apparaat, de opvolger die bekend stond als de Y500 was een grote achteruitgang en de daarop uitgekomen Y510 gaat blijkbaar de trend verder volgen.
maar nu over de versie zonder SLI.
Deze gaat langer mee op de accu.
De temperatuur wordt lager van het systeem, aangezien er niet 2 videokaarten draaien
Sli heb je niet meer, dus ook geen microstuttering
Bouwkwaliteit, tjah... dat blijft hetzelfde
En die brick is kleiner als je de SLI versie niet neemt.

Ik denk persoonlijk dat de Niet SLI versie best nog wat kan worden...

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand waar je zelf nog een Sony S15 samen kunt stellen? Op de Amerikaanse website kan dat nog, maar ik zie nergens een Nederlandse versie...

Verwijderd

Stef602 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 14:54:
[...]

maar nu over de versie zonder SLI.
Deze gaat langer mee op de accu.
citation needed
De temperatuur wordt lager van het systeem, aangezien er niet 2 videokaarten draaien
Zeg dat nu niet te hard. De Y510p wordt juist aan de linkerkant enorm warm. De extra videokaart zit aan de rechterkant met een volledig gescheiden koelsysteem. Volgens mij heeft dat geen of nauwelijks invloed op de koeling.
Verwijderd schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 14:58:
Weet iemand waar je zelf nog een Sony S15 samen kunt stellen? Op de Amerikaanse website kan dat nog, maar ik zie nergens een Nederlandse versie...
Hier zou een knop moeten staan: http://www.sony.nl/product/vaio-s-serie. Maar die zie ik nu niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2013 14:59 ]

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

De S15 is al een tijdje niet meer samen te stellen op de Sony website. End of life.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 14:58:
[...]
citation needed
[...]
Zeg dat nu niet te hard. De Y510p wordt juist aan de linkerkant enorm warm. De extra videokaart zit aan de rechterkant met een volledig gescheiden koelsysteem. Volgens mij heeft dat geen of nauwelijks invloed op de koeling.
[...]

Hier zou een knop moeten staan: http://www.sony.nl/product/vaio-s-serie. Maar die zie ik nu niet.
Citation heb ik niet, maar met een beetje verstand kan je dat wel beredeneren. 1 videokaart trekt minder stroom dan 2. Hoe veel het in de praktijk helpt durf ik echter niet te zeggen. Heb gezocht maar kon het nog niet vinden.

Volgens mij heeft dat wel invloed op de temperatuur van het apparaat. Als 2 grafische kaarten heet worden brengt dat meer warmte met zich mee dan 1. Ondanks het gescheiden koelsysteem.

De knop is er al 1,5 week niet. 1,5week geleden zocht ik ook naar die knop maar kon niets vinden. (Ik keek via surfspot, software -> hardware -> laptops -> sony: Stond niets van een svs tussen.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 00:42

EMP

Krulloos!

Ik zie dat je over een ASUS N56VB denkt. Ik heb een Asus N56VM, met ik vermoed hetzelfde scherm (TN, wèl goede kijkhoeken en 1080p). Ik gebruikte daarvoor een Dell 2311h scherm (de bekende met 23"IPS paneel).

Ik heb ik mijn zoektocht naar een laptop ook een goed scherm hoog in mijn wensenlijstje gehad. Uiteindelijk voor de asus gekozen.

Het is inderdaad een goed TN paneel, een wereld van verschil met het brakke TN paneel van de Packard-Bell van mijn ex. De kijkhoeken zijn 'ok', de kleurweergave is 'ok' maar het contrast vind ik zwaar tegenvallen. Als ik de brightness laag zet wordt alles vaag/grijzig, en op hogere brightness is de contrast al beter, maar nog steeds niet geniaal.

Ik ben al met al erg blij met 'the package', maar het zwakste punt van de Asus vind ik het scherm. Als jouw eisen m.b.t. het scherm ook zo hoog zijn, zou ik je willen aanraden eerst eens een Asus in het wild te bekijken ;)

ps Als je in de buurt van Den Bosch woont kun je de mijne wel ff komen bekijken

[ Voor 6% gewijzigd door EMP op 02-08-2013 16:22 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die ASUS al in de MediaMarkt gezien. Daarnaast heeft een vriend van mij zo'n laptop, dus ik heb er ook al mee kunnen werken. Toch bedankt voor je reactie.

Verder ben ik wel een beetje gefrustreerd dat Sony die Vaio S15 zomaar uit het assortiment heeft gedonderd...

Edit:
Ik had een mailtje gestuurd naar Sony om te vragen of de S15 nog samen was te stellen. Dit kreeg ik terug. Zo'n krachtige mobiele machine is dus 'vervangen' door een Ultrabook... 8)7
Geachte,

Hartelijk dank voor uw email.

Helaas is het niet meer mogelijk om deze Vaio samen te stellen. Deze is namelijk vervangen door de vaio FIT.

In de hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Delmiro Vargas
Customer Care and Sales Advisor
Sony Store Online

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2013 16:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk besloten om een Lenovo IdeaPad Y500 te bestellen:
  • Core i7 3630QM
  • 8 GB werkgeheugen
  • 1 TB harde schijf
  • GeForce GT750M
  • En natuurlijk het verbeterde Synaptics touchpad
Het scherm was het grootste minpunt: een glossy Full HD TN-paneel. Ik ga echter zelf maar een los IPS-paneel bestellen via laptopscreen.com en die zelf installeren. Dan weet ik zeker dat ik een goed scherm heb. :+

Iedereen bedankt voor jullie inbreng!

Verwijderd

Don't do it. Ten eerste heeft laptopscreen alleen het orangegate paneel. Ten tweede past die niet in de Y500. Voor zover ik weet is mijn E6520 de enige laptop waarin je zowel een scherm met PCB aan de achterkant als PCB aan de onderkant kwijt kan. En dan alleen met de slijptol.

Het IPS scherm heeft het PCB aan de onderkant, de standaardpanelen aan de achterkant.

Ik ben al maanden aan het zoeken naar een bedrijf welke mij een non-orangegate IPS scherm wil verkopen. Maar elk bedrijf wat ik tegenkom is een stelletje oplichters en verkopen dat paneel helemaal niet.
Pagina: 1