NIC initialisatie versnellen bij startup windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 15:12
Eigenlijk sleept dit probleempje al jaren aan voor me, maar ik heb er nooit een oplossing voor gevonden of raad gevraagd. Bij deze dan maar eens...

Ik zit ondertussen al een tijd aan mijn 4de SSD (kan niet meer zonder ;)), en op die tijd het zelfde probleem gemerkt met Win Vista/7/8. Dus dit is niet zozeer aan een specifieke HW combo of Windows versie gelinkt. Maar het valt wel meer op naarmate de SSDs sneller werden en de Windows versies ook sneller booten.

Mijn probleem is dus dat mijn desktops met een SSD zó snel booten dat op moment dat ik kan inloggen er nog geen netwerkconnectie is. Onder Win7 viel dat nog wel mee, maar nu met Win8 is het zelfs zo 'erg' dat ik nog een 5-10tal seconden moet wachten vooraleer in te loggen.
Ik kan wel prima inloggen zonder netwerk, maar dan zijn mijn drive mappings naar mijn NAS niet goed. Dus dan moet ik die weer allemaal eens aanklikken, of een scriptje loggen om ze opnieuw te maken.

Fixed IP of DHCP maakt geen verschil uit.
Zelfde probleem met de onboard mobo NICs, en een add-on Intel PCI-e gigabit adapter.

Is er geen manier om de initialisatie van de NIC te versnellen of eerder te doen in het boot process?
Ik veronderstel dat ik niet de enige ben met dit praktisch probleem, dus hoe lossen anderen dat op?

De uitleg over het Windows boot process dat ik hier vond, geven niet veel mogelijkheden om te 'tweaken' denk ik:
http://social.technet.mic...-7-boot-process-sbsl.aspx
Wikipedia: Windows NT startup process

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 12:51
Heb dit probleem ook gehad maar in mijn geval had het niks te maken met het initialiseren van de NIC maar iets wat met een bepaalde service te maken had. Service zat de handel in de weg waardoor het netwerk niet snel beschikbaar was dus b.v. de mappings overhoopt haalt. Heb weinig ervaring nog met Win 8 maar in Win 7: na inloggen, services.msc (doe dit VOORDAT je netwerk beschikbaar is) status sorteren op: starting. Check wat het is, is het belangrijk verander de start up methode naar: Automatic (Delayed). Werkelijk geen idee of dit het voor jou probleem is maar dat was het bij mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Als het bovenstaande het geval is kan je ook even in je eventlog kijken of daar geen vreemde errors staan met betrekking tot je NIC.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
@ herda: het is nu ook niet zó traag dat ik nog de tijd heb in te loggen, services.msc te starten, te sorteren op state en er nog iets zinnigs in te kunnen spotten ;-)

@afvalzak: de Application en System logs zien er mij vrij normaal uit. Het enige wat me opviel:
Log Name: System
Source: Service Control Manager
Date: 3/08/2013 13:47:12
Event ID: 7026
Task Category: None
Level: Information
Description:
The following boot-start or system-start driver(s) did not load:
dam

Geen flauw idee wat "dam" is. Dit denk ik: Desktop Activity Moderator
De event is ook 10 seconden na het starten van de DHCP client service, dus ik ga er van uit dat dit niks met de NIC te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Soms duurt het bij het inpluggen ook best lang. sommige dhcp servers reargeren bijzonder traag lijkt het wel. vooral die kpn box

helpt het als je vast ip invult ? (dan kunnen we dhcp eventueel dhcp uitsluiten of niet)

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 03-08-2013 14:31 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:13
Probeer eens de duplex state en snelheid vast in te stellen samen met fixed IP. Ben benieuwd of dat scheelt.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb er ook last van, alleen boeit mij dat niet omdat ik binnen 10 seconden na ontwaken geen internet nodig heb. Ik kan misschien ook wat oplossingen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gigabit netwerk adapters met auto-sensing doen er langer over om link state vast te stellen, waardoor je dit soort klachten vaker ziet.
Er zijn wel wat opties voor (google naar disable media sense).
Zelf heb ik in het verleden bij een wat gammele realtek kaart gebruik gemaakt van een scheduled task op basis van een eventId uit de logs, met name dhcp lease. Dat eventID was dan de trigger voor het maken van drivemappings.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
Al van mijn desktops staan al ingesteld met een fixed IP, vaste link speed (1Gbps full duplex) en 9K jumbo frames.

Ik heb even die media sensing gegoogled en dat disablen via een regkey heeft zo te zien het probleem verholpen op mijn HTPC (Intel Gigabit CT Desktop PCI-E adapter).
Op mijn dagdagelijkse desktop maakt het geen verschil (on-board Realtek 8111F controller op Asus P8H77-M)

Nog niet getest op mijn oudere HTPC (veronderstel OK gezien zelfde Intel NIC) en moet het ook nog even uittesten op mijn vrouw haar desktop (onboard Realtek). Ik hoop bij deze op verbetering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
Mijn vrouw haar desktop start blijkbaar net 'traag' genoeg om dit probleem niet te hebben. Of de onboard Realtek 8112 controller is iets sneller dan mijn 8111F.
Op de 2 HTPC's met Intel NICs is het gefixt met de media sensing te disablen via een regkey.
Op mijn desktop (de snelste van de 4) is het echter nog niet opgelost.

Misschien moet ik dan maar eens gaan uitkijken naar drive mappings maken via de task scheduler, zoals alt-92 aanhaalt.
Tenzij nog iemand anders workarounds heeft?
Pagina: 1