• Justinfailber
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Ik heb gisteren mij nieuwe pc inelkaar gezet en ik ging net even de bios in en toen zag ik dat hij 45 graden was!!
Ik heb een 4670K geen overclock en de cm hyper 212 evo.

Iemand suggesties?

• Z500
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:54
Volgens mij geeft hij in het bios wel vaker hoger aan. Wat geeft hij aan wanneer je in het OS zit?

• Droid86
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-02 12:01
Heb je de koeler wel correct bevestigd?
En niet teveel koeling pasta gebruikt?
En is het niet snikheet in je kamer.
Mijn CPU temp is ook een stuk hoger dan normaal omdat het zo benauwd is :p

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:24
is dat idle?
Dat is iets te hoog, maar niet dramatisch als het gestresst maar niet te hoog wordt.

Test eens met een of ander hardware testprogje over een langere periode.

Als dat er niet goed uitziet: koeler bevestiging/koelpasta opnieuw doen

aanvulling: met zo'n koeler moet idle 5 graden boven kamertemp mogelijk zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Tens op 02-08-2013 13:50 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Even een lesje voor beginners. Als je in de bios zit, werken het hele scala aan stroombesparingen voor de cpu nog niet. Dus gaat deze op vol. En wordt dus snel warmer.
Ben je klaar in je bios en start je windows op, gaat de temperatuur razendsnel omlaag. Een en ander hangt natuurlijk ook van de luchttemperatuur af. Een cpu die een graadje of 10 boven de kamertemperatuur zit is normaal.

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-02 17:56
Download Realtemp en kijk in windows wat de temp is

Verwijderd

Hou er rekening mee dat het erg heet is op het moment, en zoals @Reepje net al aangaf, een CPU die 10 graden boven kamer temperatuur zit is niets vreemds.

hou het in de gaten als het morgen wat koeler is.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:49
Ten eerste is het 30+ graden buiten, dus binnen zal het ook niet al te koel zijn. Ten tweede is 45°C totaal geen temperatuur om je zorgen over te maken.

The devil is in the details.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:24
45 is toch niet bijzonder hoog, vooral niet met de omgevingstemps van de laatste tijd.
De mijne ligt met stock koeler (met arctic silver 5 ipv die vage pleister achtige pad) ook rond de 45/46 graden idle.

Dit in een CM Elite 310 case met alleen de standaard outtake fan (12cm) achterin.

Een flinke ruime kast met goede airflow zal misschien nog iets uitmaken maar ook daarmee zou ik geen wonderen verwachten.

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:02
De bios stresst de CPU altijd wat meer dus de temperaturen zijn ook wat hoger dan idle. Je kan beter kijken wat de maximale temperatuur is met prime95 en iets wat de temperatuur sensor in Windows uitleest.

Prime95 strest de CPU echter wel extreem dus mocht je een temperatuur van bijvoorbeeld 70 graden bereiken, dan nog is dit hoger dan bij normale stres.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Valt allemaal wel mee joh.

Mijn cpu is onder semi-load 47c, en dat is mét een Noctua NH-U9B SE2 koeler in een Fractal Design R4 kast waarin nog 4 140mm fans zitten. Logische temperatuur, want in de ruimte waar de pc staat is het 30 graden.

Met de huidige temperaturen moet je er gewoon niet raar van staan te kijken als de cpu een graad of 10-15 warmer is, volkomen normaal m.i.

Verwijderd

45 graden? dat is toch peanuts.... Ik zou me daar absoluut niet druk over maken. Zelfs tot een graad of 85 kan een CPU makkelijk hebben. Niet dat je dat als acceptabel moet beschouwen, maar een CPU kan daar gewoon tegen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2013 20:24 ]

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Z500 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 13:34:
Volgens mij geeft hij in het bios wel vaker hoger aan. Wat geeft hij aan wanneer je in het OS zit?
Mja, die van mij geeft ook hoger aan dan in OCCT, HW Monitor etc.

Niks aan de hand, en wat meerdere zeggen het is de laatste dagen warm.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:24
Verwijderd schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 20:22:
45 graden? dat is toch peanuts.... Ik zou me daar absoluut niet druk over maken. Zelfs tot een graad of 85 kan een CPU makkelijk hebben. Niet dat je dat als acceptabel moet beschouwen, maar een CPU kan daar gewoon tegen.
Klopt maar hij heeft het over idle, dan liever geen 85 ;)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Gadgeteer schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 11:27:
[...]
Klopt maar hij heeft het over idle, dan liever geen 85 ;)
Hij heeft het over idle in bios. En hij heeft het over 45 graden.

Geen enkel probleem dus, en helemaal normaal.

• Justinfailber
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Net windows geinstalleerd en die zegt idle 35-38 graden.
Met prime95 komt ie tt 50-55 graden.

Goed?

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38

Eagle Creek

Breathing security

Prima.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Pagina: 1