Ik zag opeens dat mijn windows schijf/partitie nog maar 500 MB over had aan ruimte. Ik had echter niks gedaan. Als ik alle mapjes in de root van mijn windows schijf selecteer dan kom ik nog zo'n 30 GB tekort. Hoe kan dit?
Misschien staan de systeem files er niet bij (klik op advanced, misschien kan je ze dan zichtbaar maken).
Misschien is het een merk pc die je hebt, dan staat er een recovery partitie op.
Misschien is het een merk pc die je hebt, dan staat er een recovery partitie op.
Als je eigenschappen kiest van schijf C dan geeft hij alle bestanden aan. Dus ook verborgen etc. Er kan geen andere partitie op een partitie staan. Dus dat is het ook niet.
Wat zou kunnen is dat de schijf wat ouder is en dat er misschien beschadigde sectoren op zijn.
Wat zou kunnen is dat de schijf wat ouder is en dat er misschien beschadigde sectoren op zijn.
* Deleted... om een of andere vage rede stond mijn reply er 2x
[ Voor 79% gewijzigd door Brainiacs op 02-08-2013 12:08 ]
Hm, hij geeft bij eigenschappen bij general wel gewoon used space 93.9 GB en free 5.68 aan.
Misschien even een reboot en een defragmentatie ofzo? En dan kan ik meteen checken of er sectoren naar de klote zijn.
Misschien even een reboot en een defragmentatie ofzo? En dan kan ik meteen checken of er sectoren naar de klote zijn.
In de root van C staan ook nog bestanden als hiberfil.sys en pagefile.sys voor hibernating and swapping. Die kunnen ook best oplopen. Kan ook nog zijn dat de prullenbak niet wordt meegeteld, die ook even legen.
Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen
de recyclebin is standaard ook een hidden directory. Dus als je die niet zichtbaar hebt staan zal hij die ook niet mee tellen naar alle waarschijnlijkheid
Hoef je allemaal niet te doen.Verwijderd schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 12:10:
Wat je wel moet doen is ruimte vrijmaken, want een schijf met zo weinig vrije ruimte kan niet goed functioneren.
Met een programma als treesize zie je in 1 oogopslag waar de ruimt vreters zitten. Als dat ook nog eens files zijn die je toch niet gebruikt, ben je zo klaar met opruimen. Zo had ik eens een volle schijf, keek ernaar met treesize en zag daar meteen een vergeten directory met daarin 6 films van 12 GB
lol, thanks bro. Treesize heeft me duidelijk gemaakt waar het probleem zat.Reepje schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 12:25:
[...]
Hoef je allemaal niet te doen.
Wat je wel moet doen is ruimte vrijmaken, want een schijf met zo weinig vrije ruimte kan niet goed functioneren.
Met een programma als treesize zie je in 1 oogopslag waar de ruimt vreters zitten. Als dat ook nog eens files zijn die je toch niet gebruikt, ben je zo klaar met opruimen. Zo had ik eens een volle schijf, keek ernaar met treesize en zag daar meteen een vergeten directory met daarin 6 films van 12 GB
Je moet hyberfil.sys niet verwijderen, voer gewoon dit commando uit in een cmd:
code:
1
| powercfg.exe -h off |
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
Verwijderd
samthegreat4, het is niet de bedoeling dat je opzoekvraagjes hier gaat posten. Je kunt met een simpele google-query achterhalen dat je hibernation file wegkrijgt met Command Prompt openen als Administrator (rechts klikken op command prompt in start menu) en dan 'powercfg -h off' te typen.
Hou ook rekening dat systeemherstel dacht ik 12% inneemt van je schijf en er ook nog een deel virtueel geheugen is. Afhankelijk van de grootte van je ramgeheugen kan de hibernationfile inderdaad zeer groot zijn.
Zie editVerwijderd schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 12:46:
samthegreat4, het is niet de bedoeling dat je opzoekvraagjes hier gaat posten. Je kunt met een simpele google-query achterhalen dat je hibernation file wegkrijgt met Command Prompt openen als Administrator (rechts klikken op command prompt in start menu) en dan 'powercfg -h off' te typen.
De pagefile is inderdaad ook iets van 16 GB. Maar dat vind ik niet zo erg.skelleniels schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 12:47:
Hou ook rekening dat systeemherstel dacht ik 12% inneemt van je schijf en er ook nog een deel virtueel geheugen is. Afhankelijk van de grootte van je ramgeheugen kan de hibernationfile inderdaad zeer groot zijn.
Verwijderd
Voor de rest moet je ook weten dat een hardeschijf zo vol proppen niet bevorderlijk is voor de snelheid. Als je systeem straks traag aanvoelt op momenten dan weet je waardoor dat komt.
Verwijderd
Als je weinig RAM hebt is 1GB niet genoeg, afhankelijk van hoeveel applicaties je gebruikt. Als je 8, 16 of 32GiB RAM hebt dan kun je volstaan met een kleine pagefile in de meeste gevallen. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat de pagefile 1GB moet zijn en pas naar 8GB max gaat groeien als dat nodig is.
Klopt, voelt nu een stuk beter aan.Verwijderd schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 12:55:
Voor de rest moet je ook weten dat een hardeschijf zo vol proppen niet bevorderlijk is voor de snelheid. Als je systeem straks traag aanvoelt op momenten dan weet je waardoor dat komt.
Ik heb zelf 16 GB RAM en gebruik vrij zware applicaties. Vraag me af op wat ik m'n page file het beste kan zetten.Verwijderd schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 13:14:
Als je weinig RAM hebt is 1GB niet genoeg, afhankelijk van hoeveel applicaties je gebruikt. Als je 8, 16 of 32GiB RAM hebt dan kun je volstaan met een kleine pagefile in de meeste gevallen. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat de pagefile 1GB moet zijn en pas naar 8GB max gaat groeien als dat nodig is.
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2013 13:57 ]
Zoals ik het begrijp verzet windows het geheugengebruik van applicaties die je even niet gebruikt naar de pagefile.sys. Als ik dus mijn pagefile zou uitzetten, en ik raak de limiet van 16 GB aan in geheugengebruik, dan gaan er dingen crashen. Echter, als ik mijn pagefile supergroot maak, wat gebeurt er dan?
Verwijderd
Agressieve swapping kan voorkomen maar volgens mij geldt dat vooral voor oudere versies van Windows. In principe blijven je applicaties gewoon in RAM. Bedenk daarbij dat normaliter je applicaties hooguit 5 tot 10 procent van je RAM zouden mogen innemen. De rest wordt normaliter gebruikt als filecache. Dat betekent tevens dat je een grote marge hebt. Als je meer dan 50% van je RAM voor applicaties gebruikt, dan heb je te weinig RAM geheugen in je systeem.
Je kunt zelf kijken in Task Manager hoeveel geheugen je gebruikt. Vanaf Win7 wordt de physical RAM afgebeeld in plaats van virtual memory (VMM).
Als je een grote pagefile hebt, en je programma's gaan die gebruiken dan wordt je systeem zo traag dat het een tijd kan duren voordat je de gelegenheid hebt om ze te kunnen sluiten. Je systeem wordt dan zo goed als onbruikbaar. Dan is het laten killen (OOM-killer) van je applicaties een beter alternatief.
Pagefile is wel nuttig voor low memory systemen, zoals 4GB en je applicaties gebruiken 1,5GB. Je hebt dan te weinig filecache en dan kun je beter ongebruikte apps swappen en de vrijgekomen ruimte gebruiken voor extra filecache. Dat is ook de strategie achter agressieve swapping (uit voorzorg dingen naar pagefile verplaatsen).
Je kunt zelf kijken in Task Manager hoeveel geheugen je gebruikt. Vanaf Win7 wordt de physical RAM afgebeeld in plaats van virtual memory (VMM).
Als je een grote pagefile hebt, en je programma's gaan die gebruiken dan wordt je systeem zo traag dat het een tijd kan duren voordat je de gelegenheid hebt om ze te kunnen sluiten. Je systeem wordt dan zo goed als onbruikbaar. Dan is het laten killen (OOM-killer) van je applicaties een beter alternatief.
Pagefile is wel nuttig voor low memory systemen, zoals 4GB en je applicaties gebruiken 1,5GB. Je hebt dan te weinig filecache en dan kun je beter ongebruikte apps swappen en de vrijgekomen ruimte gebruiken voor extra filecache. Dat is ook de strategie achter agressieve swapping (uit voorzorg dingen naar pagefile verplaatsen).
Nee hoor, .exe en .dll bestanden worden wel gepaged, maar via Memory Mapped bestanden. Iedere .exe en .ddl is een Read-only pagefile van zichzelf. Onder Windows Vista en hoger heb je ook geen memory backing in pagefile meer waardoor de pagefile alleen nodig is voor Applicatie Data. In tegenstelling tot XP en ouder waar paging totaal anders werkte.Verwijderd schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 14:05:
Zoals ik het begrijp verzet windows het geheugengebruik van applicaties die je even niet gebruikt naar de pagefile.sys. Als ik dus mijn pagefile zou uitzetten, en ik raak de limiet van 16 GB aan in geheugengebruik, dan gaan er dingen crashen. Echter, als ik mijn pagefile supergroot maak, wat gebeurt er dan?
Gewoon pagefile op auto zetten en je zal zien dat de pagefile klein blijft, behalve als je weinig memory hebt en met RAW bestanden aan de gang gaat. Recommended op Vista of hoger is gewoon een pagefile van mimimaal 16MB en growing. Met 16GB kan je pagefile ook uitzetten wat in 99% van de gevallen fantastisch werkt.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Verwijderd
Systeem herstel een keer legen. Dat doe je door het uit te zetten en weer aan. Advies is om dit gewoon helemaal uit te zetten, het kost ruimte, en in het ergste geval kopieert het malware / virussen mee.
Crapcleaner een keer loslaten, een keer het e.a legen is niet verkeerd.
Hotfixe deinstallatie programma's / logs / tijdelijke bestanden verwijderen.
Ik denk dat je op deze manier aardig in de buurt komt. Nog niet genoeg? Download treesize free. Deze laat een perfecte stamboom van je harde schijf en grootste mappen zien. Ook met verborgen mappen.
Programma's eruit die je toch niet gebruikt helpt ook. Succes.
Crapcleaner een keer loslaten, een keer het e.a legen is niet verkeerd.
Hotfixe deinstallatie programma's / logs / tijdelijke bestanden verwijderen.
Ik denk dat je op deze manier aardig in de buurt komt. Nog niet genoeg? Download treesize free. Deze laat een perfecte stamboom van je harde schijf en grootste mappen zien. Ook met verborgen mappen.
Programma's eruit die je toch niet gebruikt helpt ook. Succes.
Pagina: 1