Rijbewijs E halen, of niet nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:46

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
In verband met een waarschijnlijk aankomende verhuizing naar Zweden, zijn wij nu offertes aan het opvragen voor het verkassen van onze huisraad.

Daarbij schrik ik nogal van de tarieven... de eerste offerte die we binnenkregen is +- € 5.000,- ex btw voor ongeveer 30 kuub aan huisraad, nog zonder verzekering. Voor dat geld kunnen we het meerendeel van onze meubels aan de kringloop doneren en aldaar nieuwe kopen, en dan zijn we nóg goedkoper uit.

Een bakwagen, zo informeert de verhuizer mij, is niet altijd een goed idee. Met een rijbewijs B een bakwagen huren met laadklep maakt dat er weinig bruikbaar laadvermogen over zou blijven. Ik heb daar geen kennis van dus neem het gegeven even voor waar aan.

Dus, denk ik, wat nou als we een dikke vette aanhanger meenemen? De site van de rijksoverheid zegt:

http://www.rijksoverheid....anhangwagen-besturen.html

Ik weet niet wat een B+ rijbewijs nou weer is, maar schijnbaar mag ik tegenwoordig 3500 kilo rijden op een B rijbewijs vermits de trekkende auto het maar aankan. Theoretisch gezien zou ik voor een paar honderd euro een APK gekeurde sloep kunnen kopen (door de crisis staan er overal grote zuipbakken te koop voor bijna nop) en een knoepert van een aanhanger erachter hangen.

Maar... wat weegt een huisraad? Ik reken 1500 kilo voor een BMW 5 serie / Volvo 940 of iets die categorie waar een flink motorblok in ligt. Wat weegt een flinke aanhanger? Heb ik ook geen idee van.
Daarbij is een cursus E-rijbewijs voor 499,- inclusief examen te boeken. Ik heb al eens een proefles gehad en hun oordeel was dat ik binnen een halve dag klaar moet kunnen zijn. Dat is vast en zeker goedkoper dan een dergelijk rijbewijs in Zweden te halen, dus ik spaar me daar ook nog eens geld door het hier te halen en bijtijds mijn RBW om te laten zetten naar een Zweeds RBW.

Wellicht dat ik dan een stuk goedkoper bezig ben door op deze manier te verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Als je rijbewijs E hebt mag je met een 'BE-combi' op weg, en daar mag je tot ~6000 kg aan spullen in meenemen. Dat zijn dit soort dingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.bunk.nl/wp-content/uploads/2011/04/foto-920x600.jpg

Dat lijkt me groot genoeg? :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nvidiot schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:10:
Als je rijbewijs E hebt mag je met een 'BE-combi' op weg, en daar mag je tot ~6000 kg aan spullen in meenemen. Dat zijn dit soort dingen:
[afbeelding]

Dat lijkt me groot genoeg? :)
Dat lijkt me wel ja :P.

Ik zie nu:

http://www.kav.nl/bedrijfswagens

Voor één heen-en-weer rit van +- 3000 kilometer zijn we dus +- 1000 euro ex brandstof kwijt voor een bakbus met 18m3 inhoud. En dat is met een B rijbewijs.

Zo'n bus is ook zelf aan te schaffen:

http://autos.trovit.nl/in...0rijbewijs/orderby.price/

Dat is in principe duurder, maar je kan de bus lokaal weer van de hand doen en spaart dus ook de diesel voor de (lege) terugrit uit, tenzij je een verhuizing terug naar NL op handen kan nemen om die huurbus dubbel nuttig in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Denk erom dat het laadvermogen in dat soort busjes wel eens rond de 500 kg kan liggen. Dat gaat hard met wat kasten en banken lijkt me.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nvidiot schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:18:
Denk erom dat het laadvermogen in dat soort busjes wel eens rond de 500 kg kan liggen. Dat gaat hard met wat kasten en banken lijkt me.
We hebben een 2- en 3-zit bankstel, een kingsize Auping 2-persoons boxspring en servieskast.
Er is een 'boomhutbed' (gekocht hier op FoK) van redelijk zwaar hout en we hebben witgoed (vriezer, wasmachine etc) en 2 fietsen. Dan heb je al het bruingoed, kinderkamer, etc.

Een hoop van de losse rotzooi doen we gewoon weg (ikea tafeltje, troep van zolder etc).

Misschien komen we idd wel snel aan 2 ton troep :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Is een container met transport naar zweden huren geen optie ?
Kan zo snel alleen geen prijs vinden hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:39
HTT-Thalan schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:05:
Een bakwagen, zo informeert de verhuizer mij, is niet altijd een goed idee. Met een rijbewijs B een bakwagen huren met laadklep maakt dat er weinig bruikbaar laadvermogen over zou blijven. Ik heb daar geen kennis van dus neem het gegeven even voor waar aan.
Dit is correct. Een bakwagen (zonder klep) van 18m3 weegt ca. 1800 kg (als ik mij goed herinner), dat is een laadvermogen van ca. 1700 kg.
Een laadklep weegt ca. 600 kg, waardoor je nuttig laadvermogen gereduceerd wordt tot ca. 1100 kg voor een bakwagen met laadklep.

De hierboven genoemde BE-combi is volgens mij inderdaad de goedkoopste manier om een volledige huisraad mee te krijgen en zelf te rijden.

Een andere optie zou kunnen zijn om een container te huren, deze zelf te vullen en vervolgens door een koerier/transport bedrijf te laten transporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
bgrr schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:23:
Is een container met transport naar zweden huren geen optie ?
Kan zo snel alleen geen prijs vinden hiervoor.
Duurt te lang. We willen vrijwel direct over onze eigen spullen kunnen beschikken.
Bovendien moeten die toch ook nog een stuk met een vrachtwagen verscheept worden dus ik verwacht geen significant lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik zou een overzicht maken wat je allemaal daadwerkelijk lokaal kunt aanschaffen en wat je niet gelijk nodig hebt.

Containertransport hoeft niet veel te kosten, gaat vaak via de haven of trein. Dan krijg je een container voor je deur, mag je die volstoppen binnen een bepaalde tijd en halen ze hem vervolgens weer op.

Dat je twee of drie weken even zonder alle comfort zit moet je dan voor lief nemen.

Een andere optie is om zoveel mogelijk te cashen en dan vertrekken. Stel je voor dat je sowieso +5000 kwijt bent, en je vangt een kleine €1000 euro voor je spullen die je nu hebt,
dan kun je daar een huis redelijk basis mee kleden.

Ps; In sommige landen is het vrij standaard dat een huis bekleed wordt verhuurd/verkocht. Heeft geen zin een koelkast mee te nemen als je er een hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zweden he, check ook eens de regels in duitsland, denemarken en zweden wat die zeggen over aanhangers en gewichten etc

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 21:37
Waarom bakwagen met laadklep?
Scheelt hoop kilo's en op wat zware dingen lijkt het me soms onhandiger dan gewoon een stel deuren achter. Daarbij moet ook alles nog naar binnen gesjouwd worden, dus tillen moet je het sowieso.
Als je zware dingen met een paar man pakt ben je er ook zo, vaak nog sneller dan hele tijd klep op en neer.

Ook met fish hierboven, check even hoe het zit met regels en of een BE combi zoals op de foto daar wel toegestaan is.
Mag je met alleen BE eigenlijk wel zo'n combi rijden? Dacht dat er wat meer regels aan hingen, maar dat het vooral om belastingtechnische regeltjes interessanter was dan een vrachtwagen, niet dat je eigenlijk nog allerlei chauffeurspapieren nodig hebt.

Of evt een Vito/Transporter achtige bus met een redelijke aanhanger erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
We kunnen inderdaad een hoop wegdoen maar het hangt af van de prijs van de verhuizing of dat ook echt interessant is. Een BE combinatie lijkt vooralsnog 'the way to go'.

Een containertransport dat er 2+ weken over doet is alleen interessant als het écht spotgoedkoop is (<1000 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
HTT-Thalan schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:05:
Ik weet niet wat een B+ rijbewijs nou weer is, maar schijnbaar mag ik tegenwoordig 3500 kilo rijden op een B rijbewijs vermits de trekkende auto het maar aankan. Theoretisch gezien zou ik voor een paar honderd euro een APK gekeurde sloep kunnen kopen (door de crisis staan er overal grote zuipbakken te koop voor bijna nop) en een knoepert van een aanhanger erachter hangen.

Maar... wat weegt een huisraad? Ik reken 1500 kilo voor een BMW 5 serie / Volvo 940 of iets die categorie waar een flink motorblok in ligt. Wat weegt een flinke aanhanger? Heb ik ook geen idee van.
Daarbij is een cursus E-rijbewijs voor 499,- inclusief examen te boeken. Ik heb al eens een proefles gehad en hun oordeel was dat ik binnen een halve dag klaar moet kunnen zijn. Dat is vast en zeker goedkoper dan een dergelijk rijbewijs in Zweden te halen, dus ik spaar me daar ook nog eens geld door het hier te halen en bijtijds mijn RBW om te laten zetten naar een Zweeds RBW.

Wellicht dat ik dan een stuk goedkoper bezig ben door op deze manier te verhuizen?
Je BE rijbewijs hebben is sowieso handig. De regels in NL alleen al zijn al vaak genoeg een punt van discussie of nou wel of niet kan zonder BE. Als je het rijbewijs hebt weet je dat je goed zit. En 499 vind ik schappelijk voor een rijbewijs.

Een flinke aanhanger heeft ook eigen gewicht. Denk gauw aan 1000kg en misschien wat meer. Je verliest van 3,5 ton dus wel 1000 tot 1400kg afhankelijk van hoe zwaar je aanhanger is. Het trekken daarvan is vooral voorbehouden aan grote bussen of 4x4's. Overigens zou ik als je een auto hiervoor wil kopen niet te goedkoop gaan. Straks koop je zo'n wrak dat je ergens tussen NL en Zweden met pech staat of erger.

Let ook dat als je meerdere malen op en neer moet omdat niet alles past je winst snel kan verdampen. Grote bussen of 4x4's doen als het diesels zijn nooit beter dan 1 op 10. Met een 3,5 tons aanhanger erachter zakt dit nog verder. Koop je een 4x4 met een V8 in het vooronder dan hoop ik dat je Freebees spaart. :+

Informeer ook naar hoe de wetten rondom zware voertuigen zijn in Zweden. In Engeland moet je voor een zwaarbeladen personenauto met een 3,5 tons aanhanger erachter beschikken over CE. Je kan dus zomaar in overtreding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

1 puntje van aandacht, als je *nu nog* je E rijbewijs gaat halen, mag je niet 6 ton dr achter rijden, maar slechts 3500 + een eventueel deel dat wordt opgevangen door de bus, kortom, 7000 kg min het gewicht van de bus + aanhanger leeg..

De regels zijn dit jaar namelijk aangepast.
CMD-Snake schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 12:36:
Informeer ook naar hoe de wetten rondom zware voertuigen zijn in Zweden. In Engeland moet je voor een zwaarbeladen personenauto met een 3,5 tons aanhanger erachter beschikken over CE. Je kan dus zomaar in overtreding zijn.
Euh, nee. CE is voor fullsize vrachtwagens. We hebben (sinds 19 januari dit jaar) wel een C1 rijbewijs voor kleine vrachtwagentjes. (=3500 tot 7000 kg) en C1E voor als je achter je kleine vrachtwagentje van 3500 tot 7000 kg ook nog een aanhanger wilt van meer dan 750 kg.

Daarbij, als je in een EU land de weg op mag met een bepaalde combinatie met een bepaald rijbewijs, dan mag dat in heel de EU, dan hoef je niet voor het buitenland speciale rijbewijzen te halen.

[ Voor 58% gewijzigd door AlexanderB op 02-08-2013 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Duly noted, thanks doorvoor :P.

+ toch maar offertes voor containertransport aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor een bakwagen met laadklep geldt dat het zo KAN zijn dat ie minder mag laden dan een identieke bakwagen zonder. Oorzaak: die laadklep weegt ook een paar honderd kilo, en je zit met een maximale belasting op de wielen. Daarom zijn veel auto's met laadklep voorzien van de zgn dubbellucht - dan kunnen ze veel meer laden.
En als die verhuurder beweert dat een bakwagen met laadklep niet zoveel mag laden, dan heeft ie ws geen bakwagens met dubbellucht ;)
Overigens: er zijn ook bedrijven die dit soort dingen zo voor je regelen, alles bij elkaar, inclusief tramnsport, inklaren etc etc. Meestal vind je je in de telefoongids onder het kopje "verhuisbedrijf" ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-06 17:25
The Eagle schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 13:19:
Voor een bakwagen met laadklep geldt dat het zo KAN zijn dat ie minder mag laden dan een identieke bakwagen zonder. Oorzaak: die laadklep weegt ook een paar honderd kilo, en je zit met een maximale belasting op de wielen. Daarom zijn veel auto's met laadklep voorzien van de zgn dubbellucht - dan kunnen ze veel meer laden.
En als die verhuurder beweert dat een bakwagen met laadklep niet zoveel mag laden, dan heeft ie ws geen bakwagens met dubbellucht ;)
Overigens: er zijn ook bedrijven die dit soort dingen zo voor je regelen, alles bij elkaar, inclusief tramnsport, inklaren etc etc. Meestal vind je je in de telefoongids onder het kopje "verhuisbedrijf" ;)
Ging om een rijbewijs B bakwagen met laadklep he. Dus max 3500kg laadvermogen incl eigengewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-07 21:21
Je kan ook een oproep doen op marktplaats/ andere website. Met de huidige omstandigheden zal er vast wel iemand te vinden zijn die voor je wil rijden, en wellicht ook al een busje/ vrachtwagentje heeft.

Je kan ook vragen bij vervoersbedrijven die toch al naar Zweden rijden. Vaak zit een vrachtwagen niet helemaal vol en wil het bedrijf/ de chauffeur best wel iets meenemen tegen vergoeding. Zo had een maat het gedaan met zijn stage in Macedonie.

[ Voor 38% gewijzigd door Dekaasboer op 02-08-2013 13:33 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dekaasboer schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 13:32:
Je kan ook een oproep doen op marktplaats/ andere website. Met de huidige omstandigheden zal er vast wel iemand te vinden zijn die voor je wil rijden, en wellicht ook al een busje/ vrachtwagentje heeft.
Niet aan gedacht, slim!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Op werkspot.nl kan je klussen aanbieden, wellicht ook transportklussen

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-07 13:55
@HTT-Thalan
Naar welke plek wil je precies verhuizen?
Misschien kunnen we gericht voor je meedenken, zoals Dekaasboer al zei. (bijvoorbeeld meelezers die denken, daar komen we elke week langs!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:00
Ik heb even gekeken naar de huur optie, maar op bijvoorbeeld www.veldhuizen.eu hebben ze een ruim assortiment be-combinaties te huur.

Als je dan even kijkt naar het kostenplaatje; (uitgaande van midden nederland naar zuid zweden circa 1300 km enkele reis)
BE rijbewijs - € 499,-
BE gesloten oplegger combinatie 7,0 ton (mag je net rijden met het nieuwe rijbewijs BE - € 576,- voor 2 dagen inclusief extra kilometers, exclusief borg & eigen risico (effectief laadvermogen 2400 kg / 33 m3 (zou voldoende moeten zijn))
Brandstof - € 378,- (uitgaande van 2600 km/ gemiddeld verbruik 1:9, dieselprijs 1,31)
Tolgelden (voor de bruggen in DK en SE) - circa € 348,- retour

Dan ben je in totaal € 1801,- kwijt. Ben je natuurlijk wel extra tijd kwijt omdat je de bus moet inleveren in Nederland - en je moet geen schade rijden. Maar het is denk ik niet duur vergeleken met 5000 euro.

- Ik ben zelf enigszins bekend in de transportwereld, een container huren of een vrachtwagen die laadruimte over heeft is waarschijnlijk lastig te vinden zeker voor een specifieke bestemming in een specifieke periode. Bovendien zal het marginaal goedkoper zijn dan de genoemde 1800 euro hierboven.
- Zelf een bus of 4x4 kopen en in Zweden verkopen zou ik ook afraden. Gezien een auto op Nederlands kenteken lastig kwijt te raken is aldaar. Bovendien bespaar je dan op aanschafkosten waardoor je het risico hebt halverwege stil te komen staan.

- Het enige wat je nog zou kunnen proberen als je bovenstaande te duur of te tijdrovend vind is inderdaad kijken of er toevallig iemand is die inderdaad iets aanbiedt op marktplaats. Maar de kosten voor de tol en de brandstof ben je natuurlijk sowieso kwijt dus de vraag is hoeveel dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Silvos schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 13:03:
Ik heb even gekeken naar de huur optie, maar op bijvoorbeeld www.veldhuizen.eu hebben ze een ruim assortiment be-combinaties te huur.

Als je dan even kijkt naar het kostenplaatje; (uitgaande van midden nederland naar zuid zweden circa 1300 km enkele reis)
BE rijbewijs - € 499,-
BE gesloten oplegger combinatie 7,0 ton (mag je net rijden met het nieuwe rijbewijs BE - € 576,- voor 2 dagen inclusief extra kilometers, exclusief borg & eigen risico (effectief laadvermogen 2400 kg / 33 m3 (zou voldoende moeten zijn))
Brandstof - € 378,- (uitgaande van 2600 km/ gemiddeld verbruik 1:9, dieselprijs 1,31)
Tolgelden (voor de bruggen in DK en SE) - circa € 348,- retour

Dan ben je in totaal € 1801,- kwijt. Ben je natuurlijk wel extra tijd kwijt omdat je de bus moet inleveren in Nederland - en je moet geen schade rijden. Maar het is denk ik niet duur vergeleken met 5000 euro.

- Ik ben zelf enigszins bekend in de transportwereld, een container huren of een vrachtwagen die laadruimte over heeft is waarschijnlijk lastig te vinden zeker voor een specifieke bestemming in een specifieke periode. Bovendien zal het marginaal goedkoper zijn dan de genoemde 1800 euro hierboven.
- Zelf een bus of 4x4 kopen en in Zweden verkopen zou ik ook afraden. Gezien een auto op Nederlands kenteken lastig kwijt te raken is aldaar. Bovendien bespaar je dan op aanschafkosten waardoor je het risico hebt halverwege stil te komen staan.

- Het enige wat je nog zou kunnen proberen als je bovenstaande te duur of te tijdrovend vind is inderdaad kijken of er toevallig iemand is die inderdaad iets aanbiedt op marktplaats. Maar de kosten voor de tol en de brandstof ben je natuurlijk sowieso kwijt dus de vraag is hoeveel dat scheelt.
Dit valt idd nog mee. Ik moet misschien ook naar prijzen voor zo'n combi in Zweden kijken, en vergelijken hoe het uitvalt tegen een container per schip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:00
HTT-Thalan schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 13:16:
[...]

Dit valt idd nog mee. Ik moet misschien ook naar prijzen voor zo'n combi in Zweden kijken, en vergelijken hoe het uitvalt tegen een container per schip.
Beste HTT-Thalan,

Ik verwacht alsnog dat een container niet echt de moeite waard is. Het probleem zit hem niet in de verschepingskosten (bijv. Rotterdam - Stockholm) kost maar een paar honderd euro voor 20FT DV. Het probleem zit hem in het op en afzetten met de vrachtwagen. Je moet zowel op de plaats van vertrek als de plaats van bestemming een vrachtwagen hebben die de container het liefst zelfstandig kan afzetten en later weer ophaalt zodat je hem op je gemakje kan vullen of leeghalen. Niet alleen zijn zulke vrachtwagens vrij schaars (de meeste containers worden immers gelost bij grote bedrijven met reachtrucks of laaddocks) maar ook erg duur. Je moet zo rekenen op 300-400 euro per rit per truck. (en ik weet niet waar je heen gaat maar als je een flink eind van rotterdam / stockholm zit is dit waarschijnlijk nog duurder) - je kunt ook kijken naar helsingborg, goteborg of malmo maar daar wordt volgens mij minder frequent op gevaren.

Tot slot is de kans op administratieve rompslomp groter aangezien een containerlading standaard langs de douane gaat en ook nog potentieel kostbaar papierwerk met zich mee kan brengen. (door bijvoorbeeld douanecontroles).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Silvos schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 13:28:
[...]

Beste HTT-Thalan,

Ik verwacht alsnog dat een container niet echt de moeite waard is. Het probleem zit hem niet in de verschepingskosten (bijv. Rotterdam - Stockholm) kost maar een paar honderd euro voor 20FT DV. Het probleem zit hem in het op en afzetten met de vrachtwagen. Je moet zowel op de plaats van vertrek als de plaats van bestemming een vrachtwagen hebben die de container het liefst zelfstandig kan afzetten en later weer ophaalt zodat je hem op je gemakje kan vullen of leeghalen. Niet alleen zijn zulke vrachtwagens vrij schaars (de meeste containers worden immers gelost bij grote bedrijven met reachtrucks of laaddocks) maar ook erg duur. Je moet zo rekenen op 300-400 euro per rit per truck. (en ik weet niet waar je heen gaat maar als je een flink eind van rotterdam / stockholm zit is dit waarschijnlijk nog duurder) - je kunt ook kijken naar helsingborg, goteborg of malmo maar daar wordt volgens mij minder frequent op gevaren.

Tot slot is de kans op administratieve rompslomp groter aangezien een containerlading standaard langs de douane gaat en ook nog potentieel kostbaar papierwerk met zich mee kan brengen. (door bijvoorbeeld douanecontroles).
De website waar ik de offerte(s) aangevraagd heb specialiseert zich in internationale verhuizingen en de aan-en-afritten inclusief aan huis bezorgen/ophalen zijn dan inbegrepen. Douane gaat in principe niet moeilijk doen als het om huisraad gaat (mijn paintballspullen vervoer ik wel via de auto).

Op:

http://www.trailertrading.nl/verhuur/aanhangwagens

hebben ze wel lekker grote aanhangwagens. Ik zit even te puzzelen hoe groot je het kan krijgen zonder over de limieten van je B rijbewijs heen te gaan. Dan moet je dus wel een trekkende auto weten te regelen onder de 1000 kilo die meer dan dubbel zijn eigen gewicht kan leuren :P.

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-08-2013 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

gemiddeld verbruik 1:9,
Met 7 ton opstap dan haal je die 1 op 9 denk ik niet, eerder 1 op 4.

Wat ik heb gedaan bij mijn verhuizing naar spanje, was alle zware spullen gewoon verkopen, en dan voor de rest enkele transporteurs bellen voor een offerte. Daar heb ik de goedkoopste uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Nivado schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:24:
Dit is correct. Een bakwagen (zonder klep) van 18m3 weegt ca. 1800 kg (als ik mij goed herinner), dat is een laadvermogen van ca. 1700 kg.
Een laadklep weegt ca. 600 kg, waardoor je nuttig laadvermogen gereduceerd wordt tot ca. 1100 kg voor een bakwagen met laadklep.
Een renault master bakwagen met laadklep doet 2700Kg, een VW LT 46A (terug gekeurd op 3500Kg) met laadkep doet 2750Kg, een VW Crafter 50 (terug gekeurd op 3500Kg) BM140 met laadklep doet 3100Kg rijklaar.

In het slechtste geval blijft er dus maar 400Kg over voor bestuurder evt passagier en lading. Echter in de meeste gevallen zal je tussen de 600 en 800Kg voor inzittenden en lading hebben.
Anoniem: 454358 schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 16:47:
Wat ik heb gedaan bij mijn verhuizing naar spanje, was alle zware spullen gewoon verkopen, en dan voor de rest enkele transporteurs bellen voor een offerte. Daar heb ik de goedkoopste uitgezocht.
Ik zou denk ik ook de hoeveelheid huisraad behoorlijk proberen uit te dunnen en de rest per huurbus of transporteur doen.

[ Voor 22% gewijzigd door martijn_tje op 03-08-2013 16:59 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dat lijkt steeds meer de meest voordelige optie idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07 20:07
Dat was ook de tip laatst op LifeHacker.
Als je ver gaat verhuizen is het vaak goedkoper om gewoon al je huisraad te verkopen.
Kun je je nieuwe huis meteen "nieuw" inrichten in plaats van dat je een manier moet gaan bedenken om je nieuwe huis in te richten met de oude huisraad.

En een wagen huren op een rijbewijs dat je <1 jaar hebt is ook lastig.

[ Voor 11% gewijzigd door RocketKoen op 03-08-2013 17:18 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:02

Mx. Alba

hen/die/zij

HTT-Thalan schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 14:49:
hebben ze wel lekker grote aanhangwagens. Ik zit even te puzzelen hoe groot je het kan krijgen zonder over de limieten van je B rijbewijs heen te gaan. Dan moet je dus wel een trekkende auto weten te regelen onder de 1000 kilo die meer dan dubbel zijn eigen gewicht kan leuren :P.
Met een B-rijbewijs (zonder E) mag aanhangwagen + maximaal laadvermogen niet meer zijn dan het leeggewicht van het trekkend voertuig...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 23:58
Mx. Alba schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 10:45:
[...]

Met een B-rijbewijs (zonder E) mag aanhangwagen + maximaal laadvermogen niet meer zijn dan het leeggewicht van het trekkend voertuig...
Sinds 19 januari van dit jaar niet meer. Deze regel is i.v.m. gelijktrekken van europese regels komen te vervallen. Uiteraard blijft de regel "Toegestane maximum massa van de combinatie < 3500Kg" wel staan voor enkel rijbewijs B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

GertjanO schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 11:03:
Sinds 19 januari van dit jaar niet meer. Deze regel is i.v.m. gelijktrekken van europese regels komen te vervallen. Uiteraard blijft de regel "Toegestane maximum massa van de combinatie < 3500Kg" wel staan voor enkel rijbewijs B.
http://www.rijksoverheid....ewijs-b-september2012.pdf

Je hebt inderdaad gelijk. Als je je rijbewijs al had, gelden de oude regels nog tenzij de nieuwe regels voordelig zijn.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159710

Ik vind ten eerste dat ze B+ code 96 zouden moeten schrappen want daarmee sluiten ze een BE definitief uit.

Ten tweede dienen ze de wetgeving voor trike-regelgeving moeten te veranderen dat iedereen ze mag rijden.

Ten derde ook meteen brevetten, duik- en zwemdiploma's, vaarbewijzen en militaire bewijzen erop zetten.

[ Voor 171% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 20-05-2017 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:40

Tomatoman

Fulltime prutser

Anoniem: 159710 schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 12:25:
[...]
Het grote verschil is dat bij een B rijbewijs eerst gekeken werd naar het maximaal toegestane gewicht en nu naar het werkelijke gewicht.
Ik moet jullie teleurstellen, de tekst in de overheidspublicatie is incorrect. Een paar maanden geleden heb ik hier navraag naar gedaan, met deze reactie tot gevolg: Tomatoman in "Vervoersdilemma...Diesel...Min. 1400Kg trekken...". Bij rijbewijs B wordt - net als voorheen - alleen naar de toegestane maximum massa gekeken; het werkelijke gewicht is niet relevant. :/

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Op zich wel zo logisch, want nu kan eenvoudigweg aan de hand van de papieren gecontroleerd worden of de combinatie in de haak is. Anders zou je bij elke controle over een weegplaat moeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Mx. Alba schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 15:26:
Op zich wel zo logisch, want nu kan eenvoudigweg aan de hand van de papieren gecontroleerd worden of de combinatie in de haak is. Anders zou je bij elke controle over een weegplaat moeten...
Bij controle van een aanhanger heb je toch sowieso een weegplaat nodig? Leuk dat die aanhanger niet meer dan X mag wegen en de combinatie dus op papier in de haak is, tot er 2 kuub beton in geladen wordt.. (a 2300 kg/kilo)

Ik vindt de nieuwe regelgeving in de publicatie veel logischer. Of je aanhanger 400 kg of 4000 kg mag wegen is niet meer belangrijk, zolang je auto het werkelijke gewicht van de aanhanger mag trekken, en de combinatie niet meer weegt dan 3500 kg.
Een aanhanger die 2000 kg mag wegen is vaak veel veiliger dan een aanhanger die 750 kg mag wegen, bij de zelfde lading, terwijl je volgens de oude regels (en de quote van tomatenman) met de veiligere combinatie op papier in overtreding bent als je een auto met een TMM van 1600 kg rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Nivado schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 15:41:
[...]
k vindt de nieuwe regelgeving in de publicatie veel logischer. Of je aanhanger 400 kg of 4000 kg mag wegen is niet meer belangrijk, zolang je auto het werkelijke gewicht van de aanhanger mag trekken, en de combinatie niet meer weegt dan 3500 kg.
Zoals ik zojuist al aangaf zit de nieuwe regelgeving voor rijbewijs B helaas niet zo in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Nivado schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 15:41:
Bij controle van een aanhanger heb je toch sowieso een weegplaat nodig?
Alleen als men vermoed dat de combinatie overbeladen is.

Het punt is dat er nu al een eerste controle op papier gedaan kan worden, wat anders niet mogelijk zou zijn. En het is zo voor de automobilisten ook duidelijk. Of het wel of niet mag kan je gewoon uit de papieren halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Je wilt een forse aanhanger huren, die je volstopt met verhuisraad. Je hebt alleen rijbewijs B Hoe zit dat nu in de praktijk?

• De aanhanger weegt leeg 300 kg en mag volbeladen maximaal 1500 kg wegen (de toegestane maximum massa is dus 1500 kg).
• Je schat in dat de verhuisboedel ongeveer 700 kg weegt, dus de kar met inhoud weegt in werkelijkheid ongeveer 1000 kg.
• Je kunt kiezen om de kar te trekken met je eigen auto: een Skoda Octavia met 1.4 liter benzinemotor.
• De Skoda is misschien wat ondergemotoriseerd voor die zware aanhanger, dus heb je geregeld dat je ook een Volvo V70 zou kunnen lenen. Met zijn vijfcilinder dieselmotor kan hij een zwaardere aanhanger trekken.
• Je gaat niet voor niets met een stationwagen op pad, daar past zeker nog 100 kg aan huisraad in.
De vraag is eenvoudig: met welke auto ga je nu op pad?

Hier zijn de technische gegevens van beide auto’s, zoals geregistreerd bij de RDW:
Skoda: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Mz0EdRwFJ1MK7EQmLvABFDTW/full.png
Volvo: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Uy0jI6zS2YrvpM5zfVtypvEx/full.png

Eerst maar eens bedenken wat de auto´s wegen. Het rijklaar gewicht van beide auto´s is 100 kg hoger dan de ´massa ledig voertuig´, omdat je over het algemeen met een gevulde tank op stap gaat en wat motorolie ook in de motor wel handig is. Verder 2 passagiers en zoals gezegd 100 kg lading, dus ongeveer 250 kg. De Skoda weegt tijdens de reis dus 1240 + 250 = 1490 kg, de Volvo 1857 kg.

Zoals gezegd weegt de gevulde aanhanger ongeveer 1000 kg. Dat kunnen beide auto’s trekken: de Skoda mag 1300 trekken en de Volvo zelfs 2000 kg. Met rijbewijs E zijn beide combinaties dus toegestaan :).

Maar ja, je hebt alleen rijbewijs B :(. En dan gaat het er niet om wat de auto en de aanhanger in werkelijkheid wegen, maar wat ze maximaal mogen wegen. De toegestane maximum massa (TMM) van de aanhanger is 1500 kg.
• De Skoda mag maximaal 1300 kg trekken, dus deze combinatie is niet toegestaan. Dat de aanhanger in werkelijkheid veel minder weegt, doet niet terzake.
• De Volvo mag maximaal 2000 kg trekken, dus een kar met een TMM van 1500 kg is geen probleem. De combinatie van Volvo + aanhanger weegt in werkelijkheid 1857 + 1300 = 3157 kg. Is dit van belang? Nee. Het gaat erom wat de combinatie kan wegen. Dat is volgens de kentekenpapieren 2310 kg voor de auto + 1500 kg voor de aanhanger = 3810 kg in totaal. Daarmee kom je boven de toegestane 3500 kg uit, dus deze combinatie is niet toegestaan.

Conclusie: de Skoda is op papier te licht, de Volvo is op papier te zwaar 7(8)7. Met rijbewijs BE is het geen enkel probleem en had je nog een paar honderd kilo extra mogen meenemen, maar met rijbewijs B ben je in overtreding.

Over naar plan B: dan maar het karretje van de buurman lenen met een dekzeil erover. Die aanhanger heeft geen eigen kentekenplaat en mag volbeladen maximaal 750 kg wegen. De buurman dacht te weten dat die kar 100 kg weegt. Je schat dat je ongeveer 700 kg aan huisraad wilt inladen, dat gaat dus niet. En als je nu eens 50 kg overhevelt naar de auto? Dan weegt de volbeladen aanhanger precies 750 kg. Dat is dus toegestaan *O*. Toch? Nee, want het karretje is behoorlijk oud en is ongeremd. Volgens de papieren van de Skoda mag een ongeremde aanhanger maximaal 650 kg wegen -O-

Dan maar plan C: het karretje van de buurman met 550 kg aan verhuisraad vullen, zodat het precies 650 kg weegt, en de overgebleven huisraad in de Skoda erbij proppen. Dat is dus 250 kg aan huisraad in de Skoda. Probleempje: dat lukt met de kilo’s wel, maar het gaat nooit passen |:(. We laten daarom alles wat niet in de auto past maar thuis: de eikenhouten kast van 100 kg blijft achter. Nu past alles op papier precies. Prachtig toch? Nee. Die loodzware boekendozen wegen 35 kg per stuk, de wasmachine weegt 80 kg en die houten meubels wegen ook heel wat. In werkelijkheid weegt de gevulde aanhanger misschien wel wat meer dan de ingeschatte 650 kilo. Dat kan het karretje wel hebben, maar de remweg bij een noodstop wordt wel behoorlijk lang.

Op papier is plan C in orde, we hebben zelfs 100 kg aan huisraad achtergelaten, en toch doen we nu iets wat volgens de fabrieksopgave van Skoda geen goed idee is: we zoeken het randje op van wat technisch is toegestaan. Dat de grote aanhanger die we aanvankelijk wilden lenen technisch de veiligere keuze was mag de pret niet drukken: de regeltjes van rijbewijs B staan het niet toe. Fijn hoor, die regelgeving :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Leuk verhaaltje, Tomatoman, en het legt precies uit waarom het zo moeilijk is om goede wetten te maken. Wat je ook bedenkt, je zult altijd belachelijke grensgevallen kunnen vinden.

Het is duidelijk dat het originele doel van de regel was om met het B-rijbewijs te mogen rijden met een karretje tot maximaal 750kg. Handig, want dat is precies de zelfde categorie die ook geen eigen kenteken heeft. Dus, B-rijbewijs? Karretje zonder eigen kenteken mag. Karretje met eigen kenteken mag niet. Simpeler kan niet. Onder bepaalde voorwaarden mag je echter ook met een kar van meer dan max 750kg rijden (vermoedelijk om Nederland Caravanland gerust te stellen); dat is een uitzondering en die uitzondering moet je dan dus ingewikkeld gaan zitten omschrijven waardoor er vreemde randgevallen ontstaan.

Eigenlijk zou het zo omgegooid moeten worden dat je zonder BE-rijbewijs gewoon helemaal niet met een aanhanger mag rijden. Of alleen met karretjes <750kg. Dan heb je ook niet meer van die vreemde grensgevallen. Ben je dan blij?

Trouwens, je bent optie D vergeten: de Volvo met het kleine karretje. Dan kan je het karretje helemaal volgooien en in de auto zelf past ook wat meer.

[ Voor 53% gewijzigd door Mx. Alba op 05-08-2013 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Jouw redenatie is simpel en logisch, daar ben ik het wel mee eens :). Aanhanger met eigen kenteken? Dan ook aanhangerrijles.

Het onlogische in de huidige regelgeving voor rijbewijs B vind ik vooral die papieren limiet van 3500 kg. Die zorgt ervoor dat naarmate het trekkende voertuig sterker wordt, de toegestane aanhanger kleiner wordt. Dat is precies omgekeerd van wat logisch is en het maakt de regels onnodig gecompliceerd. Hoe zou het dan beter kunnen? Bijvoorbeeld op de manier die je zelf al aangaf :)

Trouwens: voor onze verhuizing heb ik plan D gekozen: mijn schoonvader - met groot rijbewijs - kwam met een vrachtwagen van 15 meter onze huisraad oppikken. Inladen met een hydraulische laadklep, geen gedoe met spullen opstapelen (er was ruimte genoeg) en de kosten waren ook nog eens laag: een fles jenever als bedankje 8). HTT-Thalan, je zou eens kunnen uitzoeken wat een regulier transportbedrijf dat veel naar Zweden rijdt voor je kan betekenen. Als ze een toevallig een vrachtwagen hebben die een keer leeg terugrijdt naar Zweden, valt er vast een deal te sluiten die zowel voor jullie als voor de transporteur gunstig is :).

[ Voor 38% gewijzigd door Tomatoman op 05-08-2013 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Die optie heb ik ook gebruikt toen ik naar Frankrijk verhuisde. Mijn vader werkte bij een transportbedrijf en heeft een halve oplegger voor ons gereserveerd. En terug naar Nederland 7 jaar later was Plan E: binnen het zelfde bedrijf internationaal worden overgeplaatst zodat het bedrijf de hele verhuizing betaalt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Tomatoman schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 18:28:
Jouw redenatie is simpel en logisch, daar ben ik het wel mee eens :). Aanhanger met eigen kenteken? Dan ook aanhangerrijles.

Het onlogische in de huidige regelgeving voor rijbewijs B vind ik vooral die papieren limiet van 3500 kg. Die zorgt ervoor dat naarmate het trekkende voertuig sterker wordt, de toegestane aanhanger kleiner wordt. Dat is precies omgekeerd van wat logisch is en het maakt de regels onnodig gecompliceerd. Hoe zou het dan beter kunnen? Bijvoorbeeld op de manier die je zelf al aangaf :)

Trouwens: voor onze verhuizing heb ik plan D gekozen: mijn schoonvader - met groot rijbewijs - kwam met een vrachtwagen van 15 meter onze huisraad oppikken. Inladen met een hydraulische laadklep, geen gedoe met spullen opstapelen (er was ruimte genoeg) en de kosten waren ook nog eens laag: een fles jenever als bedankje 8). HTT-Thalan, je zou eens kunnen uitzoeken wat een regulier transportbedrijf dat veel naar Zweden rijdt voor je kan betekenen. Als ze een toevallig een vrachtwagen hebben die een keer leeg terugrijdt naar Zweden, valt er vast een deal te sluiten die zowel voor jullie als voor de transporteur gunstig is :).
De 2e aanbieder (van de normale verhuisbedrijven) biedt óók 5300 ex btw voor 30 kuub, maar een optionele korting van +- 1600 euro als we een paar weken speling willen houden.

Das nog steeds veel meer dan we uit willen geven :P. Ik wacht nog op de containerofferte.
Ik ken bovendien geen mensen met een groot rijbewijs helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Tomatoman schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 15:58:
[...]

Zoals ik zojuist al aangaf zit de nieuwe regelgeving voor rijbewijs B helaas niet zo in elkaar.
Ten eerste ik heb tot hieronder niet beweerd dat het anders is, ik heb slechts gerefereerd aan de regeling in de publicatie. over diens juistheid heb ik geen oordeel geveld in het bericht dat jij quote. Ik geef er slechts mijn mening over wat ik logisch vindt.

Ten tweede geloof ik er geen snars van. De tekst in de publicatie is duidelijk en overzichtelijk en slechts op 1 manier interpreteerbaar. Als die tekst niet klopt heet een hele afdeling/ministerie zitten slapen. De persoon die jij quote is er 1. Dat hij het (nog) niet begrepen heeft/had veel ik veel aannemelijker. Daarnaast lever jij geen link of een ander controleerbaar feit. Bovendien zal dat nooit stand houden voor een rechter als er informatie te vinden is die het tegenovergestelde beweerd op een site van de overheid.
Maar dat terzijde.
HTT-Thalan schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 19:16:
[...]

De 2e aanbieder (van de normale verhuisbedrijven) biedt óók 5300 ex btw voor 30 kuub, maar een optionele korting van +- 1600 euro als we een paar weken speling willen houden.

Das nog steeds veel meer dan we uit willen geven :P. Ik wacht nog op de containerofferte.
Ai dat is jammer. Ik verwacht wel dat er een groot verschil zal zijn tussen verhuizers en een container bedrijf. De verhuizer stuurt natuurlijk ook een paar man mee om de dozen en meubels te sjouwen, dat gaat al gauw in de papieren lopen als ze moeten eten en overnachten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Nivado schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 22:53:
[...]
Daarnaast lever jij geen link of een ander controleerbaar feit.
Pardon? :? Lees nou eerst eens dat topic waaraan ik refereer, haal vervolgens een keer diep adem en beoordeel dan nog een keer of je reactie op zijn plaats is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-07 22:01
HTT-Thalan schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 19:16:
[...]

Ik ben dit jaar vanuit NL naar Noorwegen verhuisd dus heb wat ervaring die ik wel wil delen.

Ik was van plan om alles met de vrachtwagen te doen (alle rijbewijzen beschikbaar ;)) en had zelf al wat bedrijven gevonden welke een Vrachtwagen wilde verhuren. Uiteindelijk is dit het niet geworden omdat het gewoon veel geld is. Een opsomming om rekening mee te houden zoals wij dat voor Noorwegen hadden gemaakt:
  • Vrachtwagen huren ca 1 week (in ons geval), kan nu in 5 dagen (volgens mij iets van 1100 euro)
  • Ca 2500 kilometer (minimaal 300-400 euro aan Diesel)
  • Verzekering buitenland vrachtwagen
  • Tolwegen (ca 75 euro)
  • Ferries (in ons geval ca 500 euro)
  • Hotelovernachtingen en eten gedurende de reis (ca 300 euro)
  • Uitklaren EU en inklaren verhuisgoed Noorwegen (volgens mij heb jij met Zweden daar geen last van)
  • Een heleboel stress onderweg omdat je met je eigen inboedel op pad bent en alles zelf moet regelen.
Deze lijst is niet volledig en geeft al aan dat je een kleine week zoet bent en een hoop zelf moet gaan regelen.

Overigens denk ik dat het gewicht van 30 kuub verhuisgoed ook zwaarder is als hetgeen jij aangeeft. ik schat dat onze inboedel toch wel ruim over de ton zat.

Verzekering voor transport is overigens ook een wassen neus in de meeste gevallen. Lees goed de voorwaarden want vaak staat erin dat het door een erkend verhuisbedrijf ingepakt en ingeladen moet zijn. Kost dus een hoop voor niets.

Wat wij uiteindelijk gedaan hebben. Een totaalpakket doe het zelf verhuizing:

Zeecontainer (20ft) voor de deur in NL laten plaatsen en alles ingeladen.
Zeecontainer weer voor de deur in NO laten plaatsen en alles uitladen.
Bedrijf regelde alle vrachtwagens, douanepapieren, inklaring, uitklaring, transport etc. etc. Voordeel hiervan was dat we 0 stress hadden en alles perfect geregeld was. Enige wat we moesten doen was een inventarislijst aanleveren zodat zij deze aan de douane konden geven. Inladen hebben we gelijkvloers gedaan (10 jaar gevaren dus ervaring zat met inpakken van goederen die op de boot moeten) en alles kwam zonder kleerscheuren aan. Kosten hiervan waren 2450 all-in (geen verzekering genomen vanwege de eerder aangegeven reden. Voor wat betreft diefstal: container wordt ter plaatse verzegeld en die gaat er weer af op bestemming dus dat geloofde ik ook wel).

Foto van het formaat container:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/156413_10200155520271204_1394206164_n.jpg

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
pacificocean schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 13:28:
[...]
Ging om een rijbewijs B bakwagen met laadklep he. Dus max 3500kg laadvermogen incl eigengewicht.
Heb wel eens zo'n ding gehuurd, je mocht volgens de kentekenpapieren nog geen 300kg meenemen.
Technisch is het een kleine vrachtwagen dus het werkelijke laadvermogen ligt veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:25
bouwfraude schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 04:45:
[...]

Heb wel eens zo'n ding gehuurd, je mocht volgens de kentekenpapieren nog geen 300kg meenemen.
Technisch is het een kleine vrachtwagen dus het werkelijke laadvermogen ligt veel hoger.
Het schijnt tegenwoordig anders te zijn maar in het verleden werd er bij terugkeuren ook een ander verenpakket gemonteerd waardoor het werkelijke laadvermogen ook echt lager werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-07 11:55
probeer ook http://www.embassyfreight.nl/logistiek/bedrijf/offerte.html eens..

* Paradox heeft hier geen aandelen in... wellicht dat ze je de goede kant op kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:37

Speedmaster

Make my day...

Wat als je alles op pallets zet, inseald en via groupage laat transporteren.
Prijs is dan per pallet, je kan met gesloten palletkisten werken of palletkooien.
Pagina: 1