Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 23:43
Ik heb een lease auto die ik al 2 jaar rijd, maar vind hem nu een beetje te duur. Ik moet nog 2 jaar, maar hij staat al op 100 000 km, dus hij moet nog tot 160 000. Ik denk dat ik die 60 000 makkelijk maak in een half jaar ivm vakantie en naar klanten rijden. Nu weet ik niet of je bij leaseplan je auto mag inleveren als je je km limiet hebt behaald binnen die 4 jaar. Maargoed daar gaat deze topic niet over.

Ik heb laatst mijn werkgever verzocht om mijn lease auto aan iemand anders te geven zoals bijvoorbeeld nieuwe medewerkers. Nu heb ik te horen gekregen dat dat mogelijk is. Er is een collega die hem wil overnemen. Nu kan ik of een pool auto overnemen, maar die is lelijk, en ik ga er maar 100 euro op vooruit per maand. Ik heb dus aangegeven dat ik een nieuwe lease auto wil bestellen in de 14 % bijtelling zodat ik 200 a 250 euro per maand er op vooruit ga. Dat mocht gaven ze aan.

Ik dus een lijstje met wat leuke voodelige autos gemaild naar onze administratie om offertes aan te vragen bij leasemaatschappijen.

Opeens krijg ik een telefoontje van onze HR persoon. Die geeft aan dat ik op dit moment een eigen bijdrage betaal en dat als ik deze auto straks doorpaas naar een collega, dat ik die eigen bijdrage moet gaan betalen. Daar ben ik het volledig mee eens want ik ben degene die deze auto weg wil doen. De toekomstige eigenaar wordt volledig kwijtgescholden van de eigen bijdrage. Nu hadden we een discussie over de hoogte van deze eigen bijdrage. Zie berekening hieronder:

Het lease budget is 900 euro inclusief brandstof voor alle medewerkers binnen ons bedrijf. Ik werk parttime dus dan gaat er 10 % vanaf. Dus dan kom ik uit op een lease bedrag voor mijn situatie van 810.

De lease auto kost per maand 930 euro inclusief brandstof.

Mijn huidige situatie:

810 - 930 = -120 eigen bijdrage die ik nu iedere maand betaal.

Situatie toekomstige eigenaar van mijn auto(hij werkt 40 uur dus heeft 900 euro lease budget incl. brandstof):

900 - 930 = -30 eigen bijdrage.

Nu beweer ik dat ik straks 30 euro moet gaan betalen als eigen bijdrage, en mijn baas beweerd dat ik hetzelfde bedrag moet betalen als nu en dat is 120 euro. Ik snap er geen bal van!! Hij beweerd dat iemand die een pool auto rijd niks extra's hoeft te betalen, maar ook niets terug krijgt. Daar ben ik het volledig mee eens. En hij beweerd dat het bedrijf anders voor de overige kosten op moet draaien. Maar dat klopt toch niet. Ik ben bereid om de eigen bijdrage te betalen van de toekomstige eigenaar en dat is 30 euro. Dan heeft het bedrijf toch geen extra kosten?? Ik heb het vermoeden dat mijn werkgever juist 90 euro er op vooruit wil gaan omdat ze mij een plezier doen om van mijn auto af te komen. Wie kan hier wat over vertellen. Heb ik gelijk of mijn werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Of ik ben nog niet goed wakker, of 900 - 930 = -30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je die 60k kilometer in een half jaar volmaakt, waarom dan al die moeite ?
Een leaseauto zal inderdaad bij die 160k eruit gaan, omdat ie dan voor de leasemaatschappij teveel heeft gelopen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
rij lekker dat half jaar uit en bestel dan een nieuwe? lijkt me eenvoudiger dan al die poespas voor 6mnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroydew
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-07 14:43
adesign schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 09:24:
Nu kan ik of een pool auto overnemen, maar die is lelijk, en ik ga er maar 100 euro op vooruit per maand. Ik heb dus aangegeven dat ik een nieuwe lease auto wil bestellen in de 14 % bijtelling zodat ik 200 a 250 euro per maand er op vooruit ga. Dat mocht gaven ze aan.
14% bijtelling betalen? Vergeet niet dat je per 01-01-2014 wegenbelasting moet gaan betalen over alle 14% wagens! Voor een diesel die 1300KG weegt, betaal je al ruim € 100,- in de maand!

bron:
http://www.belastingdiens...w_motorrijtuigenbelasting

of

bron:
http://www.rijksoverheid....n/motorrijtuigenbelasting

Ik weet niet of je diesel of benzine (scheelt ook nog eens). Ik weet ook niet of je een mobiliteitsbudget hebt. Ik heb dat wel, in mijn geval betekent het, dat de wegenbelasting boven op mijn leasetarief komt. Deze betaal ik dus zelf.

Ik zou er nog eens goed over nadenken om deze auto nog een half jaar uit te rijden, zoals jij zegt!

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Yohsoog schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 09:30:
Of ik ben nog niet goed wakker, of 900 - 930 = -30?
je hebt gelijk. Ik heb het aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
leroydew schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:31:
[...]

14% bijtelling betalen? Vergeet niet dat je per 01-01-2014 wegenbelasting moet gaan betalen over alle 14% wagens! Voor een diesel die 1300KG weegt, betaal je al ruim € 100,- in de maand!

bron:
http://www.belastingdiens...w_motorrijtuigenbelasting

of

bron:
http://www.rijksoverheid....n/motorrijtuigenbelasting

Ik weet niet of je diesel of benzine (scheelt ook nog eens). Ik weet ook niet of je een mobiliteitsbudget hebt. Ik heb dat wel, in mijn geval betekent het, dat de wegenbelasting boven op mijn leasetarief komt. Deze betaal ik dus zelf.

Ik zou er nog eens goed over nadenken om deze auto nog een half jaar uit te rijden, zoals jij zegt!

Succes ermee!
toon volledige bericht
ik wil liever nu een een auto bestellen die nu nog onder de 14% bijtelling past, dan dat ik die in 2014 bestel wanneer die misschien verplaatst is naar de 20 % bijtelling. Daar ben ik een beetje bang voor. Ze gaan als het goed is die branstof uitstoot icm de bijtelling percentages aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wie kan hier wat over vertellen. Heb ik gelijk of mijn werkgever?
Als jij ontslag neemt moet je die 120 euro blijven betalen tot aan het einde contract. Of de volgende gebruiker van die poolauto daarna 30 of 120 euro moet betalen is niet meer aan jou, maar tussen werkgever en andere werknemer.
Je neemt echter geen ontslag. Toch valt er wat te zeggen voor het standpunt van werkgever.
Als de auto na 2,5 i.p.v. na 4 jaar wordt ingeleverd hoef je neem ik aan die 120 euro nog slechts 6 maanden te betalen, maar je baas zal wel een flinke naheffing krijgen omdat-ie de auto anderhalf jaar eerder teruggeeft. Tenslotte mist de leasemaatschappij nu 18 maanden inkomsten. Daar staat tegenover dat een auto van 2,5 jaar oud iets duurder te verkopen is dan een auto van 4 jaar oud met evenveel kilometers, maar dat prijsverschil zal slechts een fractie zijn van 18 maanden leasebudget.
adesign schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:39:
ik wil liever nu een een auto bestellen die nu nog onder de 14% bijtelling past, dan dat ik die in 2014 bestel wanneer die misschien verplaatst is naar de 20 % bijtelling. Daar ben ik een beetje bang voor. Ze gaan als het goed is die branstof uitstoot icm de bijtelling percentages aanpassen.
Het zou me eigenlijk niet verbazen als die bijtelling straks ook voor bestaande gevallen wordt aangepast. Tenslotte worden wijzigingen in de reiskostenvergoeding ook direct doorgevoerd, ook al heeft een werknemer zelf een planning voor meerdere jaren (bijvoorbeeld door aanschaf van een eigen auto). Dus ik zou er niet vanuit gaan dat die 14% dan de hele periode blijft.

[ Voor 28% gewijzigd door RemcoDelft op 02-08-2013 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Weet iemand trouwends of je je auto mag inleveren bij 160000 km terwijl hij nog 1 a 1,5 jaar moet? Ik zit bij leaseplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hangt af van de afspraken tussen je werkgever en de leasemaatschappij.
Meestal zijn contracten op basis van x-jaar of x-km, wat het eerste wordt bereikt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:11

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Draai het verhaal nu eens om, en stel dat die auto naar iemand zou gaan die maar 50% werkt? Dan praat je dus over 900 -> 450 -> 360 eigen bijdrage. Zou jij dan ook bereid zijn die 360 te betalen? Immers wil jij betalen wat de nieuwe rijder zou gaan betalen.

Jij hebt een contract waarin het budget en bijdrage staat, dat is wat hij volgt. Wat de financiele kant is voor de nieuwe rijder, staat daar in principe gewoon los van. Het zou netjes zijn als hij je 30 euro zou laten betalen, maar hij volgt imho nu gewoon het contract.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
SinergyX schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:22:
Draai het verhaal nu eens om, en stel dat die auto naar iemand zou gaan die maar 50% werkt? Dan praat je dus over 900 -> 450 -> 360 eigen bijdrage. Zou jij dan ook bereid zijn die 360 te betalen? Immers wil jij betalen wat de nieuwe rijder zou gaan betalen.

Jij hebt een contract waarin het budget en bijdrage staat, dat is wat hij volgt. Wat de financiele kant is voor de nieuwe rijder, staat daar in principe gewoon los van. Het zou netjes zijn als hij je 30 euro zou laten betalen, maar hij volgt imho nu gewoon het contract.
Dit.

Overigens zijn dit typisch zaken die zéér specifiek per bedrijf geregeld zijn. Het is dus lastig om hier een generiek uitspraak te doen zonder jouw hele leaseregeling te kennen.

Maar ik zou me de moeite besparen en gewoon nog een half jaar deze auto doorrijden. De uitstoot/belastingpercentages voor 2014 kun je gewoon al via Google vinden, die zijn al bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
SinergyX schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:22:
Als ik van te voren weet dat ik 360 euro eigen bijdrage moet gaan betalen zodat die persoon mijn auto overneemt, trek ik mij terug en rij ik de auto uit. Maar dat is nu niet het geval. Die kerel werkt 40 uur. En ik wil dat niemand meer kosten maakt dan normaal. Dus ik betaal alles boven zijn lease budget. Dat is toch de ideale situatie. Baas blij, nieuwe autorijder blij en ik blij. Het kan toch niet waar zijn dat mijn baas winst op mij gaat maken door mij extra te laten betalen.
Ik weet dat er een contract is tussen werkgever en mij. Die is voor 4 jaar en 160000 km. Daar staat ook in dat er een eigen bijdrage is. Maar wij zijn geen vijanden van elkaar of ik ben toch geen klant van een bepaald bedrijf wat heeeeeeel graag het contract die looptijd wil laten doorlopen. Indien iemand morgen mijn auto wil overnemen, en ik betaal zijn eigen bijdrage, dan stoppen we dat contract toch en maken we een nieuwe met daarin iets van dat ik tot het einde zijn eigen bijdrage betaal. Het gaat hier om werkgever en werknemer. Dat is een relatie dicht bij je in de buurt. Ik moet mijn baas niet naaien en hij mij niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De opvolger van jouw auto betaalt dan maar 30 euro, maar wat als hij na een maand proeftijd weg gaat.

Ik begrijp niet wat jij te maken hebt met de persoon die na jou de auto overneemt, jij hebt toch afgesproken dat je jouw eigen bijdrage doorbetaald tot einde leasetermijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
ja ik heb ook afgesproken dat ik die auto rijd voor 40 000 km per jaar voor een looptijd van 4 jaar. Je doet alsof het niet bestaat dat je je lease auto kan doorpasen naar een collega. Ik heb in het verleden ook een lease auto overgenomen van een collega. Hij betaalde mijn eigen bijdragen en niet zijn eigen bijdragen. Niks aan het handje. Niemand die meer of minder moet gaan betalen (mijn oude werkgever en ik dan he).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:33
adesign schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:44:
ja ik heb ook afgesproken dat ik die auto rijd voor 40 000 km per jaar voor een looptijd van 4 jaar. Je doet alsof het niet bestaat dat je je lease auto kan doorpasen naar een collega. Ik heb in het verleden ook een lease auto overgenomen van een collega. Hij betaalde mijn eigen bijdragen en niet zijn eigen bijdragen. Niks aan het handje. Niemand die meer of minder moet gaan betalen (mijn oude werkgever en ik dan he).
Ja, en de ene keer heb je geluk en kan je afwijken van de afspraak, de andere keer niet. Ik vind het helemaal zo'n gekke gedachte niet dat je je eigen bijdrage blijft betalen. Niemand die je dwingt een nieuwe auto uit te zoeken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
vistu schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:50:
[...]

Ja, en de ene keer heb je geluk en kan je afwijken van de afspraak, de andere keer niet. Ik vind het helemaal zo'n gekke gedachte niet dat je je eigen bijdrage blijft betalen. Niemand die je dwingt een nieuwe auto uit te zoeken namelijk.
Ok, maar als ik mijn huidige bijtelling blijf betaling, dan maakt mijn baas toch winst op mij. By the way, ze willen mij aan de ene kant helpen om goedkoper te rijden. Dan is het toch weer tegenstrijdig door mij weer extra te laten betalen via een andere post. Dan rij ik hem gewoon lekker door. Dan mogen ze een nieuwe auto bestellen voor die andere persoon. Dan maken ze meer kosten dan dat ik ze 70 euro per maand extra geef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Jij wilt toch iets anders? Je hebt een contract voor 4 jaar of 160.000km (niet én) - jij wilt daar eerder vanaf. Daar wordt een mogelijkheid voor geboden. Die mogelijkheid is dat jij de eigen bijdrage voor die auto afkoopt. Daarmee verzekert jouw baas zich ervan dat hij geen onvoorziene extra kosten gaat maken op die auto.

Mocht de persoon aan wie jij de auto overdraagt namelijk weggaan, dan moet jouw baas alsnog die 930 p/m betalen aan de leasemaatschappij. Alleen kost het hem dan ineens 900€ in plaats van €810 (met een looptijd van nog 24 maanden is dat in het slechtste geval een verschil van €2160 in het nadeel van jouw baas). Dat risico wil hij niet lopen en daarom legt hij die kosten bij jou neer.

Dus, draai het eens om: als jij de gecorrigeerde eigen bijdrage (€30) gaat betalen loopt jouw baas een onnodig risico om voor jouw keuze te gaan betalen.

Ik snap dat je dit niet wilt horen, maar dat is waarschijnlijk wel hoe er geredeneerd wordt en dat begrijp ik eerlijk gezegd wel.

[ Voor 16% gewijzigd door MrAcid op 02-08-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
als dat zo is hoor ik dat graag en heb ik daar begrip voor en kets ik alles af. maar zo is het mij niet verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
Die eigen bijdrage is ook een ontmoediging van dit soort constructies. Een hoop administratief werk en niemand wordt er echt beter van, behalve de berijder. Straks willen meer mensen dit vanwege aanpassingen in de bijtelling, en dan?

Je rijdt gemiddeld 50k per jaar en gaat opeens naar 60k in een halfjaar? Ben je buschauffeur ofzo? :p

Wees blij dat de optie om te switchen er is. Ik ken genoeg bedrijven die hier niet aan meewerken, zeker als de auto zelf gekozen en pas 2 jaar oud is. De bijtelling wist je namelijk van tevoren al.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 17:42
Senor Sjon schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 12:19:
Die eigen bijdrage is ook een ontmoediging van dit soort constructies. Een hoop administratief werk en niemand wordt er echt beter van, behalve de berijder. Straks willen meer mensen dit vanwege aanpassingen in de bijtelling, en dan?

Je rijdt gemiddeld 50k per jaar en gaat opeens naar 60k in een halfjaar? Ben je buschauffeur ofzo? :p

Wees blij dat de optie om te switchen er is. Ik ken genoeg bedrijven die hier niet aan meewerken, zeker als de auto zelf gekozen en pas 2 jaar oud is. De bijtelling wist je namelijk van tevoren al.
Het gaat er denk ik vooral om dat de TS graag naar een bijtelling van 14% wil, voordat die regels worden aangepast.
Als je nu een 14% wagen koopt, en vanaf 1 jan valt die niet meer in de 14% catagorie, dan blijft iedereen die hem voor 1 jan al had gewoon 14% betalen.
Neemt hij dezelfde auto over een half jaar pas, dan zit hij waarschijnlijk in de 20 of 25%

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat snap ik. Maar als het hele kantoor dat wilt? Wat dan? Dat kost een fortuin. Ik snap de werkgever wel dat ie dit een beetje wilt ontmoedigen. Wellicht als TS van 810 naar 690 gaat, dan betaalt ie niks bij. Ik heb geen idee wat je daarvoor krijgt, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

adesign schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:39:
[...]

Dat snap ik best, maar hou er rekening mee dat er een aantal maanden levertijd op die 14% modellen zit. Je zit nu in augustus en vanaf medio oktober wordt er door de meeste leasemij's niks meer op kenteken gezet, omdat een auto uit Q4 van een jaar nog steeds een ander jaartal heeft dan een auto die in Q1 het jaar er op op kenteken is gezet. Sad but true.

Dus dan kun je het heel graag willen - maar in dat geval zul je, als je al zoiets kunt krijgen, vermoedelijk genoegen moeten nemen met een model dat al op voorraad staat. En dat wil je niet als je zoveel km's draait ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Met fiscale wijzigingen worden ze vaak nog wel op kenteken gezet. Bv. de Outlander is dit jaar nog 0%, maar wordt 7%. Dan zetten ze die echt nog wel op kenteken voor de courantheid. Nog schever is dat de leasemij als bedrijf via allerlei aftrekposten die auto voor de helft koopt, maar jij wel bijtelling betaalt over de volle mep incl. btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Senor Sjon schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 13:38:
Met fiscale wijzigingen worden ze vaak nog wel op kenteken gezet. Bv. de Outlander is dit jaar nog 0%, maar wordt 7%. Dan zetten ze die echt nog wel op kenteken voor de courantheid. Nog schever is dat de leasemij als bedrijf via allerlei aftrekposten die auto voor de helft koopt, maar jij wel bijtelling betaalt over de volle mep incl. btw.
De Outlander is niet meer leverbaar voor 1-1-2014 :) Ik denk dat er helemaal geen 0% auto's meer geleverd kunnen worden die in 2014 naar de 7% gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klopt. Was even ter illustratie. Denk je dat de leasemij ze vanaf half november laat staan als ze van de kade rollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Senor Sjon schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 13:43:
Klopt. Was even ter illustratie. Denk je dat de leasemij ze vanaf half november laat staan als ze van de kade rollen?
Voor een passende compensatie fee zouden ze vast wel geneigd zijn om toch uit te leveren. Helaas is dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ze zijn voor de leasemij meer waard met 2013 op 0% dan 2014 op 7% en de kans dat die subsidies op elektrische voertuigen komen te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-07 10:25
Senor Sjon schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 13:52:
Ze zijn voor de leasemij meer waard met 2013 op 0% dan 2014 op 7% en de kans dat die subsidies op elektrische voertuigen komen te vervallen.
Dat is niet juist, bij een eventuele verkoop (dus nieuwe tenaamstelling van de wagen) worden de fiscale voordelen weer teniet gedaan. Vanuit die optiek maakt de waarde voor de leasemaatschappij niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BiLLie- schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 13:55:
[...]

Dat is niet juist, bij een eventuele verkoop (dus nieuwe tenaamstelling van de wagen) worden de fiscale voordelen weer teniet gedaan. Vanuit die optiek maakt de waarde voor de leasemaatschappij niets uit.
Idd. Bij een nieuw leasecontract geldt ook de bijtelling van dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-07 13:28

SeatRider

Hips don't lie

Wat ook interessant is, als je een auto least op 160.000km of 4 jaar, en rijdt deze in 2,5 jaar naar de 160.000, dat de leasemij ook nog een naheffing komt innen voor de extra kms (immers, als dezelfde auto was geleast op 160.000km/2 jaar, was de maandtermijn bijna twee keer zo hoog geweest).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik denk dat je enige optie is om je eigen bijdrage te blijven voldoen als je van je auto af wilt. Als je geen risico's als deze wilt lopen kun je er ook voor kiezen om een auto in je budget te nemen zodat er geen sprake is van eigen bijdrage. Dan heb je ook geen eventuele financiele beperkingen om geen ontslag te kunnen nemen omdat je een auto af moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Helemaal niet relevant voor je vraag; maar wat doe je in hemelsnaam als je per maand 10k rijdt? Of ga je op vakantie naar Johannesburg met de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik reed in mijn goede oude tijd ook 80k in 15 maanden. En daar zaten geen vakanties in qua km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-07 13:09

Tuxie

En WeL nU!

Wat een gedoe voor een half jaar zeg. Gewoon naar 160k tillen, inleveren en een nieuwe uitzoeken. Je betaalt trouwens 120 euro bruto aangezien je belasting mag aftrekken over dit bedrag, uitgaande dat jij in 52% procent valt is de netto bijdrage 'slechts' 60 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Nu beweer ik dat ik straks 30 euro moet gaan betalen als eigen bijdrage, en mijn baas beweerd dat ik hetzelfde bedrag moet betalen als nu en dat is 120 euro. Ik snap er geen bal van!! Hij beweerd dat iemand die een pool auto rijd niks extra's hoeft te betalen, maar ook niets terug krijgt. Daar ben ik het volledig mee eens. En hij beweerd dat het bedrijf anders voor de overige kosten op moet draaien. Maar dat klopt toch niet. Ik ben bereid om de eigen bijdrage te betalen van de toekomstige eigenaar en dat is 30 euro. Dan heeft het bedrijf toch geen extra kosten?? Ik heb het vermoeden dat mijn werkgever juist 90 euro er op vooruit wil gaan omdat ze mij een plezier doen om van mijn auto af te komen. Wie kan hier wat over vertellen. Heb ik gelijk of mijn werkgever?
Laat het lease budget even weg en praat alleen over wat de auto werkelijk kost.

Stel de leaseprijs is nu 700 euro waarvan jij 120 euro betaalt. Kost de zaak dus 580 euro.
Nu krijgt je collega die auto. Leaseprijs blijft 700 euro uiteraard alleen betaalt die collega 30 euro. Kost de zaak dus 670 euro. Dus ja, de zaak gaat meer betalen als jij die 30 euro gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 12:07
Ik vindt het raar dat jij nog steeds je oude Eigen Bijdrage moet betaling als iemand anders de auto rijdt. :X

Die ander weet toch wat de kosten zijn en kan toch dan bepalen of hij de auto wel of niet (inclusief EB) overneemt? Hij/zij neemt toch de auto inclusief alle rechten en plichten over?
Jij hebt dan geen binding meer met de auto, die liggen dan bij de nieuwe bestuurder.
Zodat jij vrij van binding een andere keus kan maken: privé, nieuwe lease auto, OV, ontslag nemen...

Wat als je voor de nieuwe leaseauto ook een Eigen Bijdrage hebt: je betaald dan 2 keer?
Je zit nu in augustus en vanaf medio oktober wordt er door de meeste leasemij's niks meer op kenteken gezet,
Dat is half november.
Mocht de persoon aan wie jij de auto overdraagt namelijk weggaan, dan moet jouw baas alsnog die 930 p/m betalen aan de leasemaatschappij. Alleen kost het hem dan ineens 900€ in plaats van €810 (met een looptijd van nog 24 maanden is dat in het slechtste geval een verschil van €2160 in het nadeel van jouw baas). Dat risico wil hij niet lopen en daarom legt hij die kosten bij jou neer.
Lijkt mij niet juist. Als jij ontslag had genomen, dan had hij alsnog die kosten moeten maken.
Daarbij hanteren ze boetes die in je contract staan op voortijdig inleveren. En het is vaak mogelijk om de auto door de nieuwe werkgever over te laten nemen.

En om hier verder op in te gaan: die andere neemt hem over en jij neemt ontslag. Moet jij dan verder betalen ook als je er niet meer werkt? En als die ander langer/korter met de auto doet, zodat er een boete op komt. Voor wie is de boete dan?
Dat snap ik. Maar als het hele kantoor dat wilt? Wat dan? Dat kost een fortuin. Ik snap de werkgever wel dat ie dit een beetje wilt ontmoedigen.
Dan is er niemand om de huidige auto over te nemen en gaat het dus niet door. ;)

Bij ons maken sommige de overname ook aantrekkelijk door een cash bonus.
(b.v. wanneer ze ontslag hebben genomen, maar de auto nog een tijd moet. Zijn hun ervan af zonder boete)
Nu krijgt je collega die auto. Leaseprijs blijft 700 euro uiteraard alleen betaalt die collega 30 euro. Kost de zaak dus 670 euro. Dus ja, de zaak gaat meer betalen als jij die 30 euro gaat betalen.
Je vergeet dat er nog 1 auto bij komt. Of die nou bij TS of de collega wordt opgeteld.
Daarbij heeft die collega een budget van 900, niet 700.

[ Voor 8% gewijzigd door SPee op 02-08-2013 17:12 ]

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@hierboven. De baas kan ook zeggen dat ie het contract uit moet rijden, dan is het klaar. Willen ze nog kwaaier, dan gaan ze ook kijken waarom de auto na iets meer dan drie jaar oip 160k staat. Is dat door privégebruik of werk? Een collega die een auto krijgt toegewezen, betaalt vrijwel nergens een eigen bijdrage. Dat is vaak pas im Frage wanneer er een keuze is.
TS geeft aan 50k/jaar te rijden, waar opeens de 60k in een halfjaar vandaan komt, is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik zou me meer zorgen maken dat je km te hoog is in vergelijking tot je contact. Dat wordt een hele dikke naheffing. Als dit zakelijk niet verklaarbaar is dan kan net je nog veel meer kosten als 130 euro eigen bijdrage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:12

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Waarom zeg je dat zonder de regeling te kennen? In onze regeling staat 5 jaar of 180k, wat als eerste komt. Als ik na 3 jaar 180k weet te rijden heb ik als medewerker geen probleem behalve dat ik wat eerder dan gemiddeld op zoek moet naar een nieuwe lease :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
SPee schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 17:08:
[...]

Lijkt mij niet juist. Als jij ontslag had genomen, dan had hij alsnog die kosten moeten maken.
Daarbij hanteren ze boetes die in je contract staan op voortijdig inleveren. En het is vaak mogelijk om de auto door de nieuwe werkgever over te laten nemen.

En om hier verder op in te gaan: die andere neemt hem over en jij neemt ontslag. Moet jij dan verder betalen ook als je er niet meer werkt? En als die ander langer/korter met de auto doet, zodat er een boete op komt. Voor wie is de boete dan?
Als TS ontslag neemt dan moet hij waarschijnlijk gewoon de eigen bijdrage over de resterende looptijd in één keer afbetalen (zo is dat bij ons althans geregeld). Je baas hoeft die kosten dan dus niet te maken. Je contract kun je vaak inderdaad overnemen, als je daaruit komt met je nieuwe werkgever.

Maar goed, dit is echt compleet afhankelijk van wat er in de leaseregeling van de TS staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
We Are Borg schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 19:31:
Waarom zeg je dat zonder de regeling te kennen? In onze regeling staat 5 jaar of 180k, wat als eerste komt. Als ik na 3 jaar 180k weet te rijden heb ik als medewerker geen probleem behalve dat ik wat eerder dan gemiddeld op zoek moet naar een nieuwe lease :)
Er zijn in het verleden genoeg zaken geweest dat mensen er hele taxibedrijven op nahielden in het weekend met de auto van de zaak. Als je zakelijk gezien ~40k per jaar rijdt en normaal 10k privé, dan is opeens 40k per jaar zakelijk en 80k privé wel onder misbruik te scharen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:32
Senor Sjon schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 18:38:
TS geeft aan 50k/jaar te rijden, waar opeens de 60k in een halfjaar vandaan komt, is mij een raadsel.
Ik heb de oplossing voor je raadsel. Uit de TS:
Ik moet nog 2 jaar, maar hij staat al op 100 000 km, dus hij moet nog tot 160 000. Ik denk dat ik die 60 000 makkelijk maak in een half jaar ivm vakantie en naar klanten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
60k rijden in een halfjaar is erg veel.
Met gemiddeld 60 is dat al 1.000 uur rijden = 160 uur per maand. Dat is bijna een volle week van 24/7.
25% rijden.
33% slapen.
33% vrije tijd.
9% werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
In elk leasecontract staat wel dat je er niet extreem veel privé mee mag rijden. Bij 60k in half jaar tijd als je normaal 50k per jaar rijdt, is opvallend of niet? Maar als het zakelijk verklaarbaar is dan is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Niet online
Kijk maar eens goed of je die auto écht mag inleveren bij 160k. Ik had mijn leaseauto in 3,5jr op 182.000km gezet en nam toen ontslag.
Vervolgens kreeg ik een 'leaseboete' van €3200,- omdat het leasecontract nog een half jaar liep. De motivatie was dat de er geen contractuele max kilometerstand is. In de praktijk nemen ze de auto vaak bij die km standen terug Maar, als de leasemaatschappij (Athlon) weet dat het contract afgebroken gaat worden, gaan ze dit niet zelf doen op gronde van kilometerstand. Ze kunnen immers nog een lekkere leaseboete opstrijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Laatst online: 11-07 11:46

RagaBaSH

Huttenbouwer

Tuxie schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 16:22:
Wat een gedoe voor een half jaar zeg. Gewoon naar 160k tillen, inleveren en een nieuwe uitzoeken. Je betaalt trouwens 120 euro bruto aangezien je belasting mag aftrekken over dit bedrag, uitgaande dat jij in 52% procent valt is de netto bijdrage 'slechts' 60 euro per maand.
Ga daar maar niet van uit. Die "brutering" van je eigen bijdrage gaat om zelf gedragen kosten om jouw auto ook prive te mogen gebruiken.
Omdat die 130 euro gaan over een andere auto, mag dit formeel niet afgetrokken worden van je bijtelling.
Als je normaliter 50k/jaar rijd, en je gaat opeens naar 120k/jaar - heeft de belastingdienst een gegronde reden om uit te zoeken in welke mate dit prive gebruik is. Als het prive gebruik bovenmatig is, mag de belastingdienst een bijpassende bijtelling (= hoger dan 25%) opleggen. Oftewel - overmatig privegebruik, gaat je op de lange termijn heel veel geld kosten.
Kijk, als je het zakelijk kan verklaren - heel simpel.

@TS:
Als ik jouw reacties lees, wil je graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Je wil een nieuwe (goedkope) auto, terwijl je zelf nog een lopend contract hebt voor een duurdere auto. Die keus heb je 2 jaar geleden zelf gemaakt. Als je auto te duur is, kan je altijd het prive-gebruik schrappen.
Leg eens uit waarom jouw werkgever moet betalen voor de kosten van jouw mobiliteit. Als goed werkgever hebben ze al gedaan wat nodig is: je hebt een auto voor het uitoefenen van je functie. Sterker nog, jouw werkgever heeft je de mogelijkheid geboden om een auto te bestellen die "meer" is dan bij jouw functie past (ergo: eigen bijdrage). Je kan moeilijk anderen verantwoordelijk maken voor de kosten waar je zelf 2 jaar geleden nog voor hebt getekend.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:53

MagicTempest

Fly pig!

Tja, ik krijg hier ook een beetje een dubbeltje op de eerste rang gevoel bij. Waarom heb je twee jaar geleden niet voor een 14% auto gekozen en wil je dat nu ineens doen nu je contract nog loopt?

Ik heb vier jaar geleden ook voor een 25% auto gekozen en als ik het financieel bekijk heb ik daar achteraf wel spijt van. Toch is het toen een bewuste keuze geweest en heb ik er op alle andere fronten nooit spijt van gehad. Wat was voor jou 2 jaar geleden de reden dat je specifiek deze auto wilde? Bestaan die redenen niet meer? Wat dat betreft gaat het niet alleen maar om geld...

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:36
Het is al een paar keer aangegeven. Ben jij bereid om 930 Euro p. maand extra te betalen als je collega ontslag neemt, of ontslagen wordt?
Nee toch? Dus 120 p. maand lijkt me het meest eerlijkst. En heb je ook gevraagd hoe lang je die extra bijdrage mag betalen? Je contract loopt nog 2 maanden door.
Pagina: 1