Toon posts:

Red Hat & DHCP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey people,

Ik wil mijn Red Hat bakje als DHCP server laten fungeren.Ik heb verschillende How to's
gevonden maar ze verschillen nogal over een ding. De ene how-to verteld mij dat een pakketje moet downloaden en dan een aantal instellingen moet plaatsen in /etc/dhcpd.conf een how-to die ik op Red Hat gevonden heb verteld mij dat ik deze file ook gewoon mag aanmaken met VI of touch en dan editten. :?

Mijn vraag is dus hoe zet ik een DHCP server op en moet ik iets downloaden,zo ja wat ?

Er zijn hier waarschijnlijk al heel veel topics over geweest die ook liever gebruikt had als de search het deed maar die geeft nog steeds een error. :Z Ik heb er vandaag al 2 topics over gelezen maar dat ging over de instellingen in het bovenstaande bestand.

Hopenlijk kunnen jullie het bovenstaande verhaal voormij verduidelijken.

Verwijderd

Je zal wel een DHCP server moeten installeren ja (Ofwel software downloaden/van CD halen).
Ik weet de precieze naam van het RPM'tje niet (je kan hem sowieso op www.rpmfind.net vinden).
Maar je zou ongeveer hetvolgende kunnen intikken om te kijken of hij al geinstalleerd staat:
code:
1
rpm -qa | grep dhcp

Mocht hij nog niet (dhcpd) geinstalleerd staan, dan moet je hem dus downloaden op eerder genoemde locatie of de RedHat site. JE kan de source ook downloaden op www.isc.org, zodat je nog wat meer keuze vrijheid hebt (source compileren is wel lastiger dan een rpm installeren).
Vervolgens zal je (waarschijnlijk in /etc) een dhcpd.conf bestand hebben, waarmee je leuk kan gaan spelen.

Als je zover bent, dan horen we het wel ;)

Verwijderd

Met Redhat doe je DHCP alsvolgt:
type in console in: dhcpcd -h [hostname] [eth0]

Maar als internet op een andere netwerkkaart zit dan moet je dus eth1 pakken.

Verwijderd

Op dinsdag 05 juni 2001 15:23 schreef Shark het volgende:

NEEEEEEE
Dat is de client!!! niet de server!
Sorry voor de caps ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 juni 2001 15:23 schreef Shark het volgende:

Nee het is mijn Eth0.

even extra info ik draai RH 7.0

Verwijderd

Ow sorry verkeerd begrepen dan :)
Je bedoelt dus voor de server een DHCP server instellen zodat de clients 'm om dhcp kunnen zetten?

Verwijderd

yep, Henkulus wil zelf internetprovidertje worden en IP's uitdelen (voor thuis ;) )

Verwijderd

Waarom zou je moeilijk doen met een dhcp server :?
't is toch veel makkelijker om gewoon een iptje te delen en gewoon statisch instellen op de clients?
Als je groot netwerk hebt is dhcp wel handig maar voor thuis zie ik 't nut er niet echt van in.. maarja da's mijn mening :+

Verwijderd

[off-topic]
Net zoals wij hier meerdere laptop's thuis hebben die ook in meerdere netwerken hangen, dan heb ik toch liever een DHCP-servertje draaien.
Is een beetje lastig elke keer alles handmatig instellen.

Als je redelijk wat vaste computers in het netwerk hebt hangen gebruik ik ook liever DHCP. Het is dan aleen wat installingen op de DHCP-server veranderen en zodra de clients een nieuwe lease aanvragen is alles veranderd bij de clients.
Verder is het natuurlijk altijd leuk om te spelen met dat soort dingetjes (tenminste vind ik).
[/off-topic]

• bras
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08 14:08
en voor al die studentenhuizen dan met een stapel laptops die allemaal via dhcp werken, dan is een eigen dhcp server echt wel handig hoor, mensen vinden het niet zo leuk om bij thuis komst een ip in te moeten gaan voeren om dan de volgende dag op de uni weer op dhcp te zetten....

"When you find yourself in the company of a halfling and an ill-tempered Dragon, remember, you do not have to outrun the Dragon...you just have to outrun the halfling."

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 juni 2001 15:36 schreef nelske het volgende:
[off-topic]
Net zoals wij hier meerdere laptop's thuis hebben die ook in meerdere netwerken hangen, dan heb ik toch liever een DHCP-servertje draaien.
Is een beetje lastig elke keer alles handmatig instellen.

Als je redelijk wat vaste computers in het netwerk hebt hangen gebruik ik ook liever DHCP. Het is dan aleen wat installingen op de DHCP-server veranderen en zodra de clients een nieuwe lease aanvragen is alles veranderd bij de clients.
Verder is het natuurlijk altijd leuk om te spelen met dat soort dingetjes (tenminste vind ik).
[/off-topic]
Ik doe om ervan te leren ik heb thuis 5 clients en vindt gewoon leuk om te doen noem het kloten/leren/hoe je wilt ik vindt het altijd leuk. en er komen vaak vrienden langs met hun lappie dus het is nog handig ook.

Ik wil best provider worden hoor maar met een 56k modempje doe je niet zoveel :)

Verwijderd

LOL, nee schiet niet heel hard op dan.

Heb je het RPM'tje al gevonden met
code:
1
rpm -qa | grep dhcpd

Anders moet je eens op je CD kijken, daar staat hij ook gegarandeerd op.
installeren gaat als volgt:

"rpm -ihv dhcpd-****.rpm" , waarbij voor **** vanalles gesubstitueerd kan worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels de RPM gevonden en zal hem vanavond installen (zit nu op werk) en dan even testen bedankt all.

Verwijderd

Topicstarter
Als dit gelukt is dan ga ik met DNS beginnen
maar daar heb ik al genoeg voor gevonden.
oh ja Sharky ik gebruik tevens DHCP omdat ik bezig ben met mijn RHCE programma (cetificatie) ik heb 2 weken terug mijn eerste training gehad (RH033) deze was heel erg basis alleen een klein beetje VIM, hoe je users aanmaakt en dat soort dingen. Eind deze maand heb ik mijn tweede sessie en dan krijg ik DNS en DHCP en heel veel security settings en die wil ik nu alvast leren zodat het dan niet allemaal nieuw is.

Verwijderd

Topicstarter
jongens nog bedankt he het is gelukt.
Pagina: 1