Advies gevraagd [desktop - game pc]

Pagina: 1
Acties:

• overkill1991
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-04 23:39
Beste tweakers,

Een jaar geleden heb ik ook een topic geopend om advies te vragen over een configuratie die ik toen had samengesteld. Echter heb ik destijds besloten om te wachten met mijn aankoop. Nu wordt het toch wel hoog tijd voor een nieuwe PC, en daarom dit nieuwe topic.

Enfin, nu dat de introductie uit de weg is; Ik heb aardig wat onderzoek gedaan, fora bezocht en uiteraard de tweakers best buy guide(s) gelezen. Ik het volgende wenslijstje samengesteld, maar ik zou toch graag de input van andere, meer ervaren tweakers, ontvangen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 105,-€ 105,-
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 360,-€ 360,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 86,04€ 86,04
1LG 24EA53VQ-P Zwart€ 152,79€ 152,79
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 83,49€ 83,49
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 36,20€ 36,20
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU€ 115,-€ 115,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,70€ 16,70
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 85,70€ 85,70
1Samsung 840 EVO 250GB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.410,82

1. Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Behalve alle standaard dingetjes zoals browsen, downloaden, films/series kijken en als het even kan aan school werken wil ik mijn PC vooral gaan gebruiken om te gamen.

De games waarin ik geïnteresseerd ben variëren nogal; Ik speel regelmatig MMORPG's, zoals EVE Online, maar ik vermaak me ook prima met games in de Total War strategy serie, Total War: Rome2, Saints Row e.d. redelijk divers dus.

2. Wat mag het systeem gaan kosten?
In principe ben ik redelijk flexibel qua budget. Ik wil graag een aantal jaren met m'n PC vooruit kunnen, mijn laatste PC heeft het namelijk meer dan 5 jaar prima volgehouden.

Op het moment staat de teller op, grofweg, €1450,- (ik wil namelijk alles bij Azerty bestellen, daardoor het lichte prijsverschil). Mochten jullie aanbevelingen doen die wat meer gaan kosten, dan wil ik daar best in investeren als dat meerwaarde heeft voor mijn PC.

3. Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb al een Western Digital Green WD5000AADS, 500GB die ik uit mijn oude PC haal en in mijn nieuwe PC wil zetten als data/opslag schijf. De SSD schijf die ik wil kopen zal dan voor mijn windows en belangrijke applicaties zijn.

Tevens heb ik op het moment het volgende scherm Samsung Syncmaster 226BW. Ik wil dit scherm als secondary scherm gebruiken, met het nieuwe LG scherm als mijn primary scherm. Het idee is om op het secondary scherm te kunnen browsen/werken terwijl er op het primary scherm een film/game draait.

sidenote: muis en toetsenbord heb ik ook al.

4. Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volgens mij heb ik alles wat ik nodig heb. Mocht dit niet het geval zijn, dan hoor ik het graag ;)

5. Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Volgens mijn eigen onderzoek komen zowel Intel als Nvidia goed door alle testen met hun nieuwe producten. Tevens blijkt dat veel games waar ik interesse in heb met deze beide bedrijven samenwerkt voor een extra goede optimalisatie. Verder heb ik zelf ook goede ervaringen met producten van beide bedrijven.

Al met al een duidelijke voorkeur, maar ik wil AMD en ATI zeker niet uitsluiten.

6. Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik zou het erg fijn vinden als mijn nieuwe PC een laag geluidsniveau heeft. Ik denk dat dat met de gekozen behuizing en componenten geen probleem moet zijn.

Ik heb best wel wat onderzoek gedaan naar de mogelijkheden wat betreft overclocken, dan vooral de CPU. Ik heb heel wat filmpjes gezien en topics gelezen waarin mensen de CPU die ik gekozen heb zonder al te veel moeite overclocken. Ik ben weliswaar nog nooit zelf met overclocken bezig geweest, maar ik zou dit toch graag willen proberen.

Bonus vragen !
  • Volgens mij is er voldoende ruimte in de kast voor alle componenten, mocht iemand denken dat er ergens een probleem gaat optreden dan zou ik dat graag horen ;)
  • Ik heb aangegeven dat ik wil proberen om mijn CPU te overclocken. Derhalve heb ik ook een aparte processorkoeler besteld (scythe mugen). Deze wordt alom gepreven voor overclocks, heeft iemand hier zelf ervaring mee?
  • Ik vind het ook belangrijk om te vermelden dat ik nog nooit zelf een PC in elkaar gezet heb, dit wordt dus mijn eerste keer. Ik heb hier redelijk wat filmpjes van bestudeerd en ik denk dat het me ook moet lukken, ik was ''vroeger'' ook redelijk goed met Lego ;) Dus mocht iemand nog bepaalde bouw tips willen delen, graag !
Ik denk dat ik alle relevante informatie wel vermeld heb. Mocht iemand nog vragen hebben dan hoor ik het graag. Alvast bedankt voor jullie tijd en input.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-04 09:06
Wederom iemand met een goede OP. Complimenten!

Ik heb vorige week ook voor de eerste keer een computer in elkaar gesleuteld, dat was allemaal niet zo moeilijk en was zo gepiept. Ik heb af en toe hier even gespiekt http://nl.hardware.info/r...-je-eigen-pc!-2011-editie

Over de Samsung EVO gaan verschillende geruchten, sommige zeggen dat hij snel gaat komen, en sommige dat het nog wel even gaat duren.

Nee, laat die tips maar achterwege.

Over de build, daar zal ik vanmiddag wel even op ingaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Bolletje op 04-08-2013 14:09 ]

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

rolandos582 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 05:21:
Wederom iemand met een goede OP. Complimenten!
Absoluut :). Eigenlijk heel weinig op aan te merken. Wellicht dat 16GB ruime overkill is voor het aangegeven gebruik.

- Mbt je vraag over de case. Dat past wel ;) Heerlijke case ook trouwens.
- De Mugen is een prima koeler voor de centen, je zou wat reviews van alternatieven kunnen kijken (Goedkoper als de CM 412 of Gelid Tranq (Redelijk vergelijkbaar), of duurder als de Noctua U12S / U14S / D14's (Stiller, wel aan de prijs, maar ook top)
- Mbt SSD, zie hieronder.
- Als je je huiswerk doet mbt het bouwen zoals deze eerste post/setup, komt dat vast goed. Voorzichtig zijn, goed voorbereiden met fimpjes/guides, vooral niet teveel koelpasta ;)
Over de Samsung EVO gaan verschillende geruchten, sommige zeggen dat hij snel gaat komen, en sommige dat het nog wel even gaat duren.
Deze zou er inderdaad nu/deze maand moeten zijn. Mocht hij spontaan leverbaar worden kan het echt heel hard gaan en is het niet onaannemelijk dat hij 'opeens' binnen 2-3 dagen thuis is, als je er op wil wachten prima, maar gezien er nog geen zekerheid is zou ik gewoon even kijken naar:

pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB

En weg :)

[ Voor 6% gewijzigd door Bolletje op 04-08-2013 14:10 ]

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Tot hoeveel wil je overklokken?

Haswell's worden erg warm als je wilt overklokken (ook zijn ze moeilijker over te klokken dan bijvoorbeeld een sandy bridge), dus wil je zwaar overklokken dan heb je een hele goede koeler nodig. Met de haswell's zul je ook geen hoge overkloks halen (heb dus geen hoge verwachtingen), tenzij je heel veel geluk hebt en een goede chip krijgt.

Wil je het niet te bont maken met het overklokken dan is de mugen oke. Tijdens load zal je deze wel iets horen. In idle niet.

Als je de pc bouwt, eerst in elkaar zetten buiten de kast bovenop de doos van je moederbord (wel af en toe metaal aanraken om jezelf te ontladen aan de pc kast of verwarming oid), testen of alles werkt en dan rustig in de kast bouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door mirp op 02-08-2013 12:31 ]

• overkill1991
Laten we eerlijk zijn, ik denk dat iedereen hier op het forum wel eens wat gepirate heeft (en de meeste waarschijnlijk regelmatig). Echter is windows zo'n belangrijk onderdeel van je systeem dat ik die toch wel origineel wil hebben, zodat ik zeker weet dat ik alle updates binnen krijg zonder dat er door anderen mee gerommeld kan zijn.

De reden dat ik voor 16GB RAM ga is omdat het niet ongewoon is om meerdere clients tegelijk te draaien (EVE Online).

Ik denk dat ik even wat rond ga bellen wat betreft de beschikbaarheid en levertijd van de nieuwe Samsung EVO SSD's. Mocht de SSD lastig verkrijgbaar zijn dan kan ik nog altijd voor een vergelijkbaar model gaan.

Wat betreft overklokken heb ik op het moment geen value in gedachte. Op internet lees ik dat er redelijk wat mensen zijn die er een extra Ghz uit halen, zo'n 4.4Ghz dus (ligt uiteraard aan batch). Verder lees ik ook alleen maar dat mensen goede overkloks halen, dus ik weet niet echt waar jouw informatie vandaan zou komen dat ze heel lastig/laag te overklokken zijn, heb je een linkje met meet informatie?

Heeft er iemand trouwens ook ervaring met IPS schermen t.o.v. TN schermen?

Mochten mensen nog meer input hebben dan hoor ik het graag.

Verwijderd

Beste OP dat ik ooit heb gezien! Complimenten! C*acken heb ik gedaan, werkt helemaal lekker. Oei, hiermee heb ik een regel overtreden :( Erg goede build, ik heb er niks aan op te merken. Ik weet niet wanneer de EVO uitkomt, maar ik vind het persoonlijk niet het wachten waard. De 300R is ook een alternatief, die koelt beter en heeft gemiddeld maar 3dB(A) minder. Alleen ik vind het persoonlijk minder mooi.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Eve <3 Van een eve'er mag je natuurlijk enig huiswerk mbt een opening post wel verwachten :D. Mocht je in de buurt van den haag zitten en problemen hebben met het bouwen vraag overigens maar rustig. Probeer al jaren Eve te promoten maar mijn directe omgeving wil niet al te graag :)

Voldoende informatie over overclocking hier: Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1
Weet niet hoe veel clients je gaat draaien, maar zelfs op mijn oude Q6600's draaide er met gemak 4 zonder enige gevolgen. Dus of je nu 4.2 of 4.4 of w/e haalt lijkt mij nog niet eens zo heel spannend. Daarnaast lopen de temps vaak zo hard op als een redelijke vcore nodig is dat een "iets zwaardere luchtkoeler" niet eens een wereld van verschil maakt.

Mbt IPS schermen. Ik speel hetzelfde op een tiental verschillende schermen (Eigenlijk overal waar ik af en toe in kan loggen ;) ). Persoonlijk vind ik het belangrijkste nog de resolutie. 1920x1200 is een mooie winst over 1080p, zeker bij Eve, een belangrijkere overweging dan IPS vs TN m.i. Echter met meerdere clients zijn meerdere schermen ook de grootste toevoeging. Ondanks dat ik erg tevreden ben over deze: pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart , moet ik toegeven niet teleurgesteld te zijn wanneer ik bijvoorbeeld met budget 24" BenQ schermpjes werk van <130 euro (G2420HDBL uit mijn hoofd welke mijn vrouw heeft staan), of met mijn oude Samsung 2443BW's. Ja ik zie het verschil (Ook vooral met foto's etc), maar de uiteindelijke gebruikservaring ontloopt elkaar nauwelijks (Toevallig hebben die samsung's wel een matige verticale kijkhoek, maar dat is een eeuwenoud model). Als puur game scherm zonder zakelijke foto-bewerking/kleurechtheidsoverwegingen, zou ik mij niet te veel zorgen maken over IPS, en gewoon een 1200p scherm pakken wat niet te duur is, en het prijsverschil (~100euro?) anders spenderen (bijvoorbeeld in een 2e scherm in de toekomst stoppen), dan zal je er m.i. meer plezier aan beleven, maar dat is slechts 1 mening.

• overkill1991
Ik zal dit topic de komende dagen nog een paar keer checken voor het geval iemand nog op en/of aanmerkingen heeft. Daarna is het bestellen en hopelijk snel en probleemloos in elkaar zetten ;)

Alvast bedankt voor alle input so far.

off-topic:
Foritain schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 18:35:
Eve <3 Van een eve'er mag je natuurlijk enig huiswerk mbt een opening post wel verwachten :D. Mocht je in de buurt van den haag zitten en problemen hebben met het bouwen vraag overigens maar rustig. Probeer al jaren Eve te promoten maar mijn directe omgeving wil niet al te graag :)
EVE is niet voor iedereen en is een game waar mensen langzaam in moeten groeien, heb gelukkig een aantal mensen in mijn omgeving over kunnen halen, speel alleen zelf even wat minder nu, even pauze na de Fountain war :)

[ Voor 57% gewijzigd door overkill1991 op 06-08-2013 07:50 ]

Pagina: 1