Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Computer shutdown

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een PC samen laten stellen door een kennis waar ik nu achteraf spijt van heb want hij is al 2x terug geweest en heb hem net terug en loop op het probleem dat hij na een minuut of 2-3 afsluit zonder waarschuwing net alsof iemand de stroom er af haalt. Hoe vaker ik em weer aan zet hoe sneller die uit gaat. Ik dacht misschien dat ie oververhit was dus heb ik em een half uurtje met rust gelaten maar het zelfde blijft zich voor doen ik vrees dat die gast niet weet wat hij doet en ik heb geen zin om hem weer kwijt te zijn voor een dag of 2. Dus als iemand er verstand van heeft, dit probleem herkent en weet hoe ik dit moet oplossen help mij asjeblieft.

Greetz VnX

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-11 12:04
Ten eerste is dit niet het goede forum, maar dat zal een modje wel oplossen. Kan je eens de specs van je PC posten, dan kunnen we er wat mee. Ik zit inderdaad ook aan thermal shutdown te denken, maar in de meeste desktops speelt dit probleem niet zo.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
In mijn ervaring gaat een oververhitte voeding nadat-ie uitgeschakeld is pas weer aan na een behoorlijke tijd afkoelen. Dus dat is het niet.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:01
Maar hij start dus wel op en komt ook gewoon voorbij Windows etc?

Je logt gewoon in, doet je ding en dan opeens ''BAM'' knalt hij zomaar eruit?
Dan druk je weer aan op de ''aan'' knop en hij gaat weer normaal aan?

PS. Specs van je computer zijn inderdaad wel handig.

[ Voor 11% gewijzigd door rolandos582 op 02-08-2013 07:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke hier de specs.

CPU: i7 950 @ 3.07GHZ
GPU: Asus Nvidea GTX 770
RAM: 3x 2gb kingston Hyperx
Mobo: ASrock x58 xtreme
Voeding: 720W kan geen merk vinden
DVD: geen idee
SSD: Vertex serie 2 60gb
Harddisk: 2tb merk geen idee

Hij start inderdaad gewoon helemaal op naar het bureaublad kan gewoon alles doen. ik kan hem daarna gelijk weer aan zetten alleen valt hij iedere keer sneller uit. hij heeft de hele nacht uit gestaan en er is niks veranderd in het probleem ik heb er 1000 euro voor betaald. is dit te veel voor de specs is ook een beetje mijn vraag want ik heb dus een wenslijstje gemaakt met price watchers en kwam niet veel duurder uit met alles nieuw hier mijn lijst

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 283,90€ 283,90
1MSI Z87-G45 Gaming€ 136,50€ 136,50
1MSI GeForce GTX 770 2GB Twin Frozr OC€ 354,91€ 354,91
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,85€ 53,85
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 66,95€ 66,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 58,90€ 58,90
1Corsair CX600M€ 57,95€ 57,95
1Samsung 840 series 120GB€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.091,96

en helaas kon ik het goede forum niet vinden sorry :(

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Klinkt als een hitte-probleempje. Werken alle fans, en zit de CPU koeler er wel lekker op met een voldoende hoeveelheid koelpasta? Probeer eens zo snel mogelijk na het booten de temperatuur van de CPU uit te lezen. Kan met SpeedFan bijvoorbeeld.
(zelf meegemaakt met een laptop: fan was kapot, 1e boot op de dag hield ie 15 minuten vol. Zodra 'ie uitviel en gelijk weer aanzette kon ik nét op de desktop komen en viel daarna weer uit)

[ Voor 53% gewijzigd door ShitHappens op 02-08-2013 16:14 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
Meest waarschijnlijke is toch temperatuursproblemen, en dan zou ik dat als eerste zoeken in de CPU. Zit de koeler er goed op gemonteerd en is er voldoende (en niet te veel) koel-pasta gebruikt? Welke temperaturen meet je?

iRacing Profiel

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-10 22:59
In je bios/uefi kan je de temperatuur ook uitlezen.

druk tijdens het aanzetten op de del of F2 toets.
Zoek dan naar hardware monitor of iets wat daar op lijkt (kan onder power management staan).
Door dit in de bios/uefi te doen heeft je pc minder load en word dus ook minder warm op deze manier kan je rustiger de temperaturen uitlezen.

Als je pc bij de eerste start van de dag het lang genoeg vol houd kan je ook hardware monitor gebruiken in windows link naar site: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
link naar download: http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/1.23.zip

wat betreft de prijs:
Is de pc nieuw in elkaar gezet of heb je deze 2e hands overgenomen?
Hoe oud is de pc?
In je pricewatch lijstje ben je trouwens een windows licentie vergeten die volgens je specs wel bij je huidige zit ( is ook 120 euro )

ps: in je start post doe je vermoeden dat de pc een maand oud is of iets in die buurt.
Een deel van de onderdelen die in je pc zitten zijn "verouderde" onderdelen en doen het er op lijken dat je pc zowiezo 2+ jaren oud is ( als dit niet zo is geef het even aan )

[ Voor 33% gewijzigd door Axewi op 02-08-2013 16:42 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• beun92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-11 21:09
Mischien is er hier iemand op tweakers die er naar kan kijken die bij je in de buurt woont. Het kunnen de temperaturen zijn maar ik zat ook te denken aan de voeding. Mischien is deze kapot dat hij uitschiet bij hoge pieken.

I love it when women go to school. It's like seeing a monkey on roller skates -- it means nothing to them, but it's so adorable for us. -- General Aladeen

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:23

TommieW

Numa numa.

beun92 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 16:28:
Mischien is er hier iemand op tweakers die er naar kan kijken die bij je in de buurt woont. Het kunnen de temperaturen zijn maar ik zat ook te denken aan de voeding. Mischien is deze kapot dat hij uitschiet bij hoge pieken.
Laat hem eerst maar kijken naar de temperaturen, als hier niets mis mee is, kijken we wel verder. :)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

Topicstarter
de pc is 1 week oud en ik had een budget van 1000 euro! hij komt hem om 10 uur weer brengen en het was een hitte probleem windows zit er gratis bij ;) En heb zelf ff onderzoek gedaan naar een paar producten zoals my CPU i7 950 is uitgekomen in eind 2009 :S dus die is al 4 jaar oud dit heeft natuurlijk veel effect op mijn games of zie ik dat verkeerd? en mijn moederboard is uit het zelfde jaar dit kan toch niet goed zijn!?
ook is het geheugen 3x 2gb behoorlijk verouderd en kan in voor een goedkopere prijs waar ik 3x 2gb heb 2x 4gb hebben 8gb geheugen voor 3 10tjes goedkoper

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2013 22:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ook is ht een 64bit besturings systeem maar draait alles in 32 is dit normaal en hoe kan ik dit fixe

• ShitHappens
  • Nu online
Lang niet alle programma's worden ook als 64bit uitgevoerd. Dit zie je in het taakbeheer, dan staat achter de naam van het proces *32 (XP, Vista, 7) of (32 bit) (W8)
Wat is de reden dat je het door die kennis hebt laten samenstellen? En heb je er ook daadwerkelijk €1000 voor betaald, of echt de prijs van de onderdelen? De gekozen onderdelen kunnen afwijzen?
Inderdaad wel apart, want de processor is sinds een maand al helemaal niet meer nieuw te krijgen. Het moederbord zelfs bijna een jaar. SSD was eind 2011 nog helemaal het einde en superwauw...
Ik heb sterk het idee dat deze PC al wel eens een jaar oud zou moeten zijn.
edit: nog even nagerekend: deze PC komt inderdaad op ongeveer €1000 uit.... Met prijzen van een jaar geleden.
Heb je überhaupt trouwens facturen etc gekregen van de onderdelen?

Die processor is inderdaad niet het allernieuwste en snelste, echter is er wel een vrij recente grafische kaart ingezet - veel belangrijker voor je games.

[ Voor 10% gewijzigd door ShitHappens op 05-08-2013 00:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
hen er 1000 voor betaald. geen facturen wel doos van de grafische kaart dat is t enige. enige wat ik wil weten is of ik hier 2-3 jaar mee vooruit kan zonder problemen

• ShitHappens
  • Nu online
Op zich kun je inderdaad hier wel 3 jaar mee vooruit. Wel goed je SSD in de gaten blijven houden, deze serie staat erom bekend wat kuren te kunnen krijgen.
En les voor de volgende keer: lekker zelf samenstellen ;) (desnoods met hulp hier)

• Axewi
Verwijderd schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 08:00:
hen er 1000 voor betaald. geen facturen wel doos van de grafische kaart dat is t enige. enige wat ik wil weten is of ik hier 2-3 jaar mee vooruit kan zonder problemen
Opzich kan je hier makkelijk mee vooruit, de onderdelen zijn ouder maar zeker niet slecht.
Het belangrijkste ( je video kaart ) is wel recent.

Als ik het zo lees heeft die gene die de pc gebouwd heeft een aantal onderdelen op vooraad gehad waar hij nu op een makkelijke manier vanaf kon komen zonder verlies te maken (is een gokje, niet om die persoon zwart te maken)

Je kan natuurlijk altijd even navraag doen hoe het komt dat meerdere onderdelen ouder zijn en waarom daar geen factuur/doos bij zit.
In het ergste geval zijn een aantal onderdelen 2e hands?

Zoals eerder gezegt de onderdelen waren toen ze nog verkocht werden inderdaad ongeveer €1000,-
Nu zou je alleen voor dat geld iets nieuwere onderdelen kunnen kopen.
Is dit erg? tja hangt er vanaf hoe je ertegen aan kijkt.
Als jij gezegd hebt dat je bijvoorbeeld een game pc wil hebben die 3 jaar mee kan dan heb je die ook gekregen :)

En hoe bedoel je zat windows erbij? heb je daar wel een licentie van bij gekregen? of is deze er maarzo opgezet?

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-11 13:12
Gezien de leeftijd van je hardware dat mijn eigen pc van 4 jaar oud ook heeft doet het mij een beetje denken aan een gebruikte pc verkocht voor de nieuwprijs.
Als je slim bent vraag je even naar de bonnen, kan hij die niet geven dan hebben we toch een probleem gezien de prijs die je er destijds voor betaald hebt.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
ShitHappens schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 11:14:
Op zich kun je inderdaad hier wel 3 jaar mee vooruit. Wel goed je SSD in de gaten blijven houden, deze serie staat erom bekend wat kuren te kunnen krijgen.
En les voor de volgende keer: lekker zelf samenstellen ;) (desnoods met hulp hier)
Ook hulp van hier is geen enkele garantie dat mensen er niet naast kunnen zitten, heb laatst ter zekerheid een systeem op dit forum overlegd (zuinige esxi server) en niemand (mij inclusief) heeft opgemerkt dat er geen enkele vorm van gpu/grafische chip in zit waardoor het POST process van de BIOS faalt.
Speakerfreak95 schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 23:26:
Gezien de leeftijd van je hardware dat mijn eigen pc van 4 jaar oud ook heeft doet het mij een beetje denken aan een gebruikte pc verkocht voor de nieuwprijs.
Als je slim bent vraag je even naar de bonnen, kan hij die niet geven dan hebben we toch een probleem gezien de prijs die je er destijds voor betaald hebt.
Ik snap dit punt niet helemaal:
Iemand gaat naar een kennis toe en vraagt: Kan jij voor mij een systeem bouwen twv 1000 euro.
Dan weet jij direct of er in die 1000 euro een bedrag voor het samen stellen zit? Mijn schoonmoeder heb ik een asus laptop voor gekocht en ik kreeg 800 euro terwijl de laptop 700 koste. Nu was dit totaal niet nodig, maar een Kennis zoals hier over gesproken word: Vrij weinig echte IT'ers die elke dag dit als hun werk doen gaan niet voor niets voor 'kennissen' de boel samenstellen.

Dus waarom zou er bonnen overlegd moeten worden? Dat is net zoiets als naar de winkel gaan na een aankoop van een Dell systeem en klagen dat hij 100 euro duurder is dan op Dell.nl. Als we zouden spreken over een verschil van 100den euro's zou ik de discussie kunnen volgen, maar nu niet.

Hell, wie weet heeft hij in een computerzaakje gevraagd: wat heb je staan? Mijn ervaring met dat soort zaakjes is dat er vaak nog ouwe meuk voor veel verkocht word.

[ Voor 4% gewijzigd door init6 op 07-08-2013 17:20 ]

• Axewi
@init6

Ik snap je laatste punt niet helemaal?
De persoon die de pc in elkaar heeft gezet had wel €3000,- mogen vragen in overleg (dat is hier het probleem niet)

Wat wel het probleem is is dat er van de onderdelen geen bon/doos is en dat de onderdelen al wel een tijdje oud zijn of niet meer verkocht worden.
Als de kennis de onderdelen bij een computerboer heeft gekocht heeft hij iig een bon en een doos!

Ik zet inderdaad een pc ook niet gratis in elkaar, maar alles wat ik doe lever ik wel doosjes/bonnen bij af.
Er is van te voren dan overlegd de onderdelen kosten €900,- en ik zelf wil graag €100,- voor het in elkaar zetten / installeren / plaatsen.
Dan kan ik netjes de factuur van de onderdelen geven omdat diegene weet dan de onderdelen €900 kosten en dat hij €1000,- betaald omdat ik zelf graag wat overhou voor het werk.

En inderdaad in computerwinkels word vaak spul verkocht wat ouder is maar dan krijg je altijd een bon.
Dus is dat hier het geval geweest dan moet de ts in iedergeval wel een bon hebben van alle onderdelen (i.v.m. garantie en ook als bewijs dat het nieuwe onderdelen zijn)

Pagina: 1