Advies nodig, PC all-in, game+recorden+video edit, €800-900

Pagina: 1
Acties:

• metaalverf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-04 22:24
Hey mede-tweakers,

Na lang overwegen over een laptop of een desktop computer heb ik uiteindelijk gekozen voor een desktop computer. Deze computer wil ik gebruiken voor gamen en daarnaast het gamen kunnen opnemen en daarna te bewerken of filmpjes van men camera/mob bewerken welke filmen in full hd. Dit is de eerste keer dat ik losse componenten koop en (waarschijnlijk gratis) in elkaar kan laten zetten.

Het hoeft van mij geen high-end computer te zijn, maar wel eentje waar alles lekker loopt. De instellingen van de spellen hoeft niet op "ultra", maar op "high" is wel wenselijk. Daarnaast het liefst niet een fps van lager dan 10 wanneer ik aan het recorden ben, maar het hoeft van mij ook niet persee en 30/40+ fps te zijn op die momenten. Zolang de game lekker blijft lopen zeg maar. Toevoeging, de meeste spellen die ik speel zijn (MMO)RPG's en RTS (+Sim city) games. FPS doe ik minder, maar misschien veranderd dat nog wel omdat de laptop die ik nu heb alles goed draaide voor 4,5 jaar, behalve FPS. FPS heeft dus geen prioriteit en moet de andere genrees als minimum eis zien.

Ik neem er een 23inch beeldscherm bij wat betekent dat het systeem wel veel pixel moet aankunnen, maar ik denk niet dat dat een probleem word in het onderstaande systeem (toch?).

Verder ben ik niet van plan over te clocken.

Het oorspronkelijke budget dat ik hiervoor had opgesteld was €800,-, Nooit gelijk te hoog inzetten ;), inclusief monitor. Nu heb ik na een paar avondjes knutselen en lezen van het een en ander het onderstaande lijstje samengesteld. Het is gebaseerd op het basisgamesysteem BBG van juli van €675,- Zoals je ziet is het bedrag inmiddels €875,- en dus iets boven mijn budget.

Nu heb ik de volgende vragen:
1. Is de opstelling uberhaupt mogelijk kwa aansluitingen?

2. Zie ook vraag 3. Ik heb gekozen voor een wat oudere video kaart, voornamelijk vanwege de kosten. De verleiding is groot om voor een iets betere te gaan, omdat de stapjes tussen elke video kaart zo klein zijn. Echter zit ik al over mijn budget heen en vraag ik mij af of een nog duurdere kaart zo veel meer opleverd. De grafiekjes laten wel soms een increase van 15% tussen deze en de volgende, maar de vraag is: "Heb ik dat nodig, voor wat ik wil?".

3. Is de opstelling logisch of zit er ergens een een "rem" op het systeem door een bepaald onderdeel? Zo ja, kan ik dan bezuinigen op bepaalde onderdelen, of moet ik juist meer investeren in dit ene onderdeel zodat de pc "compleet" is.

4. Overig advies. Ik heb niet ontzettend veel verstand behalve dan veel te hebben gelezen. Dus als je iets advieseerd graag duidelijk aangeven waarom, met eventueel voorbeelden erbij ipv computer termen, ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 193,95€ 193,95
1ASRock B85M-HDS€ 59,20€ 59,20
1Asus GTX660-DC2T-2GD5€ 195,-€ 195,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,85€ 53,85
1Corsair Carbide 200R€ 47,49€ 47,49
1LG IPS234V-BN Zwart€ 129,99€ 129,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 58,90€ 58,90
1XFX Pro 550W€ 52,70€ 52,70
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 83,53€ 83,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 874,61

Bij voorbaat dank :)

Verwijderd

Hmmm, tot nu toe ziet het er goed uit. Ik kom er later op terug!

EDIT: Ik weet niet of je modulaire voeding belangrijk vindt, maar dit is een alternatief: pricewatch: Seasonic M12II 520W. Verder ziet het er goed uit!

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2013 13:03 ]

• metaalverf
Verwijderd schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 20:41:
Hmmm, tot nu toe ziet het er goed uit. Ik kom er later op terug!

EDIT: Ik weet niet of je modulaire voeding belangrijk vindt, maar dit is een alternatief: pricewatch: Seasonic M12II 520W. Verder ziet het er goed uit!
Een modulaire voeding houd in dat het systeem makkelijk koel blijft en makkelijker later nieuwe componenten kan toevoegen/vervangen?

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:51
metaalverf schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 21:57:
[...]

Een modulaire voeding houd in dat het systeem makkelijk koel blijft en makkelijker later nieuwe componenten kan toevoegen/vervangen?
Modulaire voeding betekent dat alle kabels of in dit geval een gedeelte niet aan de voeding vast zitten. Je hebt dus alleen de kabels in je systeem die je nodig hebt. ;)

• metaalverf
Ah ok. Das het overwegen waard voor maar 8 euro meer:)

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
voor CPu kan je eens kijken naar deze: pricewatch: Intel Core i5 4570 Boxed is 20 E goedkoper en het verschil ga jij niet merken.

verder lijkt een AMD FX 8320 een betere optie voor je. zeker gezien dat je wilt recorden. en die setup kost je met mobo evenveel als je CPU die jij had gekozen! hou je weer geld over voor een GPU of dikkere SSD (laatste zou mijn voorkeur hebben)

• metaalverf
Lednov schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 12:04:

verder lijkt een AMD FX 8320 een betere optie voor je. zeker gezien dat je wilt recorden. en die setup kost je met mobo evenveel als je CPU die jij had gekozen! hou je weer geld over voor een GPU of dikkere SSD (laatste zou mijn voorkeur hebben)
Hmm, waarom is de AMD FX 8320 beter dan de i5 4570/4670 voor recorden? Vanwege de octo core?

Het prijsvoordeel snap ik, maar zie nog niet in waarom de AMD beter is voor recorden.

Daarnaast hoor ik vaak ook dat AMD vaak wat minder lang meegaan, mede door hun hitte ontwikkeling. Ik weet zelf natuurlijk niet of dat waar is, maar als dat wel zo is "moet" ik weer extra koeling regelen wat de prijs dan alsnog op hetzelfde niveau brengt.

[ Voor 29% gewijzigd door metaalverf op 10-08-2013 13:33 ]

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022

• DrIezie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-04 12:59
metaalverf schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 13:31:
[...]

Hmm, waarom is de AMD FX 8320 beter dan de i5 4570/4670 voor recorden? Vanwege de octo core?

Het prijsvoordeel snap ik, maar zie nog niet in waarom de AMD beter is voor recorden.

Daarnaast hoor ik vaak ook dat AMD vaak wat minder lang meegaan, mede door hun hitte ontwikkeling. Ik weet zelf natuurlijk niet of dat waar is, maar als dat wel zo is "moet" ik weer extra koeling regelen wat de prijs dan alsnog op hetzelfde niveau brengt.
in verband met je grafische kaart, zou ik deze nemen: pricewatch: Asus GTX660 TI-DC2-2GD5 is maar een paar euro's duurder, maar wel meteen een klasse beter ;) .

AMD gaat vaak minder lang mee? Ik weet niet waar je dat vaak gehoord hebt, dat is het eerste dat ik ervan hoor. Is dat gebaseerd op statistieken of betrouwbare bronnen, of gewoon iemand die pech had met z'n CPU?
De AMD 8cores zijn beter als er veel cores gebruikt worden:
YouTube: AMD FX 8350 vs Intel 3570K vs 3770K vs 3820 - Gaming and XSplit Streaming Benchmarks (betere fps als er gestreamed wordt tijdens het gamen)

Voorstel voor je build:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 133,70€ 133,70
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 61,40€ 61,40
1MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming€ 234,99€ 234,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,85€ 53,85
1Corsair Carbide 200R€ 48,90€ 48,90
1LG IPS234V-BN Zwart€ 129,99,-€ 129,99,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 57,50€ 57,50
1XFX Pro 550W€ 52,70€ 52,70
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 82,70€ 82,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 855,73

=> Veel betere GPU
8cores voor opname software (zal je gameplay niet (of zeer weinig) beïnvloeden
20€ goedkoper!

Welke games speel je specifiek? MMO is nogal algemeen ;) .

Assumption is the mother of all F'-ups

Verwijderd

DrIezie een vraag aan jou.
Die FX 8320 heeft 8 cores, een FX 6300 heeft 6 cores ze zijn beiden geklokt op 3.5/4.0
Als je in het systeem van hierboven die andere CPU FX6300 BE in doet.
Krijg je dan een performance verschil van dat ene spel / programma te zien?
MAW is er een zichtbare verschil tussen deze 2 CPU's als je dezelfde spel speelt?
Als het niet zichtbaar is, kun je beter die FX6300 er in doen het scheelt wel 30,00€
En deze FX 6300 BE is ook nog zuiniger n.l. 125 / 95 Watt.

• DrIezie
In game performance zullen ze niet veel verschillen voor de huidige generatie games (voor de volgende generatie zal de 8core waarschijnlijk wel beter zijn). De FX-8320 heeft wel een betere koeler. En als je naast het gamen ook nog je gameplay gaat recorden en misschien nog streamen, zou ik de 8cores aanraden, zeker als je ook een multitasker bent die veel werkende programma's tegelijk openheeft. Maar de 6cores zullen je zeker ook niet teleurstellen.

Ik zou de 30€ eerder besparen op de GPU (660Ti doet echt niet veel onder voor de 760). Just my two cents. Ik ben supertevreden met m'n FX-8320, heb hem indertijd zonder problemen overklokt naar een FX-8350, maar iets teruggeklokt naar 3.9GHz om zuinigheidsredenen.

Verwijderd

(MMO)RPG's en RTS (+Sim city) games
Die draaien meestal een stukje beter op een i5 dan een Fx.

Verder is Amd iets goedkoper alleen het verschil betaal je terug op de stroomrekening.

Als je nog iets wilt bespraken kan je de i5 4430 voor 160 euro nog overwegen.

• DrIezie
Verwijderd schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 22:36:
[...]

Die draaien meestal een stukje beter op een i5 dan een Fx.

Verder is Amd iets goedkoper alleen het verschil betaal je terug op de stroomrekening.

Als je nog iets wilt bespraken kan je de i5 4430 voor 160 euro nog overwegen.
Absoluut de i5's zijn zeker beter dan de AMD FX'en voor een MMO maar de AMD FX8 is beter in video editing dan een i5: http://nl.hardware.info/r...in-hd-video-incl-effecten
Het stroomverschil is hier al meermaals aan bod gekomen en je moet al het ganse jaar door elke dag 3u gamen om aan een extra kost van 10€/jaar te komen. Je GPU zal trouwens veel meer verbruiken dan je CPU, als verbruik echt belangrijk is, kijk dan vooral naar je GPU, daar zijn de verschillen groter.

Als je niet veel aan videobewerking doet: neem de i5, als je het wel veel doet, zou ik eerder de FX nemen.

Verwijderd

Idle is Intel toch een stuk zuiniger hoor , genoeg mensen die hun pc meerdere uren per dag aan hebben.

Ik weet niet precies welke games de TS speelt maar in zijn genre valt de FX-8 nogal vaak door de mand.

• DrIezie
http://www.xbitlabs.com/a...350-8320-6300-4300_8.html Idle is het nog geen 10W verschil (lees: peanuts), Load is een ander verhaal. Dit lijkt me een goede test aangezien ze duidelijk de voeding (Corsair – AX1200i) en testwijze (full power draw of the computer (without the monitor) measured after the power supply) vermelden.

Het valt allemaal wel mee met het verbruik hoor. Je kan je FX zelfs undervolten zoals ik heb gedaan dan wordt je CPU zuiniger, koeler en stiller, en al zegt de TS dat hij niet gaat overklokken, het is leuk eens je eraan begint.

Wat de TS ook kiest, de FX zal krachtig genoeg zijn om de MMO's soepel te draaien, en de i5 zal krachtig genoeg zijn om videobewerking snel uit te voeren.

Verwijderd

Volgens andere sites is het verschil iets groter 15-20 watt.

Daar is de FX-6300 ook zuiniger dan een i5, dat zie ik nergens anders. En de FX-4 verbruikt weer meer?

Anyway, de verschillen zijn niet extreem inderdaad maar als je meerdere jaren intensief een pc gaat verbruiken dan kost een AMD build zomaar een paar tientjes meer.

• DrIezie
Ik heb inderdaad ook zo'n reviews gevonden, maar daarin stond niets over de gebruikte voeding en/of de testwijze.

En als die 10€/jaar belangrijk is, neem dan maar een zuinige GPU zoals de GTX650Ti: http://www.tomshardware.c...review-gk104,3542-22.html
hier zie je de GTX660Ti instaan
http://www.bit-tech.net/h...orce-gtx-650-1gb-review/8
Hier zie je de GTX650Ti tov de GTX660Ti
Dan bespaar je een pak meer ;) .

Als je daarenboven echt energie wilt besparen: steek overal leds als verlichting, zet de verwarming iets lager (de FX verwarmt in de winter beter dan een Intel :P ), neem de fiets of benenwagen en koop A++ huishoudapparaten.

Ik wil het niet in het belachelijke trekken, maar het extra energieverbruik valt wel mee. Bij het aankopen van een zo krachtig mogelijke game pc, kijk je naar de performantie. Bij het aankopen van een professionele server is verbruik veel belangrijker.

• mirp
Als je daarenboven echt energie wilt besparen: steek overal leds als verlichting, zet de verwarming iets lager (de FX verwarmt in de winter beter dan een Intel :P ), neem de fiets of benenwagen en koop A++ huishoudapparaten.

Lol.

En neem vooral geen kinderen.

• beun92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-04 00:56
mirp schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 00:54:

Lol.

En neem vooral geen kinderen.
En natuurlijk ook geen vrouw(haardroger etc )
Persoonlijk zou ik voor een i5 gaan. Over het algemeen heb ik met bewerken betere ervaring met intels dan amd's(stabiliteit, alg. Performance). Maar anderen kunnen er natuurlijk anders over denken

I love it when women go to school. It's like seeing a monkey on roller skates -- it means nothing to them, but it's so adorable for us. -- General Aladeen

• metaalverf
Thanks voor de tips.

Dus de intel is sterker bij MMO's + video bewerking?
de AMD is beter in de combi tussen gamen + recorden/streamen?

De kosten kwa stroom maakt met niet uit, woon toch in een studentenhuis waar de kosten worden gedeeld, haha ;)

Maar dan even over de videokaart. In mijn build zit nu een Asus GTX660-DC2T-2GD5. Nu zie ik verschillende voorstellen:
GTX650Ti
Asus GTX660 TI-DC2-2GD5
GTX760

Mijn vraag: Is de GTX660 sterk genoeg? Naar mijn idee op het moment wel, maar voor de toekomst is het zeker aan te raden om een betere te nemen of niet?

• metaalverf
DrIezie schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 18:39:
Welke games speel je specifiek? MMO is nogal algemeen ;) .
Denk dat vooral aan spellen zoals grote open werelden zoals WoW etc. Dus de rendering van de wereld moet wel een beetje soepel verlopen.

• DrIezie
In WoW is de AMD zo'n 15% trager, maar het is zeker nog soepel (alles boven 60fps is uitstekend): http://www.tomshardware.c...shera-review,3328-15.html

• metaalverf
True, maar weegt dat weer op tegen de extra recorden sterkte van de AMD?

• DrIezie
metaalverf schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 12:42:
Thanks voor de tips.

Dus de intel is sterker bij MMO's + video bewerking?
de AMD is beter in de combi tussen gamen + recorden/streamen?

De kosten kwa stroom maakt met niet uit, woon toch in een studentenhuis waar de kosten worden gedeeld, haha ;)

Maar dan even over de videokaart. In mijn build zit nu een Asus GTX660-DC2T-2GD5. Nu zie ik verschillende voorstellen:
GTX650Ti
Asus GTX660 TI-DC2-2GD5
GTX760

Mijn vraag: Is de GTX660 sterk genoeg? Naar mijn idee op het moment wel, maar voor de toekomst is het zeker aan te raden om een betere te nemen of niet?
Ja de GTX660 is sterk genoeg (ik heb hem zelf en ben er zeer tevreden over), maar als je de Asus neemt (komt het beste uit de testen), neem dan meteen de Asus GTX660 TI-DC2-2GD5 die is "maar" tien euro duurder, maar wel een klasse beter (bijna zo goed als een GTX760).

Als je wilt streamen, bekijk dan eens aandachtig het filmpje dat ik in m'n eerste post heb vermeld, ik verschoot er zelf van.

Verder zal je de AMD vs Intel knoop zelf moeten doorhakken. De voor-en nadelen zijn aan bod gekomen en het ligt in jouw handen. Ik heb voor de FX-8 gekozen vanwege het budget en beklaag het me geen seconde. Anderen hebben voor een Intel gekozen en zijn ook zeer tevreden.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Waarom voelen quad of zelfs octocore machines uit 2008 nu toch trager aan? de reden is vooral single core snelheid. Ook al kunnen ze prima 8 threads aan, ze houden de snelheid van bewerken van singlecore berekeningen niet meer bij zoals nieuwe processoren dat doen. En een zeer groot gedeelte van de perceptie en werkelijke snelheid komt uit singlethreaded snelheid.

Het verschil hierin tussen AMD en Intel is nu heel groot, te groot vind ik om voor AMD te gaan als dat niet hoeft, vooral als je zo lang mogelijk plezier wil hebben van je pc.

specs

• metaalverf
thanks voor alle hulp. Het lijstje is nu als volgt geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 192,20€ 192,20
1ASRock B85M-HDS€ 58,45€ 58,45
1MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming€ 234,50€ 234,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 55,99€ 55,99
1Corsair Carbide 200R€ 48,90€ 48,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 57,50€ 57,50
1XFX Pro 550W€ 53,95€ 53,95
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 83,49€ 83,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 784,98

Ik ben toch bij de intel gebleven, aangezien ik duidelijk merk in dit en andere topics dat beiden ze voordelen en ze nadelen heeft. Bij mijn computer gebruik ga ik denk ik vooral de voordelen van Intel processor gebruiken.

Videokaart heb ik een klein stukje "ge-upgrade". de 660 is prima, maar is moeilijker verkrijgbaar (via internet), daarnaast kan ik nu alles voor een goede prijs bij 1 winkel te samen bestellen.

Ik heb nog wel erg sterk de overweging gemaakt om eventueel nog een grotere SSD kaart te nemen, maar om de kosten te drukken toch bij de huidige gebleven. Misschien iets voor later.

De kosten lijken lager te zijn, maar dat is omdat ik het beeldscherm eruit heb gelaten. Ik ga in winkels eerst nog verder kijken naar het juiste scherm.

Nogmaals grote dank voor de hulp. Ik zal nog een post plaatsen wanneer de pc klaar is, zodat jullie ook een beetje weten of het goed bevalt ;)

• mirp
Koop de k versie cpu. Je kunt met jouw bordje de k versie cpu nog iets overklokken, dacht ik. Mocht je later toch een ander bordje kopen, misschien eentje met een z87 chip, dan heb je in ieder geval al een k versie cpu die je kunt overklokken.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Of hij met dat bord zal kunnen overklokken hangt ervan af of hij een geupdate processor krijgt of niet. De nieuwe processors ondersteunen geen overklok meer op B85 en H87 borden. Ik heb echter geen idee wanneer deze in de winkels liggen.
Ik kon gelukkig nog wel overklokken. (2 weken geleden onderdelen gekregen)

• metaalverf
Tot nu toe bevalt de PC goed. 15 seconden tot volledig opstarten. Games moeten nog getest worden....
Pagina: 1