• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Topicstarter
Mocht dit topic verkeerd staan, dan is dat een foutje van mij, maar ik gokte dat hij hier wel aaridg okay moest staan.

Zoals mijn topictitel verraadt, zoek ik een dSLR die ook overweg kan met M42 objectieven, aangezien ik een aardige vooraad heb opgebouwd met mijn oude Zenits, en ik zou graag bijv. mijn 300mm blijven gebruiken, een nieuwe kopen die op bijv. een Canon past zal aardig duur zijn ben ik bang, en zo heel veel poen heb ik nou ook weer niet.

Mijn eisen zijn:
Goedkoper = beter, en ik ga voor tweedehands, aangezien een nieuwe zeker uit mijn budget ligt. Qua budget heb ik hooguit 200 te besteden.
Moet met een goedkope adapter M42 objectieven kunnen gebruiken, dat ik alles zelf moet instellen is niet erg, moet ik nu ook al doen bij mijn Zenit.
Goed waar voor zijn geld geven.

Merk: intresseert me niks. Pentax, Canon, Nikon, Sony, alles is goed.
Megapixels maken me ook niks uit, alles met 6 of meer moet goed genoeg zijn.

Welke mij intressant lijken zijn de
Canon Eos 300D [want: spotgoedkoop] en de Eos 400D [ook goedkoop]

Nikon D50 en D100/D200, want ook goedkoop. Al meende ik ooit gelezen te hebben dat M42 en Nikon niet samengaat, omdat de spiegel in de weg zou zitten.

Pentax K10D: Voordeel is dat deze stabilisatie heeft. Ook zijn er aardig wat oude lensen met de K-sluiting van Pentax.

People as things, that’s where it starts.

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:37

TNW

Voor bijna elke DSLR zijn adapters verkrijgbaar. In camera stabilisation is een voordeel omdat M42 lenzen dit uiteraard nooit hebben.

Bepaalde lens/camera combinaties kunnen een spiegel hebben die de lens kan raken, let hierop.

-edit- eigen ervaring is 500d (Helios 58mm f/2, Meyer Orestor 135mm f/2.8 )en 60d (Super Takumar 55mm f/2), geen noemenswaardige problemen.

[ Voor 23% gewijzigd door TNW op 01-08-2013 15:09 ]

Weblog | Straling!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

voor zover ik weet kan je beter geen(instap) nikon kiezen want die weigeren een lichtmeting te doen zonder lens met cpu. en op de gok is ook meestal ook geen doen.

ora et labora

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Topicstarter
Stabilisatie is geen pre, mijn Zenits hebben dat uiteraard ook niet, maar het zou wel fijn zijn, net als lichtmeting. De Zenit-E heeft een lichtmeter boven de lens, dus dat is ook niet geweldig en die van mijn 12xp doet het vaker niet dan wel.

De reden dat ik een digitale wil hebben, is simpel: analoog afdrukken kost me een klein vermogen. Binnen 1 of 2 jaar zal ik een niet al te dure camera er al grotendeels uithebben.

Wikipedia: Pentax K mount na dit ff snel gelezen te hebben, denk ik dat ik voor een Pentax ga: geen problemen met een spiegel die in de weg zit, maar het grootste voordeel is dat de scherpstelling normaal blijft werken.

Zou een Pentax K10D of iets in die richting een goede koop zijn of is het rommel?

Ik weet trouwens dat M42 lenzen niet altijd even goed zijn, maar ik heb dan tenminste al een leuke voorraad lenzen liggen, van 25mm tot 300mm en vanalles, al dan niet zoom, ertussen. Iets wat knap prijzig is als ik ze moderner moet kopen.

People as things, that’s where it starts.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

VasZaitsev schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 15:26:
Zou een Pentax K10D of iets in die richting een goede koop zijn of is het rommel?
ik ken die pentax niet zo goed, maar vergeet niet dat er legio aan spiegeloze toestellen zijn die met een simpele adapter zonder kwaliteitsverlies prima foto's maken. er bestaan zelfs speciale adapters met glas de die beeldcirkel verkleinen, waardoor je beeldkwaliteit zelfs beter wordt, en dezelfde beeldhoek als op 35mm (teminste bij een .71x op aps-c)

van alle mirrorless camera's is de sony nex is wel de bekendste, maar ook samsung maakt bijv mirrorless camera's. fuiji ook maar die zijn duur. en de cannon eos-m moet je niet willen.

een sony nex5 of nex 3 body kan je prima van marktplaats plukken voor een leuk prijsje.
de nex heeft voor zover ik weet een goede focus peaking zodat je makkelijk kan zien wat in focus is, erg handig voor manueel focussen dus :)

als het echt goedkoop moet zijn: micro four thirds? je hebt dan wel te maken met een kleinere sensor dan aps-c. niet dat het inferieur is, maar je zal een sterkere vergroting hebben en minder dus groothoek.
ze zijn wat langer op de markt en daarom goedkoop 2e hands te krijgen. zelfs nieuwe body's zijn al te koop vanaf 80 a 100 euro. een voorbeeldje: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G3 Zwart

[ Voor 29% gewijzigd door mrc4nl op 04-08-2013 20:46 ]

ora et labora

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-01 09:04

bobcom

Dedicated dabbler

Canon geldt doorgaans als prima voor M42, met Pentax en Sony als contender.
Pentax heeft de "green button" en AF-confirm in de body - plus antishake, maar M42 naar K-bajonet is wat lastig, tenzij je elke lens zijn eigen adapter geeft, en dat loopt ook in de papieren.
Voor Canon kun je misschien je budget ietsje oprekken zodat je uit kunt komen op een 500d (met een beetje geluk €300), dan kun je er Magic Lantern op zetten en heb je een massa extra's: Focus peaking, clipping info op je schermpje voor het schieten, instelbaar focuspunt etc.
Volgende keus, en betaalbaarder is een Nex3 of 5 (heb ik zelf gedaan voor mijn M42-glaswerk: < €200 voor een Nex5). Geen zoeker maar wel een opklapscherm met focus peaking (handig), vrij elementaire instelmogelijkheden en zeer compact en licht (niet altijd even handig) - kan nog een toer worden om die te managen op een Tair 3 (ik heb zelf een Jupiter 11 en dat is al lastig).
Nikon is feitelijk een no-go, omdat je een adapter met glas nodig hebt voor focus op oneindig en zelfs bij een Helios-44 komt dan het achterste element al tegen de lens in de adapter aan. Wijder is sowieso uitgesloten - achterelementen steken op oneindig alleen maar verder uit.
@TNW: mirrorhit is alleen een probleem met FF Canons - zelfs met een Mir 37 die toch diep uitsteekt had ik nooit problemen op mijn 40D, dus een 500D zal vrijwel zeker ook geen moeilijkheden geven. Zie ook "mirror shaving".

[ Voor 12% gewijzigd door bobcom op 04-08-2013 22:53 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Sony alpha gaat ook prima met m42 en een simpele adapter-ring; Deze apparaten hebben ook stabilisatie in de body zitten en gebruik de minolta alpha mount waardoor je voor weinig erg goede Minolta AF lenzen kunt gebruiken.

Ik heb zelf 2 m42 lenzen op mijn a65 met adapter-ring; Dit gaat prima, vooral de focus peaking functionaliteit (die werkt met de adapter-ringen met AF confirm) is super handig om snel te focussen.

[ Voor 31% gewijzigd door D4V3 op 04-08-2013 23:50 ]

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:01
Naar mijn weten doet de in-body stabilisatie van Sony niets als het de brandpuntsafstand niet doorkrijgt van de lens, volgens mij kan je alleen bij Olympus handmatig de brandpuntsafstand doorgeven waardoor de stabilisatie weer gaat werken.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

PowerUp schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 00:03:
Naar mijn weten doet de in-body stabilisatie van Sony niets als het de brandpuntsafstand niet doorkrijgt van de lens, volgens mij kan je alleen bij Olympus handmatig de brandpuntsafstand doorgeven waardoor de stabilisatie weer gaat werken.
en omdat je het in kan voeren neem ik aan dat je die terugziet in je exif. zodat je later nog weet welke lens je hebt gebruikt :P voor stabilisatie valt inderdaad veel te zeggen. de goedkopere (of oudere) modellen hebben dacht ik een simpele variant die niet zo goed is als de fantastische 5 axis stabilisation als in de OMD(E5)

ora et labora

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Sony weet ik niet, maar zowel mijn Pentax K100D als K-5 II vraagt netjes om de brandpunt afstand als je een oude handmatige lens aansluit, ook de stabilisatie werkt dan prima.

ik heb trouwens geen ervaring met M42 lenzen, alleen oude K-Mount.
bobcom schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 22:47:
...
Pentax heeft de "green button" en AF-confirm in de body - plus antishake, maar M42 naar K-bajonet is wat lastig, tenzij je elke lens zijn eigen adapter geeft, en dat loopt ook in de papieren.
.....
Puur uit nieuwsgierigheid, waarom heb je voor de K - Mount voor elke M42 lens een eigen adapter nodig, maar bijv. voor de Canon Mount niet?
Nogmaals zelf geen ervaring met m42 lenzen, maar ik kan mij niet herinneren hierover gelezen te hebben op het Pentaxforum, wat niet wil zeggen dat het niet zo is.

Handmatig scherpstellen, met focus confirmatie werkt trouwens prima op zowel de K100D, het goedkopere broertje van de K10D, als op de K-5 II.

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-01 09:04

bobcom

Dedicated dabbler

Voor zover ik weet (maar als niet-pentaxian weet ik niet zo erg ver) heb je een tooltje nodig om de adapter van de body los te koppelen - en als je dan telkens wisselt tussen m42 en K-mount leek mij dat lastig, ook omdat de aadpter amper groter is dan de m42-mount. Maar goed, dat argument vervalt als je de body gebruikt als M42-body - dan blijft je adapter gewoon in de body zitten. My 2 €c's, ik ben dus geen ervaringsdeskundige.

Bij Canon is er een duidelijk maatverschil tussen body-mount en adapter, dus daar speelt dat probleem minder - en mijn 40d was een beetje een sletje, die deed het met iedereen (M42, Nikon, T-mount, Canon) dus dan wissel je de adapter vanzelfsprekend mee.

Als ik het zo bekijk zou Pentax wel eens een goede optie voor TS kunnen zijn.- zeker gezien het feit dat K100D's op MP voor tussn de €45,- en € 150 gaan - sommige zelfs met nog wat glaswerk erbij.

[ Voor 4% gewijzigd door bobcom op 05-08-2013 10:24 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 18:37

EXX

EXtended eXchange

IIRC zijn er M42 adapters voor de Sony SLR/SLT waarop je een brandpuntsafstand kan instellen of die een vaste brandpuntsafstand doorgeven, om zo de stabilisatie te activeren.

Op Dyxum is wel het eea te vinden over M42 adapters voor Sony Alpha.

[ Voor 19% gewijzigd door EXX op 15-08-2013 15:22 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1