HTPC om af en toe mee te gamen

Pagina: 1
Acties:

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Het systeem zal voornamelijk als HTPC dienen (XBMC) met een eigen harde schijf. Verder wordt het systeem gebruikt om te downloaden en af en toe een spelletje mee te spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- 500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Complete HTPC inclusief harde schijf.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen eisen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Liefst zo stil mogelijk aangezien hij in de woonkamer naast de TV komt te staan. Verder moet het mogelijk zijn 1080p 3D films af te kunnen spelen (SBS of OU). Hij hoeft niet de nieuwste spellen aan te kunnen, maar een potje FIFA12 of Battlefield 3 zou wel leuk zijn.
De bedoeling is dat het voornaamste OS Ubuntu zal zijn, met een dual boot optie om spellen in Windows te kunnen spelen.

Na het combineren van verschillende lijstjes die ik hier voorbij heb zien komen ben ik tot de volgende lijst gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 105,80€ 105,80
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 56,40€ 56,40
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 106,88€ 106,88
1Epsilon EC-HTPC-1€ 47,90€ 47,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,60€ 31,60
1Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9€ 43,50€ 43,50
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 42,60€ 42,60
1Kingston SSDNow V Series V300 60GB€ 53,90€ 53,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,58

De behuizing zou eventueel ook een MS-Tech MC-380 kunnen zijn, aangezien dit waarschijnlijk beter uit komt wat betreft de ruimte om een harde schijf en SSD te kunnen plaatsen. Ik weet alleen (nog) niet zeker of deze behuizing in mijn TV-meubel past.

Zou dit systeem aan mijn eisen kunnen voldoen? En hebben jullie misschien nog betere ideeen/opties?

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:33
Met die APU kan je op low res low detail wel gamen, ik zou er persoonlijk als ik van plan zou zijn vaker dan 2 uurtjes per maand te gamen op de htpc er toch een videokaart in steken, al is het een tweedehandsje van 80 euro, een 6870 oid

[ Voor 140% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 01-08-2013 13:36 ]

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04 16:07

fub

Ik heb een A10-68000K in mijn HTPC zitten -- volgens mij heeft die een iets betere GPU. Ik speel er Skyrim op.
Low res low detail? Nee hoor, gewoon op high. Alleen bij hele volle ruimtes is er net iets vertraging, maar voor de rest kan ik prima op 720p, high settings gamen.

Video afspelen gaat zonder enig probleem. Het grootste probleem was de juiste drivers te pakken te krijgen, maar daarna was alles zo geregeld.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:36
Op zich ziet je HTPC setup er prima uit. Een paar kleine dingetjes waar ik nog wat op aan zou passen:
- APU kun je vervangen door een A10-6800k, maar dan alleen wanneer je ook sneller geheugen neemt. De geheugenprijzen zijn nogal omhoog gegaan de laatste tijd, dus kijk even wat de meerprijs van deze APU + sneller geheugen is en of dat het je waard is. (benchmark verschillende APU's reviews: AMD Richland: A10-6800K getest ).

Je kunt ook gaan voor een Pentium/Celeron + low profile videokaart (in de Epsilon passen alleen low profile videokaarten, in de MC-380 passen wel grotere), dit zal je meer performance geven bij het gamen, maar wel grotere nadelen mbt geluidsproductie. Aangezien de behuizingen die je hebt uitgekozen geen wonders zijn mbt airflow en een videokaart de luchtstroom nogal blokkeert zal het systeem zeker luidruchtiger worden (en duurder).

HDD is een 7200 rpm variant, dit kan in die Epsilon behuizing wel zorgen voor trillingen (geen rubber bevestigingen standaard). Aangezien je ook een SSD plaats hoef je voor de snelheid van het booten geen 7200 rpm HDD te plaatsen. Voor sequentieel lezen/schrijven van data als films is een 5400 rpm exemplaar net zo goed.

60 GB voor een dual boot systeem is dan weer een beetje aan de kleine kant. Windows 7 heeft op zich genoeg aan 60GB, maar inclusief linux en een paar spellen is dat te krap. Of ik zou voor een 128GB versie gaan (niet eens zo heel veel duurder), of je kan een van de twee op de HDD zetten (zou ik persoonlijk wel zonde vinden). Waarom wil je eigenlijk Linux draaien? Windows is qua ondersteuning een stuk verder dan Linux (denk aan videokaart drivers, HD audio). Het grootste nadeel van Windows is dat het veel duurder is, maar wanneer je dat toch al gaat draaien...

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:19

D4NG3R

kiwi

:)

Mijn eigen systeem welke voor exact dezelfde doeleinden word gebruikt: klik

Hier ietsje omgebouwd voor jouw eisen en mogelijkheden (Behuizing etc):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 34,95€ 34,95
1Asrock H61M-GS€ 38,95€ 38,95
1Club3D Radeon HD7750 Low Profile€ 95,15€ 95,15
1Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 104,67€ 104,67
1Epsilon EC-HTPC-1€ 47,90€ 47,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,60€ 31,60
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 28,90€ 28,90
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,95€ 36,95
1Kingston SSDNow V Series V300 60GB€ 53,90€ 53,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 472,97

Misschien iets om naar te kijken, eventueel een G2020 ipv de G1610 als je op wat hogere res wilt spelen. Maar qua performance verslaat bovenstaande de jouwe in gaming dankzij de (ruim) betere GPU.

Met de G2020 kom je op 15 euro meer uit, qua verbruik is het systeem een stuk zuiniger, en qua videoperformance een stuk sneller.

Edit: Vanwaar de keuze voor Ubuntu als er ook op gegamed gaat worden? Mijn systeem draait Win7 x64 pro met: Sickbeard (TPB Edition) + uTorrent + Steam in big picture mode (Games), in steam staat ook XBMC als custom game toegevoegd zodat deze ook snel kan worden gestart. Als gamen geen eis is raad ik je ofc Ubuntu wel aan, maar veel games worden nog niet (goed) in Linux ondersteund (BF3 bijv).

2 OS'sen neemt juist het voordeel van een enkel alles-in-een systeem weg imho.

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 01-08-2013 14:56 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties!
De voornaamste reden voor het kiezen voor Ubuntu is dat (zo goed als) mijn hele thuisnetwerk uit linux machines bestaat. Verder vind ik Ubuntu een stuk fijner werken dan Windows. In eerste instantie was het niet de bedoeling om games te spelen op de HTPC, maar ik dacht dat het kiezen van iets betere hardware en het installeren van Windows (dus eigenlijk puur en alleen om te gamen, de rest gebeurd in Ubuntu) me wel in staat zou stellen om enkele (oudere) spellen te spelen.
Een stillere HTPC is me dan ook meer waard dan spellen op een hogere resolutie te spelen.

Ik zal eens kijken naar de mogelijkheid en kosten van een A10-6800K en sneller geheugen.
Pagina: 1