Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Mijn vriendin werkt in de NGO wereld en zoekt een andere job. We zijn al maanden voorbereid op twee scenario's: 1) We blijven in Brussel, waar de meeste internationale organisaties zitten; 2) We verhuizen naar Berlijn, waar ze tevoren woonde en graag naar terug wilt.

Vandaag heeft haar ex-baas, die weet dat ze een andere job zoekt, haar opgebeld met het bericht dat hij een equivalent van zijn organisatie wil oprichten in Vietnam en dat hij haar graag als CEO zou zien. Een fragment uit de mail die me uit mijn lood sloeg:
<someone> just called me and inquired whether - in principle - I would be interested in a CEO role in Vietnam. The newest of all plans and developments at the <organisation> is to build up an equivalent institution in Vietnam. There are several "if" around this idea, in particular in terms of funding, so this is nothing definite, but rather to be considered as a project idea at this stage of time. As <organisation> will have its strategy day next Tuesday and I am on the top of <someone>'s list of people who could take on such a role, I agreed with him to think it through over the weekend and to talk with you in detail about it so that I can let him know by Monday next whether I would accept this job - in principle, that is.

The project would start probably in January but eventually also earlier (in any case not before October 2013). The work place would be Hanoi and the role would be foreseen for at least one year, but could be extended to three years.
Er is dus nog niets concreet: gaat het project door, en indien het door gaat, wat is het verloningspakket enzovoort. Hoe dan ook, dit is voor haar een droom die uitkomt: de mogelijkheid van een CEO-rol in een exotisch land.

Probleem: * YellowOnline

Er zijn verschillende problemen wat betreft mij, maar de enige die relevant is voor GoT is het professionele. Heeft iemand ervaring met werken, als ITer, in Vietnam? Niet zo voor de hand liggende vraag, maar ik weet dat er hier wel al wat Tweakers in Azië gewerkt hebben. Misschien is er iemand die in Vietnam werkte of werkt.

[ Voor 32% gewijzigd door YellowOnline op 01-08-2013 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mijn schoonbroer heeft een webbedrijfje met kantoor in Vietnam (weet niet exact waar). Daar wordt de devwerk gedaan.

Of jij er zou vrolijk zou worden is een tweede - reden voor die locatie is natuurlijk lage lonen en hoge inzet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:13

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Lage lonen zijn vaak ook lage levensonderhoudskosten, maar als je ooit terug wil heb je weinig gespaard vrees ik.

Nou kan je vriendin misschien wel veel verdienen als CEO, maar maak jezelf niet afhankelijk;)

Bovendien hoe is je taal? Ik weet dat je NL en Frans spreekt, en (vergeleken met NL en Frans) idioot Duits haha (profiel..), maar Vietnam is wel weer heel wat anders..

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Veel IT werk daar is het uitbesteden van werk dat te simpel is om in Europa te doen. De uitdagende en complexe projecten worden veelal vanuit het westen gemanaged en het simpele werk gaat naar dat soort landen toe. Je moet dan echt zorgen dat je in een organisatie terecht komt die daar lokale projecten uitvoert en niet het simpele werk uit de westerse wereld aanneemt om snel te verdienen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Toen ik nog bij de universiteit werkte, had ik verschillende Vietnamese collegae. Die gingen na het behalen van hun PhD niet terug naar Vietnam, maar bleven hier (= in het westen, niet per se in Nld) hangen in een academische rol of bv. als (scientific) software engineer oid... áls ze ooit teruggingen, zeiden ze stuk voor stuk, zouden ze liever in de richting van Singapore gaan. Dat zegt natuurlijk wel iets over de mogelijkheden daar met een goede opleiding.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dat klinkt als een toffe mogelijkheid!

Zou het niet mogelijk zijn om op afstand voor een NL bedrijf te werken? Of lokaal developers aan te sturen namens een NL bedrijf? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Tja, ik ben geen devver maar een systeemingenieur. Mijn specialiteiten zijn System Center producten en PoSh scripting.

Neen, Vietnamees spreek ik overigens niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:18

XanderDrake

Build the future!

YellowOnline schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:56:
Tja, ik ben geen devver maar een systeemingenieur. Mijn specialiteiten zijn System Center producten en PoSh scripting.

Hmm lijkt me dat je redelijke data centers en internet infrastructuur voor nodig hebt, wil je aan je professionele trekken komen in Vietnam. Ik twijfel of dat er daadwerkelijk in zit.
Wil jij ook niet voor jezelf beginnen? Volgens mij liggen de (allicht kleine) kansen voor het oprapen in zon land, voor iemand met de juiste ogen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
YellowOnline schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:56:

Kun je daar niet bij een universiteit aan de slag?

Voor een blanke man willen ze wel eens uitzondering in het budget maken, of ze er budget voor vrij. Geld overigens voor meer bedrijven.

Klinkt plat maar helaas werkt het wel zo.

Daarnaast zijn er ook best veel buitenlandse bedrijven actief in Vietnam. Je kun dan met een beetje geluk ergens aan de slag vanwege een westers oogpunt. Zeker niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:58
Iblies schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 14:52:
Daarnaast zijn er ook best veel buitenlandse bedrijven actief in Vietnam. Je kun dan met een beetje geluk ergens aan de slag vanwege een westers oogpunt. Zeker niet onmogelijk.
Dit. Probeer via een expatachtige constructie een leuke baan te vinden, op die manier houd je er ook nog iets aan over. Vietnam is niet duur, maar je wilt wellicht ooit ook terug naar het westen. Ik heb in Hanoi de nodige expats zien rondlopen, maar geen idee wat deze mensen precies doen. Hier hangen/hingen ze regelmatig rond, misschien kun je er iets mee. http://www.greenmango.vn/News/14.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Redshark schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 15:31:
[...]

Dit. Probeer via een expatachtige constructie een leuke baan te vinden, op die manier houd je er ook nog iets aan over. Vietnam is niet duur, maar je wilt wellicht ooit ook terug naar het westen.
Expats houden er altijd wat aan over, daar krijgen ze genoeg geld voor :)

Mijn ervaring in ZO-Azie is dat je als partner van de expat zelf niet mag werken in loondienst, je krijgt geen werkvisum. Of je moet geluk hebben en een organisatie vinden die je wil sponsoren.

Om me heen zie ik de meeste expat partners vrijwilligers werk doen (of/en heel erg actief in de Nederlandse vereniging meedoen). En uiteraard het geld van de werkende partner opmaken :)

Ik weet dat er een aantal Nederlandse expats is in Vietnam (voornamelijk in Ho Chi Minh), ze waren ook aanwezig op het jaarlijkse ZOAT (Zuid Oost Azie hockey Toernooi). Ze hebben ook een Facebook page, wellicht kun je daar meer info vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 22:20

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan ook gewoon English tutor worden, of misschien helpen die nieuwe organisatie van je vriendin opzetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-10 14:49

Stoffel

Engineering the impossible

Als je vriendin potentieel een leuk salaris krijgt en je het risico kunt nemen zou ik daar zeker zelf iets proberen op te zetten. Je hebt contacten in de westerse wereld en de beschikking over goedkope krachten die je lokaal kunt managen. Dat lijkt me een combinatie waar zeker iets mee te doen valt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik denk dat je eerste die andere punten die je hebt moet oplossen.... Als je er voor gaat, komt dat werk / dagbesteding ook wel. Wellicht (als je vriendin dat wil) kan ze haar positie inzetten dat er ook iets voor jou moet komen in die nieuwe organisatie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik heb mezelf al aangeboden als ITer voor de organisatie aan mijn vriendin maar daar zal ze het budget niet voor hebben ^^

Wat betreft zelf iets uit de grond te stampen: hmz, ik ben niet echt een ondernemer. Als consultant kan ik er vast ook moeilijk aan de slag, of het zou inderdaad voor een Westers bedrijf moeten zijn. De mogelijkheden zijn wel beperkt in Ha Noi in vergelijking met pakweg Bangalore en Hyderabad in India.

* YellowOnline heeft een idee
Misschien moet ik een consultancybureau oprichten en zelf mensen recruteren. Niet dat ik een greintje HR ervaring heb, maar ik heb tenminste de technische kennis (wat HR mensen, zo merk ik aan mijn dagelijkse jobaanbiedingen, zelden hebben). Geen Vietnamees spreken lijkt mij geen al te grote horde als ik tweetalig personeel aanwerf. Wel een issue zijn een visum met het oog op een bedrijf op te starten en dan de hele wettelijke rompslomp in een voor mij onbekende taal.

Nou ja, eerst zien of die job doorgaat en of ze ze neemt. Intussen heeft ze ook een interessante aanbieding gekregen in Berlijn. Minder avontuurlijk, maar dat heeft ook zijn voordelen (loon, vrienden, cultuur, ...). Keuzes, keuzes,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jullie goed kunnen leven en sparen van het expat salaris van je partner, wat ik wel aanneem, zou ik me richten op vrijwilligerswerk in Vietnam. Dat is daar genoegte vinden. Het is enorm gewaardeerd, houdt je bezig en je geeft iets terug aan de maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Iblies schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 14:52:
[...]

Kun je daar niet bij een universiteit aan de slag?

Voor een blanke man willen ze wel eens uitzondering in het budget maken, of ze er budget voor vrij. Geld overigens voor meer bedrijven.

Klinkt plat maar helaas werkt het wel zo.

Die buitenlandse bedrijven zitten daar omdat het goedkoop is. Het lijkt me heel moeilijk iets op te bouwen in Vietnam (mijn vriendin is Vietnamese). Enige wat ik kan bedenken is dat je een bedrijfje start vanaf daar en hier klanten zoekt, maar dat kan niet met al het werk.

Als je vriendin genoeg gaat verdienen zou ik me denk ik ook richten op vrijwilligerswerk. Vietnamese salarissen liggen nog lager dan in China.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1