Toon posts:

Advies GPU

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn systeem ziet er als volgt uit:
- ASRock 970 Extreme 3
- AMD FX6100
- NVIDIA Geforce GTX 280
- Kingston KHX1600C9D3K2/8GX
- XFX Pro 550W
- SSD: OCZ Vertex 4 128GB
- HDD: 1TB WD

Op dit moment heb ik een probleem bij het spelen van games. Er ontstaan allemaal blokken/strepen en de pc stopt er mee. Dit gebeurt vrijwel direct. Hierbij is de temperatuur van de GPU niet schikbarend hoog (ca. 65-70°C). In Windows heb ik dit probleem niet. Ik kan dus nog prima tekstverwerken, internetten etc. Overigens heb ik ongeveer vier weken geleden wel problemen ondervonden in Windows. De resolutie was aangepast en de kleuren waren vreemd.

Mijn diagnose is dat de GPU stervende is. Het vreemde alleen vind ik dat tijdens het uitvoeren van verschillende Benchmarks de GPU gewoon lijkt te werken. Resultaten van deze tests:
- 3DMark Ice Storm: 79014
- 3DMark Cloud Gate: 7674
- PCMark7: 3693

Mijn vraag:
Advieseren jullie mij om een nieuwe GPU aan te schaffen? En zo ja, welke dan? Mijn budget is ongeveer €300-400 en mijn eisen zijn dat ik er goed mee kan gamen (richting high-end). Daarnaast moet ik voor m'n werk regelmatig 3D tekenen, wat uiteraard ook vlekkeloos moet kunnen.
Zelf zat ik te denken aan de Gigabyte GeForce GTX 770 2GB, maar weet niet of dit in verhouding staat met mijn overige hardware?

Alvast bedankt!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:50

Audione0

Strijdt der titanen

Misschien kun je kijken of het met een herinstall van windows verholpen is omdat het alleen in games zo is.Omdat het met benchmarks niet aan de orde is zou het ook heel goed kunnen dat het een driver probleem is.

De volgende stappen zijn misschien vereist alvorens een nieuwe graka te kopen.
Doe eens een test met Furemark en laat deze 10 minuten lopen, is een GPU stresstest meuk: FurMark 1.10.6.
Als deze goed bevonden is een driver herinstall doen, als dit niet helpt een windows herinstall.

Als dit ook niet helpt "hup, GTX 660ti erin :X :), dat is een mooie combi. Een GTX 770 gaat bottlenecken, maar dat ligt eraan welke games er gespeeld worden. Welke spel(len) speel je en wil zowel gaan spelen?

[ Voor 5% gewijzigd door Audione0 op 01-08-2013 15:10 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-02 14:03

Ultrapc

Anyone steak?

Een GTX 770 zou ik ook niet doen, dan raak je de limieten van de FX 6100.
Ja kan voor een pricewatch: MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming gaan, en met je overige budget (eventueel) een FX 8350 BE kopen, zodat je weer redelijk toekomstbestendigheid bent (maargoed, het ging over een gpu...)

[ Voor 15% gewijzigd door Ultrapc op 01-08-2013 15:50 ]

Allround.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Ik heb FurMark 3 min (bij een temperatuur van 106°C leek me 10min vrij lang) laten lopen en dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://oi42.tinypic.com/apjmf8.jpg

De drivers heb ik geupdate naar de laatste versie. Dit lostte het probleem niet op. Overigens heb ik vandaag wel een keer kunnen gamen zonder blokken/strepen.
Ik ga morgen windows opnieuw installeren. Hoe zit dat eigenlijk met een SSD, die kun je beter niet te vaak formatteren toch?

Mocht ook dat het probleem niet verhelpen dan moet ik dus overstappen op een andere GPU. Dit is misschien sowieso wel slim met GTA V op komst. Op dit moment speel ik BioShock Infinite en veel Sid Meier's Civilization V.