Explorer zorgt voor 100% geheugen gebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3st0r
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-12-2024
Hi Tweakers,

Zo nu en dan heb ik een gek probleem met m'n desktop. Heel af en toe (en dan praat ik echt over na 6-7 uur aaneengesloten aan) springt mijn explorer.exe ineens naar 100% CPU gebruik, waardoor mijn PC vertraagd. Wanneer ik vervolgens het proces herstart, is het probleem weer weg.

Het gebeurd heel random. Soms tijdens gamen, soms tijdens idle, en iedere keer dat ik het proces reboot vanuit het taakbeheer is het weer weg. Heb al een aantal dingen gegoogled, maar er is niet echt een pijl op te trekken wat het kan zijn.

Heeft één van jullie hier ervaring mee? Een idee wat het zou kunnen zijn?

Specs van mijn PC:
Windows 8, 64 bit, Pro
CPU: i5 - 4670k Boxed
GPU: MSI GTX 770 TF - OC
Mobo: MSI Z87-G45
SSD: Plestor 256 GB
HDD: Seagate Barracuda 2 TB
RAM: Crucial Basillix 2x 4GB

Het lijkt mij niet dat het aan de hardware kan liggen... toch? Een Windows 8, kinderziekte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-10 14:43

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Is het nou CPU of MEM (titel). Indexeren en Windows Defender al uitgezet?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3st0r
Je hebt gelijk, excuses. Het gaat hier echt om CPU gebruik dat naar 100% schiet. Indexeren en Windows Defender heb ik nog niet uit gezet nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:49
Indexeren is een aparte service evenals Windows defender ; als deze voor 100% CPU usage zorgen dan zou je normaal gesproken bij de processen die ermee corresponderen (en dat is niet explorer.exe) een toename in CPU usage moeten zien.
Heb je al met process explorer gekeken wat er gebeurd met het explorer proces op het moment dat deze op 100% staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3st0r
Process Explorer ben ik niet mee bekend. Dat is een goeie. Die zal ik even downloaden en bekijken wat er aan de hand is dan. Het enige dat ik tot nu toe zie bij mn explorer.exe is 100% CPU gebruik in taakbeheer. Verder geen dieper detail. Even afwachten dus want zoals ik zei gebeurd het heel random. De afgelopen vier dagen geen last van gehad, en toen gister ineens wel weer. Dus ja... kom er op terug dan! Dank voor de suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Je kan ook kijken met Process Monitor v3.05 en Autoruns om zo te achterhalen welk bestand / proces de 100% load veroorzaken.
Pagina: 1