Welke kabels voor thuisnetwerk?

Pagina: 1
Acties:

• Avian
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-02-2025
Ik ga binnenkort verhuizen en ben dan van plan een Apple TV 3e generatie te kopen en tevens een nieuwe TV aan te schaffen. Nu alvast aan het bedenken wat voor kabels ik nodig heb om tot een optimale verbinding te komen. Helaas onvoldoende kennis om dit volledig uit te denken, zoeken op internet maakt het ook niet helemaal duidelijk. Hopelijk hier meer succes! Ik heb reeds een home cinema set in bezit die ik graag weer wil gaan gebruiken.

Ik dacht zelf alle componenten direct te verbinden met de TV via HDMI en dan een optische kabel van TV naar de home cinema set en een optische kabel van de Apple TV naar de home cinema set, alleen kom ik daarvoor een optische aansluiting op de home cinema set te kort. Zijn er hier andere goede mogelijkheden zonder kwaliteitsverlies? Hieronder de specificaties en wensen.

Componenten in het netwerk:
* LED TV (nog aan te schaffen)
* HD Mediabox (nog te bestellen via provider)
* Apple TV 3e generatie (nog aan te schaffen)
* Home Cinema Set JVC NX-F30
- 1x HDMI monitor out
- 1x optical digital in
- 1x optical digital out
- 1x usb memory rec/play
- 1x tulp combinatie video (geel) en audio in (rood en wit)
- 1x tulp combinatie video out Y (groen), Pb (blauw) en Pr (rood)

Specifieke wensen:
- Geluid van de TV over de speakers van de home cinema set afspelen
- Via Apple TV muziek streamen over de speakers van de home cinema set zonder daarbij de TV te hoeven inschakelen

Alvast dank!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-01 17:08

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

De optical van de Apple TV converteren naar een tulp en die rechtstreeks op de receiver aansluiten.

Hoe sluit je het geluid van de TV op de receiver aan? Ook middels tulp? (jack > tulp)
Zo ja kan je de tulp op de receiver eenvoudig verdubbelen met een splitter..

Mooiste zou zijn dat je een HDMI video in en out op je receiver hebt zodat je dit kan maken:
TV box > receiver > TV

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• EMDB
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-11-2025
"Het geluid van de TV" is eigenlijk "Het geluid van de HD MediaBox". Die sluit je normaal op de Home Cinema Set aan. Je probleem is dan echter dat je 2 digitale audio bronnen en maar 1 digitale audio ingang hebt.

Je kunt de Apple TV en de HD Mediabox met HDMI op de TV aansluiten en dan de optical out van de TV op de optical in van de Home Cinema set maar niet alle TVs geven digitaal geluid via HDMI door naar de optical uit. Verder moet dan de TV aanstaan als je geluid via de Apple TV streamt.

Het beste zou een AV Receiver met voldoende in- en uitgangen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door EMDB op 01-08-2013 10:38 ]

• Avian
Dank voor jullie reacties!

Omdat de Home Cinema Set nog prima werkt zou ik het zonde vinden om deze nu al te vervangen. Begrijp ik goed dat het volgende werkt:

- HD Mediabox, Home Cinema Set en Apple TV direct verbinden met de TV via HDMI
- Optische kabel van TV naar Home Cinema Set
- Apple TV naar Home Cinema Set d.m.v. een optical naar tulp converterer

Of is er een betere combinatie mogelijk met behoud Home Cinema Set?

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-01 18:06
Alles naar je TV en dan TV via optical naar je Home Cinema Set:

Media box --HDMI---> TV
Home Cinema --HDMI---> TV
Apple TV --HDMI---> TV

TV --Optical--> Home Cinema

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

newbreed schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 14:27:

Media box --HDMI---> TV
Apple TV --HDMI---> TV

Apple TV middels tulp naar receiver, anders moet de tv verplicht aan staan, dat wou de TS niet.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-01 23:26

Mojo

The Power Within

newbreed schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 14:27:

Media box --HDMI---> TV
Apple TV --HDMI---> TV

Behalve dan dat een TV vaak geen bitstreaming ondersteund. Vaak niet eens 5.1 geluid maar gewoon stereo PCM.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-01 18:06
frankwopereis schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 14:49:
[...]

Apple TV middels tulp naar receiver, anders moet de tv verplicht aan staan, dat wou de TS niet.
Je hebt gelijk. Ik moet beter leren lezen |:(
Mojo schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 14:52:
[...]

Behalve dan dat een TV vaak geen bitstreaming ondersteund. Vaak niet eens 5.1 geluid maar gewoon stereo PCM.
De home cinema set is een 2.1 set, dus dat maakt bijzonder weinig uit.

• Avian
Wederom bedankt!

Geeft het problemen als ik de Apple TV met de TV verbind via HDMI en daarnaast de Apple TV met de Home Cinema Set verbind middels de optical naar tulp converter? Wil naast muziek streamen ook TV kijken via de Apple TV, dat was ik vergeten te vermelden.

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Avian schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 15:32:
Wederom bedankt!

Geeft het problemen als ik de Apple TV met de TV verbind via HDMI en daarnaast de Apple TV met de Home Cinema Set verbind middels de optical naar tulp converter? Wil naast muziek streamen ook TV kijken via de Apple TV, dat was ik vergeten te vermelden.
Dat geeft geen problemen, je kan audio via HDMI uitzetten, of het geluid van je TV uitzetten.
Dan heb je beeld via de TV, en geluid via de tulp @ reciever.

Pagina: 1