PC bevriest en moet harde reset ondergaan

Pagina: 1
Acties:

• Sjonson
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-08-2025
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende probleem.
Mijn PC blijft compleet random hangen en moet dan hard gereset worden(reset knop op de PC).
Als ik dit doe dan kan hij niet meer opstarten.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
Windows vers installeren op SSD
Windows vers installeren op normale HD

Vervolgens bleef mijn PC weer hangen en gaf hij bij booten aan dat bij de HDD er geen bootmedia aanwezig was en bij de SSD deed hij helemaal niks meer een knipperend streepje op scherm.

Dat deed mij vermoeden dat het moederbord stuk was. Aangezien ik een socket 1156 proc had, gister een nieuwe socket 1150 opstelling gehaald.

Namelijk een Intel Core i5-4430 icm ASUS B85M-E. Geheugen was nog compatible dus hergebruikt.

Opstelling op dit moment:
Intel Core i5-4430
ASUS B85M-E
GEIL DDR3 1333mhz geheugen
Crucial M4 SSD
Samsung 500gb 7200 rpm
Sapphire Radeon 5770
Coolermaster 520 watt Modulair.

Hier heb ik weer opnieuw windows 8 geinstalleerd op de SDD en gister avond liep het systeem weer op de zelfde manier vast.

MEMTEST86 geeft geen fails van het geheugen en SMART uitlezen van de HD's gaf ook geen probleem.

Wat is stuk en wat kan ik nog doen om het probleem te vinden.
Het lastige is, dat het compleet random is, het nacreeren van een crash lukt dus niet.

Alvast bedankt!

Word er licht moedeloos van aangezien ik net 230 euro heb uitgegeven en hoopte dat daar het probleem mee opgelost is, maar helaas

• NasT89
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09-2025
Hoelang heb je memtest laten draaien?
En heb je de nieuwste BIOS op je mobo?

En je heb een BSOD gehad? Blauw scherm met smiley?
lees deze even uit en geef even door welke code dit was ( bluescreenviewer )

[ Voor 45% gewijzigd door NasT89 op 01-08-2013 09:35 ]

• Sjonson
Ik heb de memtest een hele nacht laten draaien. Vreemd genoeg loopt het systeem dan niet vast.
Bij de eerste setup was het nieuwste bios. Bij de nieuwe setup zal ik dat moeten nalopen.

Ik heb helaas geen BSOD gehad. dat is juist het vreemde hier aan. De enige componenten die ik nu nog kan bedenken zijn voeding(niet stabiel misschien), SSD of de GFX. Maar ik heb daar geen vervangende onderdelen voor en om nou dat allemaal te kopen(zoals ik gedaan heb met nieuwe mobo en cpu).

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:32
Ik vermoed een conflict tussen Ati en Windows. Er zit een bug tussen een update van windows en de driver van je videokaart.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Sjonson
Heb je daar een referentie van?
Ik had bij de oude setup wel de laatste drivers van ati geinstalleerd.

• NasT89
Senor Sjon schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 10:17:
Ik vermoed een conflict tussen Ati en Windows. Er zit een bug tussen een update van windows en de driver van je videokaart.
Wat voor bug? :? Denk niet echt dit dat het probleem is.

• NasT89
En wat je eventueel zou kunnen testen, is zonder videokaart? gewoon op onboard vga testen?

• Sjonson
Ja, dat had ik ook bedacht.

Het gedrag van de SSD baart niemand zorgen? Na de harde reset niet zichtbaar in de BIOS. Zodra ik het stroom er vanaf haal en en weer stroom opzet(op de pc) dan is de SSD weer zichtbaar?

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

misschien niet de 5000 uur bug van de Crucial M4??
welke firmware staat erop?? Is de firmware al eens geupdatet? zo nee. Direct doen.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• NasT89
Sjonson schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 10:39:
Ja, dat had ik ook bedacht.

Het gedrag van de SSD baart niemand zorgen? Na de harde reset niet zichtbaar in de BIOS. Zodra ik het stroom er vanaf haal en en weer stroom opzet(op de pc) dan is de SSD weer zichtbaar?
Ik dacht dat deze klacht van toepassing was met je vorige moederbord/cpu.

Je zou evt inderdaad een FW Flash kunnen doen? Zoals de tweakert hierboven vermeld

• Sjonson
Klachten zijn gelijk bij zowel nieuwe als oude moederbord/cpu.

Overigens is de SSD 30/12/2011 in mijn bezit gekomen. Dus het kan zijn dat ik op 5000 uur bug zit. Maar op het web lees ik dat die alleen komt bij de 64gb hdd. Ik zal vanavond even kijken welk FW en hoeveel uur ik zit. Het is wel aannemelijk dat ik al op aardig wat uur zit.

Hoe zal komplett er op reageren dat ik een retour aanvraag voor de nieuwe mobo en CPU aangezien ik vermoed dat mijn oude cpu en mobo dus niet stuk zijn.

• NasT89
Ik denk niet echt dat ze daar akkoord mee gaan. gezien de componenten in gebruik zijn genomen? Zijn toch mooie componenten die je nu heb? Het enige wat mogelijk defect zou kunnen zijn is je mobo ivm SATA poorten aangezien dan je SSD/HDD niet altijd gezien worden?

• pimpchilla
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-01-2025
Beste tweaker!

Kijk eens in je log van windows. als dat niets oplost zou ik naar je geheugen kijken (memtest x86). Temparaturen of voltage schommelingen

• Sjonson
NasT89 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 12:12:
Ik denk niet echt dat ze daar akkoord mee gaan. gezien de componenten in gebruik zijn genomen? Zijn toch mooie componenten die je nu heb? Het enige wat mogelijk defect zou kunnen zijn is je mobo ivm SATA poorten aangezien dan je SSD/HDD niet altijd gezien worden?
Maar dan zou het wel heel toevallig zijn dat het bij 2 mobo's is toch? Precies het zelfde probleem bij twee verschillende mobo's en cpu's.
pimpchilla schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 12:41:
Beste tweaker!

Kijk eens in je log van windows. als dat niets oplost zou ik naar je geheugen kijken (memtest x86). Temparaturen of voltage schommelingen
In de logs zie ik alleen dat windows onverwachts afgesloten word. Niks bijzonders verder.

Tempraturen zijn zeer stabiel rond de 30graden.

Memtest heb ik een hele nacht laten draaien, geen problemen/fouten. Vreemde is dat de pc hierdoor ook niet vast liep......

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-02 07:58
Toevallig de melding Kernel-Power 41 (63) in je event viewer staan?

• janwer
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-09-2025
Ik heb een aantal weken geleden hetzelfde gehad met mijn m4 64gb SSD.
Ook steeds crashes en dan was de SSD ineens weg in mn bios.

Van de site van crucial een firmware update voor de SSD geinstalleerd en sindsdien komt het niet meer voor.

edit: ik heb ook een nieuw mobo + proc gekocht :S

[ Voor 10% gewijzigd door janwer op 01-08-2013 13:04 ]

• NasT89
Dan moet je echt een FW update doen man...

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06-2025

speedydown

Icter van lik-me-vestje

om de ssd helemaal uit te sluiten zou je hem ook los kunnen koppelen en windows op de hdd installeren. Blijft het dan wel werken dan weet je waar het aan ligt

Speedydown.nl !!!

• Sjonson
Ik heb net gecontroleerd wat mijn usage is 5480 uur, dus grote kans dat het dus die bug is. ik heb nog fw 0009. Dus zeer grote kans dat het daarmee te maken heeft ;)

Edit, ik heb de update gedaan en geen freezes meer. Gelukkig was er dus niks stuk :D Thanks allemaal

[ Voor 23% gewijzigd door Sjonson op 01-08-2013 23:11 ]

Pagina: 1