Toon posts:

Upgrade CPU / GPU mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakerts,

Mijn huidige desktop stamt uit 2009. Ik vroeg mij af of hier e.e.a. aan te upgraden valt?
(zelf dacht ik aan een nieuwe CPU of GPU)
Ik zou graag een game als BF3 willen spelen en de snelheid van mijn videobewerkingssoftware verhogen.

Mobo: GF8100VM-M3
Kast en voeding : HKC 3011 GS 400W
AMD Phenom X4 9650 2,3Ghz
8 GB DDR2
Nvidia Geforce 8200 onboard

Groet Ward

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2013 18:11 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:48
Om de CPU te upgraden (een zinvolle upgrade) zul je ook het moederbord en je geheugen moeten vervangen. Qua games lijkt mij de GPU in jouw geval de grootste bottleneck, ondanks dat de CPU geen snelheidsmonster is.

Om te kijken wat de mogelijkheden zijn zou je even de gegevens van je voeding hier moeten plaatsen + je budget. Wat betreft de videobewerking is het ook handig om te vermelden welke software je hiervoor gebruikt, aangezien deze mogelijk CUDA ondersteuning biedt. In dat geval zou je namelijk beter voor een NVidia GPU kunnen kiezen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-02 11:50

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Ik zou wellicht eerder een nieuw systeem overwegen dan een upgrade.

CPU upgrade > mobo verplicht updaten
mobo upgrade > DDR3 ram
algemeen upgrade > voeding??
daarnaast moet je een GPU upgraden daar waar die 8200 onboard jou grootste probleem is.

Dat is feitelijk in mijn ogen een nieuw systeem ;) Een HDD, dvd speler en behuizing kan je wel hergebruiken;)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:16
BF3 zal op deze processor ook nog prima draaien, alleen de videokaart voldoet niet.
Er zijn echter wel veel (andere) games waarbij de processor ook tekort komt.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties heren.
Ik heb inmiddels wat details aan de beginpost toegevoegd. De kast is een HKC 3011 GS met 400W voeding.

Is het mogelijk de CPU te vervangen door een (ouder) krachtiger model?
http://www.cpu-upgrade.com/mb-ECS/GF8100VM-M3(V1.0).html

Geeft dit in combinatie met een nieuwe videokaart betere prestaties? Of zal het dan nog behelpen zijn?

• Sebastiaanrh
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-07-2024
Een nieuwere videokaart verhoogt de prestaties aanzienlijk. Is je psu wel van een degelijk merk?

Je kan altijd een nieuwe gpu kopen: gtx 660ti van Asus is nu goedkoop.

Werkt het niet lekker, dan verkoop je de oude set en heb je alvast de gpu.

• P. Herz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-02 23:28
ik zou gewoon proberen wat je nu hebt voor een leuk bedrag te verkopen en overnieuw beginnen met pc bouwen, dit spul is 'te oud' om echt een leuke upgrade op toe te passen.

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-02 19:28
Je zou met dit moederbord kunnen upgraden naar een Phenom II X6. Samen met 8gb DDR2, nieuwe videokaart, voeding en evt. een SSD kan je systeem weer een hele tijd vooruit. Wat is je budget?

Je zou kunnen denken aan:

pricewatch: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition
pricewatch: Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)
pricewatch: Seasonic M12II 520W
en evt. pricewatch: Samsung 840 series 120GB

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:48
Het moederbord is best oud (AM2+) en daarvoor zijn niet echt waardige CPU upgrades voor te vinden. Niet waardig als in: naar mijn inziens is elke euro die je daaraan spendeert er een teveel.

Verder, kijkend naar de PSU.. die zou ik voor geen meter vertrouwen. Sowieso heeft ie (zover ik kan zien) geen PCIe power connectors. Daarnaast staat er wel 400W, maar als dit die voeding is, dan levert ie maximaal 15A op de 12V lijn, wat neerkomt op 180W.

Mijn advies: stel een nieuw, of kijk in het V&A gedeelte, voor een nieuw systeem. AM2+ is oud en niet echt snel meer en de voeding kan geen moderne midrange GPU aan. De vraag is natuurlijk wat je budget is.
Bas. schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 18:42:
Je zou met dit moederbord kunnen upgraden naar een Phenom II X6. Samen met 8gb DDR2, nieuwe videokaart, voeding en evt. een SSD kan je systeem weer een hele tijd vooruit. Wat is je budget?

Je zou kunnen denken aan:

pricewatch: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition
pricewatch: Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)
pricewatch: Seasonic M12II 520W
en evt. pricewatch: Samsung 840 series 120GB
Euhm, het is een AM2+ moederbord, een AM3 processor gaat daar niet op passen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-02 19:28
AM3 CPU's zijn backwardscompatible naar AM2+ moederborden en hebben ook een DDR2 geheugencontroller aan boord.

Zie ook http://www.ecs.com.tw/ECS...oryID=1&MenuID=20&LanID=9 voor de ondersteunende CPU's van dit bordje.

Voor AM3+ CPU's geldt dit niet.

Wat user moi_in_actie aankaart is dus niet juist.

[ Voor 14% gewijzigd door Bas. op 03-08-2013 18:53 ]

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-02 21:39

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 08:58:
Beste Tweakerts,

Mijn huidige desktop stamt uit 2009. Ik vroeg mij af of hier e.e.a. aan te upgraden valt?
(zelf dacht ik aan een nieuwe CPU of GPU)
Ik zou graag een game als BF3 willen spelen en de snelheid van mijn videobewerkingssoftware verhogen.

Mobo: GF8100VM-M3
Kast en voeding : HKC 3011 GS 400W
AMD Phenom X4 9650 2,3Ghz
8 GB DDR2
Nvidia Geforce 8200 onboard

Groet Ward
Je kan anders ook een systeempje uit de V&A op de kop tikken.
Ik zag laatst een i5 2500k met 7950 langskomen voor iets van 550 euro.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Pagina: 1