Managed Switch kopen, welke?

Pagina: 1
Acties:

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Hai,

Ik ben nu lekker bezig met virtuele machines, iSCSI en dergelijke, en nu lijkt het me een leuk iets om ook maar eens met een managed switch te gaan spelen, en mijn huidige 24 poort gigabit switch (unmanaged) de deur uit te doen.

Nu heb ik de pricewatch bekeken, en wat onderzoek gedaan. Maar naar mijn mening lijken veel switches erg op elkaar. Uiteindelijk vind ik het heel moeilijk om te beoordelen of de switches passen naar mijn wensen.

Degene die ik heb uitgezocht is deze:
D-Link DGS-1500-28 http://www.dlink.com/us/e...t-gigabit-smartpro-switch

Mijn wensen:

- Gigabit poorten
- Link aggregration
- vlan (minimaal 10 vlans)
- wenselijk: PoE (maar schijnt ten koste te gaan)
- laag energie verbuik
- geen fan (passief gekoeld)
- radius authenticatie
- management lan in te stellen / beveiligen op een vlan/aparte lan oid
- max 250 euro incl btw
- minimaal 16 poorten
- QoS
- Monitoring
- Jumboframes
- Webmanaged (zijn de meeste wel)
- 1U / rackmountable
- Hoeft niet high-performance te zijn. Max gebruikers = 10 vm's, 2-3 personen normaliter. Max 15 ooit.

Mijn omgeving:
Op de groei; maar dit is het plan:
2-3 servers. Waarvan 1 als hoofdserver met routing en dergelijke. Veel vm's. Tweede server zal een failover server zijn voor enkele vm's, en ook nog een VM (FreeNas) die via iSCSI is verbonden aan server 1 (link aggregration, apart vlan).

In het netwerk komt later een AP te hangen welke gastnetwerken zal ondersteunen. Via VLAN worden de netwerken gescheiden en zou een gastnetwerk alleen bij kleine onderdelen kunnen komen.

Daarbij wil ik (ooit) buiten ook netwerk poorten aanleggen. Wanneer men inswitched dat ze niet direct bij alles kunnen komen. De authenticatie gaat via Radius en waarchijnlijk LDAP (nog niet zeker).

Ik wil ook nog wat mangement netwerken scheiden, aangezien ik het als speelomgeving houd en eventueel andere mensen toegang geef hiermee.

Verdere opties waren: TP-Link JetStream (geen specifiek typenummer) en Netgear. Netgear maakte aardig wat geluid volgens reviews op amazon en kostte ook veel stroom. De TP-Link minder, maar na ervaring met dehuidige, vind ik dat deze teveel lawaai maakt voor een huisomgeving.

Cisco/HP/Dell is denk ik buiten mijn budget. Daarnaast heb ik te weinig kennis over managed switches om te bepalen wat nou een goede switch is of niet.

Ik hoop dat jullie mijn een duwtje kunnen geven in de juiste richting.

BTW; Ik sta ook open voor 2e hands, maar dan moet de prijs wat lager zijn (ivm geen aftrek BTW ;) )
Deze bijvoorbeeld; zit alleen wel weer een FAN in V&A aangeboden: Netgear Prosafe GSM7224v1

Shit, had deze in het Netwerkforum moeten plaatsen..sorry

[ Voor 8% gewijzigd door gitaarwerk op 31-07-2013 20:21 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Ik ben bang dat je geen switches gaat vinden die aan je eisen-lijst voldoen. Ik ben in ieder geval nog nooit een switch tegen gekomen die deze specs hebben en passief gekoeld zijn. Het wordt überhaupt al een opgave om het allemaal binnen budget te gaan houden...

iRacing Profiel

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:24
Met even snel scannen door de PW kom ik op de HP1810.

pricewatch: HP 1810-24G v2 Switch of beter de pricewatch: HP Procurve V1810-24G Switch

Doet vrijwel alles, behalve PoE en radius. Jumboframes weet ik niet zeker, net als het energieverbruik.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
kroegtijger schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 09:19:
Ik ben bang dat je geen switches gaat vinden die aan je eisen-lijst voldoen. Ik ben in ieder geval nog nooit een switch tegen gekomen die deze specs hebben en passief gekoeld zijn. Het wordt überhaupt al een opgave om het allemaal binnen budget te gaan houden...
Daar was ik al bang voor :P

Ik denk dat ik uiteindelijk ook gewoon een aantal opties op een andere netwerk-manier kan doen. Ik denk uiteindelijk het allerbelangrijkste is QoS, LAGP, Passief gekoeld, Lwo energy, vLan en JumboFrames.. de rest moet eigenlijk sowieso wel goed komen. Radius is jammer als het er niet op zit, maar kan altijd nog anders geregeld worden op server niveau (sowieso toch gedaan worden). Meestal met vLans is de support er wel.
Domino schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 09:51:

pricewatch: HP 1810-24G v2 Switch of beter de pricewatch: HP Procurve V1810-24G Switch

Doet vrijwel alles, behalve PoE en radius. Jumboframes weet ik niet zeker, net als het energieverbruik.
Die proCurve ben ik inderdad tegen gekomen, maar vond er weinig diepere info over. Ik ga daar naar kijken nog :) thx!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:24
Domino schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 09:51:

Ik heb nog even snel gezocht, de 1810 doet wel jumbo en de switch verbruikt 30W.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Domino schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 10:43:
[...]

Ik heb nog even snel gezocht, de 1810 doet wel jumbo en de switch verbruikt 30W.
Mooie switch, zi dat het eignelijk alles heeft wat ik wil. Enige wat ik niet kan vinden is eigenlijk het verschil tussen de v2 en niet v2 versie. De v2 versie klinkt nieuwer, maar de oudere is duurder (? longtail?)

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-02 19:51
Zit te denken aan mijn TP-Link TL-SG3216 (JetStream).
Volgens mij heeft die alles wat op je lijst staat met uitzondering van PoE.
En lijkt me stug dat die teveel geluid maakt aangezien die geen fan heeft.

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-02 19:22
Ik zou voor een Cisco SG200-18 , alleen geen POE een switch met POE maakt een switch meteen 2/3 x zo duur.

Wat meer informatie: http://www.cisco.com/cisc...hes/index.html-tab-Models

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
brambo123 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 16:28:
Zit te denken aan mijn TP-Link TL-SG3216 (JetStream).
Volgens mij heeft die alles wat op je lijst staat met uitzondering van PoE.
En lijkt me stug dat die teveel geluid maakt aangezien die geen fan heeft.
Soms beetje wildgroei aan switches en is moeilijk te zien of ze wel of niet hebben soms (niet altijd uit de specs op te maken). De Jetstream klinkt zeker ok, maar de HP ook wel.
rafler schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 16:33:
Ik zou voor een Cisco SG200-18 , alleen geen POE een switch met POE maakt een switch meteen 2/3 x zo duur.

Wat meer informatie: http://www.cisco.com/cisc...hes/index.html-tab-Models
Deze ziet er ook erg sterk uit. Vooral de reviews zeiden dat deze ERG zuinig was, en dat spreekt me natuurlijk aan! Nadeel is wel de interface minder goed is in dit model dan die van de HP.

Choices choices. PoE is inderdaad stuk duurder, zeker voor alle poorten. Warschijnlijk heb ik ze bij 2-3 nodig, dus wellicht beter een PoE injector gebruiken.. of gewoon een adapter van 10 euro per apparaat ;-)
Nog even naar de Cisco's goed gekeken. Die SG versies zijn ook degene met hogere poorten 24/26 goed te verkrijgen en betaalbaar. Zelfs de PoE versie. Nadeel is dat er een fan in zit. Fans en 1 jaar garantie vind ik weer minder fijn ;-). Ook gelijk 40dBA...

Zeker interessant (zonder PoE). Deze, of HP, of JetStream. Ik ga ook de interfaces en reviews nog maar goed bekijken.

Gaat 'n moeilijke keuze worden. Zouden er ook interface demo's zijn van deze switches zoals Synology dat doet met zijn diskmanager?

[ Voor 11% gewijzigd door gitaarwerk op 01-08-2013 18:35 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Keuze is gevallen op de SG200-26. Vooral eigenlijk vanwege de duidelijke specs. Ook Cisco heeft limited lifetime warranty, zoals HP.

Na ook wat overleg met de beheerders op mijn werk heb ik een aantal tips gekregn waarop ik nog extra op moet letten, en die gegevens kon ik eigenlijk lastig terug vinden bij andere merken.

Het spande tussen de HP 1800-24G v2 en SG200-24

De v1 krijgt iets betere reviews, en is wat degelijkers, maar heeft geen spanning tree protocol. Nu is dat niet direct nodig, maar als ik met vSwitches en vLans aan de slag gaat, vind ik het toch wel prettig om erop te hebben.

Netgear heeft nog een L3 authenticatiemogelijkheid welke andere niet hebben, maar dat geeft niet, aangezien ik RADIUS ga gebruiken hiervoor.

Dank allen voor de antwoorden en suggesties :)

(oh ja, de interface demo van de SG200 staat hier: https://www.cisco.com/ass...1_1/config/home_sx200.htm )

Pagina: 1