27" iMac maakt vreemd geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
sinds vandaag komt er een irritant ratelend geluid uit mijn imac, het lijkt te komen uit de linker boven hoek.

ik heb met SMC fancontrol de CPU fan, de harde schijf en de ventilator op voluit gezet maar deze 3 maken een ander geluid.

het ratelen moet dus ergens anders vandaan komen.

nu weet ik niet wat er verder nog meer voor bewegende/roterende onderdelen er in een imac zitten en wat dit dus zou kunnen zijn.

ik heb het geluid opgenomen en het volume versterkt.

http://youtu.be/OdZ4OXcZG8A

weet iemand hier misschien wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 322649

Klinkt als de harde schijf?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 322649 op 31-07-2013 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
heb met smc fancontrol de harde schijf extra toeren laten maken maar dat geluid lijkt ergens anders binnen de imac te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
In de 27" iMac zitten de lcd-inverter en de voeding linksboven, één van deze twee maken dus dit geluid (kan een condensator zijn bijv.)

Verandert het geluid als je de helderheid van het scherm aanpast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Frietsaus schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 21:19:
In de 27" iMac zitten de lcd-inverter en de voeding linksboven, één van deze twee maken dus dit geluid (kan een condensator zijn bijv.)

Verandert het geluid als je de helderheid van het scherm aanpast?
ja als ik het scherm helderder maak dan wordt het geluid ook luider

[ Voor 70% gewijzigd door dr86 op 31-07-2013 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 402008

ik gok op inverter als ik het zo hoor.
Condensatoren, piepen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-07 10:39
Dit is heel waarschijnlijk je PSU, het backlight board kan het ook zijn maar deze is direct verbonden aan je PSU, hoe dan ook, je moet m waarschijnlijk gaan wegbrengen.

Heb al vrij veel iMacs gerepareerd die dit geluid maakte, en in bijna alle gevallen was dit de PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
joon schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 09:36:
Dit is heel waarschijnlijk je PSU, het backlight board kan het ook zijn maar deze is direct verbonden aan je PSU, hoe dan ook, je moet m waarschijnlijk gaan wegbrengen.

Heb al vrij veel iMacs gerepareerd die dit geluid maakte, en in bijna alle gevallen was dit de PSU.
kan het kwaad als ik de reparatie voorlopig uitstel of kunnen er dan onderdelen kapot gaan in de imac?

allen bedankt voor de reacties in iedergeval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
De kans daarop is vrij klein, het is geen zorgmakende kwestie.
Behalve dat dit irritant is komt dit eigenlijk altijd voor maar is het meestal niet hoorbaar voor ons mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 322649

d-russo schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 18:24:
heb met smc fancontrol de harde schijf extra toeren laten maken maar dat geluid lijkt ergens anders binnen de imac te komen
Met SMC Fancontrol laat je de hardeschijf niet harder draaien maar je ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SICK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-07 22:42
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met m'n 27" iMac (mid 2011). Ik stond toen op het punt om de iMac open te maken maar had toch nog maar even een Apple Hardware Test uitgevoerd. Bij één van de tests gingen alle fans op maximale snelheid draaien en daarna was het geluid weg. Misschien heb je iets aan mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

100% zeker je PSU, mijn psu 310watt is deze week vervangen van mijn imac 27 inch 2011. En die maakte precies hetzelfde geluid. Het geluid nam ook toe naarmate brightness hoger werd gezet(meer vraag naar stroom?).

Probleem kon volgens applecare(telefoon) geen kwaad, maar het geluid was echt super irritant dus toch maar laten maken. Na imac naar Apple store in amsterdam gebracht te hebben waar een zogenaamde genius toch echt beweerde dat het de fans waren. Hoewel ik aangaf dat met alle fans uit voor paar seconde het geluid er nog steeds was(En het geluid harder werd met elk stapje van de brightness). Maar een genius zou geen genius zijn om alleen zn eigen mening te geloven. Dus imac ging reparatie in met klacht van fans(Dacht dat reparateurs ook nog wel zelf gingen kijken naar probleem). Week later imac opgehaald was alleen schoongemaakt van binnen en ze hadden geen probleem kunnen vaststellen.

Maand later toch weer applecare gebeld. Dit keer imac laten ophalen, met bestemming Zwolle. Vonden meteen het probleem PSU, vervangen en binnen paar dagen weer in huis. Super! En eindelijk geen irritant geluid meer :) Succes!

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2013 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 14:52

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb hier een 21 mid 2010 staan die hetzelfde probleem had, en nu is de voeding helemaal dood. Het kan dus WEL kwaad. Ik ben mijn voeding aan het repareren, maar heb nog niet de exacte oorzaak gevonden.

• dr86
  • Niet online
inmiddels alweer enige tijd geleden, maar heb mijn imac laten repareren en inderdaad de voeding laten vervangen, heb het probleem nu niet meer

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En wat heeft dat gekost? :)

🌞🍃

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:58
Of was het nog onder garantie? Ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Volkan1984 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 11:11:
Of was het nog onder garantie? Ben ik ook wel benieuwd naar.
zie jullie reactie nu pas, totale kosten waren 200,- (waarvan 100,- arbeid)

zat niet in de garantie, heb het bij the futurestore laten doen omdat deze officieel apple reparateur waren.

over de service was ik zelf niet tevreden, ben 2x terug gegaan omdat er de eerste keer allemaal vingerafdrukken en zuignap sporen aan de binnenkant van mn scherm zaten (hoe dan????)

en de tweede keer nog een redelijke hoeveelheid stof die ik bij het afhalen niet echt duidelijk kon zien, maar bij beeldbewerking wel opviel.

de laatste keer uiteindelijk zelf erbij blijven staan en ieder stofpuntje aangewezen wat weg moest (de medewerker van de winkel vond me waarschijnlijk strontvervelend)

het repareren ging gewoon op een werkbank waar stof en rommel lag.

dit heb ik later ook aan apple door gegeven, maar daar is nooit meer wat mee gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
d-russo schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 17:52:
[...]

[...]

zie jullie reactie nu pas, totale kosten waren 200,- (waarvan 100,- arbeid)

zat niet in de garantie, heb het bij the futurestore laten doen omdat deze officieel apple reparateur waren.

over de service was ik zelf niet tevreden, ben 2x terug gegaan omdat er de eerste keer allemaal vingerafdrukken en zuignap sporen aan de binnenkant van mn scherm zaten (hoe dan????)

en de tweede keer nog een redelijke hoeveelheid stof die ik bij het afhalen niet echt duidelijk kon zien, maar bij beeldbewerking wel opviel.

de laatste keer uiteindelijk zelf erbij blijven staan en ieder stofpuntje aangewezen wat weg moest (de medewerker van de winkel vond me waarschijnlijk strontvervelend)

het repareren ging gewoon op een werkbank waar stof en rommel lag.

dit heb ik later ook aan apple door gegeven, maar daar is nooit meer wat mee gebeurd.
Mooi dat t is opgelost, jammer dat je er mee terug moest.
Erg slordig in mijn ogen en geen normaal mens accepteerd stof/vegen/vingerafdrukken aan de binnenkant van de glasplaat.
Hopelijk hebben hun er van geleerd ;)

Geniet van je stille(re) Mac :D

[ Voor 20% gewijzigd door joon op 06-05-2015 18:14 ]

Pagina: 1