Welke hardware kan nu (deels) brak zijn?

Pagina: 1
Acties:

• Freyaldo
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-02 18:28
Sinds ik een nieuwe computer heb samengesteld heb ik eigenlijk meerdere problemen voorbij zien komen en loop te twijfelen, waar dit aan kan liggen. Elk feedback stel ik zeker op prijs.

Toen haswell uitkwam heb ik een z87 moederbord van gigabyte gekocht met een 4670k cpu.
Samen met 8 gig crucial balistic's ram geheugen en een 780 gigabty (windforce) gpu. Een corsiar ax 860 leverd de nodige power. (Voor eventuele sli setup)
Alleen de cpu wordt met een custom waterkoeler gekoeld en houdt deze cpu goed koel.

Affijn 1 week geleden, sloeg mijn computer 2-3 zomaar af, zonder dat de temperatuur hier aanleiding voor was. (cpuid hw monitor op mijn 2 de scherm die ik zeer vaak in de gaten hield) Om precies te zijn niks boven de 75 graden.

Heb toen 1 van mijn extra fan uitgezet die op mijn vidoekaart was gericht en vreemd genoeg zat hier het probleem, want hierna geen problemen meer. (Wat ik ook gelijktijdig deed is een nieuwe sessie maken met firefox, mocht deze het probleem geven, want deze stond altijd aan toen deze euvel er was.

Sindsdien geen problemen naast dat soms 1 van mijn ssd niet wordt gezien of dat windows inlogscherm weigert mijn password te veriferen. (Er wordt neit gereageerd op enter of het pijltje wat je kan klikken).
Herstarts kan dit probleem oplossen.

Vanmmiddag had ik het probleem dat mijn computer direct afsloeg (als in max 1 sec totale tijd dat hij aanbleef).

Videokaart afgekoppeld (na een paar keer opnieuw proberen op te starten dmv stroom van moederbord te halen.) en het probleem leek opgelost.

Videokaart in mijn oude computer gestopt (eigenlijk niet de "juiste" voeding vanwege geen 8pin's, maar de verloopstekker gebruikt.)
Deze starte wel op. (Dus kan het niet aan videokaart liggen.?)
Oude videokaart in nieuwe computer, deze start nu ook op. (een amd 5870)
Dan maar weer de nieuw kaart terug in nieuwe computer en hij start op alsof er geen probleem was.

Nu begin ik toch echt te vermoeden of er toch niet iets aand de hand is, aangezien er willekeur in de problemen zit, moet ik dan aan de voeding denken of deze mischien deels brak is?
Kan een brakke geugenmodule problemen geven die ik beschrijf? (zal dan zeker zo'n memtest doen.)
Kan een deels defecte moederbord deze problemen geven?
Of zijn er mogelijk meerdere problemen?
Is direct afslaan een teken van kortsluiting of?

Wil graag binnenkort meerdere test's doen om dingen uit te sluiten en te onderzoeken of ik ergens een rma moet aanvragen, maar graag wil ik weten waar ik moet beginnen met testen.

Alvast bedankt.
ps ja nu lijkt alles het gewoon normaal te doen.
pps1 geen hardware/software updates uitevoerd sinds gisteren.
pps2 Cpu wel overklokt geweest maar altijd wel de temp in de gaten gehouden, maar nu op dit moment niet overgklokt.

Sory dat ik meerdere problemen heb genoemd, maar mischien dat er juist wel een verband is of juist niet, het direct afslaan van de computer heeft mijn grootste prioritijd op dit moment.

Verwijderd

Is direct afslaan een teken van kortsluiting of?
Nee, Het kan ook 'gewoon' een power fault zijn lijkt mij of / en software fout? Ik zou de BIOS is updaten en mogelijk ook de firmware (BIOS) van de videokaart als die bestaat. Installeer ook altijd de laatste Intel chipset drivers en hou hun site een beetje bij. Het komt heel vaak voor dat de nieuwste chipset nog niet ultimate goed ondersteund word door de drivers. Dit word meestal binnen 3/4 maanden opgelost, hetzelfde geld voor moederbord BIOS voor mogelijk geheugen en PCI-e problemen... Ik zou beginnen met een Windows herinstallatie en alle kabels eenmaal opnieuw aan te sluiten en alles even goed na te lopen.
Misschien ook leuk om te vertellen welke hardware je hebt?
Cpu wel overklokt geweest
Verwijder eerst de overklok en reset het systeem en kijk of het ook zonder overklok gebeurt..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2013 17:01 ]

• SeaFish
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2022
..en kijk eens wat je logboeken voor fouten aangeven: (win7:) Start > intikken 'Event Viewer' > Custom Views > Administrative events

• Freyaldo
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-02 18:28
Beide bedankt voor de replies
Verwijderd schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 16:59:
[...]
Nee, Het kan ook 'gewoon' een power fault zijn lijkt mij of / en software fout? Ik zou de BIOS is updaten en mogelijk ook de firmware (BIOS) van de videokaart als die bestaat. Installeer ook altijd de laatste Intel chipset drivers en hou hun site een beetje bij. Het komt heel vaak voor dat de nieuwste chipset nog niet ultimate goed ondersteund word door de drivers. Dit word meestal binnen 3/4 maanden opgelost, hetzelfde geld voor moederbord BIOS voor mogelijk geheugen en PCI-e problemen... Ik zou beginnen met een Windows herinstallatie en alle kabels eenmaal opnieuw aan te sluiten en alles even goed na te lopen.
Misschien ook leuk om te vertellen welke hardware je hebt?

[...]
Verwijder eerst de overklok en reset het systeem en kijk of het ook zonder overklok gebeurt..
Ik had geprobeerd te zeggen dat er nu geen overklok is, en om precies te zijn ook niet op het moment van het direct afslaan. (dat laaste was mischien niet duidelijk)

Ik ben op dit moment naar de intel drivers aan het zoeken. (gigabyte heeft ook een auto update voor dit, maar ga dit dubbelchecken of dit het meest recente is.) Toch vreemd, want ik dacht dat ik dit had geupdate, maar blijkbaar niet.

Windows herinstalatie zal helaas mijn laatste optie worden. Toch bedankt voor deze info.
Mocht ik nadat ik het geupdate nogsteeds problemen zien, dan ga ik naar die logboeken kijken.