• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Hoioi,

Nadat onlangs de sata 6 poorten van mijn p8P67 (game-rig) zijn overleden had ik een verse windows installatie gedaan en de HDD en SSD op andere poorten aangesloten
Nu begon ik de afgelopen week weer diverse BSOD's te krijgen (0x7e. 0x1a, 0x19) en dacht ik dus laat ik weer eens een verse install doen (bsods verwezen naar IRQL equal or less, memory management, Bad pool Header, maar meestal dat er iets met drivers was).

System Specs:
i5 2500k (stock)
p8p67 (volgens mij een opgelapte naar b3 revisie, was een launch bord)
8GB 1600mhz Corsair LP
r6850 cyclone
Seasonic S12 520watt
antec 300
Scythe Mugen 2
Crucial m4 128GB
Samsung Spinpoint 1TB hdd

Probleem is dat tijdens het installeren van windows 7 het al fout gaat. Ik heb de ssd geformateerd maar tijdens de installatie krijg ik na 5 minuutjes al weer een BSOD. (ergo kan geen windows installeren.)

Ik heb het RAM uitgesloten (windows mem test tool, en werkt gewoon in de HTPC)
Ik heb de HDD uitgesloten (want afgekoppeld maar nog steeds BSOD's)
Ik heb de BIOS uitgesloten (upgedate naar 3607, maar geen verschil)
Voeding is het 9 tegen 10 ook niet.

Nu vermoed ik dat het de SSD is, het mobo of de CPU zelf (2500k)
(HDTune health scan van ssd gaf geen errors)

[ Voor 14% gewijzigd door eL_Jay op 31-07-2013 16:45 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:36
Die SATA600 poorten overlijden niet zomaar. Verder test je geheugen niet met een windows memtest tooltje, maar met Memtest86+, liefst meerdere passes, alhoewel ik denk dat als geheugen idd het probleem is in jouw setup dat je binnen 10 minuten een scherm vol rode regels hebt.

Geef eens exacte specs van je systeem?

• SeaFish
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2022
Toevallig je processor en/of RAM aan het overclocken geweest? Volgens deze overclocking guide (kopje HELP ME > BSOD list) hebben namelijk 2 van je errors te maken met fouten in je RAM.

Wellicht krijgt het net wat te weinig spanning (volt), maar liever eerst je overclock tijdelijk terugdraaien en dan de hierboven genoemde memtest draaien.

Verwijderd

Klinkt bijna alsof je last hebt van de P67 Bug, die met elke revisie 2 van alle borden opgelost moest zijn. Mogelijk omweg > gebruik (PCI-e) Sata controller of sluit alles Incl. CPU opnieuw aan en probeer het nog is.

• eL_Jay
Draai al geruime tijd stock/ optimized default, dus dat zal het niet zijn.
Ik zal een run MemTest 86+ draaien om het met zekerheid te kunnen uitsluiten Is bezig, zal minimaal 2 runs doen.

Ik vroeg me af of jullie methodes weten om de CPU en SSD* uit te sluiten.
Want ik gok 90% dat het het mobo is, 9 % CPU en 1 % SSD. (hoewel de rock-solid bios, randcomponenten doet vermoeden)

Ik heb er geen enkel probleem mee een nieuw mobo te kopen, maar als dat het probleem niet oplost is dat goed klote.
Andere optie is de WetKoopOpAfstand misbruiken en een nieuw mobo bestellen, build maken en kijken of er issues zijn. If so mobo retour. Anders mobo houden (en dan vervolgens een ssd, cpu etc.)

*Ik dacht eraan om de SSD via de HTPC van een nieuw OS te voorzien en kijken of dat gek doet.
Sata-controller kost de helft van een nieuw mobo dus dat vind ik ook een beetje jammer

[ Voor 8% gewijzigd door eL_Jay op 31-07-2013 20:36 ]

• eL_Jay
Heb hem gisteravond/nacht vijf uur memtest86+ laten draaien.
Resultaat 5 passes zonder errors. Ik denk dat ik RAM nu wel echt kan uitsluiten.

Rest SSD, CPU en MOBO.

Om SSD te testen ga ik proberen er op diverse manieren een OS op te plempen.
De CPU testen wordt lastiger, maar van het weekend schroef ik de HTPC uit elkaar en leg ik de 2500k in een Z68 itx.

Als dit werkt kan ik volgens mij veilig stellen dat het 100% aan mobo ligt.

Daarnaast krijg ik sinds de bios update een rare on-screen melding.
Het allereerste wat ik zie oppoppen op mijn scherm is een melding/self-check van de Marvell controller dat er geen drives gevonden zijn (nogthans een ssd en dvd-drive aangesloten via de Marvell Sata poorten +bootable USB)
Zal in de loop van de dag een filmpje/plaatje uploaden.
(Dit doet mijn vermoeden van de p67 bug toenemen, ergo is het heel misschien mogelijk om fabrieksgarantie los te peuteren, want fabricage fout.)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je weet toch dat die Marvell controllers gewoon shit zijn.

Waarom sluit je de boel niet gewoon via de intel sata poorten aan?

[ Voor 4% gewijzigd door Reepje op 01-08-2013 12:32 ]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:03
Kan je de SSD niet testen in een ander systeem, als die daar uitvalt weet je waar het aan ligt. Maar lijkt me eigenlijk sterk dat het aan een SSD ligt, het kan hoor, mja...

Mn kennis heeft ook al 1,5 jaar last van random BSOD's met idd veelal de melding IRQL equal or less. Hij heeft veel een redelijk forse auto OC gedraaid en onder load of gemiddeld gebruik valt de pc dan vaak uit. Ik weet niet hoe hij er aan komt, maar hij had er van dat het ook kon komen door een gammele LAN poort (naast RAM en de gebruikelijke andere dingen: software wijzigingen etc). Geen idee of dat kan, maar als dat zo is, ligt het iig aan je moederbord.

SSD zou je nog kunnen formatteren en zoeken naar hard errors (LBA corruptie oid), maar ik twijfel of je het naar die kant moet trekken. Het moederbord is een complexer geheel, zou dus ook sneller wat mis mee kunnen zijn...

[ Voor 15% gewijzigd door Aardwolf op 01-08-2013 12:41 ]

• eL_Jay
Reepje schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 12:31:
Je weet toch dat die Marvell controllers gewoon shit zijn.

Waarom sluit je de boel niet gewoon via de intel sata poorten aan?
Omdat die overleden zijn ;) (eerste zin TS)
marcel87 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 12:38:
Kan je de SSD niet testen in een ander systeem, als die daar uitvalt weet je waar het aan ligt. Maar lijkt me eigenlijk sterk dat het aan een SSD ligt, het kan hoor, mja...

Mn kennis heeft ook al 1,5 jaar last van random BSOD's met idd veelal de melding IRQL equal or less. Hij heeft veel een redelijk forse auto OC gedraaid en onder load of gemiddeld gebruik valt de pc dan vaak uit. Ik weet niet hoe hij er aan komt, maar hij had er van dat het ook kon komen door een gammele LAN poort (naast RAM en de gebruikelijke andere dingen: software wijzigingen etc). Geen idee of dat kan, maar als dat zo is, ligt het iig aan je moederbord.

SSD zou je nog kunnen formatteren en zoeken naar hard errors (LBA corruptie oid), maar ik twijfel of je het naar die kant moet trekken. Het moederbord is een complexer geheel, zou dus ook sneller wat mis mee kunnen zijn...
Dat van die gammele LAN poort komt zeer bekend voor. Hiervoor is die al RMA geweest en toen is ook het bord gemod naar B3 revisie (afaik).

Draai al geruime tijd stock (klokte enkel over als ik deftige potjes SupCom FAF speelde). Maar nu kwam ik niets eens meer in een folder, (OS bootte, maar voordat ik 10 venstertjes geopend had klapte die er al weer uit.)

Detail, de symptomen begonnen bij i-net gebruik, gaming was in het begin nog stabiel, gaandeweg werd alles instabiel.

[ Voor 73% gewijzigd door eL_Jay op 01-08-2013 13:07 ]

• Reepje
  • Niet online
eL_Jay schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:03:
[...]

Omdat die overleden zijn ;) (eerste zin TS)
Je bedoelt dat alle intel sata poorten overleden zijn, de 2 sata3 en de 4 sata2 poorten? en je alleen nog de beschikking hebt over de 2 marvell poorten ? 8)7

Dan snap ik niet dat je nog überhaupt met dat bord zit te klooien.

• eL_Jay
Reepje schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:34:
[...]

Je bedoelt dat alle intel sata poorten overleden zijn, de 2 sata3 en de 4 sata2 poorten? en je alleen nog de beschikking hebt over de 2 marvell poorten ? 8)7

Dan snap ik niet dat je nog überhaupt met dat bord zit te klooien.
Als het enkel een aantal poorten is dat hardwarematig defect is, en de rest van het mobo goed zou werken zie ik niet in dat ik het hele bord weg moet gooien (als een pci sata controller dit probleem oplost)

• Reepje
  • Niet online
Maar je hebt nu geen enkele poort tot je beschikking.....

ja de marvell poorten, maar daar heb je niets aan....

Van de specs:
Marvell 9120 controller
2 xSATA 6.0 Gb/s ports (navy blue)

These SATA ports are for data hard drives only.

Dus een besturingssysteem erop laten lopen is zowiezo vragen om moeilijkheden.

• eL_Jay
Reepje schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:51:
Maar je hebt nu geen enkele poort tot je beschikking.....

ja de marvell poorten, maar daar heb je niets aan....

Van de specs:
Marvell 9120 controller
2 xSATA 6.0 Gb/s ports (navy blue)

These SATA ports are for data hard drives only.

Dus een besturingssysteem erop laten lopen is zowiezo vragen om moeilijkheden.
Kijk, daar kan ik wat mee. Ik heb alleen een foutje gemeld, ik heb ze op de Sata 3 GB/s Intel poorten aangesloten (die werkten toen nog) de SATA 6GB/s poorten zijn dood.
Maar ik heb op het moment dus niets op de Marvells.

(dacht dat er 4 x intel en 4x marvell op zat)

Edit, nu snap ik er niets meer van, want ik heb 4 navy poorten, wat dan dus Marvells zouden moeten zijn? Hierop zijn ze inderdaad aangesloten. (ik heb nog 2 blauwe, de dode 6GB/s poorten en 2 witte, zal ik nog testen)

[ Voor 13% gewijzigd door eL_Jay op 01-08-2013 14:04 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Wissel de ssd eens uit met de gewone hd, en kijk of het dan wel werkt, met schone installatie.

Misschien firmware van de ssd updaten,
misschien bios moederbord updaten,
dit om storing ssd en moederbord te verhelpen.

[ Voor 39% gewijzigd door jan99999 op 01-08-2013 17:13 ]

Verwijderd

Jammer genoeg dat er nog niet echt goeie tools zijn om een SSD te testen (mocht ik het mis hebben laat het me dan weten want ik ben opzoek naar een goed programma dat hiervoor geschreven is)

Maar wat ik verder zo hoor is het 95% je MoBo die problemen aan het geven is.
Je kreeg hier boven al ergens de tip om de "WetKoopOpAfstand" te gebruiken om een nieuw bordje te bestellen, testen of dit het is, en anders weer terugsturen.

Ik zou het anders ook niet weten.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
eL_Jay schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:40:
[...]

Als het enkel een aantal poorten is dat hardwarematig defect is, en de rest van het mobo goed zou werken zie ik niet in dat ik het hele bord weg moet gooien (als een pci sata controller dit probleem oplost)
als alle sata poorten van de intel chipset zijn overleden zou ik zeker proberen garantie claimen!

een P67 kan nog niet zo oud zijn + het feit dat er een gekend issue is geweest kan je minstens een rma proberen

Asus werkt vaak zeer goed mee bij herstellingen, ik zou het defect hen zeker eens voorleggen

[ Voor 8% gewijzigd door catfish op 01-08-2013 18:03 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:36
eL_Jay schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 14:02:
[...]

Kijk, daar kan ik wat mee. Ik heb alleen een foutje gemeld, ik heb ze op de Sata 3 GB/s Intel poorten aangesloten (die werkten toen nog) de SATA 6GB/s poorten zijn dood.
Maar ik heb op het moment dus niets op de Marvells.

(dacht dat er 4 x intel en 4x marvell op zat)

Edit, nu snap ik er niets meer van, want ik heb 4 navy poorten, wat dan dus Marvells zouden moeten zijn? Hierop zijn ze inderdaad aangesloten. (ik heb nog 2 blauwe, de dode 6GB/s poorten en 2 witte, zal ik nog testen)
Je hebt 4 blauwe poorten: SATA3Gb/s Intel
Je hebt 2 donkerblauwe (navy blue) poorten: SATA6Gb/s Marvell (overleden volgens jou?)
Je hebt 2 grijze poorten: SATA6Gb/s Intel

Als je een oude revisie chipset op dat bord hebt zijn je 4 SATA3Gb/s poorten blijkbaar aan hun eind gekomen dankzij die bug. Wat mij betreft al voldoende voor een RMA. De 2 donkerblauwe poorten gebruik je bij voorkeur niet en als het even kan sluit je je SSD aan op de grijze poorten.

• eL_Jay
_JGC_ schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 21:34:
[...]

Je hebt 4 blauwe poorten: SATA3Gb/s Intel
Je hebt 2 donkerblauwe (navy blue) poorten: SATA6Gb/s Marvell (overleden volgens jou?)
Je hebt 2 grijze poorten: SATA6Gb/s Intel

Als je een oude revisie chipset op dat bord hebt zijn je 4 SATA3Gb/s poorten blijkbaar aan hun eind gekomen dankzij die bug. Wat mij betreft al voldoende voor een RMA. De 2 donkerblauwe poorten gebruik je bij voorkeur niet en als het even kan sluit je je SSD aan op de grijze poorten.
Ik heb 2 jaar lang zonder problemen de donkerblauwe gebruikt.
DIe begon een maand terug kuren te geven.
Toen overgeschakeld op de 4 lichtblauwe (2 in gebruk), dat begon na 2 weken ook kuren te geven.
In theorie zouden de grijze 6gb/s unaffected moeten zijn door de p67 bug.
Ik ga deze poorten nu proberen. Ik zal een update plaatsen als ik het e.e.a. geprobeerd heb.
Helaas is mijn bord al 2,5 jaar oud en is de leverancier van de week failliet gegaan (Zercom)

Update: Op de Sata 6gb/s intel poort aangesloten, helaas weer BSOD tijdens windows installatie (0x00000024)
To Do:
-SSD uitsluiten (soort van gedaan, installatie OS via HTPC ging vlekkeloos, Game-rig kon er mee booten, maar halverwege een potje patience (niet gedacht dat ik dat ooit als stresstest zou gebruiken ;) Klapte hij er weer uit; BSOD 0x0000001a en maakte gelijk een doorstart.
-CPU uitsluiten (hoe??)

Wil nu dit mobo kopen
pricewatch: ASRock Z75 Pro3.
Ik vroeg me alleen af of b75/z75/77 automagisch backwards compatible is met sandy bridge of dat ik er eerst een Ivy in moet stoppen om deze te kunnen flashen? (en ik dus beter een z68 bordje haal)

Update; SSD uitgesloten
Enige dat het nog kan zijn, zijn het mobo en de CPU.
Ik ga nu een nieuw topic openen voor aankoopadvies.

Bedankt voor de hulp en mocht iemand tips hebben voor het uitsluiten van de CPU dan hoor ik het graag.

[ Voor 32% gewijzigd door eL_Jay op 02-08-2013 10:40 ]

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als je de CPU wilt uitsluiten doe dan een CPU stress test, voor het nieuwe moederbord; hij zou direct moeten werken omdat het bord de 2500k vanaf bios P1.10 support.

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z75%20Pro3/?cat=CPU

[ Voor 14% gewijzigd door Teun. op 02-08-2013 11:45 ]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:03
CPU kan je nu moeilijk uitsluiten, omdat het ook aan je moederbord kan liggen. Je kunt natuurlijk ook een goedkope plank voor tijdelijk kopen uit de V&A, kan je iig de laatste twee dingen uitsluiten, namelijk werkt de CPU volkomen dan lijkt me logisch verklaarbaar dat je huidige mobo defect is.

En een stresstest "slechts" op stocksnelheid zou dan goed moeten zijn, net als je RAM test met Memtest86+ zou ik de CPU gewoon een paar uurtjes Prime95 of LinX laten draaien. Ik denk dat je dan eventuele fouten wel gaat zien als de CPU niet meer helemaal lekker is.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

CPU heb je al lang uitgesloten, je hebt tenslotte al een Memtest gedaan, je disks getest, dus CPU kan je uitsluiten. Overigens, als je SATA poorten kapot zijn dan is gewoon je chipset naar de binaire hemel en kan je er van uit gaan dat er veel meer aan de hand is. Gewoon onder garantie vervangen lijkt mij.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Heb je in het bios die marvell controller(s) al eens uitgeschakeld en toen een installatie geprobeerd?

• Farg0
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 16:21
je kan je cpu ook nog even testen met de tool van intel

https://downloadcenter.in...l_Desc.aspx?DwnldID=19792

• eL_Jay
Update, met een nieuw moederbord op diverse manieren getest wederom geen windows kunnen installeren (diverse bsod's)

Het enige dat het nog zou kunnen zijn is de voeding of de CPU.(tenzij 5 runs memtest de CPU 100% heeft uitgesloten)

Iemand enig idee hoe ik de voeding kan (laten) testen op stabiliteit, zonder werkend systeem?

• danjan2411
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:08
Een SeaSonic voeding lijkt mij niet echt een topvoeding. Hoe oud is die voeding?
Als je geen stabiele voltlijnen hebt kan je pc echt rare kuren vertonen. Ik zou zeker een andere voeding gaan proberen.

Probeer een een Antec oF een Zalman van rond de 600 watt.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:10
De crucial M4 geeft je elk uur een BSOD als je de oude firmware hebt.

als je de firmware nog nooit hebt geupdate zou ik dat eens proberen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-02 11:21
En daarnaast is Seasonic wel een van de betere voedingsmerken, dus daar zou ik weinig problemen van verwachten. Ik zou inderdaad eens beginnen met een FW update voor je Crucial M4 als je dat nog nooit gedaan hebt. Kan weinig kwaad en kan een hoop issues oplossen :)

• eL_Jay
de m4 heeft de meest recente firmware,(of ja, 1 keer geflasht naar 0009, en 1 keer naar 0000f ofzo, voor die 5k uren bug) en als ik de spinpoint 1tb gebruik heb ik ook non-stop bsods.
m4 werkt ook gewoon op de htpc.

Ik was overigens ook een seasonic fan, alleen nu denk ik dat mijn volgende voeding er toch een van FSP gaat worden. (immers voeding en cpu zijn het enige dat ik niet heb uitgesloten)

Ik kan er mijn vinger niet opleggen, dus ik ga de htpc maar upgraden met 2500k (en de 2120 daaruit verkopen). Het RAM en opslag bewaar ik voor een volgende build (upgradeset+voeding) en de voeding/mobo gaat in een doos op zolder, of ga ik voor target-practice gebruiken ;)

Heeft socket 1150 dezelfde mounting holes als 1155? want dan kan ik mijn mugen 2 ook meenemen.

[ Voor 64% gewijzigd door eL_Jay op 16-08-2013 12:12 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

danjan2411 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 19:04:
Een SeaSonic voeding lijkt mij niet echt een topvoeding.
Lol. Seasonic is top of the line. Om maar even een willekeurige review te quoten:
Seasonic S12II Bronze 520 W is an excellent power supply. It passed with flying colors in our tests: efficiency between 82.4% and 86.5%, voltages closer to their nominal voltages than required (3% voltage regulation instead of the standard 5%) and ultra-low noise and ripple levels. Plus we could pull up to 588 W from it with efficiency still at 81.7%.
Daarnaast zijn de voedingen de laatste jaren sterk verbeterd en is het niet meer het onderdeel waar ik als eerste naar zou kijken bij BSOD's (al moet je natuurlijk nooit iets uitsluiten).

• eL_Jay
Het was toch alleen het mobo.
Alle overige componenten getest in andere systemen en daar werkten ze wel.
Vermoeden waarom dat het nieuwe mobo het niet deed, oude bios i.cm. non QVL-RAM
Pagina: 1